Aktualności

Barwy muzyki

Podczas lutowej sesji szkoleń dla rodziców poznałam mamę trzyletniej dziewczynki, która chodzi na zajęcia muzyczne dla dzieci w Warszawie pod nazwą “Barwy muzyki”. Matka o  metodzie wiedziała niewiele, bo tylko raz wzięła udział w zajęciach razem ze swoją córeczką, ale już po kilku spotkaniach była bardzo zadowolona. Za rekomendację wystarcza fakt, że kiedy odbiera córeczkę, ta jest radosna, wręcz rozpromieniona i śpiewa wracając w podskokach do domu.

Muzyka jest bardzo ważna dla rozwoju dziecka – brzmi banalnie, a jest ważną i ignorowaną obecnie prawdą. Pracując w szkole z klasami pierwszymi przekonałam się, jak niewiele piosenek i wierszy znają dzieci. Tylko jedna dziewczynka w 20-osobowej klasie słyszała wiersz Brzechwy “Lokomotywa”. Dzieci nie znały żadnej piosenki oprócz hitu disco polo “Ja uwielbiam ją, ona tu jest i tańczy dla mnie…”

Na zajęciach “Jak pomnożyć inteligencję”, kiedy uczymy się grać proste, ale bardzo piękne piosenki, wielu rodziców wspomina, że nie potrafi śpiewać i pyta, czy muszą to robić. Nie chcą śpiewać ani podczas szkolenia, ani w domu dla dziecka, gdyż są przekonani, że fałszują i nie chcą tego nauczyć dziecka.

Mam wątpliwości, czy nawet nauczyciele muzyki w szkole podstawowej potrafią grać. Moje wątpliwości wzbudziła sytuacja, kiedy nauczycielka zadawała pracę domową: nauczyć się grać wskazany utwór. Przez całą kolejną lekcję odpytywała uczniów z pracy domowej, a kiedy nadszedł koniec lekcji zadawała kolejną pracę domową. Nigdy nie zagrała dla uczniów żadnego utworu, który zadała. Dzieci nigdy nie słyszały poprawnego wzorca i nie wiedziały jak brzmi utwór, którego maiły się nauczyć.

Kiedy zaprosiłam do Warszawy gości z Japonii, ci zapytali, czy każde małe polskie dziecko uczy się grać utwory Chopina. Zadali to pytanie, ale byli pewni odpowiedzi. Sądzili, że pytanie jest banalne, a odpowiedź oczywista. Przeżyli niewiarygodne rozczarowanie. Nie mogli tego zrozumieć.

Tymczasem użycie głosu, czyli śpiewanie piosenek oraz gra na instrumencie zmieniają znacząco rozwój dziecka. Nie należy uczyć dzieci grać i śpiewać tylko dlatego, że planujemy karierę dziecka jako muzyka. Właśnie dlatego że nie planujemy muzycznej kariery dziecka, warto jest uczyć dziecko śpiewać i grać. Dzięki temu nabywanie innych umiejętności przyjdzie mu łatwiej.

Miesiąc temu zadzwoniła do mnie matka trzyletniej dziewczynki, absolwentka wielu moich szkoleń. Pochwaliła się sukcesami, jakie osiągnęła jej córka w zakresie czytania. Zaczynała naukę, kiedy dziewczynka miała około dwóch lat, ale już po roku dziecko płynnie czyta dowolne, nowe teksty. W tym czasie matka nie była nawet regularna w nauce czytania, ale czytanie nie było jedynym obszarem rozwoju. Dziewczynka uczyła się też matematyki oraz gry na instrumencie, gdyż matka jest zawodowym muzykiem.

Im więcej różnych aktywności robimy z dzieckiem, im szerszego wachlarza umiejętności uczymy, tym bardziej spektakularne będą efekty. Dlatego warto zadbać o edukację muzyczną.

Zdjęcia z zajęć “Barwy muzyki” prowadzone metodą Colourstrings.