tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Blog

Karty do nauki czytania nie powinny zawierać żadnej ilustracji. Bo niby po co? Być może Twoje dziecko jeszcze nie mówi, ale już rozumie mowę. Wtedy słysząc słowo „pies”, dziecko rozumie jego znaczenie. Jeśli zaprezentujesz dziecku wyraz „pies” i przeczytasz go dla dziecka, także będzie rozumieć. Nie ma potrzeby pokazywania w tym samym czasie psa na ilustracji. Załóżmy…

Dlaczego 30% amerykanów ma płaskostopie? W Polsce, zgodnie z badaniami Ewy Puszczałkowskiej-Lizis i Andrzeja Kwolka, płaskostopie ma 17% studentów, ale obserwujemy je już w wieku przedszkolnym. Skąd się bierze i jak mu zapobiegać? Do niedawna była to rzadka dolegliwość, ale teraz ludzie mają słabe stopy. Osłabiają je wygodne buty. A jak my reagujemy? Staramy się, aby naszym słabym stopom było…

Marc Carpentier spadł z drabiny. Nie pamięta tego wydarzenia – ma amnezję. Kilka dni później, kiedy naszła go ochota na czytanie, odkrył, że nie umie czytać. To dziwne uczucie – widzieć przed sobą tekst i nie móc go przeczytać. To było straszne. Z rozpaczy aż się popłakałem. Ale zmusiłem umysł do wysiłku i stopniowo odzyskałem dawną sprawność….

23 października wszystkie media poinformowały, że Sejm wprowadził zakaz sprzedaży „śmieciowego jedzenia”. Jaki cel przyświecał posłom? Chciano ograniczyć dostęp do produktów, które są szkodliwe dla rozwoju. Cukier, nienasycone kwasy tłuszczowe i kilka innych produktów mogą nie tylko wywoływać poważne choroby przewlekłe, ale również upośledzają rozwój i funkcjonowanie całego ciała. Rodzic, który kupuje żywność przetworzoną, może…

W mózgu noworodków nie ma ośrodków czytania. Są ośrodki wzroku, mowy, ruchu, ale brakuje obszaru dekodowania pisma. Mózg współczesnego człowieka nie różni się niczym od mózgu naszych przodków sprzed 20 tysięcy lat. Potrafimy czytać i pisać, choć nasz mózg nie jest do tego stworzony. Czy to nie paradoks, że człowiek potrafi nauczyć się czytać. Jak…

Wszystkie małe dzieci dysponują ogromnym potencjałem. Coraz szersze grono badaczy sądzi, że zdolności można aktywować we wczesnym dzieciństwie, a nierozwijane zanikają. Małe dzieci z łatwością dostrzegają różnicę między bardzo licznymi zbiorami, przy czym zadanie to jest trudne dla osoby dorosłej.   Prowadząc szkolenia dla rodziców pytam, na której karcie jest 27 kropek. To trudne pytanie, kiedy na…

Nauka czytania metodą Domana na początku wydaje się banalnie prosta. Rodzice, którzy spróbowali, nie mają wątpliwości, że to świetna zabawa. Z czasem jednak pojawiają się problemy. Dlaczego? Zacznijmy od początku. Prześledźmy instrukcję nauki czytania Glenna Domana i zastanówmy się, dlaczego rodzicowi jest ciężko kontynuować naukę, a dziecko traci nią zainteresowanie.   Celem nauki jest rozwój Glenn…

Gry i zabawy matematyczne wspierają naukę matematyki małych dzieci, gdyż pokazują dziecku, że jak może wykorzystać swoją wiedzę. Dziecko rozumie wtedy, dlaczego powinno uczyć się matematyki. To zwiększa motywację i zainteresowanie matematyką. U dzieci starszych zabawy matematyczne pomagają przełamać lęk przed matematyką. Kiedy sama myśl o szkole, matematyce wywołują u dziecka panikę, zabawy pozwalają ćwiczyć…

Czytanie globalne jest często przeciwstawiane nauce czytania przez składanie głosek. Czytanie globalne to nauka czytania przez obserwowanie całych wyrazów, często prezentowanych wielokrotnie, w celu zapamiętania obrazu słowa i jego znaczenia. Przeciwnicy czytania globalnego dowodzą, że dobrzy czytelnicy mają wysoko rozwinięte umiejętności związane z głoskami – potrafią identyfikować głoski w wyrazach, sprawnie dokonują analizy i syntezy głoskowej, co jest celem…

Lęk przed matematyką aktywuje te same obszary mózgu co fizyczny ból – wynika z badań amerykańskich naukowców. Ian M. Lyons i Sian L. Beilock dowiedli w badaniach neurologicznych, że im większy strach ludzie odczuwają przed zadaniami z matematyki, tym silniejsze pobudzenie rejonów mózgu odpowiedzialnych za instynktowne wykrywanie zagrożenia i doświadczanie fizycznego bólu. Badani czuli panikę…

Menu