tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Czarno-białe karty do stymulacji wzroku dla noworodka do druku – część 3 – przedmioty życia codziennego

Post 15 of 310

Karty do stymulacji wzroku dla niemowląt możesz z łatwością zrobić sam. W poprzednich dwóch wpisach, podobnie jak w tym znajdziesz różne propozycje, które możesz wydrukować. Przed samodzielnym wykonaniem kart warto jednak poznać kilka reguł.

Jeśli chcesz kupić gotowe karty, warto wybrać taki produkt, który będzie służyć tobie i dziecku nie przez kilka tygodni, ale przez wiele lat, jak „Bity inteligencji dla najmłodszych” – czarno-białe karty z sylwetkami i tropami zwierząt. Zestawy są wzbogacone o specjalne karty do nauki czytania dla dzieci od urodzenia.

Jeden zestaw zawiera 24 karty i kosztuje 20 zł. Kupując kilka zestawów w pakiecie możesz dostać zniżkę do 110 zł. Poznaj szczegóły w zakładce Oferta.

Kilka reguł

Z poprzednich wpisów wiemy już, jak powinny wyglądać karty, jak duże powinny być oraz jakie kształty powinny zawierać – i dlaczego. Wiemy zatem, że ilustracje powinny być duże, mogą to być ilustracje formatu A4 lub kwadratowe o boku nie mniejszym niż 21 cm.

Nie wolno stosować obrazów uproszczonych, karykaturalnych, zniekształconych. Nie tylko niemowlęta, ale nawet dzieci roczne i dwuletnie nie rozumieją żartobliwego charakteru ilustracji w dziecięcych książeczkach.

Szczególna cecha ludzkiego spostrzegania, powstająca we wczesnym dzieciństwie, polega na tzw. rzeczywistym spostrzeganiu.

W niemowlęctwie i wcześniejszym dzieciństwie powinno się stosować tylko obrazy realistyczne. Dopiero w wieku około 3 lat, uproszczone lub karykaturalne rysunki będą niosły sens, jaki został im nadany.

W poprzednim wpisie zauważyliśmy, że dzieci nie mają preferencji w zakresie stylu, dlatego można prezentować ilustracje abstrakcyjne, jak paski, wiry, romby, ale takie karty nie dają nam pretekstu do stymulacji słuchu i mowy.

Co bowiem możemy powiedzieć do maluszka, kiedy pokazujemy mu obraz powyżej.

Staraj się wykorzystać każdą okazję, aby mówić do dziecka głośno i wyraźnie. Dlatego w poprzednim wpisie wykonaliśmy wspólnie pierwsze bity inteligencji, aby zaznajomić maluszka z figurami geometrycznymi.

Matematyka daje wiele możliwości stworzenia bardzo łatwych kart, które jednocześnie będą dawały nam rodzicom okazję do stymulacji słuchu, a przy tym też mowy.

Ale zanim omówimy te możliwości, rozejrzyjmy się wokół siebie. Tematów dostarcza życie codzienne.

Czarno-białe karty do wydruku – przedmioty życia codziennego

Tematów jest tak wiele, że trudno się wręcz zdecydować.

 Zamieszczone ilustracje drukujemy na kartkach formatu A4. Możemy je przyciąć do formatu kwadratu, albo pozostawić – karty będą wtedy prostokątne.

Nie bój się mówić do dziecka językiem dorosłych.  Choć wyraz „sztućce” wydaje się być trudny, to warto go powtarzać. O ile wiemy, że minie dużo czasu zanim maluszek go wypowie, to słowo to zawiera unikalne dźwięki charakterystyczne dla języka polskiego. Jeśli nie będziesz stymulować słuchu dziecka od wczesnego dzieciństwa, to później będzie mieć kłopot z identyfikacją i odtworzeniem tych trudnych głosek.

Co jeszcze można powiedzieć o sztućcach, aby prezentacja kart była jednocześnie okazją do stymulacji słuchu i mowy?

Do sztućców zaliczamy widelec, nóż i łyżkę. Widelec służy do nadziewania kawałków jedzenia, łyżka służy do nabierania płynów na przykład zupy, a nóż kroi na mniejsze kawałki.

Najstarsze znaleziska wskazują, iż pierwsze w użyciu znalazły się łyżki, które służyły nabieraniu najczęściej gorącego pokarmu. Noże przyszły z czasem, przekształcając się następnie w widelce.

Pierwotnie sztućce wykonywane były z drewna – szczególnie w ubogich rodzinach. Tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na metalowe sztućce, jak i zastawę.

Za wyraz największej elegancji uważane są srebrne sztućce, choć wykonywano je pierwotnie z miedzi, cynku, aluminium i ołowiu.

Ołowiane sztućce, ze względów na trujące właściwości ołowiu, zostały wycofane w końcu XIX wieku.

Popularne były również sztućce z rękojeściami wykonanymi z masy perłowej lub kości słoniowej.

Łyżki układa się miseczką do dołu, natomiast ostrza noży kieruje się w stronę talerza.

Sztućce raz wzięte do rąk nie powinny z powrotem dotykać obrusa, a odkładając je, nie opiera się ich o stół ani brzeg talerza, lecz kładzie na talerzu.

Układ sztućców na talerzu ma swoją symbolikę. Prostopadłe w oddaleniu mówią o chwilowej przerwie w trakcie jedzenia. Sztućce skrzyżowane świadczą o prośbie niezabierania pustego talerza, gdyż zamierzamy prosić o dokładkę. Sztućce ułożone razem równolegle tak, by wskazywały godzinę piątą, oznaczają zakończenie jedzenia.

Jak opowiadać o ilustracji?

Nie zanudzamy dziecka – to najważniejsza reguła. Przy okazji prezentacji karty zdążysz powiedzieć jedynie jedno zdanie. Za każdym razem mów coś innego, interesującego. Powiesz pewnie, że dziecko i tak nic nie rozumie. Masz rację, ale im więcej mówisz, tym szybciej ono zacznie odpowiadać. Warto więc mówić jak najwięcej.

Warto też mówić ciekawie, bo o ile dziecko nie rozumie jeszcze treści, to uczy się i zapamiętuje, a przy tym rejestruje twoje nastawienie i czuje twój entuzjazm lub znudzenie. Jeśli uważasz, że to co mówisz jest nudne, z pewnością nie wzbudzisz zainteresowania maluszka.

Co można powiedzieć o piłce nożnej?

Piłka jest kulistym przedmiotem, używanym do gry w piłkę nożną.

Zawody są rozgrywane piłką, która powinna mieć obwód nie mniejszy niż 68 cm i nie większy niż 70 cm, a jej masa powinna wynosić od 410 do 450 gramów. Przy rozpoczęciu zawodów ciśnienie powietrza we wnętrzu piłki musi wynosić od 0,6 do 1,1 atmosfery.

Większość piłek jest zszytych z 32 „łat” (tzw. paneli) ze skóry syntetycznej. 12 z nich to pięciokąty foremne, a 20 to sześciokąty foremne.

Nowoczesne piłki nożne są zgrzewane termicznie, tworzone ze skóry syntetycznej, w skład której wchodzi głównie poliuretan. Dzięki PU piłka nie chłonie wody, przez co nie staje się cięższa podczas gry na mokrym boisku, co miało miejsce przy użyciu skóry naturalnej.

Pierwsza piłka złożona z 32 łat została zrobiona w latach 50. XX w. Ten typ stał się powszechny w kontynentalnej Europie w latach 60., natomiast poza Europą tego rodzaju piłka – Telstar firmy Adidas – została po raz pierwszy oficjalnie użyta na Mistrzostwach Świata 1970.

Starsze piłki wykonane były z 18 podłużnych kawałków skóry, zasznurowanych by umożliwić dostęp do pęcherza z powietrzem wewnątrz.

Pierwotny, czarno-biały wzór piłki miał być dobrze widoczny w telewizorach czarno-białych. Wzór ten, nazywany potocznie „biedronką” jest używany na niektórych piłkach i jako symbol, jednak profesjonalne piłki mają bardziej wymyślne wzory.

W 1978 Adidas opracował piłkę Tango, której stylistyka utrzymywała się aż do roku 2002. Piłka Nike Total 90 Aerow ma pierścienie tak pomyślane, by ułatwić bramkarzowi określenie rotacji piłki.

Na ośnieżonej murawie używa się piłek w jaskrawych barwach.

Główni producenci piłek to Pakistan i Indie (szyte ręcznie), Chiny (szyte maszynowo), Tajlandia i Tajwan (klejone),
Korea (zgrzewane).

Piłkę w czasie gry można uderzać głową, nogą, przyjmować na klatkę piersiową itp., nie wolno jedynie rozmyślnie zagrywać jej rękami.

Piłka nożna służy do gry, która nosi tę samą nazwę. Jest to najpopularniejsza dyscyplina sportowa z około 4 miliardami fanów na całym świecie. Dyscypliną olimpijską jest od roku 1900. W meczach piłkarskich uczestniczą dwie rywalizujące ze sobą drużyny. Celem gry jest umieszczenie piłki w bramce przeciwnika. Zwycięża drużyna, która w regulaminowym czasie gry (dwie połowy po 45 minut każda) zdobędzie więcej bramek. Mecze piłkarskie odbywają się na prostokątnym, pokrytym murawą boisku. Rozmiary boiska to 45 do 90 m szerokości i długości od 90 do 120 m, lecz boisko nie może być kwadratowe. Drużyna piłkarska składa się z 11 zawodników.  Wśród graczy wyróżniamy bramkarza i graczy z pola: obrońców, pomocników i napastników. Bramkarz jest jedynym zawodnikiem, który może dotykać i łapać piłkę rękami w czasie gry.

Więcej kart do wydruku we wcześniejszych wpisach

Kontrastowe karty do drukowania – rozwój wzroku, słuchu, mowy i intelektu od urodzenia, a może to matematyka dla niemowląt

Karty do stymulacji wzroku dla niemowląt do wydruku

, , , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu