Często rozmawiam telefonicznie lub dostaję maile od rodziców, których dzieci mają problemy z nauką czytania w szkole. Skarżą się oni na różne problemy, ale najczęściej dzieci nie radzą sobie z głoskowaniem, szczególnie dłuższych wyrazów oraz czytają wolno i nie rozumieją znaczenia. W tej sytuacji trudno oczekiwać radości z nauki.
Czy takie dzieci będą odczuwały przyjemność z czytania? Czy takie dzieci będą chętnie się uczyły innych przedmiotów wymagających czytania, jak biologii, geografii czy fizyki?
Dziś otrzymałam jeden z takich maili:
Witam, mam dziecko w 1 klasie, ma 6 lat i problemy z czytaniem.
Pani stosuje u nich metodę głoskową, ale córka nie może sobie z tym poradzić.
O zrozumieniu tekstu nawet nie wspominam.
Każda nauka okupiona jest niechęcią ze strony dziecka.
Proszę o info jaka to metoda Pani Anety Czerskiej.
Pozdrawiam
Monika
Szkolna nauka czytania nie jest metodą łatwą.
- Wymaga bardzo dobrych połączeń między różnymi obszarami mózgu.
Połączenia nerwowe można i należy usprawniać od urodzenia na przykład ucząc czytania opracowaną przeze mnie metodą. Mała to jednak pociecha dla rodzica dziecka w wieku 6-7 lat.
- Wymaga sprawnych umiejętności analizy i syntezy głoskowej.
Umiejętności te można ćwiczyć, ale zbyt wczesne ich rozwijanie blokuje naturalne zdolności małych dzieci, m.in. pamięć fotograficzną i zdolności matematyczne.
- Dziecko czyta wolno, a przez to nie jest w stanie zrozumieć treści. Na dodatek, czyta na głos, co jeszcze bardziej osłabia zrozumienie.
Co zrobić w tej sytuacji?
Rodzice zastanawiają się, czy opracowana przeze mnie metoda może pomóc dzieciom, które mają kłopoty w szkolnej nauce czytania. Metoda Cudowne Dziecko może być traktowana dwojako:
- Jako jedna z metod nauki czytania – w przypadku każdego dziecka, które nie czyta płynnie i ze zrozumieniem.
- Jako metoda stymulacji rozwoju neurologicznego mózgu i pomnażania zdolności – w przypadku każdego dziecka, którego rozwój neurologiczny jeszcze trwa, a zdolności nie zostały wygaszone.
W przypadku starszych dzieci – sześcio- i siedmioletnich, u których rozwój neurologiczny jest już prawie zakończony, opracowana przeze mnie metoda, powinna być traktowana przede wszystkim jako metoda nauki czytania.
Skoro opisanemu w mailu dziecku jest trudno nauczyć się czytać metodą głoskową, to spróbujmy inną metodą – na przykład metodą Cudowne Dziecko. Z pewnością pomoże ona dziecku w czytaniu ze zrozumieniem i czerpaniu przyjemności z czytania.
Być może rozwój neurologiczny dziecka jeszcze się nie zakończył. Nawet w siódmym roku życia dzieje się w mózgu dziecka więcej, niż w ciągu całej reszty życia. Dlatego teraz warto jest pomagać i inwestować w dziecko. Przyniesie to znacznie lepsze efekty, niż jeśli zrobimy to później.
Być może zdolności dziecka nie zostały jeszcze w pełni wygaszone. Być może dziecko nie było wcześniej uczone czytania i matematyki metodami szkolnymi i nadal dysponuje pamięcią fotograficzną i zdolnościami matematycznymi. Wtedy opracowana przeze mnie metoda, nie tylko ocali te zdolności, ale nawet je rozwinie.
Dlatego zapraszam serdecznie na szkolenie, na którym wyjaśnię, wszystko o nauce czytania, czyli
- jak w ogóle uczyć dziecko czytać, zarówno opracowaną przeze mnie metodą, jak i innymi,
- jak te metody mieszać i które mogą być stosowane jednocześnie i z jakim skutkiem,
- jak uczyć dziecko analizy i syntezy dźwiękowej: sylabowej i głoskowej, co przydaje się w nauce szkolnej,
- jak usprawniać czytanie, aby dziecko czytało szybciej i z lepszym zrozumieniem, na każdym etapie nauki.
Jeśli masz więcej czasu, gdyż Twoje dziecko jest młodsze, i jeszcze nie jesteś pewna, czy chcesz wziąć udział w szkoleniu, to polecam książkę o nauce czytania “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko” oraz zestaw kart, książek i gier: “Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania dla dzieci w wieko od pół roku do 6 lat“. Poznaj metodę zanim weźmiesz udział w szkoleniu o nauce czytania.