Czy wiesz, że możesz określić poziom inteligencji?
Możesz uzupełnić rozwój zaniedbanych obszarów mózgu, ale najpierw je zlokalizuj.
Od 13 miesiąca życia dziecko uczy się chodzić z opuszczonymi rękami i manipulować małymi przedmiotami, przy czym ręce uczą się współpracy…
…bo do około 12 miesiąca życia zakończył się rozwój czwartego poziomu funkcjonalnego.
To oznacza, że Twoje dziecko powinno do 12 miesiąca osiągnąć następujące umiejętności w sześciu obszarach:
W zakresie sprawności ruchowej wcześniej powinno także pełzać i raczkować – prawidłowym ruchem naprzemiennym, z ogromną dynamiką. Pełzanie i raczkowanie są kluczowymi umiejętnościami w zakresie programowania mózgu i świadczą o rozwoju aż trzech poziomów funkcjonalnych mózgu…
ale do 6 roku życia możesz uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom rozwojowym.
Od trzynastego do osiemnastego miesiąca życia rozwija się piąty poziom funkcjonalny mózgu: wczesny poziom korowy. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.
W wieku półtora roku dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:
Na podstawie szybkości rozwoju motorycznego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Choć ważniejsza od szybkości jest kolejność, to…
…szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko z łatwością osiągnie kolejne kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Są dwie przyczyny opóźnień:
Nawet jeśli twoja pociecha osiągnie kluczowe umiejętności nieco później, ważniejsze jest, aby niczego nie przeoczyć. Niestety statystyczne polskie dziecko omija pełzanie i raczkowanie. Przez to nie mamy gwarancji poprawnego rozwoju odpowiednich struktur mózgu. Więcej informacji na ten temat uzyskasz poniżej.
Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, umów się na konsultację z dr Anetą Czerską oraz weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji.
Chcesz wspierać wzrok, słuch, mowę, a przy tym myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć fotograficzną? Nauka czytania metodą dr Czerskiej i dziecięca matematyka dr Czerskiej zapewnią właściwe bodźce.
Twoje dziecko jest nieśmiałe, ma kłopoty z nowymi sytuacjami lub łatwo się dekoncentruje? Pomóż mu uporać się z niewygaśniętymi odruchami.
Od urodzenia wspieramy wzrok odpowiednimi ćwiczeniami z bitami inteligencji. Na pierwszym etapie rozwoju używaliśmy kart czarno-białych, na drugim etapie kart z flagami państw, które usprawniały widzenie kolorów i kształtów, a na trzecim etapie Bitów inteligencji z zestawu 1, 2, 3, 6 i 7, aby maluszek nauczył się dostrzegać i rozpoznawać drobne elementy.
Rozpoczęliśmy również naukę czytania i matematyki, aby wspierać rozwój wzroku, słuchu i mowy, ale także aby rozwijać myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć fotograficzną, czyli inteligencję.
Na piątym etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Pod koniec tego okresu, w wieku 18 miesięcy lub wcześniej, oczekiwać będziemy, że dziecko będzie rozpoznawać podobne lecz niejednakowe symbole wizualne.
W tym celu ponownie sięgniemy do czarno-białych Bitów inteligencji dla najmłodszych, które zawierają karty z sylwetkami i tropami zwierząt dzikich i domowych. Tym razem nie zależy nam na tym aby stymulować wzrok przez prezentację czarno-białych rysunków. Zabawy, które będziemy aranżować będą miały następujące cele:
Analogiczne zabawy aranżujemy z pozostałymi zestawami kolorowych Bitów inteligencji.
Przypomnijmy, że dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz setki informacji. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, jeśli weźmiesz udział w warsztatach dla rodziców „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.
W okresie 13-18 miesięcy możemy także rozpocząć naukę czytania książek. Większość rodziców, którzy uczą swoje maleństwa od urodzenia, zwleka z wprowadzeniem książek do 6-9 miesiąca, gdyż maluszek bierze wszystko do buzi. Nie ważne, w jakim wieku jest twoja pociecha, już od dziś możesz rozpocząć prawidłowo wspierać rozwój wzroku z zestawem „Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania”, który pozwoli Ci nauczyć czytać 9 książek w 9 tygodni.
Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda Cudowne Dziecko rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia. Dzieci mogą zapamiętywać całe wyrazy jak obrazy, podobnie jak w metodzie Domana. Jednak najważniejsze jest to, że rozszyfrowują kod liter – same dochodzą do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk – dzięki czemu zaczynają czytać dowolne teksty samoistnie.
Tę nową, unikalną metodę nauki czytania możesz poznać na szkoleniu dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„. Możesz również poznać ją dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.
Niestety kiedy malec zaczyna naukę chodzenia, nauka czytania staje się niełatwym zadaniem dla rodziców. O ile dotychczas uchodziły nam płazem różne błędy, to teraz każdy nasz błąd skutkuje niechęcią dziecka. Tylko najlepiej przygotowani rodzice są w stanie uczynić z czytania zajęcie na tyle ciekawe zajęcie, że dziecko zatrzyma się i obdarzy nas swoją uwagą.
Szczęśliwie wielu małych buntowników uwielbia matematykę, która zapewnia podobne bodxce stymulujące podobne obszary mózgu.
Tak samo jak ucząc czytania możemy wspierać rozwój wzroku, słuchu, mowy, a także kreatywności i myślenia operacyjnego, wyobraźni, pamięci, a więc szeroko pojętej inteligencji, tak dzieje się to także w procesie nauki matematyki. Niestety większość z nas nie wie, że nie wolno uczyć dziecka liczyć do 20. Nie zdajemy sobie też sprawy, że dzieci wymieniają słowa: jeden, dwa, trzy, cztery… bezmyślnie, tak jak słowa w wierszu, nie mając świadomości ich głębszego sensu. Takie działania nie są matematyką, ani nie ułatwiają zrozumienia matematyki.
Małe dzieci od urodzenia dysponują zdolnościami matematycznymi, które nieużywane wygasają – najczęściej do 3 roku życia. Dlatego jak najszybciej weź udział w szkoleniu Cudowna matematyka i zacznij wspierać naturalne zdolności matematyczne.
Oto jeden z nich:
Czy wiesz, że niemowlęta mają mózgi wyposażone w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną? To dlaczego dużo ludzi twierdzi, że nie jest stworzona do matematyki? Dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń, arytmetyki, w wielu przypadkach nie potrafimy rozwinąć tego daru? Co powoduje, że dzieci zaczynają bać się matematyki w szkole?
Im więcej rodzic mówi do dziecka, tym więcej stymulujących bodźców otrzymuje mózg, a więc tym szybszy będzie rozwój słuchu, a w związku z tym i mowy. Jeśli jednak uważasz, że dziecko otrzymuje właściwą ilość bodźców, a nie przynoszą one satysfakcjonujących efektów, to należy przeanalizować rozwój mózgu w innych obszarach. Mózg odpowiedzialny jest za bardzo wiele funkcji i możemy wzmocnić jego konstrukcję różnorodnymi bodźcami w różnych obszarach, a efekty będą zauważalne także w zakresie mowy.
Dziecko skończyło już rok, czyli zakończył się już okres największej plastyczności mózgu. Nadal jednak dysponuje taki naturalnymi zdolnościami jak słuch absolutny. Jeśli jednak zdolność ta nie będzie rozwijana, to zaniknie. Na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka poznasz zabawy z instrumentami i inne sposoby na jego zachowanie i rozwinięcie.
Podobny los czeka zdolności językowe, ale szczęśliwie dzieje się to dopiero około 4 roku życia. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zapobiec ich wygaszaniu, spotkajmy się na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję.
Między 13-18 miesiącem życia oczekujemy zdobycia kolejnej trzeciej kluczowej umiejętności w zakresie rozwoju ruchowego: chodzenia. Celem jest samodzielne chodzenie z utrzymaniem równowagi.
Maluszek szybko odniesie sukces, jeśli wcześniej rozwinęliśmy jego równowagę odpowiednimi ćwiczeniami, które dr Aneta Czerska prezentuje podczas szkolenia Cudowny start niemowląt – rozwój w pierwszym roku życia.
Jeśli równowaga jest źle rozwinięta, mały piechur będzie potrzebował podparcia w postaci mebli, stołka lub ręki rodzica. Niestety tu wkrada się wiele niebezpieczeństw, gdyż dziecko nieświadomie zmienia pozycję ciała, przesuwa swój środek ciężkości i przyjmuje pozycję odmienną od tej, którą powinien ćwiczyć.
Drugie niebezpieczeństwo kryje się w nieodpowiednim okryciu stopy, które skrywa niewygarnięty odruch Babińskiego lub nieukształtowany odruch podeszwowy. Jeśli zauważasz, że twoja pociecha staje na palcach, to potrzebuje pomocy i właściwej stymulacji. Jeśli zaś stopa przylega do podłoża, musimy pomóc dziecku ją wzmocnić, aby zapobiec płaskostopiu. Wzmacniać należy nie tylko mięśnie stopy i kostkę, ale także kolano i biodro. Jak przekonasz się na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji, jest to bardzo proste.
Większość rocznych maluszków uczy się chodzić. jedne dzieci uczą się tej umiejętności szybciej, z czego rodzice są bardzo dumni. Pamiętajmy, aby nie przykładać do szybkości rozwoju większej wagi niż do poprawności. Najważniejsze jest bowiem, aby dziecko zdobywało kluczowe umiejętności we właściwej kolejności, nie pomijając żadnej z nich.
Jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, dopóki nie będzie miało okazji uzupełnienia tego brakującego etapu.
Pełzanie i raczkowanie są zasadniczymi etapami w programowaniu mózgu – etapami, podczas których dwie półkule mózgu uczą się jak współpracować. Żadne zdrowe dziecko nigdy nie opuszcza ani jednego z tych etapów (Glenn Doman, 1996). Jeśli jeden z tych podstawowych etapów ulegnie skróceniu, uniemożliwiając dziecku osiągnięcie pełnej sprawności, to będą widoczne niekorzystne efekty.
Rozwój mózgu nie postępuje automatycznie jak pory roku. Uzależniony jest od bodźców, które do niego docierają. Nie masz pewności, czy Twoje dziecko pełzało i raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym? Przyjdź na szkolenie Ruch kluczem do inteligencji i poznaj dziecięcą gimnastykę dr Czerskiej.
Jeśli Twoje dziecko nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:
to będą widoczne negatywne skutki – niestety najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.
Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu optymalny start.
To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w moim szkoleniu.
Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.
Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka. Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie. Jeśli nie możesz przyjechać, możemy spotkać się przez Skype.
Na początek wybierz ZŁOTĄ TRÓJKĘ szkoleń.
Później możemy spotkać się na kolejnych:
Chcesz wiedzieć jak rozwinąć umiejętności charakterystyczne dla poprzedniego etapu?
Chcesz przeczytać wprowadzenie i poznać teorię, aby lepiej rozumieć rady praktyczne?
Chcesz wiedzieć, jakie kluczowe umiejętności musi osiągnąć dziecko na następnym etapie?