tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka od ósmego do dwunastego miesiąca życia

Sprawdź zagrożenia dla prawidłowego rozwoju.

Oceń poziom inteligencji – to możliwe już teraz!

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

  • Ta strona nie jest przeznaczona dla rodziców, którzy szukają potwierdzenia, że maleństwo rozwija się poprawnie, ale tych, którzy chcą znać prawdę.
  • Ta strona jest przeznaczona dla rodziców, którzy chcą poprawić rozwój dziecka i zacząć prawidłowo dbać o jego potrzeby neurologiczne.
  • Żeby poprawić, trzeba najpierw mieć odwagę spojrzeć na rozwój krytycznym okiem i dostrzec nieprawidłowości.

Najważniejsze jednak, że nawet jeśli zlokalizujemy zaniedbane obszary, to możesz uzupełnić ich rozwój, unikając dysfunkcji i problemów w przyszłości. Im szybciej, tym łatwiej – ale mamy czas aż do 6 roku życia, bo mózg jest wtedy bardzo plastyczny.

Rozwój neurologiczny człowieka przypomina budowanie domu – piętro po piętrze. Jeśli niechlujnie skonstruujesz pierwsze trzy piętra, trudno będzie wybudować kolejne poziomy wzorcowo. Dlatego w trosce o kolejne etapy funkcjonalne, naprawmy ewentualne problemy teraz.

U statystycznego polskiego dziecka rozwój przebiega nieprawidłowo w zakresie motoryki: sprawności ruchowej i manualnej – jak pokazano na ilustracji.

Zlokalizujmy problemy i naprawmy je. Teraz będzie to łatwe.

Jeśli zaś jesteś dumny z osiągniętych przez malca umiejętności, to zbudujmy na tym wspaniałym fundamencie dalsze, bardziej zaawansowane procesy neurologiczne z korzyścią dla intelektu, pamięci i kreatywności twojej pociechy.

Rozwój w wieku 8-12 miesięcy

Od 8 miesiąca życia maluszek uczy się chodzić. Mając 12 miesięcy potrafi chodzić samodzielne na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonywać 180 metrów dziennie.

Jeśli to osiągnie wraz z pięcioma innymi umiejętnościami (opisanymi poniżej), to tempo rozwoju możemy nazwać średnim. Poziom inteligencji wynosi wtedy 100.

Pamiętajmy jednak, że tempo rozwoju nie jest najważniejsze, bo je można w dowolnym momencie (do 6 roku życia) przyspieszyć lub opóźnić. Najważniejsza jest kolejność kluczowych umiejętności, które bywają nazywane „kamieniami molowymi”.

Wcześniejsze etapy – fundamentem dalszego rozwoju

Dalszy rozwój powinien przebiegać prawidłowo, o ile wcześniej niemowlę pełzało i raczkowało – koniecznie bardzo dynamicznie i koniecznie ruchem naprzemiennym,

Tymczasem trudno jest wytłumaczyć słowami, jaka dynamika ruchów jest konieczna, aby można było wnioskować o prawidłowym rozwoju mózgu. Z tego powodu Doman i Delacato opisali to ilością metrów, które dziecko pokonać powinno w ciągu dnia. Dla pełzania jest to dystans 50 metrów, a dla raczkowania 400 metrów dziennie.

Sprawdźmy najpierw poziom wyjściowy.

Co powinno umieć 7-miesięczne dziecko

Zanim omówimy umiejętności oczekiwane dla wieku 12 miesięcy, ustalmy poziom startowy.

Do około 7 miesiąca życia zakończył się rozwój trzeciego poziomu funkcjonalnego o ile dziecko osiągnęło następujące umiejętności:

Cele dla wieku 7 miesięcy (dla 3. poziomu funkcjonalnego)

  • Sprawność wzrokowa: zdolność dostrzegania szczegółów
  • Sprawność słuchowa: rozpoznawanie znaczenia dźwięków
  • Sprawność dotykowa: rozpoznawanie podstawowych wrażeń czuciowych
  • Sprawność ruchowaraczkowanie na rękach i kolanach prawidłowym wzorcem naprzemiennym na dystansie 400 metrów dziennie
  • Mowa: tworzenie dźwięków znaczących
  • Sprawność manualna: chwyt pęsetkowy – bywa czasem nazywany chwytem nożycowym, gdyż różni się od późniejszego chwytu

Siedzenie – lepiej opóźnić

Natomiast siedzenie nie jest kamieniem milowym i nie warto przyspieszać osiągnięcia tej czynności. Aczkolwiek wiele dzieci siada w wieku 6 miesięcy.

Jeśli jednak twoje maleństwo nie pełzało jeszcze w sposób opisany powyżej, albo nie raczkowało, to postaraj się opóźnić siedzenie. W tym zaoszczędzonym czasie musisz wprowadzić specjalne ćwiczenia, które uprawnią rozwój neurologiczny i uzupełnią zaniedbane obszary.

IV poziom funkcjonalny – początkowy poziom korowy

Cele rozwoju dla rocznego dziecka

W dwunastym miesiącu życia dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: prawidłowa zbieżność gałek ocznych i widzenie z poczuciem głębi
  • Sprawność słuchowa: rozumienie dwóch słów
  • Sprawność dotykowa: rozumienie trójwymiarowości przedmiotów i otaczającego świata
  • Sprawność ruchowa: samodzielne chodzenie na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonywanie 180 metrów dziennie
  • Mowa: używanie dwóch słów w określonym znaczeniu
  • Sprawność manualna: korowe przeciwstawianie kciuka w jednej ręce

Ocena poziomu inteligencji rocznego dziecka

  • Jeśli maluszek osiągnie wszystkie te umiejętności pod koniec  pierwszego roku, to mówimy o średnim tempie. Poziom inteligencji oznaczamy jako 100.
  • Jeśli powyższe umiejętności osiągnie w pół roku, mówimy, że poziom inteligencji wynosi 200, a tempo jest szybkie.
  • Niemowlęta, których rozwój jest przez rodziców nieświadomie blokowany, lub które mają problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, mogą potrzebować więcej czasu na osiągnięcie tego celu. Być może nawet dwa lata, a poziom inteligencji wyniesie wtedy 50. Jest to tempo wolne.

Na podstawie szybkości rozwoju  możesz ocenić poziom inteligencji. Przypomnijmy jednak, ze to nie szybkość jest kluczowa, a kolejność etapów rozwoju. Najważniejsze, aby nie ominąć żadnej fazy.

Natomiast ocena szybkości jest pomocna, aby przewidzieć ewentualne problemy z osiągnięciem kolejnych kluczowych umiejętności. Przyczyny wolnego tempa mogą być dwie:

  • po stronie dziecka – są to problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica – nieświadome utrudnianie rozwoju.

Powinno Cię niepokoić, jeśli dziecko:

  • wcześniej nie pełzało lub nie raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym, z właściwą dynamiką, opisaną wyżej,
  • chodzi, ale głównie przytrzymując się mebli, innych przedmiotów lub za rękę,
  • nie pokonuje jeszcze dystansu 12 metrów non stop oraz 180 metrów dziennie – chodząc samodzielnie,
  • nie rozpoznaje znaczenia dwóch słów,
  • nie używa dwóch słów w określonym znaczeniu,
  • przewraca się, zderza z przedmiotami, nabija sobie guzy,
  • staje bezwiednie na palcach,
  • nie chwyta maleńkich obiektów, przeciwstawiając kciuk pozostałym palcom.

Możesz naprawić nieprawidłowy rozwój

Aby naprawić zaniedbane obszary mózgu, trzeba mieć odwagę, aby spojrzeć na rozwój krytycznym okiem. Trzeba mieć odwagę, aby dopuścić myśl, że być może coś zaniedbaliśmy, mimo iż bardzo kochamy dziecko.

Przez jakiś czas możesz czuć się z tym źle, ale za kilka miesięcy będziesz z siebie dumny, bo będziesz spokojny o przyszłość twojej pociechy. Będziesz widzieć, jak łatwo można przyspieszyć rozwój i jak znacząco twój maluch różni się od statystycznego dziecka.

Jeśli więc niemowlę nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:

  • niesymetryczne,
  • ciągnąc jedną nogę za sobą,
  • mało dynamiczne,
  • na niewielkim dystansie – kilkanaście metrów dziennie
  • niewłaściwym ruchem, zamiast naprzemiennie,

to niestety będą widoczne negatywne skutki … ale tylko pod warunkiem, że nie uzupełnisz zaniedbanych obszarów.

Skutki ominięcia kamieni milowych są widoczne najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.

Warto zdać sobie szybko sprawę, że jeśli maluch jest na tyle silny, że staje przy meblach, to nauczenie go pełzania i raczkowania będzie już niemożliwe. Możesz jednak uzupełnić zaniedbane obszary, choć będzie to wymagało więcej  czasu i pracy.. Dowiesz się jak to zrobić na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji.

Im szybciej rozpoczniesz prawidłową stymulację i ćwiczenia, tym łatwiej uzupełnisz zaniedbane obszary .

To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o rozwój, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo stymulować rozwój  Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie, ale jeśli nie możesz przyjechać, to spotkajmy się przez Skype w dogodnym dla ciebie terminie.

Jeśli rozwój maluszka przebiegł dotychczas prawidłowo, to gratulujemy. Na tym wspaniałym fundamencie, możemy budować dalsze, bardziej zaawansowane umiejętności, świadczące o jeszcze wyższym poziomie inteligencji, o czym dowiesz się poniżej.

Nawet jeśli maluch nie osiągnął wszystkich wspomnianych wyżej aktywności, to nie warto zamartwiać się tym, że zaniedbałeś rozwój niektórych poziomów funkcjonalnych. Naprawmy to!

W każdym przypadku

będziesz zdumiony, kiedy dowiesz się, jak wiele możesz jeszcze zrobić dla przyszłości dziecka.

Wiedza, jaką zdobędziesz na moich szkoleniach, pozwoli Ci łatwo i z powodzeniem uzupełnić zaniedbane struktury mózgu.

 Na początek wybierz ZŁOTĄ TRÓJKĘ szkoleń.

Jeśli dziecko ma mniej niż 10-12 miesięcy:

Jeśli dziecko ma ponad 12 miesięcy:

Później możemy spotkać się na kolejnych:

Jak bawić się, aby wspierać rozwój 9-miesięcznego dziecka

Jeśli dotychczas stworzyłeś wspaniałe warunki, dzięki którym twoje dziecko z łatwością osiągnęło wspomniane wyżej cele, to opierając się na tym fundamencie, z łatwością możesz

  • usprawnić jego wzrok, słuch mowę, sprawność motoryczną i dotyk, co służyć będzie ogólnemu rozwojowi neurologicznemu,
  • zająć się  jego naturalnymi zdolnościami muzycznymi, językowymi czy matematycznymi,
  • pomnażać jego inteligencję dostarczając wiedzy, która będzie bazą dla myślenia operacyjnego,
  • dalej wspierać prawidłowy rozwój motoryczny, w zakresie dużej i małej motoryki.
  • pomnożyć inteligencję emocjonalną, wychowując młodego, chętnie współpracującego, dobrze zmotywowanego, spokojnego, szczęśliwego człowieka, który identyfikować się będzie z twoimi zasadami,
  • stworzyć wspaniałe warunki dla rozwoju poprzez modyfikację diety.

Rozwój wzroku, mowy i inteligencji 8-miesięcznego i 9-miesięcznego dziecka

Prawidłowa zbieżność gałek ocznych – rozwój wzroku w wieku 8 i 9 miesięcy, i dalej aż do osiągnięcia 12 miesięcy

Każde z oczu widzi obraz płaski. Ludzki mózg potrafi te obrazy nałożyć na siebie i zinterpretować je w taki sposób, aby rozumieć trójwymiarowość otaczającego świata.

Jeśli oczy maluszka nie są skierowane w jednym kierunku, to mózg nie otrzymuje dwóch prawie identycznych obrazów i nie może ich nałożyć, a więc także nie jest w stanie zrozumieć trójwymiarowości świata zewnętrznego.

Problemy w tym zakresie przełożą się na problemy z rozwojem dotyku i a nawet motoryki całego ciała. Nie rozumiejąc trójwymiarowości wzrokiem, nie można jej zrozumieć także ciałem. Maluszki, które uczą się chodzić, zderzają się z przedmiotami i przewracają. Wszystko dlatego, że mają kłopot w ocenie odległości i położenia innych obiektów i własnego ciała względem tych obiektów.

Jak stymulować wzrok dziecka 9-miesięcznego

Wielu rodziców, których spotykam na moich szkoleniach, sądziło, że powinni stymulować wzrok czarno-białymi książeczkami. Niestety nie wiedzieli, że takie kontrastowe książki i karty wspierają widzenie tylko na pierwszym poziomie funkcjonalnym i z tego powodu nadają się dla noworodków,.

Wielu rodziców skarży się, że ich pociecha utraciła zainteresowanie takimi kontrastowymi, czarno-białymi książkami. To zrozumiałe. Autorzy takich pomocy edukacyjnych wprowadzają rodziców w błąd twierdząc, że ich produkt będzie służył jeszcze wiele miesięcy.

Tymczasem 8-miesięczny malec powinien był osiągnąć cele dla trzeciego poziomu funkcjonalnego rozwoju mózgu. Z tego powodu potrzebuje bodźców dostosowanych do tego, co już potrafi i co ma osiągnąć w wieku 12 miesięcy.

Pomożemy mu w tym, prezentując wyrazy, cyfry lub działania matematyczne. Tego typu obrazy nadal będą kontrastowe, a prezentowane kształty będą znacznie trudniejsze dla wzroku.

 

Bity inteligencji czyli jak wspierać rozwój wzroku, słuchu, mowy i inteligencji w wieku 8-12 miesięcy

W tym celu możemy wykorzystać Bity inteligencji. Maluch będzie poznawać prawidłowe nazwy ptaków, ras psów czy organów. Będzie obserwować jak wyglądają i czym się charakteryzują. Pozna także ich nazwy zapisane na kartach. Zarówno poszczególne ptaki, jak i wyrazy wyglądają podobnie, ale nie są takie same. Obserwacja tych szczegółów wspierać będzie rozwój wzroku.

Czytając nazwy i opowiadając o wielu faktach opisanych na odwrocie, stymulować będziemy także słuch, a przez to również mowę dziecka.

Kiedy wyjdziemy na spacer, i spotkamy srokę lub owczarka niemieckiego, maleństwo pokaże nam, co zapamiętało i jak w tym samym czasie ćwiczyło pamięć.

Zabawy rozwijające inteligencję, pamięć i kreatywność w wieku 8-12 miesięcy

Dodatkowym walorem prezentacji wyrazów jest stymulacja myślenia operacyjnego, a dalej kreatywności. Dzieje się to dzięki naturalnej właściwości naszego mózgu.

Kiedy zaprezentujemy wiele, pozornie chaotycznych informacji, ludzki mózg próbuje znaleźć reguły i zależności. Tak oto patrząc na wyrazy, maluch dochodzi samodzielnie do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk.

Oczywiście, aby osiągnąć taki efekt, potrzebna jest odpowiednia ilość doświadczeń, a prezentacje organizujemy kilka razy dziennie, choć cała dzienna nauka nie przekracza pół minuty dziennie. Wczesną naukę czytania metodą Cudowne Dziecko poznasz podczas szkolenia dla rodziców lub dzięki książce „Czytanie dla rozwoju”.

 

Tak jak nauka mowy, podobnie wczesna nauka czytania jest łatwa i przeniesie twoją pociechę na wyższy poziom intelektualny.

Komplet książek, gier i kart do nauki czytania wyrazów i zdań pod tytułem „9 książek na 9 tygodni” zawiera 9 zestawów do nauki czytania. Ta nowa i innowacyjna metoda została tak opracowana, aby od urodzenia wspierać wzrok, słuch, mowę, myślenie operacyjne, wyobraźnię, kreatywność oraz inteligencję, co potwierdzili rodzice w 10-letnich badaniach naukowych, które zwieńczone zostały doktoratem.

 

Maluszki, które miały problemy z prawidłową zbieżnością oczu, uzyskiwały zbieżność gałek i poczucie głębi już po dwóch tygodniach od rozpoczęcia wczesnej nauki czytania. Dzieje się tak dlatego, że nauka czytania jest owocem prawidłowej stymulacji wzroku.

Jak pokazano w badaniach, maluszki uczące się czytania mówiły lepiej niż ich rówieśnicy, gdyż w tym samym czasie rodzice stymulowali słuch, a tym samym mowę.

Rozwój motoryczny 8-miesięcznego i 9-miesięcznego dziecka

Rozwój ruchowy

Zapewne nie możesz się już doczekać pierwszych kroków dziecka. Tymczasem słyszysz czasem, żeby niczego nie przyspieszać i pozwolić malcowi raczkować jak najdłużej. Gdzie leży prawda? Odpowiedź jest bardzo indywidualna – zależna od wcześniejszych osiągnięć.

Czy zachęcać i przyspieszać naukę chodzenia, a może lepiej opóźniać?

Z pewnością nie zaszkodzisz, jeśli przedłużysz ćwiczenia na poprzednim poziomie, kiedy twoja pociecha uczyła się raczkować.

Zwłoka w nauce chodzenia jest szczególnie uzasadniona, gdy nie osiągnęliśmy jeszcze celów dla drugiego i trzeciego poziomu funkcjonalnego mózgu (dynamicznego pełzania ruchem naprzemiennym na dystansie 50 m dziennie i raczkowania naprzemiennego na dystansie 400 m dziennie).

Obserwując sposób w jaki malec raczkuje, możemy ocenić poziom rozwoju mózgu. Im raczkowanie jest bardziej dynamiczne, a przy tym ruchy są pewne i naprzemienne, tym lepiej jest przygotowany do następnych etapów i szybciej osiągnie kolejny cel – samodzielne chodzenie z poczuciem równowagi.

Maluszka, który będzie stawiać już pierwsze kroki, podtrzymując się czegoś lub kogoś, trudniej będzie namówić do ćwiczenia ruchów naprzemiennych podczas pełzania i raczkowania, a to te ruchy świadczą o jakości połączeń nerwowych.

Nauka chodzenia jest wizytówką świadczącą o stopniu zaawansowania procesów neurologicznych, podobnie jak wcześniej pełzanie i raczkowanie. Jeśli dotychczas procesy neurologiczne były przez nas prawidłowo wspierane, to malec szybko nauczy się chodzić i to bez podtrzymywania.

Niemowlęta, które rodzice od urodzenia wspierali w zakresie motoryki, najpierw umożliwiając naukę pełzania, a następnie raczkowania, codziennie ćwiczyły mięśnie, serce, płuca, a przede wszystkim mózgi. Nie są one otyłe. Często są zbudowane bardzo proporcjonalnie, niczym miniatury dorosłych. Nie mają też problemu, aby unieść ciężar swojego ciała, bo ciało jest stosunkowo lekkie, a malec wyćwiczony i silny. Tacy mali sportowcy mogą rozpocząć naukę chodzenia nawet w wieku 7 miesięcy.

   

Jeśli 3-tygodniowy Franio pokonywał metr w wieku 3 tygodni, a w wieku 4 miesięcy raczkował pięknym i dynamicznym ruchem naprzemiennym, na dystansie 400 metrów dziennie, to naturalnym jest, że uczył się chodzić mając zaledwie pół roku.

Choć tempo świadczy o ilorazie inteligencji, to najważniejsza jest kolejność. Jeśli etap raczkowania (lub pełzania) ulegnie skróceniu, uniemożliwiając osiągnięcie pełnej dynamiki i wyćwiczenie prawidłowych ruchów, to będą widoczne niekorzystne efekty, zarówno w nauce chodzenia, biegania, ale także później. Zwiększa się ryzyko dysleksji i problemów szkolnych.

Jeśli więc dotychczasowy rozwój przebiegł poprawnie, to nie blokuj chodzenia. Skup swoją uwagę na kilku aspektach.

  1. Samodzielne chodzenie z rękami uniesionymi dla utrzymania równowagi – przedłużające się chodzenie przy pomocy mebli lub osoby dorosłej świadczy o złym poczuciu równowagi; konieczne są ćwiczenia, które omawiamy na szkoleniu „Rozwój w pierwszym roku życia” oraz „Ruch kluczem do inteligencji”.
  2. Przeciwdziałanie płaskostopiu – w zależności od doboru podłoża oraz ewentualnego obuwia, kapci lub skarpetek, możemy wzmocnić stopę, mięśnie i stawy, a przez to zapobiec płaskostopiu, albo możemy niechcący zaburzyć ten proces, co zdarza się najczęściej.
  3. Stanie na palcach najczęściej jest objawem nieprawidłowości w rozwoju. Często świadczy o niewygarniętych odruchach, które w przyszłości zaburzać będą chodzenie, ale także poczucie ciała i zachowanie równowagi, a to w życiu szkolnym przełoży się na problemy nie tylko na lekcji gimnastyki, ale przede wszystkim na nauce czytania, matematyki i innych przedmiotów.

Jeśli dotychczasowy rozwój nie przebiegł prawidłowo i już wiesz, że mogłeś niechcący zaniedbać któryś z poziomów funkcjonalnych, którąś z ważnych, kluczowych umiejętności, to przestań się zamartwiać i jak najszybciej przystąp do działania. Im twoja pociecha jest młodsza, tym szybciej uzupełnimy zaniedbane struktury i już nie będzie to niosło konsekwencji dla dalszych struktur mózgu i kolejnych poziomów funkcjonalnych.

Do 6 roku życia możesz uzupełnić rozwój zaniedbanych obszarów i zapobiec dysfunkcjom. Jednak im szybciej dokonasz modyfikacji swoich działań, im szybciej naprawisz zaniedbane obszary mózgu, tym lepiej i bardziej poprawnie przebiegną kolejne procesy.

To tak, jakbyś budował dom, najczęściej bez wiedzy i doświadczenia, jedynie obserwując, jak robią to inni. Popełnimy przy tym wiele błędów, bo wygląda to znacznie łatwiej, niż jest faktycznie. Jeśli już zorientowałeś się przy budowie czwartego piętra, że nie w pełni się to udało, naprawmy błędy jak najszybciej. Po co brnąć dalej i borykać się z coraz większą liczbą problemów.

Rozwój manualny w wieku 8 i 9 miesięcy – chwyt pęsetkowy i przeciwstawianie kciuka

Niewielu rodziców myśli o rozwoju manualnym przed ukończeniem dwóch lat. Aktywność manualna kojarzona jest zwykle z ręką, tymczasem zaangażowany jest mózg. Dlatego sposób używania dłoni i precyzja ruchów świadczą o procesach neurologicznych.

Na poprzednim (trzecim) etapie – do 7 miesiąca życia – oczekiwaliśmy chwytu pęsetkowego. Niemowlę podnosiło małe przedmioty używając przy tym palca wskazującego i kciuka. Chwyt ten różnił się jednak od chwytu pęsetkowego osób dorosłych. Kciuk zbliżał się do boku palca wskazującego. Z tego powodu bywa, że mówi się o nim: chwyt nożycowy.

Na obecnym, czwartym poziomie funkcjonalnym – od 8 miesiąca życia oczekujemy, że chwyt ten będzie się zmieniał, gdyż do wieku 12 miesięcy maluch zacznie przeciwstawiać kciuk względem reszty palców, a jego ruchy powinny stać się bardzo precyzyjne.

Właściwe jest oczywiście stymulowanie chwytu pęsetkowego, ale większość proponowanych dla tego wieku aktywności jest statyczna. Tymczasem można wykorzystać chwyt pęsetkowy i ćwiczenia z nim związane po to, aby poprawić motorykę całego ciała, a wraz z nią, także usprawnić połączenia nerwowe.

24 cele na pierwszy rok życia i łatwe sposoby ich osiągnięcia omówimy na szkoleniu Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia. Będą to cele nie tylko dla wzroku i rozwoju motorycznego, ale także słuchu, mowy i dotyku.

 

  • Czy już wiesz, że każde zdrowe dziecko rodzi się ze słuchem absolutnym, który nierozwijany zanika?
  • Czy zdajesz sobie sprawę, że każdy malec ma zdolności językowe i mógłby się nauczyć dowolnego języka obcego? Zdolności te zanikają, ale tylko jeśli nie są rozwijane – niektóre nawet w wieku 6 miesięcy. Tymczasem można je przedłużyć, aby nawet nastolatek lub młodzieniec mógł z równą łatwością nauczyć się dowolnego języka obcego, jaki w przyszłości wybierze. I jest to bardzo łatwe.
  • Każdy człowiek rodzi się ze zdolnościami matematycznymi, podczas kiedy większość uczniów oraz dorosłych nie znosi matematyki. Możesz ocalić naturalne zdolności matematyczne swojej pociechy, aby matematyka była zawsze łatwa i przyjemna.

Czytaj więcej

Menu