tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka w pierwszym miesiącu życia

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać nieurologicznie w sześciu obszarach?

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

Rozwój dziecka zależy od bardzo wielu czynników. Na jedne masz wpływ, a na inne nie. Ale zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków startowych.

Noworodki poruszają rękami i nogami. W pierwszym miesiącu życia odkrywają, że dzięki temu zmieniają swoje położenie. Jeśli twoja pociecha przemieszcza się na dystansie 90 cm, to znaczy, że prawidłowo się rozwija.

Na podstawie tempa rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy maluszek osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie osiągnięcia kluczowych umiejętności.

W pierwszym miesiącu życia rozwija się pierwszy poziom funkcjonalny mózgu: rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy. O osiągnięciu tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność maluszka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

I poziom funkcjonalny – rdzeń kręgowy i rdzeń przedłużony

Pierwszy miesiąc życia – co powinno umieć

W czwartym tygodniu życia noworodek powinien osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: reakcja źrenicy na światło
  • Sprawność słuchowa: odruch Moro czyli odruch przestrachu
  • Sprawność dotykowa: odruch Babińskiego na stopie
  • Sprawność motoryczna: przemieszczenie ciała na dystansie 90 cm
  • Mowa: pierwszy płacz i popłakiwanie
  • Sprawność manualna: odruch chwytny

Franek potrafił pełzać na dystansie jednego metra w wieku 3 tygodni i robił to codziennie.

Ocena poziomu rozwoju

  • Zdrowe dziecko osiągnie te umiejętności pod koniec pierwszego miesiąca życia i wtedy możemy powiedzieć, że jego poziom inteligencji ruchowej wynosi 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w dwukrotnie krótszym czasie, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200.
  • Jeśli niemowlę osiągnie powyższe umiejętności do wieku półtora miesiąca, to mówimy, że jego poziom inteligencji wynosi 50.
  • Jeśli dwumiesięczny maluszek nie potrafi się przemieszczać na dystansie 90 cm, to ma problemy neurologiczne albo nieświadomie blokujesz jego rozwój.  

Rozwój dziecka jest stale zmieniającym się procesem. Można go zarówno przyspieszyć, jak i opóźnić. Okres pierwszych sześciu lat życia ma zasadnicze znaczenie dla całej przyszłości. W tym czasie kształtuje się człowiek w sensie neurologicznym.

Dlatego jeśli już teraz widzisz rozbieżności między oczekiwaniami a faktycznymi umiejętnościami, spotkajmy się na zajeciach „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia”. Uzupełnij zaniedbane obszary tak szybko jak to możliwe, aby twoja pociecha nigdy nie doświadczyła konsekwencji.

Możesz to zrobić do 6 roku życia, ale im jest młodsza, tym będzie to łatwiejsze.

Niepokojące objawy

Co powinno niepokoić:

  • niechętnie i rzadko leży na brzuchu,
  • nie porusza rękami i nogami,
  • jego ciało jest wiotkie,
  • porusza rękami i nogami, ale nie potrafi się przemieścić na odległość 90 cm,
  • nie prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku,
  • nie prezentuje odruchu Babińskiego w wyniku potarcia stopy,
  • nie reaguje na światło,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść połowę wagi swojego ciała,
  • mięśnie ciała są napięte (być może tułów wygięty do tyłu, piąstki zaciśnięte, a nóżki często prostują się).

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę spotkanie z dr Czerską i udział w poniższych tematach.

Wybierz lub zbierz je wszystkie

Jak dbać o rozwój  noworodka w pierwszym miesiącu życia?

Rozwój wzroku

Wiesz zapewne, że noworodki widzą słabo. Dostrzegają światło lub jego brak.

Stymulacja wzroku polega na dostarczaniu bodźców, które to poprawią. Sposobów jest kilka, m.in. pokazywanie czarno-białych kart.

  

Czarno-białe karty mogą zawierać dowolne wzory, aby rozwijały wzrok. Jeśli jednak chcesz w tym samym czasie rozwijać potencjał intelektualny, pokazuj sylwetki i tropy zwierząt domowych (Zestaw 1 Bitów inteligencji dla najmłodszych) oraz sylwetki i tropy zwierząt dzikich (Zestaw 2 Bitów inteligencji dla najmłodszych).

Już od drugiego dnia życia możesz rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są również kontrastowymi obiektami. Wczesna nauka czytania dostarczy bodźców nie tylko dla wzroku, ale także dla słuchu, a przy tym wspierać będzie mowę.

Niemowlęta mogą zapamiętywać całe wyrazy jak obrazy, podobnie jak w metodzie Domana. Jednak najważniejsze jest to, że rozszyfrowują kod liter – same dochodzą do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk – dzięki czemu zaczynają czytać dowolne teksty samoistnie – co ma miejsce tylko w metodzie Cudowne Dziecko opracowanej przez dr Czerską.

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia.

Tę nową, unikalną metodę możesz poznać na zajęciach grupowych lub indywidualnych online organizowanych przez dr Czerską „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.  Możesz również poznać metodę dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Rozwój słuchu

O ile dzieci rodzą się z bardzo słabym wzrokiem, to posiadają słuch absolutny. Można ich nauczyć dowolnego języka obcego – każdy język jest dla nich obcy.

Te naturalne zdolności wygasają, wraz z dojrzewaniem mózgu. W wyniku „porządków” w mózgu, usuwane są nieużywane połączenia. Pierwsze porządki mają miejsce już w szóstym miesiącu życia. Dlatego już wtedy wygasają pierwsze zdolności językowe i od tego czasu ulega zawężeniu słuch absolutny.

Jeśli chcesz temu przeciwdziałać, spotkajmy się na warsztatach „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka

Rozwój dotyku

Ten obszar wydaje się łatwy do stymulacji, ale tylko z pozoru.

Z pewnością musimy dotykać, aby poprawić dotyk. Z tego powodu wielu rodziców masuje swoje maleństwa od pierwszych dni życia.

Ale czy wiesz, że są obszary, których masaż spowoduje, że wygasną ważne odruchy, które gwarantują i ułatwiają postępy w rozwoju.

Jednym z takich odruchów jest odruch Babińskiego, który ułatwia naukę pełzania. Możesz go wygasić nieumiejętnym masażem niektórych partii ciała.

Innym odruchem jest odruch chwytny. Wykorzystujemy go ćwicząc z noworodkiem mięśnie ramion i rąk. Dzięki temu w nauce pełzania, rączki nie blokują się i nie utykają pod tułowiem, ale silne i sprawne zagarniają energicznie przestrzeń.

Jeśli więc twoje maleństwo nie potrafi jeszcze  dynamicznie pełzać na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, czego oczekiwać będziemy na drugim poziomie funkcjonalnym, to lepiej zaprzestań masażu niemowlęcia lub spotkajmy się na „Cudownym starcie – rozwój w pierwszym roku życia„.

Rozwój ruchowy

Celem w pierwszym miesiącu życia jest przesuwanie się na dystansie 90 cm.

Jest to ważna umiejętność prowadząca do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest charakterystyczna dla drugiego poziomu funkcjonalnego.

A wszystko zaczyna się bardzo niepozornie: noworodek porusza rękami i nogami – bez ładu i składu. Jeśli przy tym zaobserwuje, że te przypadkowe ruchy kończyn powodują przesuwanie się jego ciała, to dużo łatwiej będzie osiągnąć kolejną sprawność na drugim poziomie.

Dlatego na tym etapie maluch może poruszać się do przodu, albo do tyłu, czy też dookoła swojej osi. Może poruszać się ruchem dalekim od wzorca naprzemiennego. Ważne jest jednak, aby zauważył, że ma wpływ na pozycję swojego ciała.

Tempo rozwoju zależeć będzie od wielu czynników. Trudniej nauczyć się pełzania niemowlętom ciężkim i dużym. Jednak każdemu można pomóc. Na spotkaniu Rozwój w pierwszym roku życia pokazuję, jak możesz ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią ścieżkę, stosownie ubierając noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia poprawiające równowagę, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią). O szczegółach diety opowiem ci podczas zajęć „Balans energetyczny„.

Rozwój mowy

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym lepiej wspierać będziesz umiejętność mowy.

Niektórzy rodzice decydują się mówić  w różnych językach, gdyż wiedzą, że ma ono zdolności językowe. Wybierając odpowiednio języki, którymi stymulujesz mózg, możesz usprawnić zdolności językowe.

Z pewnością wiesz, że guganie i gaworzenie babci i dziadka do maluszka, nie wywoła spektakularnych skoków w zakresie mowy. Z tego powodu zrezygnuj z infantylnego słownictwa.

Jedna z moich klientek, mama niemowlęcia, opowiadała, że jej mąż nie chciał czytać córeczce bajek przed zaśnięciem. Mężczyzna był z zawodu historykiem i dziennikarzem. Uważał, że noworodek nie zrozumie bajek o księżniczkach, dlatego siadał przy łóżku noworodka i czytał na głos swoje książki, które musiał przeczytać z racji wykonywanego zawodu. Czy możesz sobie wyobrazić, jaki zasób słownictwa miał ten trzylatek?

A czy ty wiesz, po co czytasz  bajki? Jeśli przychodzą ci do głowy hasła kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, to musisz wiedzieć, że nie ma żadnej korelacji między czytaniem na dobranoc a miłością do nauki czytania. Są natomiast inne korelacje, które omawiamy na warsztatach dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.

Rozwój manualny

Niewielu rodziców ma świadomość, że już w tak młodym wieku możemy wspierać sprawność manualną. Większość z nas utożsamia sprawność manualną ze sprawnością ręki. Niewielu ma świadomość, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznego rozwoju mózgu.

Myśląc o wspieraniu sprawności manualnej, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia.

Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie funkcjonalnym mózgu. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Kiedy spotkamy się na  „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” , to nauczysz się, jak wykorzystywać odruch chwytny, aby poprawić motorykę „małą” i „dużą” czyli sprawność ręki i ciała. Dowiesz się, jakimi zabawkami otaczać maleństwo, aby zaczęło świadomie uwalniać chwyt, a później świadomie chwytać przedmioty – a tymi efektami cieszyć się będziemy już na następnym etapie.

Wzmożone napięcie mięśniowe

Rozwój dziecka zależy od licznych czynników, ale na wiele z nich mamy wpływ. Dlatego zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków startowych.

Powinieneś wiedzieć, że jeśli Twoje maleństwo ulewa lub wzmożone napięcie mięśniowe, albo inne problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych umiejętności będzie trudne. Jeśli stosujesz klin w łóżeczku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to Twoje maleństwo nie poradzi sobie bez Twojej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie wymaganych umiejętności.

Jeśli podczas ciąży mało się poruszałaś lub poród odbył się przez cesarskie cięcie, jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to musisz mu pomóc. Bez Twojej pomocy nie będzie możliwy prawidłowy rozwój neurologiczny.

Jeśli do snu kładziesz dziecko na boku, to spotkaj się z dr Czerską jak najszybszej – w grupie lub indywidualnie online. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary.

To bardzo dobrze, że czytasz tę stronę, ponieważ pozwoli Ci to w porę zapobiec nieprawidłowościom. Wiem, że możesz mieć wątpliwości, czy tylko sama lektura sprawi, że w sposób naprawdę skuteczny zaczniesz dbać o rozwój dziecka. Można mieć wątpliwości i jednocześnie szukać najlepszego rozwiązania, które spowoduje, że już w niedalekiej przyszłości staną się one mglistym wspomnieniem, co będzie oznaczać, że właśnie wróciłeś z z zajęć z dr Czerską.

Dalsze etapy

Pełzanie – kiedy, jakim ruchem i na jakim dystansie

Jeśli noworodek porusza się na dystansie 90 cm i osiągnął  pozostałe 5 sprawności wymienionych powyżej, to jest wspaniale przygotowany do następnego etapu, na którym może nauczyć się prawidłowego pełzania.

Absolwenci tematu „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” zauważają, że zdrowe noworodki mogą z łatwością osiągnąć wspomniane sprawności nawet w dwukrotnie krótszym czasie – w ciągu dwóch tygodni.

Z tego powodu ich pociechy dynamicznie pełzają na dystansie 50 metrów dziennie, prawidłowym ruchem naprzemiennym już w wieku 4 tygodni, a raczkują w wieku 4 miesięcy – i to na dystansie 400 metrów dziennie.

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę spotkanie z dr Czerską.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w spotkaniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Poznasz wtedy 26 gadżetów, których używają rodzice w opiece i pielęgnacji, a które blokują rozwój.

Czytaj dalej

Chcesz przeczytać wprowadzenie i poznać teorię, aby lepiej rozumieć rady praktyczne?

Chcesz wiedzieć, jakie kluczowe umiejętności musi osiągnąć maluch na następnym etapie?

Menu