tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Nauka czytania dla dzieci w wieku 0-6 lat: 

zestaw kart do nauki czytania czy program komputerowy?

Zachęceni filmami w Internecie chcemy kupić karty do nauki czytania, ale już po dwóch tygodniach nauki dziecko nie chce na nie patrzeć. Dlaczego?

Jeśli chcesz szybko wydać pieniądze lub szukasz krótkiej odpowiedzi na jedno pytanie, nie czytaj tej strony, tylko zapoznaj się z ofertą kart, książek, programów do nauki czytania.

Jeśli jednak zależy Ci na przyszłości i rozwoju Twojego dziecka, chcesz skutecznie realizować zamierzony cel, to spełnię Twoje oczekiwania i już wkrótce uświadomisz sobie, jak cennego odkrycia właśnie dokonałeś.

O co pytają rodzice na temat nauki czytania

Chcesz kupić karty do nauki czytania i spróbujesz prezentować je na podstawie instrukcji dostępnych w Internecie, ale nie jesteś zainteresowany szkoleniem, które odpowie na Twoje pytania, rozwieje wątpliwości, ale przede wszystkim uchroni od błędów i nieudanych samodzielnych prób, które kończą się utratą zainteresowania.

Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby utrzymać zainteresowanie i nauczyć miłości do książek. Jeśli dziecko odwróci wzrok, straci zainteresowanie, to przegramy i nie nauczymy już dziecka czytać. Kosztowny zestaw kart rzucimy na dno szafy, a kiedy po kilku miesiącach lub latach do niego wrócimy, utrzymać zainteresowanie starszego dziecka będzie jeszcze trudniej.

Dlatego zanim rozpoczniesz, spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • jakie zabawy będę kreować w ramach nauki czytania,
  • czy jeśli pokażę rzeczownik „mama”, maluch będzie umiał przeczytać „Mama”, „mamę”, „mamą” itp.,
  • czy czasownik prezentować w bezokoliczniku, jak „kapać”, czy w odmianie „kąpię”, „kąpie”, a może „kąpie się”,
  • ile razy i jak często powtórzyć wyrazy, aby z jednej strony dziecko zapamiętało, ale z drugiej – aby nie znudzić,
  • skąd będę wiedzieć, że dziecko zapamiętało już dane wyrazy,
  • kiedy przeczyta swoją pierwszą książkę i jak znaleźć taką książkę,
  • jak nagradzać, aby motywować do dalszej nauki czytania.

Skoro nie spotkamy się na zajęciach Uniwersytetu Rodziców, to nie będę mogła Ci pokazać, jak wiele błędów popełniają autorzy filmów i instrukcji dostępnych w Internecie. Kupując zestaw kart lub samodzielnie je robiąc, spróbuj jeszcze nie myśleć, na ile sposobów możesz wykorzystać zdobytą na szkoleniu wiedzę. I czasami może Ci się wydawać, że przyjście na moje szkolenie jest niełatwe, ale nie myśl o tym przy okazji, jak bardzo skutecznie możesz zacząć uczyć i rozwijać swoje dziecko, ile możesz więcej zrobić i ile więcej satysfakcji mieć ze swojej pracy.

Jak wybrać najlepszą metodę

Dzieci w wieku 0-6 lat powinny uczyć się metodami globalnymi, czyli patrząc na obrazy całych wyrazów – opracowaną przeze mnie metodą Cudowne Dziecko. Metodę Glenna Domana wykorzystać możemy w nauce języka angielskiego, w którym nie ma odmiany i towarzyszącej temu zmiany końcówek.

Pięciolatki (czasem również czterolatki), które potrafią sylabizować, składać wyraz z głosek i rozkładać go na głoski, mogą dodatkowo uczyć się metodą sylabową (np. Cieszyńskiej).

Sześciolatki, które potrafią nie tylko sylabizować, ale także dobrze radzą sobie z analizą i syntezą głoskową z utrudnieniami, mogą uczyć się dodatkowo metodą głoskową (np. Rocławskiego).

Konsekwencje łączenia metod

Niektóre metody można łączyć. Metodę Cudowne Dziecko można uzupełnić glottodydaktyką dr hab. Bronisława Rocławskiego.

Jednakże metoda Cudowne Dziecko powinna być stosowana jako pierwsza. Połowa rodziców ocenia negatywnie skutki stosowania wcześniej innych metod. Na przykład wcześniejsze stosowanie metody Domana osłabia zainteresowanie czytaniem. Stosowanie metody sylabowej utrudnia zrozumienie znaczenia tekstu.

Polska czy zagraniczna metoda

Metody opracowane przez polskich autorów są dostosowane do specyfiki języka polskiego. Tymczasem metoda Glenna Domana została opracowana dla języka angielskiego, w którym wyrazy nie odmieniają się i nie mają zmiennych końcówek.

Nowa czy stara

Metoda musi bazować na najnowszej wiedzy na temat uczenia się i rozwoju mózgu. Nowe metody uwzględniać mogą postęp w nauce i technice – np. opracowując metodę Cudowne Dziecko uwzględniłam najnowsze koncepcje pedagogiczne oraz wyniki najnowszych badań psychologicznych i neurologicznych. Tymczasem metoda Domana liczy już 50 lat.

Kto zagwarantuje efekty

Powinniśmy oczekiwać efektów, skoro angażujemy swój czas i pieniądze. Efektywność większości metod nie była badana. Przeprowadzone przeze mnie badania efektywności metody Cudowne Dziecko są  pierwszymi takimi badaniami nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Badania prowadzone w latach 2003-2013 wykazały, że efektowność metody Cudowne Dziecko wynosi ponad 90%.

Najlepsze efekty osiągają rodzice, którzy ukończyli grupowe szkolenie dla rodziców „Cudowne fotoczytanie – jak nauczyć małe dziecko czytać”. Na szkoleniu poznają 12 czynników, od których zależy efektywność. Dzięki temu zaangażowani rodzice obserwują, że już po 6-8 miesiącach dziecko odszyfrowało kod liter i czyta zupełnie nowe wyrazy.

Zanim wybierzesz metodę, zestaw do nauki czytania lub weźmiesz udział w szkoleniu, sprawdź efekty wczesnej edukacji metodą Cudowne Dziecko

Sprawdź efekty wczesnej nauki czytania

Czy wiesz, że Twoje dziecko ma potencjał aby wybić się ponad przeciętność? Twoje dziecko też tak może czytać – płynnie i ze zrozumieniem w 6 językach i to w wieku 6 lat tak, jak dziewczynka na filmie. A wystarczy tylko kilka minut dziennie!

Sprawdź efekty wczesnej nauki matematyki

Czy chcesz zacząć prawidłowo wspierać naturalne zdolności matematyczne, z którymi rodzi się każde dziecko? Nie zwlekaj! Zacznij tak szybko, jak to możliwe. Nawet jeśli Twoje dziecko ma 6 miesięcy lub 6 lat.

Jak wybrać najlepszy zestaw do nauki czytania

Nauka samych wyrazów i zdań sprawdza się w pierwszych miesiącach życia dziecka. Niemowlę toleruje też błędy w prezentacji rodzica – nie może uciec.

Między 6-12 miesiącem życia powinniśmy wprowadzić pierwsze książki. Dlatego zestaw powinien zawierać zarówno karty jak i książki.

Im dziecko jest starsze, tym rola książek w jego życiu i nauce czytania jest większa. Dlatego oprócz kart z wyrazami i zdaniami, od razu należy kupić specjalne książki stosowane w metodzie globalnej. Serię 12 książek do czytania globalnego autorstwa dr A .Czerskiej oferuje Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

„Czytanie dla rozwoju” to seria zestawów (dotychczas wydane są dwa zestawy) książek, kart i gier autorstwa dr Anety Czerskiej. Z Zestawem 1 przez 9 tygodni nauczysz czytać 9 książek. Pokazujemy dziecku wyrazy, prezentujemy je w zdaniach i utrwalamy w grach. Na koniec tygodnia nagradzamy dziecko książką.

Karty do nauki czytania – na co zwrócić uwagę przy kupnie

W ciągu pierwszego roku nauki uczymy około 1000 wyrazów i około 2000 wyrazów w drugim roku nauki. Potrzebujesz także kart do nauki zdań.

Ilość kart

Gotowe zestawy 100 lub 150 słów starczają na miesiąc lub dwa nauki. Jeśli za namową producenta stosować będziesz je dłużej, dziecko się znudzi i nie będzie zainteresowane nauką czytania.

Słownictwo

Słownictwo bywa mało interesujące dla Twojego dziecka. Nie prowadzi też do nauki czytania zdań, ani książek. Dlatego nadają się one jedynie dla dzieci do około 5 miesiąca życia.

Instrukcja

Instrukcje w zestawach dostępnych na polskim rynku zostały najczęściej opracowane na podstawie wydanej pół wieku temu książki Glenna Domana. Amerykański asystent neurochirurga opracował metodę z myślą o dzieciach z uszkodzeniem mózgu. Rodzice zdrowych dzieci obserwują zainteresowanie tylko przez pierwszy tydzień nauki. Większość dzieci odwraca się od kart po dwóch tygodniach, a nieliczni rodzice prezentują karty maksymalnie 2 miesiące.

Instrukcja jest często tylko streszczeniem książki i nie mówi, co robić, kiedy dziecko straci zainteresowanie nauką.

Czcionka

Za utratę zainteresowania odpowiedzialny bywa nieodpowiedni rodzaj, wielkość i kolor czcionki. Niektóre czcionki rozpraszają uwagę dziecka i powodują, że dziecko wodzi wzrokiem w poszukiwaniu ciekawych elementów liter. To utrudnia fotograficzne zapamiętanie obrazu. Ponadto czcionka użyta na kartach powinna być zsynchronizowana z czcionką użytą w książkach.

Grubość papieru i format kart

Karty w niektórych zestawach mogą mieć nieodpowiedni format. Zbyt cienkie karty lub zbyt grube tablice nie pozwalają właściwie prezentować słów. Laminowane karty odbijają światło, a wtedy nie widać wyrazów. Kart o różnej długości nie można prezentować w grupach. Karty z ilustracją odwracają uwagę dziecka od wyrazu i utrudniają naukę.

Jak prezentować karty do nauki czytania

Technika prezentacji kart okazuje się kluczowa dla utrzymania zainteresowania małego dziecka oraz dla rozwoju zdolności, m.in. pamięci fotograficznej, kreatywności, wyobraźni, zdolności spostrzegania szczegółów.

Choć prezentacja kart wydaje się łatwa, sprawia rodzicom wiele trudności. Nieświadomie popełniają oni bardzo wiele błędów. Badania pokazały, że najlepiej są przygotowani rodzice, którzy ukończyli szkolenie „Cudowne fotoczytanie – jak nauczyć małe dziecko czytać”. Osiągają oni najlepsze efekty w najkrótszym czasie.

Inne pomoce dydaktyczne do nauki czytania

Czytanie dla rozwoju – zestaw książek, kart i gier – naucz czytać 9 książek w 9 tygodni

Celem jest przygotowanie dziecka do samodzielnego czytania 9 książek w 9 tygodni. Rodzic pokazuje wyrazy, następnie prezentuje je w zdaniach, utrwala wiedzę grając z dzieckiem w bingo, a po tygodniu przygotowywań, nagradza młodego czytelnika jego pierwszą książką. Produkt przeznaczony jest dla dzieci w wieku od pół roku do 7 lat. Zawiera instrukcję. >>> Czytaj szczegółową informację o zestawie kart do nauki czytania, książek i gier.

 

Czytanie dla rozwoju – po polsku i angielsku. Zestaw 2. Fascynujący nos

Jeśli Twoje dziecko skończyło już naukę z zestawem 1, to ten zestaw pozwoli ci kontynuować ten proces i poprawi  motywację twojej pociechy do nauki. Zestaw jest przeznaczony dla dzieci, które były już wcześniej uczone czytania globalnego i były nagradzane książkami – na przykład ukończyły „Zestaw 1. 9 książek na 9 tygodni.” Dodatkowo zestaw wprowadzi maluszka w naukę czytania po angielsku.

.

Czyste karty

Alternatywą są zestawy czystych kart, na których rodzic sam zapisuje słowa. Są one dużo tańsze i pozwalają zbudować program pod kątem potrzeb Twojego dziecka. Wcześniej konieczne jest wzięcie udziału w szkoleniu dotyczącym wczesnej nauki czytania „Cudowne fotoczytanie – jak nauczyć małe dziecko czytać”. Możesz je kupic na naszej stronie w zakładce Oferta: CZYSTE KARTY

Program komputerowy „Cudowne czytanie”

Rodzicom, którzy mają dużo obowiązków i niewiele czasu na przygotowywanie kart polecamy komputerowy program do nauki czytania „Cudowne czytanie”. Zawiera on bazę ponad 3 tysięcy słów, ponad 3 tysięcy zdań, ponad 3 tysięcy wyrażeń, a także możliwość własnej edycji i wprowadzania słów i zdań. Jest to również ogromna oszczędność w porównaniu z zakupem kart na dwa lata nauki. Program komputerowy został opracowany z myślą o absolwentach szkolenia „Cudowne fotoczytanie – jak nauczyć małe dziecko czytać”. Nie zawiera instrukcji. Stanowi on uzupełnienie nauki czytania książek.

Książki do czytania globalnego

Planując harmonogram nauki warto też pamiętać, że dzieciom rocznym, dwulatkom i przedszkolakom prezentujemy książki najdalej po 2 tygodniach nauki. Dr Aneta Czerska opracowała serię 12 książek dla najmłodszych, którzy uczą się czytać metodami globalnymi. Można je stosować przy nauce metodą dr Anety Czerskiej, jak również metodą Domana.

Czyste zeszyty do samodzielnego przygotowania książek do czytania globalnego

Absolwenci szkolenia „Cudowne fotoczytanie – jak nauczyć małe dziecko czytać” przygotowują książki dopasowane do zainteresowań i poziomu zaawansowania dziecka. Używają do tego czystych zeszytów.

Gdzie kupić pomoce dydaktyczne do nauki czytania

Instytut Rozwoju Małego Dziecka ma w ofercie następujące pomoce edukacyjne do nauki czytania:

W sprawie zakupu prosimy o kontakt telefoniczny pod numer +48 501 184 420 lub mailowy na adres instytut@cudownedziecko.pl. Po opłaceniu kwoty zamówienia wraz z kosztami przesyłki, przesyłamy zamówione materiały na podany przez Państwa adres. Numer konta podany jest na stronie http://cudownedziecko.pl/kontakt/

Zanim weźmiesz udział w szkoleniu, możesz spróbować samodzielnie nauczyć czytać

 

Zobacz pierwsze efekty, zanim weźmiesz udział w szkoleniu.

Zanim podejmiesz próby samodzielnej nauki czytania, przeczytaj listę 33 najpopularniejszych błędów, jakie popełniają rodzice. 

Przyjdź na szkolenie

Wielu rodziców, którzy kupili gotowe zestawy do nauki czytania i podejmowało samodzielne próby nauki, mówiło, że wydawało się to na początku łatwe, jednak popełniali nieświadomie wiele błędów. Dopiero szkolenie „Jak nauczyć małe dziecko czytać przygotowało ich właściwie. Jedna z klientek przyrównała nawet zajęcia Uniwersytetu Rodziców do nauki jogi: „Trzeba się tego nauczyć od mistrza. Z Internetu się nie da.”

Czy już do końca zdajesz sobie sprawę z tego, jak wiele pożytecznej i łatwej do zastosowania wiedzy omawia to szkolenie.

Zajęcia prowadzi dr Anna Czerska – autorka metody wszechstronnego rozwoju „Cudowne Dziecko”. Aby umówić się na spotkanie napisz: instytut@cudownedziecko.pl lub zadzwoń: (22) 292 31 42 / 501 184 420. Zapisz się na szkolenie już teraz. Liczba miejsc jest ograniczona. W ten sposób zapoczątkujesz sukces swojego dziecka, przyczyniając się do jego prawidłowego rozwoju.

 

Osoby, które nie mogą przyjechać na szkolenie grupowe, mogą odbyć indywidualne szkolenie online w formie skróconej. Pamiętaj jednak, że jest to forma zastępcza i nie zapewnia tak gruntownego przygotowania jak jednodniowe zajęcia grupowe.

 

Inne strony o tej tematyce

Zobacz komplet do nauki czytania „Czytanie dla rozwoju”: zestaw kart do nauki czytania, książek i gier – naucz małe dziecko czytać 9 książek w 9 tygodni!

 

Menu