Baza wiedzy

Opóźniony rozwój mowy

Opóźnienia rozwoju mowy mają wiele przyczyn, na które w dużej mierze mamy wpływ. Najważniejsze jest jednak ćwiczenie myślenia operacyjnego.

Opóźniony rozwój mowy

Opóźniony rozwój mowy
Przyczyny, diagnoza, ćwiczenia, terapia

Opóźniony rozwoju mowy obserwujemy, gdy dziecko nie osiągnie spodziewanych umiejętności w określonym czasie.  Rozwój mowy dziecka ocenia się w aspekcie ilościowym, jakościowym, czynnym i biernym. Przyczyn może być wiele, na jedne mamy wpływ, a na inne nie, ale zawsze możemy poprawić i przyspieszyć rozwój. Aby uzyskać pełną wiedzę, skorzystaj z naszych szkoleń dla rodziców.

Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy

Przyczyny mogą być wewnętrzne lub zewnętrzne, czyli jak mówią pedagodzy, leżą w dziecku lub poza nim.

Wewnętrzne przyczyny opóźnionego rozwoju mowy

Rozwój mowy uzależniony jest od rozwoju ogólnego dziecka. Nie można dbać jedynie o mowę, zaniedbując jednocześnie rozwój wzroku, słuchu czy rozwój manualny czy ruchowy.

Rozwój mowy, podobnie jak rozwój ogólny, uzależniony jest od kondycji neurologicznej dziecka. Dzieci urodzone przez cesarskie cięcie, z zagrożonej ciąży, mające wcześniej niewłaściwe napięcie mięśniowe oraz problemy neurologiczne są w trudniejszej sytuacji, niż dzieci w pełni zdrowe. Jeśli jesteś rodzicem takiego dziecka i chcesz, aby było zdrowe i prawidłowo rozwinięte, wspieraj jego rozwój i dostarczaj mu bodźców, które kształtować będą połączenia nerwowe w mózgu.

opóźnienia rozwoju mowy

Zewnętrzne przyczyny opóźnionego rozwoju mowy

Umiejętności w zakresie mowy mogą nie spełniać oczekiwań, nawet jeśli dziecko nie ma problemów neurologicznych – ale zwykle odpowiedzialni są za to opiekunowie (rodzice i inne osoby opiekujące się dzieckiem), choć najczęściej są oni nieświadomi swojej roli.

1. Sposób mówienia przez opiekunów

Jeśli osoby w otoczeniu dziecka dostarczają zbyt mało bodźców do rozwoju słuchu, to zaburzy to rozwój mowy. Bodźce mogą być też złej jakości.

Wady i opóźnienia w rozwoju mowy częściej zdarzają się, gdy rodzice mają wady wymowy lub mówią niewiele i cicho, niż wtedy gdy dziecko otoczone jest przez osoby, które mówią dużo, głośno i wyraźnie. Czasem osoby przebojowe i gadatliwe nie potrafią mówić do niemowlęcia – wtedy również nie ma dostatecznej ilości bodźców do prawidłowego rozwoju.

2. Zdrobnienia

Zdrobnienia zaliczyć należy do bodźców o niskiej jakości. Stosowanie ich przez opiekunów utrudnia dziecku naukę mowy. Słowa „łyżeczka” i „piłeczka” są trudniejsze do odróżnienia od słów „łyżka” i „piłka”. Są też trudniejsze do powiedzenia. Zdarza się, że dziecko słysząc nieustannie „…eczka”, mówi do matki „eczka”, a ona nie wie, o co dziecko prosi i nie może właściwie zareagować. Wtedy malec rezygnuje z prób komunikacji – mimo iż dziecko się stara, matka i tak nic nie rozumie.

3. Otoczenie niesprzyjające próbom mówienia

Prócz właściwych bodźców dźwiękowych, należy zapewnić dziecku jeszcze okazje do mówienia. Niestety często zbyt szybko reagujemy, nie pozostawiając czasu na wyrażenia przez dziecko jego potrzeb.

Nerwowa atmosfera w domu, stres, krzyk, karcenie dziecka to jedne z wielu sytuacji, które nie sprzyjają próbom komunikacji. Przyczyna może być związana z dzieckiem, ale może też wynikać na przykład z życia zawodowego rodziców. Brak miłości i poczucia akceptacji nie sprzyja rozwojowi mowy.

Trudną sytuacją emocjonalną będzie dla dziecka zainteresowanie rodziców rodzeństwem – narodziny nowego członka rodziny, czy ważne wydarzenia w życiu starszego rodzeństwa – choć częściej wynika to z zainteresowania rodziców młodszym rodzeństwem.

4. Stopery rozwoju mowy

Za późny rozwój mowy winić możemy niewłaściwe zwyczaje i błędy wychowawcze wczesnego dzieciństwa takie jak stosowanie smoczka do uciszania i wyciszania dziecka oraz używanie butelki do karmienia.

W kolejnych latach bronimy dzieciom dmuchania – na przykład zdmuchiwania świeczek – bo to niebezpieczne, ale przecież rozwojowe. Ze względu bezpieczeństwa zabraniamy też wkładania przedmiotów do buzi. Tymczasem obracanie w buzi językiem małych przedmiotów kształtuje mięśnie, których potrzebujemy przy mówieniu.

5. Utrudnianie rozwoju ogólnego dziecka

Utrudniony rozwój mowy będą miały dzieci, których rozwój ogólny był blokowany – nawet w innych obszarach, nie związanych ze słuchem i mową. Do zaniedbanych obszarów należy najczęściej rozwój ruchowy i manualny, w szczególności ominięcie etapu pełzania prawidłowym ruchem naprzemiennym. Ten ważny etap rozwoju dziecka jest często skrócony, przez co uniemożliwia się dziecku osiągnięcie pełnej sprawności, a zatem również pełnego rozwoju mózgu.


Diagnoza opóźnienia mowy

Zgodnie z profilem rozwojowym opublikowanym w publikacji naukowej doktor Czerskiej „Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”, dziecko powinno używać dwóch słów do końca pierwszego roku życia. Powinny być to słowa poprawnie wypowiedziane i używane spontanicznie w określonym znaczeniu.

  • Mając 18 miesięcy powinno używać blisko 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych.
  • W wieku 3 lat jego zasób słów powinien liczyć dwa tysiące. Z tych zdań dziecko powinno swobodnie budować krótkie zdania.

Mówimy wtedy, że dziecko rozwija się w tempie średnim.

Terapia opóźnienia mowy

Chcąc prawidłowo wspierać rozwój mowy, należy

  • zidentyfikować wszystkie najsłabsze punkty rozwoju (kluczowe umiejętności zwane kamieniami milowymi rozwoju), począwszy od okresu prenatalnego, przez okres niemowlęcy do dziś,
  • uzupełnić brakujące umiejętności nie tylko w zakresie rozwoju słuchu i mowy, ale także w zakresie rozwoju wzroku, dotyku, rozwoju manualnego i ruchowego,
  • wygasić odruchy z wczesnego dzieciństwa, które mogły nie zostać wygaszone, a które zaburzają funkcjonowanie neurologiczne dziecka – przez niewygaśnięte odruchy dziecko może być spostrzegane jako nieśmiałe, bojaźliwe, zdekoncentrowane lub nielubiące zmian,
  • uporządkować dietę, usuwając produkty, które opóźniają rozwój neurologiczny dziecka, a wzbogacić o te, które go przyspieszają,
  • zapewnić dziecku dostateczną ilość bodźców o najlepszej jakości,
  • zapewnić wiele sytuacji, w których dziecko będzie chciało się wypowiedzieć i właściwie reagować.

Najważniejszy czynnik wpływający na opóźnienia w rozwoju mowy

Ocena poziomu inteligencji następuje bardzo często na podstawie poziomu rozwoju mowy. To dlatego, że rozwój mowy świadczy o rozwoju intelektualnym. Zatem opóźnienia rozwoju mowy  świadczą o opóźnieniach rozwoju intelektualnego.

Jest na to rada. Należy zacząć właściwie wspierać rozwój intelektualny. 

W szczególności należy zacząć wspierać myślenie operacyjne, które jest bardzo zaniedbane u statystycznego dziecka.

Rozwój myślenia operacyjnego

Myślenie operacyjne jest absolutnie niezbędne w rozwoju mowy. Rozwój mowy z jednej strony bazuje na myśleniu operacyjnym, a z drugiej strony myślenie operacyjne rozwija. 

Jeśli jednak rozwój mowy jest opóźniony, zatem myślenie operacyjne jest na niskim poziomie. Rozwijając myślenie operacyjne, poprawimy rozwój mowy.

Tymczasem nie jest łatwo znaleźć odpowiedni sposób na ćwiczenie myślenia operacyjnego. Odpowiednią metodę opracowała doktor Czerska. Przez wczesną naukę czytania i matematyki dla dzieci w wieku od urodzenia do 6 roku życia łatwo a zarazem szybko można rozwinąć myślenie operacyjne dziecka, a zatem również jego inteligencję i mowę.

Jak niechcący osłabić myślenie operacyjne

Niestety u statystycznego dziecka myślenie operacyjne jest niechcący osłabiane na bardzo wiele sposobów, na przykład przez:

  • ćwiczenia i zabawy logiczne,
  • zabawę puzzlami – choć to nie ma związku z zabawką, ale ze sposobem bawienia się,
  • naukę liter,
  • naukę liczenia po kolei 1, 2, 3 …
  • wychowanie oparte na tłumaczeniu poleceń.

Wspieranie rozwoju mowy

Choć to wydaje się niełatwe, jest łatwiejsze niż początkowo sądzimy. Potrzebną wiedzę rodzice mogą zdobyć na szkoleniach prowadzonych przez doktor Czerską. Zalecamy następujące tematy:

  • Wczesna nauka czytania, aby rodzic dowiedział się, jak rozwijać myślenie operacyjne i intelekt oraz aby zapewnił właściwe bodźce dla rozwoju słuchu.
  • Wczesna nauka matematyki, aby rodzic dowiedział się, jak rozwijać myślenie operacyjne i intelekt oraz aby zapewnił właściwe bodźce dla rozwoju słuchu – podobnie jak w nauce czytania.
  • Dieta i terapie naturalne, aby rodzic dowiedział się, jakie produkty spożywcze blokują rozwój, a jakie go usprawniają, aby zapewnić najlepsze warunki dla rozwoju neurologicznego dziecka.
  • Ruch kluczem do inteligencji, aby rodzic dowiedział się, jak uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju ruchowego i manualnego oraz wygasić odruchy z pierwszego roku życia.
  • Rozwój emocjonalny, aby rodzic dowiedział się, jak postępować, aby dziecko z chęcią i zaangażowaniem używało mowy.

Zobacz, jak premiujemy stałych klientów. Skorzystaj z pakietu szkoleń w promocyjnej cenie.

Ćwiczenia usprawniające rozwój mowy

Jeśli sądzisz, że Twoje dziecko mówi rzadziej, mniej lub ma wady wymowy, to prawdopodobnie masz rację. Znasz swoje dziecko lepiej niż jakikolwiek specjalista i z łatwością możesz porównać je do innych dzieci w tym wieku. Częściej rodzice bagatelizują problemy niż je wyolbrzymiają. Dlatego, jeśli jesteś zaniepokojony, nie czekaj – zacznij właściwą stymulację i stwórz odpowiednie warunki dla rozwoju dziecka we wszystkich obszarach: słuchu, mowy, wzroku, dotyku i motoryki (rozwój manualny i ruchowy).

To bardzo dobrze, że nalazłeś problem w rozwoju dziecka. Dopiero teraz możemy dziecku pomóc. Inaczej nie byłoby to możliwe.

Polecane szkolenia

Nauka czytania

Wczesna nauka matematyki

Dieta i terapie naturalne

Ruch kluczem do inteligencji

Rozwój emocjonalny

 

Sprawdź promocyjne ceny pakietów szkoleń. Możesz otrzymać do 30% rabatu.