tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka od trzynastego do osiemnastego miesiąca życia

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać rozwój neurologiczny w sześciu obszarach?

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

Do około 12 miesiąca życia zakończył się rozwój czwartego poziomu funkcjonalnego.

Wraz z rozwojem czterech poprzednich poziomów funkcjonalnych rozwoju mózgu: 1) rdzenia kręgowego i przedłużonego, 2) mostu, 3) śródmózgowia i 4) początkowego poziomu korowego, dziecko osiągnęło 6 umiejętności:

  • Sprawność wzrokowa: prawidłowa zbieżność gałek ocznych i widzenie z poczuciem głębi
  • Sprawność słuchowa: rozumienie dwóch słów
  • Sprawność dotykowa: rozumienie trójwymiarowości przedmiotów i otaczającego świata
  • Sprawność ruchowa: samodzielne chodzenie na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonywanie 180 metrów dziennie
  • Mowa: używanie dwóch słów w określonym znaczeniu
  • Sprawność manualna: korowe przeciwstawianie kciuka w jednej ręce

Od 13 miesiąca życia dziecko uczy się chodzić z opuszczonymi rękami i manipulować małymi przedmiotami, przy czym ręce uczą się współpracy.

Na podstawie szybkości rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów rozwoju.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko osiągnie kolejne kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie rozwoju.

Jednak nie szybkość jest najważniejsza. Nawet jeśli twoja pociecha osiągnie kluczowe umiejętności nieco później, ważniejsze jest, aby niczego nie przeoczyć. Niestety statystyczne polskie dziecko omija pełzanie i raczkuje w sposób, który nie gwarantuje poprawnego rozwoju odpowiednich struktur mózgu. Więcej informacji na ten temat uzyskasz poniżej.

Od trzynastego do osiemnastego miesiąca życia rozwija się piąty poziom funkcjonalny mózgu: wczesny poziom korowy. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

 V poziom neurologicznego rozwoju dziecka

18. miesiąc życia

W wieku półtora roku dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: rozróżnianie podobnych, lecz niejednakowych symboli wizualnych
  • Sprawność słuchowa: rozumienie od 10 do 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych
  • Sprawność dotykowa: rozróżnianie dotykiem podobnych lecz niejednakowych przedmiotów
  • Sprawność ruchowa: chodzenie bez używania rąk do utrzymania równowagi, z rękami opuszczonymi
  • Mowa: używanie od 10 do 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych
  • Sprawność manualna: korowe przeciwstawianie kciuka w obu rękach

Ocena poziomu inteligencji

  • Jeśli dziecko osiągnie wszystkie te umiejętności pod koniec 18 miesiąca życia, to mówimy o średnim tempie. Poziom inteligencji ruchowej wynosi wtedy 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w czasie o połowę krótszym, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200, a tempo jest szybkie.
  • Maluszki, których rozwój jest przez rodziców nieświadomie blokowany, lub które mają problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, mogą potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 36 miesięcy. Poziom inteligencji wynosi wtedy 50.

Powinno Cię niepokoić, jeśli dziecko:

  • chodzi przytrzymując się przedmiotów lub za rękę,
  • chodząc samodzielnie upada lub zderza się z przedmiotami,
  • wcześniej nie pełzało lub nie raczkowało właściwym ruchem naprzemiennym,
  • chodzi na palcach np. sprężynując i unosząc pięty,
  • staje na palcach, ale robi to nieświadomie,
  • ma trudności z równowagą, nabija sobie guzy i robi sobie rany,
  • nie lubi lub nie wykonuje jakiejkolwiek z wymienionych aktywności fizycznych: bujanie, skakanie, przewroty, wspinanie po schodach, kręcenie, chodzenie po murkach, zjeżdżanie.
  • nie umie segregować przedmiotów uwzględniając ich cechy charakterystyczne,
  • nie mówi z użyciem minimum 10 słów i wyrażeń dwuwyrazowych,
  • nie rozumie minimum 10 słów i wyrażeń dwuwyrazowych,
  • nie lubi bawić się małymi przedmiotami,
  • ręce nie współpracują przy precyzyjnych ruchach z użyciem małych przedmiotów,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała,
  • jest podatne na rozpraszanie uwagi,
  • ma kłopoty ze spokojnym siedzeniem podczas jedzenia lub rysowania,
  • czuje dyskomfort, unika lub przestrasza się nagłych dźwięków,
  • ma brak poczucia bezpieczeństwa lub odczuwa nadmierne reakcje emocjonalne na stresujące zdarzenia,
  • nie lubi lub nie akceptuje zmian,
  • nie potrafi ocenić używanej siły, przez co sprawia innym ból,
  • nie potrafi ocenić prędkości,
  • potrafi przez długi czas zająć się sobą, siedząc w miejscu i niewiele się poruszając.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, umów się na konsultację z dr Anetą Czerską oraz weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji.

Chcesz wspierać  wzrok, słuch, mowę, a przy tym myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć fotograficzną? Nauka czytania metodą dr Czerskiej  i dziecięca matematyka dr Czerskiej zapewnią właściwe bodźce.

Twoje dziecko jest nieśmiałe, ma kłopoty z nowymi sytuacjami lub łatwo się dekoncentruje? Pomóż mu uporać się z niewygaśniętymi odruchami.

Jak stymulować rozwój dziecka od roku do półtora?

Rozwój wzroku

Od urodzenia wspieramy wzrok odpowiednimi ćwiczeniami z bitami inteligencji. Na pierwszym etapie rozwoju używaliśmy kart czarno-białych, na drugim etapie kart z flagami państw, które usprawniały widzenie kolorów i kształtów, a na trzecim etapie Bitów inteligencji z zestawu 1, 2, 3, 6 i 7, aby maluszek nauczył się dostrzegać i rozpoznawać drobne elementy.

      

Rozpoczęliśmy również naukę czytania i matematyki, aby wspierać rozwój wzroku, słuchu i mowy, ale także aby rozwijać myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć fotograficzną, czyli inteligencję.

Na piątym etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Pod koniec tego okresu, w wieku 18 miesięcy lub wcześniej, oczekiwać będziemy, że dziecko będzie rozpoznawać podobne lecz niejednakowe symbole wizualne.

W tym celu ponownie sięgniemy do czarno-białych Bitów inteligencji dla najmłodszych, które zawierają karty z sylwetkami i tropami zwierząt dzikich i domowych. Tym razem nie zależy nam na tym aby stymulować wzrok przez prezentację czarno-białych rysunków. Zabawy, które będziemy aranżować będą miały następujące cele:

  • aby dziecko rozpoznawało znaczenie określonych kształtów,
  • aby umiało przypisywać określonym tropom zwierząt odpowiednie do nich sylwetki zwierząt,
  • aby zwierzętom przyporządkowywało tropy,
  • aby sylwetkom zwierząt przypisywało karty z wyrazami po polsku i po angielsku,
  • aby wyrazom przyporządkowywało odpowiednie ilustracje z tropami.

Analogiczne zabawy aranżujemy z pozostałymi zestawami kolorowych Bitów inteligencji.

Przypomnijmy, że dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz setki informacji. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, jeśli weźmiesz udział w warsztatach dla rodziców  „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.

W okresie 13-18 miesięcy możemy także rozpocząć naukę czytania książek. Większość rodziców, którzy uczą swoje maleństwa od urodzenia, zwleka z wprowadzeniem książek do 6-9 miesiąca, gdyż maluszek bierze wszystko do buzi. Nie ważne, w jakim wieku jest twoja pociecha, już od dziś możesz rozpocząć prawidłowo wspierać rozwój wzroku z zestawem „Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania”, który pozwoli Ci nauczyć czytać 9 książek w 9 tygodni.

 

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda Cudowne Dziecko rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia. Dzieci mogą zapamiętywać całe wyrazy jak obrazy, podobnie jak w metodzie Domana. Jednak najważniejsze jest to, że rozszyfrowują kod liter – same dochodzą do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk – dzięki czemu zaczynają czytać dowolne teksty samoistnie.

 

Tę nową, unikalną metodę nauki czytania możesz poznać na szkoleniu dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.  Możesz również poznać ją dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

  

Niestety kiedy malec zaczyna naukę chodzenia, nauka czytania staje się niełatwym zadaniem dla rodziców. O ile dotychczas uchodziły nam płazem różne błędy, to teraz każdy nasz błąd skutkuje niechęcią dziecka. Tylko najlepiej przygotowani rodzice są w stanie uczynić z czytania zajęcie na tyle ciekawe zajęcie, że dziecko zatrzyma się i obdarzy nas swoją uwagą.

Szczęśliwie wielu małych buntowników uwielbia matematykę, która zapewnia podobne bodxce stymulujące podobne obszary mózgu.

Tak samo jak ucząc czytania możemy wspierać rozwój wzroku, słuchu, mowy, a także kreatywności i myślenia operacyjnego, wyobraźni, pamięci, a więc szeroko pojętej inteligencji, tak dzieje się to także w procesie nauki matematyki. Niestety większość z nas nie wie, że nie wolno uczyć dziecka liczyć do 20. Nie zdajemy sobie też sprawy, że dzieci wymieniają słowa: jeden, dwa, trzy, cztery… bezmyślnie, tak jak słowa w wierszu, nie mając świadomości ich głębszego sensu. Takie działania nie są matematyką, ani nie ułatwiają zrozumienia matematyki.

Małe dzieci od urodzenia dysponują zdolnościami matematycznymi, które nieużywane wygasają – najczęściej do 3 roku życia. Dlatego jak najszybciej weź udział w szkoleniu Cudowna matematyka i zacznij wspierać naturalne zdolności matematyczne.

Artykuły o wczesnej nauce matematyki znajdziesz na stronie:

Oto jeden z nich:

Matematyka dla niemowlaka – dowody naukowe na wrodzone zdolności matematyczne u każdego małego dziecka

Czy wiesz, że niemowlęta mają mózgi wyposażone w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną? To dlaczego dużo ludzi twierdzi, że nie jest stworzona do matematyki? Dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń, arytmetyki, w wielu przypadkach nie potrafimy rozwinąć tego daru? Co powoduje, że dzieci zaczynają bać się matematyki w szkole?

Rozwój słuchu i mowy

Im więcej rodzic mówi do dziecka, tym więcej stymulujących bodźców otrzymuje mózg, a więc tym szybszy będzie rozwój słuchu, a w związku z tym i mowy. Jeśli jednak uważasz, że dziecko otrzymuje właściwą ilość bodźców, a nie przynoszą one satysfakcjonujących efektów, to należy przeanalizować rozwój mózgu w innych obszarach. Mózg odpowiedzialny jest za bardzo wiele funkcji i możemy wzmocnić jego konstrukcję różnorodnymi bodźcami w różnych obszarach, a efekty będą zauważalne także w zakresie mowy.

Dziecko skończyło już rok, czyli zakończył się już okres największej plastyczności mózgu. Nadal jednak dysponuje taki naturalnymi zdolnościami jak słuch absolutny. Jeśli jednak zdolność ta nie będzie rozwijana, to zaniknie. Na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka poznasz zabawy z instrumentami i inne sposoby na jego zachowanie i rozwinięcie.

Podobny los czeka zdolności językowe, ale szczęśliwie dzieje się to dopiero około 4 roku życia. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zapobiec ich wygaszaniu, spotkajmy się na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję.

Rozwój ruchowy

Między 13-18 miesiącem życia oczekujemy zdobycia kolejnej trzeciej kluczowej umiejętności w zakresie rozwoju ruchowego: chodzenia. Celem jest samodzielne chodzenie z utrzymaniem równowagi.

Maluszek szybko odniesie sukces, jeśli wcześniej rozwinęliśmy jego równowagę odpowiednimi ćwiczeniami, które dr Aneta Czerska prezentuje podczas szkolenia Cudowny start niemowląt – rozwój w pierwszym roku życia.

Jeśli równowaga jest źle rozwinięta, mały piechur będzie potrzebował podparcia w postaci mebli, stołka lub ręki rodzica. Niestety tu wkrada się wiele niebezpieczeństw, gdyż dziecko nieświadomie zmienia pozycję ciała, przesuwa swój środek ciężkości i przyjmuje pozycję odmienną od tej, którą powinien ćwiczyć.

Drugie niebezpieczeństwo kryje się w nieodpowiednim okryciu stopy, które skrywa niewygarnięty odruch Babińskiego lub nieukształtowany odruch podeszwowy. Jeśli zauważasz, że twoja pociecha staje na palcach, to  potrzebuje pomocy i właściwej stymulacji. Jeśli zaś stopa przylega do podłoża, musimy pomóc dziecku ją wzmocnić, aby zapobiec płaskostopiu. Wzmacniać należy nie tylko mięśnie stopy i kostkę, ale także kolano i biodro. Jak przekonasz się na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji, jest to bardzo proste.

Większość rocznych maluszków uczy się chodzić. jedne dzieci uczą się tej umiejętności szybciej, z czego rodzice są bardzo dumni. Pamiętajmy, aby nie przykładać do szybkości rozwoju większej wagi niż do poprawności. Najważniejsze jest bowiem, aby dziecko zdobywało kluczowe umiejętności we właściwej kolejności, nie pomijając żadnej z nich.

Jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, dopóki nie będzie miało okazji uzupełnienia tego brakującego etapu.

Pełzanie i raczkowanie są zasadniczymi etapami w programowaniu mózgu – etapami, podczas których dwie półkule mózgu uczą się jak współpracować. Żadne zdrowe dziecko nigdy nie opuszcza ani jednego z tych etapów (Glenn Doman, 1996). Jeśli jeden z tych podstawowych etapów ulegnie skróceniu, uniemożliwiając dziecku osiągnięcie pełnej sprawności, to będą widoczne niekorzystne efekty.

Skutki niewłaściwego rozwoju mogą być różnorakie:

  • zaburzenia w uczeniu się
  • słaba pamięć,
  • zespół nadaktywności ruchowej,
  • dysleksja (trudności w czytaniu),
  • dyspraksja (zaburzenia równowagi i koordynacji),
  • dysgrafia (zaburzenia pisania),
  • dyskalkulia (zaburzenia liczenia),
  • dysfazja (zaburzenia mowy),
  • dysnomia (zaburzenia nazywania),
  • zespół Aspergera (zaburzenia w odczytywaniu społecznych   i uczuciowych sygnałów)
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia nastroju i samooceny
  • kłopoty z poruszaniem się,
  • kłopoty z utrzymywaniem właściwej pozycji ciała,
  • kłopoty z właściwym rozpoznawaniem cyfr.

Rozwój mózgu nie postępuje automatycznie jak pory roku. Uzależniony jest od bodźców, które do niego docierają. Nie masz pewności, czy Twoje dziecko pełzało i raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym? Przyjdź na szkolenie Ruch kluczem do inteligencji i poznaj dziecięcą gimnastykę dr Czerskiej.

Jeśli Twoje dziecko nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:

  • niesymetryczne,
  • ciągnąc jedną nogę za sobą,
  • mało dynamiczne,
  • na niewielkim dystansie – kilkanaście metrów dziennie
  • niewłaściwym ruchem, zamiast naprzemiennie,

to będą widoczne negatywne skutki – niestety najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.

Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu optymalny start.

To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w moim szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka. Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie. Jeśli nie możesz przyjechać, możemy spotkać się przez Skype.

 

Chcę, abyś przestał się już martwić tym, że zaniedbałeś rozwój niektórych poziomów funkcjonalnych.

Nie wiem, czy już uświadamiasz sobie, jak wiele możesz jeszcze zrobić dla przyszłości dziecka.

Wiedza, jaką zdobędziesz na moich szkoleniach, pozwoli Ci uzupełnić zaniedbane struktury mózgu.

 Na początek wybierz ZŁOTĄ TRÓJKĘ szkoleń.

Jeśli dziecko ma nie więcej niż 10 miesięcy:

Jeśli dziecko ma ponad 12 miesięcy:

Później możemy spotkać się na kolejnych:

Czytaj więcej

Menu