tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka od czwartego do siódmego miesiąca życia

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać rozwój neurologiczny w sześciu obszarach?

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

Do około 10 tygodnia życia zakończył się rozwój drugiego poziomu funkcjonalnego.

Wraz z ukształtowaniem dwóch poprzednich poziomów funkcjonalnych rozwoju mózgu: rdzenia kręgowego i przedłużonego oraz mostu, niemowlę osiągnęło 6 umiejętności:

  • postrzega kształty i kolory,
  • odróżnia dźwięki oznaczające zagrożenie od tych które zagrożenia nie niosą,
  • Sprawność dotykowa: reakcja na silne bodźce związane z zagrożeniem
  • Sprawność ruchowa: dynamiczne pełzanie na brzuchu prawidłowym wzorcem naprzemiennym przez 50 metrów dziennie
  • Mowa: pierwszy płacz w odpowiedzi na zagrożenie
  • Sprawność manualna: świadome uwalnianie uchwytu

Od 4 miesiąca życia dziecko uczy się raczkowania, tak że mając 7 miesięcy potrafi raczkować dynamicznie, prawidłowym ruchem naprzemiennym, pokonując 400 metrów dziennie.

Na podstawie szybkości rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów rozwoju.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie rozwoju.

W czwartym, piątym, szóstym i siódmym miesiącu życia rozwija się trzeci poziom funkcjonalny mózgu: śródmózgowie. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

III poziom funkcjonalny – śródmózgowie

7. miesiąc życia

W siódmym miesiącu życia dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: zdolność dostrzegania szczegółów
  • Sprawność słuchowa: rozpoznawanie znaczenia dźwięków
  • Sprawność dotykowa: rozpoznawanie podstawowych wrażeń czuciowych
  • Sprawność ruchowa: raczkowanie na rękach i kolanach prawidłowym wzorcem naprzemiennym na dystansie 400 metrów dziennie
  • Mowa: tworzenie dźwięków znaczących
  • Sprawność manualna: chwyt pęsetkowy – bywa czasem nazywany chwytem nożycowym, gdyż różni się od późniejszego chwytu
Raczkowanie musi być dynamiczne i odbywać się właściwym wzorcem naprzemiennym – na dystansie 400 metrów dziennie.

Ocena poziomu inteligencji

  • Osiągnięcie wszystkich tych umiejętności pod koniec 7 miesiąca życia świadczy o średnim tempie. Mówimy wtedy, że poziom inteligencji ruchowej wynosi 100.
  • Osiągnięcie powyższych umiejętności w czasie o połowę krótszym, świadczy o szybkim tempie i mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200.
  • Maluszki, których rozwój jest przez rodziców nieświadomie blokowany, lub które mają problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, mogą potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 12-14 miesięcy. Poziom inteligencji wynosi wtedy 50.

Powinno Cię niepokoić, jeśli dziecko:

  • nie raczkuje właściwym ruchem naprzemiennym, pokonując dystans 400 metrów dziennie,
  • nie pełzało wcześniej prawidłowym ruchem naprzemiennym przez 50 metrów dziennie,
  • nie rozpoznaje znaczenia dźwięków,
  • nie tworzy własnych dźwięków o konkretnym znaczeniu,
  • nie skupia wzroku na bardzo małych obiektach,
  • nie chwyta maleńkich obiektów,
  • nie skupia wzroku na kolorowych obiektach,
  • nie płacze w odpowiedzi na bolesny bodziec, jak wbijana igła,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała,
  • prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku lub innych bodźców.

Jeśli Twoje dziecko nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:

  • niesymetryczne,
  • ciągnąc jedną nogę za sobą,
  • mało dynamiczne,
  • na niewielkim dystansie – kilkanaście metrów dziennie
  • niewłaściwym ruchem, zamiast naprzemiennie,

to będą widoczne negatywne skutki – niestety najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.

Jeśli Twój maluch jest na tyle silny, że staje przy meblach, to nauczenie go pełzania i raczkowania będzie już niemożliwe. Możesz jednak uzupełnić zaniedbane obszary, ale będzie to wymagało więcej pracy, niż nauka pełzania i raczkowania. Dowiesz się jak to zrobić na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji.

Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu optymalny start.

To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w moim szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia albo w szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka. Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie. Jeśli nie możesz przyjechać, możemy spotkać się przez Skype.

Jak stymulować rozwój dziecka w czwartym, piątym, szóstym i siódmym miesiącu życia?

Rozwój wzroku

Od urodzenia wspieramy wzrok odpowiednimi ćwiczeniami z bitami inteligencji. Dotychczas używaliśmy już kart czarno-białych oraz kart z flagami państw, które usprawniały widzenie kolorów i kształtów.

Rozpoczęliśmy również naukę czytania i matematyki, aby wspierać rozwój wzroku, słuchu i mowy, ale także aby rozwijać myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć fotograficzną, czyli inteligencję.

   

Na trzecim etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Pod koniec tego okresu, w wieku 10 tygodni lub wcześniej, oczekiwać będziemy, że maluszek będzie dostrzegać i rozpoznawać drobne elementy.

W tym celu prezentujemy bity inteligencji i karty do nauki czytania z kolejnych zestawów:

  • Zestaw 1. Narządy wewnętrzne,
  • Zestaw 2. Ptaki miejskie,
  • Zestaw 3. Ptaki polskie,
  • Zestaw 6. Psy rasowe. Część I,
  • Zestaw 7. Psy rasowe. Część II.

     

Dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz setki informacji. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, jeśli weźmiesz udział w warsztatach dla rodziców  „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.

W okresie 4-7 miesięcy możemy także rozpocząć naukę czytania książek. Większość rodziców, którzy uczą swoje maleństwa od urodzenia, zwleka z wprowadzeniem książek, gdyż maluszek bierze wszystko do buzi. Dlatego większość wprowadza książki do procesu nauki czytania między 6-9 miesiącem życia.

 

Zestaw do nauki czytania „Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania” pozwoli Ci nauczyć czytać 9 książek w 9 tygodni.

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda Cudowne Dziecko rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia.

Niemowlęta mogą zapamiętywać całe wyrazy jak obrazy, podobnie jak w metodzie Domana. Jednak najważniejsze jest to, że rozszyfrowują kod liter – same dochodzą do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk – dzięki czemu zaczynają czytać dowolne teksty samoistnie.

Tę nową, unikalną metodę nauki czytania możesz poznać na szkoleniu dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.  Możesz również poznać ją dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Rozwój słuchu

Wiemy już, że o ile dzieci rodzą się z bardzo słabym wzrokiem, to posiadają słuch absolutny. Małe dziecko może też nauczyć się dowolnego języka obcego – każdy język jest dla niego obcy, nawet ojczysty, gdyż na początku nie zna żadnego i z łatwością może nauczyć się dowolnie wybranego.

Te naturalne zdolności wygasają, wraz z dojrzewaniem mózgu. W wyniku „porządków” w mózgu, usuwane są nieużywane połączenia. Pierwsze porządki mają miejsce już w szóstym miesiącu życia. Wtedy wygasają pierwsze zdolności językowe i od tego czasu ulega zawężeniu słuch absolutny.

Jeśli chcesz temu przeciwdziałać, spotkajmy się na szkoleniu dla rodziców „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.

W pierwszym roku życia najłatwiej jest zapobiec nadwrażliwości dźwiękowej, na które cierpi ponad połowa dzieci w pierwszej klasie. To jest przyczyną, dlaczego spostrzegamy, że dzieci nie potrafią się skupić i bardzo łatwo rozpraszają uwagę. Aby poznać szczegóły, przyjdź na szkolenie dla rodziców „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia”.

Rozwój ruchowy

Celem dla siódmego miesiąca życia jest dynamiczne raczkowanie, pięknym ruchem naprzemiennym, na dystansie 400 metrów.

Twoje dziecko rozwija się prawidłowo, jeśli:

  • wcześniej pełzało dynamicznie, prawidłowym ruchem naprzemiennym, na dystansie 50 metrów,
  • teraz raczkuje i w ciągu dnia pokonuje 400 metrów.

Jeśli obserwujesz, że dziecko staje na czworakach, ale być może kiwa się i boi się poruszyć, to musimy wzmocnić jego poczucie równowagi. Dzięki specjalnym ćwiczeniom balansu pasywnego, które poznasz na szkoleniu „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” pozwolisz mu obserwować zmiany jego położenia w przestrzeni.

Rozwój mowy

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym więcej bodźców dla rozwoju mowy dostarczysz.

Od czwartego do siódmego miesiąca życia dziecko przygotowuje się do nauki mowy. Już na następnym, czwartym poziomie będzie umiało użyć dwa słowa w określonym znaczeniu, podczas gdy na tym etapie wydaje dźwięki, ale dźwięki te możemy nazwać znaczącymi, gdyż niosą już określone znaczenie.

Kilka lat temu modna była nauka języka migowego dla niemowląt. O ile nauka ta wykorzystywała naturalną potrzebę do komunikacji, to nie przyspieszała nauki mowy, gdyż maluszek znajdował inne sposoby przekazania informacji o swoich potrzebach.

Rozwój manualny

Niewielu rodziców ma świadomość, że już w tak młodym wieku możemy wspierać sprawność manualną. Większość z nas utożsamia rozwój manualny z rozwojem ręki. Niewielu ma świadomość, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznego rozwoju mózgu.

Myśląc o wspieraniu sprawności manualnej, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia.

Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie rozwojowym. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Na szkoleniu  „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” nauczysz się, jak wykorzystywać odruch chwytny, aby poprawić rozwój ruchowy. Dowiesz się, jakimi zabawkami otaczać dziecko, aby zaczęło świadomie uwalniać chwyt, a później świadomie chwytać przedmioty – a tymi efektami cieszyć się będziemy już na następnym etapie.

Co utrudni osiągnięcie kluczowych sprawności?

Rozwój dziecka zależy od bardzo wielu czynników. Na jedne masz wpływ, a na inne nie. Ale zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków startowych.

Powinieneś wiedzieć, że jeśli Twoje dziecko ulewa lub ma inne problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych umiejętności będzie trudniejsze. Jeśli stosujesz klin w łóżeczku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to Twoje maleństwo nie poradzi sobie bez Twojej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie wymaganych umiejętności.

Jeśli podczas ciąży mało się poruszałaś lub poród odbył się przez cesarskie cięcie, jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to musisz mu pomóc. Bez Twojej pomocy nie będzie możliwy prawidłowy rozwój dziecka.

Weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić optymalny rozwój.

To bardzo dobrze, że czytasz tę stronę, ponieważ pozwoli Ci to w porę zapobiec nieprawidłowościom. Wiem, że możesz mieć wątpliwości, czy tylko sama lektura sprawi, że w sposób naprawdę skuteczny zaczniesz wspierać rozwój dziecka. Można mieć wątpliwości i jednocześnie szukać najlepszego rozwiązania, które spowoduje, że już w niedalekiej przyszłości staną się one mglistym wspomnieniem, co będzie oznaczać, że właśnie wróciłeś z naszych pierwszych wspólnych warsztatów.

Dalsze etapy

Jeśli maluszek pełzał dynamicznie, ruchem naprzemiennym na dystansie 50 metrów dziennie, a następnie raczkuje dynamicznie, ruchem naprzemiennym na dystansie 400 metrów dziennie, a przy tym osiągnął  pozostałe 5 sprawności wymienionych powyżej, to jest wspaniale przygotowany do następnego etapu, na którym może nauczyć się chodzić.

Absolwenci szkolenia „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” zauważają, że zdrowe noworodki mogą z łatwością osiągnąć wspomniane sprawności nawet w dwukrotnie krótszym czasie – w ciągu czterech miesięcy.

Z tego powodu ich dzieci samodzielnie chodzą, utrzymując równowagę na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonują 180 metrów dziennie krótko po tym jak skończą 7 miesięcy. Nie jest to niebezpieczne, gdyż dzieci te od urodzenia ćwiczą pełzanie i raczkowanie, rozwijając przy tym mięśnie, płuca i serce. Są bardzo sprawne ruchowo, manualnie, a przy tym ich ciało jest zgrabne – nie są pulchne.

Dlatego z łatwością podnoszą się z podłogi. Ważne jest jednak nie tyle samo tempo, ale kolejność. Tempo świadczy o szybkości rozwoju i inteligencji oraz pozwala wnioskować o ewentualnych problemach w nauce szkolnej.

Nawet jeśli twoje maleństwo nie zalicza się do dzieci, które rozwijają się w tempie szybkim, to musisz pamiętać, że możesz zapobiec dysfunkcjom, jeśli ułatwisz naukę pełzania i raczkowania, tak aby dziecko robiło to bardzo dynamicznie, na długich dystansach i właściwym ruchem naprzemiennym.

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Na szkoleniu poznasz 26 gadżetów, których używają rodzice w opiece i pielęgnacji, a które blokują rozwój.

Czytaj więcej

Menu