tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka w drugim i trzecim miesiącu życia

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe dla rozwoju dziecka i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać rozwój neurologiczny w sześciu obszarach?

Zapraszamy do wysłania zapytania

W poprzednim etapie dziecko odkryło, że przypadkowe ruchy kończyn zmieniają położenie jego ciała.

Do 10 tygodnia życia powinno nauczyć się pełzania – dynamicznego, ruchem naprzemiennym – na dystansie 50 metrów dziennie.

Na podstawie szybkości rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów rozwoju.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy, a przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie rozwoju.

W drugim i trzecim miesiącu życia rozwija się drugi poziom funkcjonalny mózgu: most. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

II poziom funkcjonalny – most

10. tydzień życia

W dziesiątym tygodniu życia niemowlę powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: postrzeganie kształtów i kolorów
  • Sprawność słuchowa: reakcja na dźwięki oznaczające zagrożenie
  • Sprawność dotykowa: reakcja na silne bodźce związane z zagrożeniem
  • Sprawność ruchowa: pełzanie na brzuchu prawidłowym wzorcem naprzemiennym przez 50 metrów dziennie
  • Mowa: pierwszy płacz w odpowiedzi na zagrożenie
  • Sprawność manualna: świadome uwalnianie uchwytu
Pełzanie musi być dynamiczne, właściwym ruchem naprzemiennym, na dystansie 50 metrów dziennie.

Ocena poziomu inteligencji

  • Średnio rozwinięte dziecko osiągnie te umiejętności pod koniec 10 tygodnia życia. Powiemy wtedy, że poziom inteligencji ruchowej wynosi 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w miesiąc, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200.
  • Niemowlę, które jest przez rodziców nieświadomie blokowane lub które ma problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, może potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 4-5 miesięcy. Wtedy mówimy, że poziom inteligencji ruchowej wynosi 50.

Powinno Cię niepokoić, jeśli zauważasz choć jedno z poniższych:

  • nie pełza właściwym ruchem naprzemiennym, pokonując dystans 50 metrów dziennie,
  • pełza, ale niesymetrycznie,
  • pełza, ale w różnych kierunkach, a nie do przodu,
  • pełza, ale na krótkich dystansach,
  • leżąc unosi nogi i ręce do góry robiąc samolocik,
  • prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku lub innych bodźców,
  • nie płacze w odpowiedzi na bolesny bodziec, jak wbijana igła,
  • nie skupia wzroku na kolorowych obiektach,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała przez minutę.

Niektóre portale uspakajają rodziców, twierdząc, że nie każde dziecko pełza. Mają rację w tym, że wiele dzieci omija ten etap rozwoju. Niestety angielscy badacze udowodnili silną korelację między ominięciem tego etapu i późniejszą dysleksją.

Jeśli dziecko robi samolocik lub foczkę, czyli leżąc na brzuchu podnosi ręce i nogi do góry, to sytuacja jest poważna. Szanse, że maluch nigdy nie nauczy się pełzania są bardzo duże.

Jeśli jeszcze to się nie stało, nadal mamy szansę, aby pomóc maleństwu. Nie ma czasu do stracenia. Spotkajmy się na szkoleniu dla rodziców „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia”.

Zagrożenia i konsekwencje

Jeśli do 6 miesiąca życia dziecko nie nauczy się pełzać z właściwą dynamiką i właściwym ruchem naprzemiennym, to prawdopodobnie nie osiągnie już tej umiejętności. Kiedy ma pół roku uczy się siedzieć i od tego momentu nauka pełzania staje się praktycznie niemożliwa.

Jeśli dziecko z jakiegokolwiek powodu ominie choćby jeden poziom funkcjonalny i nie osiągnie pełnej sprawności we wszystkich 6 umiejętnościach, to będą widoczne negatywne skutki – chyba że uzupełnisz zaniedbane obszary. Jeśli maluch nie nauczy się pełzać do 6 miesiąca życia, to zwiększa się drastycznie ryzyko dysleksji i problemów z nauką w przyszłości.

Jeśli Twoja pociecha nie pełza dynamicznie i właściwym ruchem naprzemiennym, 50 metrów dziennie, to może mieć problemy neurologiczne, albo nieświadomie blokujesz rozwój dziecka. Im szybciej rozpoczniesz prawidłową stymulację, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu prawidłowy start.

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Na szkoleniu poznasz 26 gadżetów, których używają rodzice w opiece i pielęgnacji, a które blokują rozwój.

 

Jak stymulować rozwój  noworodka w drugim miesiącu życia?

Rozwój wzroku

Na poprzednim etapie stymulowaliśmy rozwój wzroku czarno-białymi kartami. Mogły to być dowolne wzory, ale zdecydowaliśmy, że w czasie przeznaczonym na stymulację wzroku możemy pomnażać wiedzę encyklopedyczną. Dlatego uczyliśmy noworodka, jak wyglądają sylwetki i tropy zwierząt domowych i dzikich.

Mogliśmy też rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są kontrastowymi obrazami. Przy okazji wspieraliśmy rozwój słuchu i mowy. Metoda opracowana przez dr Anetę Czerską rozwija także pamięć fotograficzną, wyobraźnię, kreatywność i myślenie operacyjne. Jeśli chcesz ją poznać, weź udział w szkoleniu  „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„. Możesz też zamówić najnowszą publikację naukową dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

 

Na drugim etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Pod koniec tego okresu, w wieku 10 tygodni lub wcześniej, oczekiwać będziemy, że maluszek będzie dostrzegać i rozpoznawać kształty i kolory.

 

W tym celu prezentujemy bity inteligencji i karty do nauki czytania z dwóch zestawów:

  • Zestaw 4. Polska i jej sąsiedzi
  • Zestaw 5. Kraje europejskie

Dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz bardzo wiele informacji – łącznie 360 faktów o 24 krajach europejskich. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, stymulując słuch, mowę i intelekt. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, weź udział w warsztatach dla rodziców  „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.

Rozwój słuchu

Na poprzednim etapie rozpoczęliśmy stymulację słuchu wiedząc, że zdolności językowe i słuch absolutny wygasają, jeśli nie są stymulowane.

Nie wszyscy rodzice mogą chcieć inwestować swój czas, aby zapobiec wygaszaniu naturalnych zdolności. W drugim i trzecim miesiącu życia od prawidłowej stymulacji zależy prawidłowy rozwój intelektualny.

Jeśli teraz nie dostarczymy prawidłowych bodźców dźwiękowych, dziecko będzie cierpieć na nadwrażliwość słuchową, będzie miało trudności z koncentracją, skupieniem uwagi i pamięcią.

Jeśli chcesz zapobiec dysfunkcjom rozwojowym, które utrudnią naukę szkolną, spotkajmy się na szkoleniu „Cudowny start czyli rozwój w pierwszym roku życia”.

Rozwój ruchowy

Celem w pierwszym miesiącu życia jest przesuwanie się na dystansie 90 cm. Ta umiejętność prowadzi do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest charakterystyczna dla drugiego poziomu funkcjonalnego – rozwoju mostu.

Na wcześniejszym etapie maluch mógł poruszać się do przodu, albo do tyłu, czy też dookoła swojej osi. Mógł poruszać się ruchem dalekim od wzorca naprzemiennego. Ważne było jednak, aby zauważył, że ma wpływ na pozycję swojego ciała.

W wieku 10 tygodni oczekujemy od dziecka, które rozwija się w średnim tempie, że suma wszystkich dziennych dystansów wyniesie 50 metrów. Wtedy ruch dziecka jest bardzo szybki.

Naprzemienność ruchów świadczy o dobrych połączeniach między prawą a lewą stroną mózgu i daje duże szanse, że dalsze etapy będą przebiegać prawidłowo.

Tempo rozwoju zależeć będzie od wielu czynników. Trudniej nauczyć się pełzania dzieciom ciężkim i dużym. Jednak każdemu można pomóc. Możesz ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią ścieżkę, stosownie ubierając noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia poprawiające równowagę, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią).

Dotyk oraz rozwój ruchowy i manualny

Maluszek poprawia swoje rozumienie bodźców dotykowych z każdym tygodniem, ale tylko wtedy, kiedy zmysł ten jest rozwijany.

W tym celu wielu rodziców, zachęcanych artykułami w czasopismach, postanawia masować niemowlę. Niestety masaż niektórych obszarów ciała skutkuje opóźnieniami w rozwoju – utrudnia naukę pełzania i zaburza rozwój manualny.

Z tego powodu nie należy masować tych maluszków, które jeszcze nie pełzają – dynamicznie, na dystansie 50 metrów dziennie, prawidłowym ruchem naprzemiennym oraz tych, które nie potrafią jeszcze utrzymać ciężaru swojego ciała przez minutę.

Niemowlęta, które potrafią unieść ciężar swojego ciała przez minutę np. wisząc trzymając się kciuków swoich rodziców, oraz sprawnie, dynamicznie pełzają, prawidłowym ruchem naprzemiennym, mają nie tylko dobrze rozwinięte mięśnie, serce i płuca. Najważniejsze są sprawne połączenia nerwowe.

Dzięki sprawnemu rozwojowi dotychczasowych dwóch poziomów funkcjonalnych, maluch z łatwością osiągnie kolejne. Wzrasta szansa nie tylko na dalszy prawidłowy rozwój, ale także na późniejsze sukcesy szkolne i zawodowe.

Osiągnięcie przez dziecko wspomnianych umiejętności świadczy o wspaniałej kondycji malucha, ale także powinno napawać dumą rodzica, gdyż mądrze wspiera kluczowe sprawności mózgu.

Jeśli Twoje maleństwo nie pełza dynamicznie i naprzemiennie, na dystansie 50 metrów, ale nadal obserwujesz odruch Babińskiego na stopie, to nadal mamy szansę, że umiejętność ta zdoła się ukształtować.

Im dziecko jest lżejsze, tym jest to łatwiejsze. Cięższe maluchy oraz te mające problemy z nauką prawidłowego pełzania wspieramy specjalnymi ćwiczeniami balansu pasywnego, których rodzice uczą się na szkoleniu „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia„.

Rozwój mowy

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym więcej bodźców dla rozwoju mowy dostarczysz.

Niektórzy rodzice decydują się mówić do dziecka w różnych językach, gdyż wiedzą, że ma ono zdolności językowe. Wybierając odpowiednio języki, którymi stymulujesz mózg, możesz usprawnić zdolności językowe.

Z pewnością wiesz, że guganie i gaworzenie babci i dziadka do maluszka, nie wywoła spektakularnych skoków w rozwoju mowy. Z tego powodu zrezygnuj z infantylnego słownictwa.

Jedna z moich klientek, mama małego dziecka, opowiadała, że jej mąż nie chciał czytać dziecku bajek przed zaśnięciem. Mężczyzna był z zawodu historykiem i dziennikarzem. Uważał, że noworodek nie zrozumie bajek o księżniczkach, dlatego siadał przy łóżku noworodka i czytał na głos swoje książki, które musiał przeczytać z racji wykonywanego zawodu. Czy możesz sobie wyobrazić, jaki zasób słownictwa miał ten trzylatek?

A czy ty wiesz, po co czytasz dziecku bajki? Jeśli przychodzą ci do głowy hasła kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, to musisz wiedzieć, że nie ma żadnej korelacji między czytaniem dzieciom na dobranoc a miłością do nauki czytania. Są natomiast inne korelacje, które omawiamy na warsztatach dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.

Rozwój manualny

Niewielu rodziców ma świadomość, że już w tak młodym wieku możemy wspierać sprawność manualną. Większość z nas utożsamia rozwój manualny z rozwojem ręki. Niewielu ma świadomość, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznego rozwoju mózgu.

Myśląc o wspieraniu sprawności manualnej, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia.

Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie rozwojowym. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Na szkoleniu  „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” nauczysz się, jak wykorzystywać odruch chwytny, aby poprawić rozwój ruchowy. Dowiesz się, jakimi zabawkami otaczać dziecko, aby zaczęło świadomie uwalniać chwyt, a później świadomie chwytać przedmioty – a tymi efektami cieszyć się będziemy już na następnym etapie.

Co utrudni osiągnięcie kluczowych sprawności?

Rozwój dziecka zależy od bardzo wielu czynników. Na jedne masz wpływ, a na inne nie. Ale zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków startowych.

Powinieneś wiedzieć, że jeśli Twoje dziecko ulewa lub ma inne problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych umiejętności będzie trudniejsze. Jeśli stosujesz klin w łóżeczku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to Twoje maleństwo nie poradzi sobie bez Twojej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie wymaganych umiejętności.

Jeśli podczas ciąży mało się poruszałaś lub poród odbył się przez cesarskie cięcie, jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to musisz mu pomóc. Bez Twojej pomocy nie będzie możliwy prawidłowy rozwój dziecka.

Weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić optymalny rozwój.

To bardzo dobrze, że czytasz tę stronę, ponieważ pozwoli Ci to w porę zapobiec nieprawidłowościom. Wiem, że możesz mieć wątpliwości, czy tylko sama lektura sprawi, że w sposób naprawdę skuteczny zaczniesz wspierać rozwój dziecka. Można mieć wątpliwości i jednocześnie szukać najlepszego rozwiązania, które spowoduje, że już w niedalekiej przyszłości staną się one mglistym wspomnieniem, co będzie oznaczać, że właśnie wróciłeś z naszych pierwszych wspólnych warsztatów.

Dalsze etapy

Jeśli noworodek dynamicznie pełza na dystansie 50 m ruchem dynamicznym i osiągnął   5 pozostałych sprawności wymienionych powyżej, to jest wspaniale przygotowany do następnego etapu, na którym może nauczyć się prawidłowego raczkowania.

Absolwenci szkolenia „Cudowny start – rozwój w pierwszym roku życia” zauważają, że zdrowe noworodki mogą z łatwością osiągnąć wspomniane sprawności nawet w dwukrotnie krótszym czasie – w ciągu 5 tygodni.

Dzięki temu ich dzieci raczkują prawidłowym ruchem naprzemiennym już w wieku 4 miesięcy – i to na dystansie 400 metrów dziennie.

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online na temat rozwoju w pierwszym roku życia. Na szkoleniu poznasz 26 gadżetów, których używają rodzice w opiece i pielęgnacji, a które blokują rozwój.

Czytaj więcej

Menu