tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka od półtora roku do trzech lat

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać rozwój neurologiczny w sześciu obszarach?

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

Do około 18 miesiąca życia zakończył się rozwój piątego poziomu funkcjonalnego.

Wraz z rozwojem pięciu poprzednich poziomów funkcjonalnych rozwoju mózgu: 1) rdzenia kręgowego i przedłużonego, 2) mostu, 3) śródmózgowia, 4) początkowego poziomu korowego i 5) wczesnego poziomu korowego, dziecko osiągnęło 6 umiejętności:

  • Sprawność wzrokowa: rozróżnianie podobnych, lecz niejednakowych symboli wizualnych
  • Sprawność słuchowa: rozumienie od 10 do 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych
  • Sprawność dotykowa: rozróżnianie dotykiem podobnych lecz niejednakowych przedmiotów
  • Sprawność ruchowa: chodzenie bez używania rąk do utrzymania równowagi, z rękami opuszczonymi
  • Mowa: używanie od 10 do 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych
  • Sprawność manualna: korowe przeciwstawianie kciuka w obu rękach

Na podstawie szybkości rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów rozwoju.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko osiągnie kolejne kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie rozwoju.

Nawet jeśli twoja pociecha osiągnie kluczowe umiejętności nieco później, ważniejsze jest, aby niczego nie przeoczyć. Niestety statystyczne polskie dziecko omija pełzanie i raczkuje w sposób, który nie gwarantuje poprawnego rozwoju odpowiednich struktur mózgu. Więcej informacji na ten temat uzyskasz poniżej.

Od dziewiętnastego do trzydziestego szóstego miesiąca życia rozwija się szósty poziom funkcjonalny mózgu: pierwotny poziom korowy. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

 VI poziom neurologicznego rozwoju dziecka

3 lata

W wieku trzech lat dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: rozpoznawanie symboli wizualnych i liter w zakresie doświadczenia,
  • Sprawność słuchowa: rozumienie 2000 słów i prostych zdań,
  • Sprawność dotykowa: rozpoznawanie dotykiem cech przedmiotów,
  • Sprawność ruchowa: chodzenie i bieganie doskonałym wzorcem naprzemiennym,
  • Mowa: używanie 2000 słów i budowanie prostych zdań,
  • Sprawność manualna: posługiwanie się obiema rękami z przewagą sprawności jednej ręki.

Ocena tempa

  • Jeśli dziecko osiągnie wszystkie te umiejętności pod koniec 3 roku życia, to mówimy o średnim tempie. Poziom inteligencji ruchowej wynosi wtedy 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w czasie o połowę krótszym, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200, a tempo jest szybkie.
  • Maluszki, których rozwój jest przez rodziców nieświadomie blokowany, lub które mają problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, mogą potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 6 lat. Poziom inteligencji wynosi wtedy 50.

Powinno Cię niepokoić, jeśli dziecko:

  • chodzi przytrzymując się przedmiotów lub za rękę,
  • chodząc samodzielnie upada lub zderza się z przedmiotami,
  • niechętnie i rzadko biega,
  • wcześniej nie pełzało lub nie raczkowało właściwym ruchem naprzemiennym,
  • chodzi na palcach np. sprężynując i unosząc pięty,
  • staje na palcach, ale robi to nieświadomie,
  • ma trudności z równowagą, nabija sobie guzy i robi sobie rany,
  • nie lubi lub nie wykonuje jakiejkolwiek z wymienionych aktywności fizycznych: bujanie, skakanie, przewroty, wspinanie, kręcenie, chodzenie po murkach, zjeżdżanie.
  • nie umie segregować przedmiotów uwzględniając ich cechy charakterystyczne,
  • nie mówi z użyciem 2000 słów, nie buduje prostych zdań,
  • nie rozumie 2000 słów, nie rozumie prostych zdań,
  • nie lubi bawić się małymi przedmiotami,
  • ręce nie współpracują przy precyzyjnych ruchach z użyciem małych przedmiotów,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała,
  • jest podatne na rozpraszanie uwagi,
  • ma kłopoty ze spokojnym siedzeniem podczas jedzenia lub rysowania,
  • czuje dyskomfort, unika lub przestrasza się nagłych dźwięków,
  • ma brak poczucia bezpieczeństwa lub odczuwa nadmierne reakcje emocjonalne na stresujące zdarzenia,
  • nie lubi lub nie akceptuje zmian,
  • nie potrafi ocenić używanej siły, przez co sprawia innym ból,
  • nie potrafi ocenić prędkości,
  • potrafi przez długi czas zająć się sobą, siedząc w miejscu i niewiele się poruszając.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, umów się na konsultację z dr Anetą Czerską oraz weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencjiTwoje dziecko jest nieśmiałe, ma kłopoty z nowymi sytuacjami lub łatwo się dekoncentruje? Pomóż mu uporać się z niewygaśniętymi odruchami.

Chcesz wspierać  wzrok, słuch, mowę, a przy tym myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć fotograficzną? Nauka czytania metodą dr Czerskiej  i dziecięca matematyka dr Czerskiej zapewnią właściwe bodźce.

Jak stymulować rozwój dziecka w wieku między 1,5 roku a 3 lata?

Pod koniec trzeciego roku życia po raz drugi znacząco spadnie plastyczność mózgu. Pierwszy raz stało się to pod koniec pierwszego roku życia.

Po trzecim roku życia trudniej będzie nauczyć dziecko czytać, a wiele naturalnych zdolności, które nie są wykorzystywane, zacznie wygasać. Wśród nich zdolności matematyczne, słuch absolutny, zdolności językowe. Dlatego jak najszybciej naucz dziecko z nich korzystać i rozwijać.

Rozwój wzroku

Jeśli dotychczas nie stymulowałeś wzroku dziecka, możesz skorzystać z dowolnych ćwiczeń z poprzedniego etapu. Nigdy nie traktujemy dzieci infantylnie, a więc nie ma podstaw do obaw, że ćwiczenia będą zbyt dziecinne. Na przykład z Bitów inteligencji możemy korzystać z noworodkiem, choć wiedza, która jest na nich zaprezentowana zadziwi nie tylko ucznia szkoły podstawowej czy gimnazjum, ale nawet dorosłego.

Na pierwszym etapie rozwoju używaliśmy kart czarno-białych, na drugim etapie kart z flagami państw, które usprawniały widzenie kolorów i kształtów, a na trzecim etapie Bitów inteligencji z zestawu 1, 2, 3, 6 i 7, aby maluszek nauczył się dostrzegać i rozpoznawać drobne elementy. Na piątym etapie wróciliśmy do kart czarno-białych, ale z innymi zabawami, aby nauczyć malca identyfikacji kształtów.

      

Przypomnijmy, że dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz setki informacji. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, jeśli weźmiesz udział w warsztatach dla rodziców  „Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka„.

Rozpoczęliśmy również naukę czytania i matematyki, aby wspierać rozwój wzroku, słuchu i mowy, ale także aby rozwijać myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć fotograficzną, czyli inteligencję.

Nawet jeśli twoje dziecko będzie wkrótce trzylatkiem, możesz już dziś zacząć wczesną naukę czytania z zestawem „Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania”, który pozwoli Ci nauczyć czytać 9 książek w 9 tygodni.

 

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda Cudowne Dziecko rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia. Dzieci mogą zapamiętywać całe wyrazy jak obrazy, podobnie jak w metodzie Domana. Jednak najważniejsze jest to, że rozszyfrowują kod liter – same dochodzą do wniosku, która litera odpowiada za który dźwięk – dzięki czemu zaczynają czytać dowolne teksty samoistnie.

Tę nową, unikalną metodę nauki czytania możesz poznać na szkoleniu dla rodziców „Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.  Możesz również poznać ją dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

  

  • Czy wiesz, że ucząc liter w zbyt młodym wieku, blokujesz kreatywność i pamięć fotograficzną małego dziecka?

Znajomość liter nie przyda się dziecku, jeśli nie posiada ono umiejętności analizy i syntezy głoskowej, która jest charakterystyczna dla dzieci w wieku 6 lat.

  • Czy wiesz, że większość rodziców oceniło negatywnie efekty stosowania wcześniej innych metod?

To, że próbowałaś/eś innej metody, oznacza, że z dużą łatwością zauważysz zalety tej oferty: docenisz prostotę harmonogramu, a jednocześnie unikalne korzyści dla rozwoju dziecka.

 

Metoda nauka matematyki opracowana przez dr Anetę Czerską również wspiera rozwój wzroku, słuchu, mowy, a także kreatywności i myślenia operacyjnego, wyobraźni, pamięci, a więc szeroko pojętej inteligencji. Niestety większość z nas nie wie, że nie wolno uczyć dziecka liczyć do 20. Nie zdajemy sobie też sprawy, że dzieci wymieniają słowa: jeden, dwa, trzy, cztery… bezmyślnie, tak jak słowa w wierszu, nie mając świadomości ich głębszego sensu. Takie działania nie są matematyką, ani nie ułatwiają zrozumienia matematyki.

Małe dzieci od urodzenia dysponują zdolnościami matematycznymi, które nieużywane wygasają – najczęściej do 3 roku życia. Dlatego jak najszybciej weź udział w szkoleniu Cudowna matematyka i zacznij wspierać naturalne zdolności matematyczne. Po 3 roku życia nauczenie matematyki staje się trudniejsze, choć nadal możliwe.

Artykuły o wczesnej nauce matematyki znajdziesz na stronie:

Oto jeden z nich:

Matematyka dla niemowlaka – dowody naukowe na wrodzone zdolności matematyczne u każdego małego dziecka

Czy wiesz, że niemowlęta mają mózgi wyposażone w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną? To dlaczego dużo ludzi twierdzi, że nie jest stworzona do matematyki? Dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń, arytmetyki, w wielu przypadkach nie potrafimy rozwinąć tego daru? Co powoduje, że dzieci zaczynają bać się matematyki w szkole?

Rozwój słuchu i mowy

Im więcej rodzic mówi do dziecka, tym więcej stymulujących bodźców otrzymuje mózg, a więc tym szybszy będzie rozwój słuchu, a w związku z tym i mowy. Jeśli jednak uważasz, że dziecko otrzymuje właściwą ilość bodźców, a nie przynoszą one satysfakcjonujących efektów, to należy przeanalizować rozwój mózgu w innych obszarach. Mózg odpowiedzialny jest za bardzo wiele funkcji i możemy wzmocnić jego konstrukcję różnorodnymi bodźcami w różnych obszarach, a efekty będą zauważalne także w zakresie mowy.

Dziecko skończyło już rok, czyli zakończył się już okres największej plastyczności mózgu. Nadal jednak dysponuje taki naturalnymi zdolnościami jak słuch absolutny. Jeśli jednak zdolność ta nie będzie rozwijana, to zaniknie. Na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka poznasz zabawy z instrumentami i inne sposoby na jego zachowanie i rozwinięcie.

Podobny los czeka zdolności językowe, ale szczęśliwie dzieje się to dopiero około 4 roku życia. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zapobiec ich wygaszaniu, spotkajmy się na szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję.

Rozwój ruchowy

Do 3 roku życia dziecko powinno nie tylko sprawnie chodzić, ale również biegać – ze wspaniałym wzorcem naprzemiennym. Im sprawniejsze są ruchy dziecka, im lepsza jest jego równowaga, tym wspanialszy jest rozwój mózgu.

Jeśli równowaga wymaga poprawy, spotkajmy się na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji. Dowiesz się na nim także:

  • jakie buty kupić dziecku,
  • dlaczego hulajnoga może zaburzać proces lateralizacji,
  • jak zdiagnozować zaniedbane obszary rozwoju i rozpocząć prawidłową ich stymulację.

Pamiętajmy, aby nie przykładać do szybkości rozwoju większej wagi niż do poprawności. Najważniejsze jest bowiem, aby dziecko zdobywało kluczowe umiejętności we właściwej kolejności, nie pomijając żadnej z nich.

Jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, dopóki nie będzie miało okazji uzupełnienia tego brakującego etapu.

Pełzanie i raczkowanie są zasadniczymi etapami w programowaniu mózgu – etapami, podczas których dwie półkule mózgu uczą się jak współpracować. Żadne zdrowe dziecko nigdy nie opuszcza ani jednego z tych etapów (Glenn Doman, 1996). Jeśli jeden z tych podstawowych etapów ulegnie skróceniu, uniemożliwiając dziecku osiągnięcie pełnej sprawności, to będą widoczne niekorzystne efekty.

Skutki niewłaściwego rozwoju mogą być różnorakie:

  • zaburzenia w uczeniu się
  • słaba pamięć,
  • zespół nadaktywności ruchowej,
  • dysleksja (trudności w czytaniu),
  • dyspraksja (zaburzenia równowagi i koordynacji),
  • dysgrafia (zaburzenia pisania),
  • dyskalkulia (zaburzenia liczenia),
  • dysfazja (zaburzenia mowy),
  • dysnomia (zaburzenia nazywania),
  • zespół Aspergera (zaburzenia w odczytywaniu społecznych   i uczuciowych sygnałów)
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia nastroju i samooceny
  • kłopoty z poruszaniem się,
  • kłopoty z utrzymywaniem właściwej pozycji ciała,
  • kłopoty z właściwym rozpoznawaniem cyfr.

Rozwój mózgu nie postępuje automatycznie jak pory roku. Uzależniony jest od bodźców, które do niego docierają. Nie masz pewności, czy Twoje dziecko pełzało i raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym? Przyjdź na szkolenie Ruch kluczem do inteligencji i poznaj dziecięcą gimnastykę dr Czerskiej.

Jeśli Twoje dziecko nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:

  • niesymetryczne,
  • ciągnąc jedną nogę za sobą,
  • mało dynamiczne,
  • na niewielkim dystansie – kilkanaście metrów dziennie
  • niewłaściwym ruchem, zamiast naprzemiennie,

to będą widoczne negatywne skutki – niestety najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.

Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu optymalny start.

To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w moim szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka. Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie. Jeśli nie możesz przyjechać, możemy spotkać się przez Skype.

Chcę, abyś przestał się już martwić tym, że zaniedbałeś rozwój niektórych poziomów funkcjonalnych.

Nie wiem, czy już uświadamiasz sobie, jak wiele możesz jeszcze zrobić dla przyszłości dziecka.

Wiedza, jaką zdobędziesz na moich szkoleniach, pozwoli Ci uzupełnić zaniedbane struktury mózgu.

 Na początek wybierz ZŁOTĄ TRÓJKĘ szkoleń.

Jeśli dziecko ma nie więcej niż 10 miesięcy:

Jeśli dziecko ma ponad 12 miesięcy:

Później możemy spotkać się na kolejnych:

 

Czytaj więcej

Menu