tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Rozwój dziecka od ósmego do dwunastego miesiąca życia

Sprawdź, które umiejętności są kluczowe i co im zagraża.

Czy wiesz, że już teraz możesz ocenić poziom inteligencji?

Czy umiesz wspierać rozwój neurologiczny w sześciu obszarach?

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

Do około 7 miesiąca życia zakończył się rozwój trzeciego poziomu funkcjonalnego.

Wraz z rozwojem trzech poprzednich poziomów funkcjonalnych rozwoju mózgu: rdzenia kręgowego i przedłużonego, mostu i śródmózgowia, dziecko osiągnęło 6 umiejętności:

  • Sprawność wzrokowa: zdolność dostrzegania szczegółów
  • Sprawność słuchowa: rozpoznawanie znaczenia dźwięków
  • Sprawność dotykowa: rozpoznawanie podstawowych wrażeń czuciowych
  • Sprawność ruchowa: raczkowanie na rękach i kolanach prawidłowym wzorcem naprzemiennym na dystansie 400 metrów dziennie
  • Mowa: tworzenie dźwięków znaczących
  • Sprawność manualna: chwyt pęsetkowy – bywa czasem nazywany chwytem nożycowym, gdyż różni się od późniejszego chwytu

Od 7 miesiąca życia dziecko uczy się chodzić, tak że mając 12 miesięcy potrafi samodzielne chodzić na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonywać 180 metrów dziennie.

Na podstawie szybkości rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji – w czym pomożemy Ci poniżej. Ale to nie szybkość jest najważniejsza, a kolejność kluczowych etapów rozwoju.

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy dziecko osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyny opóźnień mogą być dwie:

  • po stronie dziecka: problemy neurologiczne,
  • po stronie rodzica: nieświadome utrudnianie rozwoju.

Od ósmego do dwunastego miesiąca życia rozwija się czwarty poziom funkcjonalny mózgu: początkowy poziom korowy. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

IV poziom funkcjonalny – początkowy poziom korowy

12. miesiąc życia

W dwunastym miesiącu życia dziecko powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

  • Sprawność wzrokowa: prawidłowa zbieżność gałek ocznych i widzenie z poczuciem głębi
  • Sprawność słuchowa: rozumienie dwóch słów
  • Sprawność dotykowa: rozumienie trójwymiarowości przedmiotów i otaczającego świata
  • Sprawność ruchowa: samodzielne chodzenie na dystansie 12 metrów non stop oraz pokonywanie 180 metrów dziennie
  • Mowa: używanie dwóch słów w określonym znaczeniu
  • Sprawność manualna: korowe przeciwstawianie kciuka w jednej ręce

Ocena poziomu inteligencji

  • Jeśli dziecko osiągnie wszystkie te umiejętności pod koniec 12 miesiąca życia, to mówimy o średnim tempie. Poziom inteligencji ruchowej wynosi wtedy 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w czasie o połowę krótszym, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200, a tempo jest szybkie.
  • Maluszki, których rozwój jest przez rodziców nieświadomie blokowany, lub które mają problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, mogą potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 24 miesięcy. Poziom inteligencji wynosi wtedy 50.

Powinno Cię niepokoić, jeśli dziecko:

  • wcześniej nie pełzało lub nie raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym,
  • chodzi, ale głównie przytrzymując się mebli, innych przedmiotów lub za rękę,
  • nie pokonuje jeszcze dystansu 12 metrów non stop oraz 180 metrów dziennie – chodząc samodzielnie,
  • nie rozpoznaje znaczenia dwóch słów,
  • nie używa dwóch słów w określonym znaczeniu,
  • przewraca się, zderza z przedmiotami, nabija sobie guzy,
  • chodzi na palcach,
  • nie chwyta maleńkich obiektów, przeciwstawiając kciuk pozostałym palcom.

Jeśli Twoje dziecko nie pełzało, a raczkowanie możesz nazwać jednym z poniższych określeń:

  • niesymetryczne,
  • ciągnąc jedną nogę za sobą,
  • mało dynamiczne,
  • na niewielkim dystansie – kilkanaście metrów dziennie
  • niewłaściwym ruchem, zamiast naprzemiennie,

to będą widoczne negatywne skutki – niestety najczęściej dopiero po 6 roku życia, kiedy jakakolwiek zmiana organizacji neurologicznej mózgu już nie jest możliwa.

Jeśli Twój maluch jest na tyle silny, że staje przy meblach, to nauczenie go pełzania i raczkowania będzie już niemożliwe. Możesz jednak uzupełnić zaniedbane obszary, ale będzie to wymagało więcej pracy, niż nauka pełzania i raczkowania. Dowiesz się jak to zrobić na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji.

Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu optymalny start.

To, że czytasz tą stronę dowodzi, że nie chcesz przegapić najbardziej kluczowego okresu dla całej przyszłości. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę udział w moim szkoleniu.

Jeśli obserwujesz choćby jeden z niepokojących objawów, weź udział w szkoleniu grupowym lub online Ruch kluczem do inteligencji, aby uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Dołącz do grona rodziców, którzy już wiedzą, jak prawidłowo wspierać rozwój dziecka. Szkolenia grupowe odbywają się w weekendy w Warszawie. Jeśli nie możesz przyjechać, możemy spotkać się przez Skype.

Chcę, abyś przestał się już martwić tym, że zaniedbałeś rozwój niektórych poziomów funkcjonalnych.

Nie wiem, czy już uświadamiasz sobie, jak wiele możesz jeszcze zrobić dla przyszłości dziecka.

Wiedza, jaką zdobędziesz na moich szkoleniach, pozwoli Ci uzupełnić zaniedbane struktury mózgu.

 Na początek wybierz ZŁOTĄ TRÓJKĘ szkoleń.

Jeśli dziecko ma nie więcej niż 10 miesięcy:

Jeśli dziecko ma ponad 12 miesięcy:

Później możemy spotkać się na kolejnych:

Czytaj więcej

Menu