tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

 

Zaburzenia rozwoju

Przyczyny, diagnoza, ćwiczenia, terapia

 

 

Zapraszamy do wysłania zapytania

O opóźnionym lub nieprawidłowym rozwoju mówimy, gdy dziecko nie osiągnie spodziewanych umiejętności w określonym czasie. Ocenia się rozwój mowy, wzroku, słuchu, dotyku, motorykę małą i dużą, a więc rozwój manualny i sprawność fizyczną, a także równowagę, rozwój emocjonalny i społeczny.

Od czego zależy szybkość rozwoju?

Dziecko może rozwijać się w tempie szybkim, średnim lub wolnym. Zależy to od trzech grup czynników.

  1. Uwarunkowania biologiczne, czyli czynniki dziedziczne.
  2. Sprawność mózgu – ewentualne problemy neurologiczne lub uszkodzenia mózgu różnego stopnia.
  3. Bodźce zewnętrzne stymulujące rozwój neurologiczny, w tym organizacja otoczenia, gry i zabawy i wszelkie inne doświadczenia płynące z otoczenia, rozwijające zmysły dziecka.

Co ma największe znaczenie dla tempa rozwoju?

Największe znaczenie dla rozwoju mają bodźce zewnętrzne płynące z otoczenia czyli doświadczenia zapewniane dziecku we wczesnych latach życia przez rodziców.

Odpowiednio dobrane bodźce mogą stymulować zmysły dziecka, a przez to rozwój mózgu. Dzięki temu ulega poprawie organizacja neurologiczna czyli sprawność mózgu.

Wykonywane czynności usprawniają umiejętności dziecka, a to może zmieniać informację genetyczną. Najnowsze badania potwierdzają, że genotyp człowieka nie jest stały, tylko zmienia się podczas życia. Wiadomo już, że można w sposób świadomy, poprzez odpowiednie ćwiczenia, zmienić nasze uwarunkowania genetyczne.

Dlatego dla rozwoju dziecka największe znaczenie mają bodźce oferowane przez rodziców. Niestety ci nie zdają sobie najczęściej z tego sprawy i nieświadomie blokują rozwój swojego maleństwa. Pomagają im w tym producenci zabawek i licznych gadżetów oraz wydawcy czasopism dla rodziców, w których artykuły podporządkowane są kampaniom marketingowym produktów dla dzieci.

Co świadczy o problemach rozwojowych?

Powinniśmy być zaniepokojeni jeśli obserwowaliśmy choć jeden z poniższych objawów.

  • W pierwszych miesiącach życia nie pełzało na brzuchu właściwym ruchem naprzemiennym pokonując w szybkim tempie 50 metrów dziennie.
  • W pierwszym roku życia nie raczkowało na rękach i kolanach właściwym ruchem naprzemiennym w szybkim tempie pokonując 400 metrów dziennie.
  • Po osiągnięciu pół roku nadal reaguje przestrachem na nagłe bodźce. Zatyka uszy i unika wszelkich głośnych dźwięków. Ma nadwrażliwość słuchową.
  • Po osiągnięciu roku nie lubi bawić się maleńkimi elementami takimi jak małe klocki lego, lalki Polly Pocket i inne.
  • Ma opóźniony rozwój mowy. W wieku 12 miesięcy nie używa jeszcze dwóch słów, a w wieku 18 miesięcy 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych. W wieku 3 lat nie wypowiada się poprawnie używając przy tym 2000 słów.
  • Czuje dyskomfort, unika lub boi się jakiejkolwiek aktywności fizycznej takiej jak
    • huśtanie się w dowolną stronę,
    • wspinanie,
    • zjeżdżanie,
    • kręcenie się,
    • robienie przewrotów,
    • skakanie,
    • chodzenie po murkach,
    • chodzenie po schodach w górę i w dół,
    • bieganie i tym podobne.
  • W wieku 18 miesięcy czuje się niepewnie wykonując powyższe czynności i prosi o pomoc lub podanie ręki.
  • W wieku 3 lat dziecko nie potrafi zupełnie samodzielnie jeździć na dwukołowym rowerze.
  • Chodzi jakby na palcach, unosząc piętę w charakterystyczny sposób – pięta sprężynuje.
  • W 3 lat nie lubi jakiejkolwiek aktywności manualnej, takiej jak rysowanie czy malowanie.
  • W wieku 5 lat ręka nie jest wystarczająco sprawna, aby kreślić litery, a w wieku 6 lat pisać wyrazy bez odrywania ręki.

Jakie będą konsekwencje niewłaściwego rozwoju?

Nawet jeśli obserwujemy jedną nieprawidłowość, świadczy ona o nieprawidłowym rozwoju mózgu. Problem w jednym obszarze może rodzić problemy w innych. I tak problemy z utrzymaniem równowagi przy jeździe na rowerze pozwalają przewidzieć problemy z czytaniem i liczeniem. Dzieje się tak dlatego, że za wszystkie te umiejętności odpowiedzialny jest jeden narząd: mózg.

Dlatego problem w rozwoju, który obecnie obserwujesz u swojego dziecka, może być sygnałem, że w przyszłości Twoje dziecko będzie miało:

  • zaburzenia w uczeniu się
  • słaba pamięć,
  • zespół nadaktywności ruchowej,
  • dysleksja (trudności w czytaniu),
  • dyspraksja (zaburzenia równowagi i koordynacji),
  • dysgrafia (zaburzenia pisania),
  • dyskalkulia (zaburzenia liczenia),
  • dysfazja (zaburzenia mowy),
  • dysnomia (zaburzenia nazywania),
  • zespół Aspergera (zaburzenia w odczytywaniu społecznych   i uczuciowych sygnałów)
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia nastroju i samooceny
  • kłopoty z poruszaniem się,
  • kłopoty z utrzymywaniem właściwej pozycji ciała,
  • kłopoty z właściwym rozpoznawaniem cyfr.

Jak poprawić tempo rozwoju dziecka?

W każdym momencie w okresie od urodzenia do 6 roku życia można poprawić organizację neurologiczną i tempo rozwoju dziecka.

Skupienie się jedynie na jednym, najbardziej rażącym problemie jest niewłaściwym postępowaniem. Wspieranie rozwoju mózgu trzeba prowadzić zarówno w zakresie wzroku, słuchu, dotyku, mowy, ruchu i rozwoju manualnego. Jednocześnie trzeba zapewnić dziecku odpowiednią dietę, która pozwoli mu osiągnąć pełnię możliwości.

Aby wychować zdrowe neurologicznie, zdolne i kreatywne dziecko, wolne od dysfunkcji, zaburzeń rozwojowych i problemów neurologicznych, potrzebny jest mix wielu istotnych elementów. W wyniku10-letnich badań naukowych dr Aneta Czerska stworzyła nową metodę Cudowne Dziecko wspierania rozwoju małych dzieci od urodzenia do 6 roku życia. Dla tych, którzy wiedzę uważają za wartość, prowadzi osiem poniższych szkoleń i warsztatów dla rodziców.

Dzięki udziale we wszystkich lub tylko w wybranych zajęciach, będziesz ekspertem w zakresie rozwoju swojego dziecka. Dowiesz się,

  • jak uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju, aby zapobiec dysfunkcjom rozwojowym w wieku 7 lat,
  • jakie bodźce przyspieszą rozwój ogólny, a więc w szczególności rozwój mowy, manualny i ruchowy, zniwelują nadwrażliwość słuchową, poprawią równowagę,
  • jakie zabawki i gadżety spowalniają i utrudniają osiągnięcie spodziewanych umiejętności w oczekiwanym czasie,
  • dlaczego nie należy uczyć małego dziecka liter,
  • jak nieudolnie utrudniamy dziecku naukę liczenia, zabijając naturalne zdolności matematyczne każdego małego dziecka,
  • jaka dieta wywołuje objawy uszkodzenia mózgu i znacząco utrudnia prawidłowy rozwój neurologiczny.

Zajęcia prowadzi dr Aneta Czerska – autorka metody wszechstronnego rozwoju „Cudowne Dziecko”. Aby umówić się na spotkanie napisz: instytut@cudownedziecko.pl lub zadzwoń: (22) 292 31 42 / 501 184 420. Zapisz się na szkolenie już teraz. Liczba miejsc jest ograniczona. W ten sposób zapoczątkujesz sukces swojego dziecka, przyczyniając się do jego prawidłowego rozwoju.

 

Osoby, które nie mogą przyjechać na szkolenie grupowe, mogą odbyć indywidualne szkolenie online w formie skróconej. Pamiętaj jednak, że jest to forma zastępcza i nie zapewnia tak gruntownego przygotowania jak jednodniowe zajęcia grupowe.

 

 

 

Menu