tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Dlaczego musisz rozmawiać z dzieckiem o matematyce

Post 203 of 290

Czy rozmawiasz z dzieckiem o matematyce?

Wielu z nas mówi dziecku o literach i słowach. Czytamy dzieciom książki na dobranoc. Uczymy je czytać swoje imię. Pomagamy im odszyfrować nazwy w sklepach, czy na ulicach.

Ale czy mówimy o liczbach, ułamkach zwykłych, dziesiętnych czy procentach? Nie tak często.

Wyniki badań potwierdzają, że liczba rozmów prowadzonych w domu przekłada się na osiągnięcia matematyczne dzieci w szkole.

Nowe badania pokazują ponad to, że rodzice rozmawiają o liczbach ze swoimi córkami znacznie rzadziej niż z synami.

Alicia Chang, badacz the University of Delaware, wraz ze swoimi współpracownikami poddała analizie nagrania rozmów matek do swoich małych dzieci (w wieku 20-27 miesięcy). Matki mówiąc do chłopców używały pojęć liczbowych niż mówiąc do dziewczynek. Chang uważa, że zapoznając chłopców z pojęciami matematycznymi już we wczesnym dzieciństwie, matki budują wiedzę swojego dziecka, a przez to rozbudzają zainteresowanie matematyką w przyszłości.

W innych badaniach z roku 2010 również poddano analizie nagrania rozmów rodziców. Dzieci, biorące udział w badaniu, miały od 14 do 30 miesięcy. Psycholog Susan Levine z Uniwersytetu w Chicago i jej współpracownicy wykazali ogromne zróżnicowanie wśród badanych rodzin. Niektóre dzieci słyszały, jak ich rodzice mówią o liczbach od dwóch do kilkunastu razy w tygodniu. Tymczasem w innych rodzinach dzieci słyszały pojęcia matematyczne około 1800 razy w tygodniu.

Późniejsze badania, prowadzone przez Levine, pokazały, że na późniejsze osiągnięcia matematyczne wpływ ma nie tylko ilość rodzaj, ale także poziom ich zaawansowania. Większe sukcesy odniosły w późniejszym życiu dzieci, których rodzice w bardzo wczesnym dzieciństwie nie tylko mówili o jednym, dwóch lub trzech obiektach, ale rozmawiali też o liczniejszych zbiorach.

Mimo iż na początku nie przychodzi to łatwo, rodzice powinni wyrobić w sobie zwyczaj mówienia o liczbach i pojęciach matematycznych. Jak to zrobić?

  • Liczby możemy znaleźć wszędzie: ceny w sklepie, numery domów na ulicach, numery mieszkań w blokach, prędkość samochodu wskazywana przez prędkościomierz, obniżki cen prezentowane na sklepowych oknach, ograniczenia prędkości na znakach drogowych.
  • Mów i pytaj dziecko o liczbę książek na półce, liczbę kawałków jedzenia, liczbę pionków w grze.
  • Używaj liczb, kiedy opowiadasz dziecku o zwykłych wydarzeniach. Kiedy mówisz o pogodzie, podaj ile jest stopni. Mów, który tydzień roku właśnie mamy, który dzień miesiąca, która jest godzina, ile dni zostało na przykład do końca roku, ile minut do ulubionej bajki, ile stron książki przeczytaliśmy, a ile zostało do końca.
  • U dzieci przedszkolnych, matematyka może być też wykorzystana w rozmowach o historii, sporcie, przyrodzie, a nawet grach video, którymi dziecko się interesuje.

Spróbuj odkryć, jak łatwo i przyjemnie można wprowadzić dziecko w świat matematyki. Może ona być Waszym drugim językiem.

 

Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na poszerzenie wiedzy matematycznej dziecka i rozwój jego naturalnych zdolności matematycznych – weź udział w szkoleniu dla rodziców.

 

 

 

, , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu