Plan konferencji
Proces edukacji w kontekście potrzeb dziecka
Przewodniczący:
doc. PaedDr. Alena Doušková, PhD., prof. PhDr. Soňa Karikova, PhD.,
dr hab. prof. UR Marta Uberman
Wystąpienia wprowadzające:
dr hab. Urszula Szuścik (UŚ Katowice, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Stymulacja potencjału twórczego dziecka 6-letniego w kontekście jego rozwoju i edukacji
dr hab. prof. PWSZ Alina Górniok Naglik (PWSZ im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu)
W stronę edukacji refleksyjnej – od odtwarzania sensów i znaczeń do ich kreowania
dr hab. prof. UAM Kinga Kuszak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Związki frazeologiczne w języku współczesnego dziecka
doc. PaedDr, Alena Doušková, PhD., Mgr. Ružena Čiliakova, PhD. (Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica, Słowacja)
Vedenie dieťaťa k sebakontrole a programy riadenia disciplíny v triede
doc. PaedDr. Simoneta Babiaková (Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica, Słowacja)
Čo si mylia rodičia a učitelia o súčasných deťoch na prahu vzdelávania. Kvantitatívna analýza výskumných zistení.
Przewodniczący:
dr hab. prof. PWSZ Alina Górniok-Naglik, dr hab. prof. UAM Kinga Kuszak,
dr hab. Urszula Szuścik
prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur (UŚ Katowice, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Wartości cenione przez najmłodsze pokolenie Polaków i ich cele życiowe – zasoby indywidualne
i wspólnotowe w budowaniu kapitału Pogranicza
prof. dr hab. Hristo Kyuchukov (UŚ Katowice, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Do the preschool Turkish children in Berlin know Turkish
dr hab. Beata Oelszlaeger-Kosturek (UŚ Katowice, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Przedmiot pytań i stwierdzeń uczniów w klasach I-III
dr hab. prof. UKW Przemysław Grzybowski (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) Chorowanie, cierpienie i umieranie w lekturach dla małego dziecka
dr hab. Eugenia Smyrnova-Trybulska (UŚ Katowice, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie), mgr Wojciech Zuziak (Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej)
Podejście inżynierskie w edukacji w szkole podstawowej
Dyskusja
W poszukiwaniu współczesnego modelu bycia nauczycielem
Moderatorzy:
prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, PhD., dr hab. Anna Szafrańska
dr Agnieszka Leszcz-Krysiak (Akademia im. J. Długosza w Częstochowie)
Nauczyciel poszukujący – konieczność w reformowanym systemie oświaty/doniesienie z badań
mgr Danuta Dyrek (AHE w Łodzi, Wydział Zamiejscowy w Wodzisławiu Śląskim)
Pedagodzy/nauczyciele otwierający się na potrzeby ucznia szansą edukacji
dr Małgorzata Zalewska-Bujak (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Nauczyciel – o sobie i innych nauczycielach w edukacyjnej przestrzeni/w świecie szkoły
(z perspektywy nauczycielskich narracji)
dr Łucja Reczek-Zymróz (PWSZ w Krośnie)
Preferowane wartości we współczesnym modelu bycia nauczycielem wczesnej edukacji: na przykładzie badań porównawczych przeprowadzonych na terenie południowej Polski (województwo małopolskie) oraz północnych i południowych Węgrzech (Kaposvari, Sarospatak)
Doc. PhDr. Mgr. Jaroslav Balvín, CSc. (Univerzita Tomáše Bati w Zlíně)
Romové, škola a romské dítě
dr Łukasz Kwadrans (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Wspomaganie pracy nauczyciela w warunkach zróżnicowania kulturowego – instytucja asystenta romskiego
dr Karol Konaszewski (Uniwersytet w Białymstoku)
Budowanie prężności dzieci i młodzieży. Wyniki badań własnych
dr hab. Aniela Różańska (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Refleksyjny nauczyciel w kształceniu przyrodniczym i ekologicznym małego dziecka
dr Iwona Konopnicka (Uniwersytet Opolski)
„Czytaj dużo, będziesz wielki”… . Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym
w refleksji nauczycielskiej
Dyskusja
Determinanty jakości edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Moderatorzy:
dr hab. prof. PWSZ Alina Górniok-Naglik, dr hab. Urszula Szuścik
dr Ewa Kowalska (Uniwersytet Zielonogórski)
Biografia źródłem wiedzy o dziecku i dla dziecka
dr Katarzyna Sadowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Wybrane aspekty wczesnej edukacji dziecka do lat trzech we współczesnym żłobku
dr Elżbieta Maria Minczakiewicz (Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej)
Profilaktyka logopedyczna a promowanie zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym
z perspektywy rodziców i nauczyciel
dr Aleksandra Kruszewska (Akademia im. J. Długosza w Częstochowie)
Sześciolatki i siedmiolatki trzy lata później – diagnoza kompetencji trzecioklasistów
dr Tatiana Kłosińska (Uniwersytet Opolski)
Kreatywność polonistyczna dziecka wsparciem efektywnej edukacji wczesnoszkolnej
dr Renata Reclik (Uniwersytet Opolski)
Determinanty jakości wczesnoszkolnej edukacji matematycznej w opinii studentów
edukacji elementarnej
dr Jadwiga Oleksy (PWSZ im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu)
Podręcznik jako narzędzie sterujące działaniami nauczyciela i aktywnością edukacyjną
uczniów z klas I-III
dr Małgorzata Drost-Rudnicka (Uniwersytet Opolski)
Edukacja ogólnotechniczna młodszych uczniów w szkolnej rzeczywistości
PhD. Mariana Cabanová (Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica, Słowacja)
Kvalitatívna analýza výpovedí dospelých o dnešných deťoch na prahu vzdelávania
Dyskusja
Współczesne przestrzenie edukacji małego dziecka
Moderatorzy:
dr hab. Beata Oelszlaeger-Kosturek, dr hab. Eugenia Smyrnova-Trybulska
Mgr. et Mgr. Daniel Hanuš, LL.M. (MBA Evropský polytechnický institut, s.r.o, vysoká škola),
doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, PhD. (Uniwersytet Ostrawski)
Aktuální praktické právní souvislosti předškolního vzdělávání v České republice
dr Bożena Grzeszkiewicz (Uniwersytet Szczeciński)
Współpraca i współdziałanie dzieci kończących edukację przedszkolną
dr Joanna Leek (Uniwersytet Łódzki)
Rola i znaczenie partycypacji uczniowskiej w kształceniu ogólnym. Wybrane przykłady
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego
dr Elżbieta Marek (Akademia Ignatianum)
Aranżacja przestrzeni edukacyjnej a rozwój dziecka
dr Ewa Jędrzejowska (Uniwersytet Opolski)
Praca w grupach jako istotna forma organizacyjna w edukacji przedszkolnej
dr Danuta Ulewicz-Adamczyk (UŚ Katowice)
Wychowanie do demokracji uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
dr Renata Raszka (Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie)
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej o pieniądzach
dr Zofia Redlarska (Uniwersytet w Białymstoku)
Teatr moją pasją, ,,przygodą”, „fascynacją”. Rzecz o Janie Wilkowskim i o Teatrze Lalek w Białymstoku
dr Aneta Czerska (Instytut Rozwoju Małego Dziecka w Warszawie)
Duńska sztuka szczęścia Hygge w edukacji przedszkolnej i szkolnej
Dyskusja