Aktualności

Jak przygotować się do nauki czytania globalnego?

Dobre przygotowanie rodzica jest niezwykle ważne w nauce dziecka. Od niego zależy, czy dziecko będzie się interesować nauką czytania dwa tygodnie, czy też wystarczająco długo, aby nauczyć się czytać. Pełne przygotowanie rodzica do kilkuletniej pracy z dzieckiem zabiera 10 godzin. Poniżej zamieszczamy kilka informacji o tym jak przebiega nauka, ile słów dziecko się uczy i jakich efektów oczekujemy. Dokonujemy porównania dwóch metod czytania globalnego: amerykańskiej metody Glenna Domana sprzed 50 lat oraz nowej polskiej metody dr Anety Czerskiej “Cudowne Dziecko” opracowanej specjalnie dla języka polskiego.

Metoda Domana, dobra dla dzieci z uszkodzeniem mózgu uczących się czytania w języku angielskim, dla dzieci zdrowych jest zbyt monotonna, nudna i za wolna. Bywa że nawet dzieci z uszkodzeniami mózgu nudzą się przy proponowanym przez Glenna Domana harmonogramie lekcji.

Metoda Domana nauki czytania została opublikowana po raz pierwszy pół wieku temu. W tym czasie zmienił się nawet kształt telewizorów. Wiedza na temat rozwoju i możliwości mózgu zmienia się równie szybko.

Dziś wiemy, dlaczego większość dzieci nudzi się czytaniem po około dwóch tygodniach nauki metodą Domana. Zwracamy uwagę, że większość instrukcji, metod i publikacji dostępnych w Polsce bazuje na książce Glenna Domana sprzed 50 lat. Autorzy dokonują drobnych modyfikacji wynikających z ich doświadczeń z własnymi dziećmi. Zmiany te nie wynikają z badań ani przemyślanych celów.

Kilka wskazówek, które zamieszczamy poniżej wynika z 10 letnich badań nad wczesnodziecięcą nauką czytania metodą “Cudowne Dziecko” (2003-2013, dr Aneta Czerska). W metodzie “Cudowne Dziecko” wykorzystujemy podobne karty jak w metodzie Domana, lecz sposób prezentacji i harmonogram nauki jest odmienny. Odmienny jest też cel.

Ważnym celem wczesnej edukacji metodą “Cudowne Dziecko” jest rozwój naturalnych zdolności każdego małego dziecka m.in. pamięci fotograficznej, umiejętności dostrzegania szczegółów, wyobraźni, kreatywności, intuicji. Kładziemy nacisk na osiągnięcie przez dziecko pełni możliwości i pokazujemy rodzicom, jak rozwijać zdolności dziecka poprzez naukę czytania. Nauka czytania jest środkiem do ćwiczenia zdolności, nie zaś celem samym w sobie.

W pierwszym roku nauki dziecko poznaje ponad tysiąc słów. Po tygodniu nauki zaczyna poznawać zdania. Najpóźniej po dwóch tygodniach nauki dziecko zostaje nagrodzone pierwszą książką, którą potrafi przeczytać, niezależnie od tego, czy potrafi już mówić. Książki są niezbędnym elementem motywującym dziecko i podtrzymującym jego zainteresowanie.

W drugim roku nauki dziecko uczy się około 2 tysięcy słów. Nadal poznaje nowe zdania. Nadal systematycznie otrzymuje książki.

Schemat powyższy nie tyczy się dzieci, które zostały wcześniej zniechęcone przez rodziców do nauki czytania, poprzez uczenie metodami z for internetowych lub metodą ESKK. Dla tych rodziców opracowujemy specjalny plan nauki.

Format i czcionka mogą pomagać lub przeszkadzać w nauce. Wybór koloru jest kwestią dość indywidualną. Nie musi być to czerwony. Definiujemy jednak określone kolory dla wyrazów, dla zdań, czy dla książek. Możemy zdefiniować też kolory, których używamy do nauki czytania w językach obcych.

Wybrana metoda może wzmacniać uzdolnienia dzieci lub je blokować. Kreatywność, wyobraźnię i pamięć fotograficzną blokują wszelkie metody oparte na syntezie i analizie, a więc na logicznym myśleniu. Radzimy więc, aby liter, głosek, a nawet sylab uczyć jak najpóźniej, najlepiej po ukończeniu przez dziecko 7 roku życia.

Efekty nauki czytania zależą nie tylko od przyjętej metody, ale także od 12 innych czynników związanych z dzieckiem, uczącym dziecko rodzicem oraz wykładowcą, który przygotowuje rodzica do rozwoju dziecka. Metodę Cudowne Dziecko, jak i czynniki, od których zależna jest efektywność, omawiamy na szkoleniu “Cudowne fotoczytanie“.