Aktualności

Karty stymulujące wzrok dla niemowląt, a nawet przedszkolaków

Na tej stronie możesz kupić czarno-białe karty stymulujące wzrok w pierwszym etapie, ale także karty wspierające rozwój wzroku na kolejnych etapach. Wspaniale, że interesujesz się rozwojem dziecka w zakresie sprawności wzrokowej, tymczasem pomyśl jeszcze o innych obszarach, takich jak mowa, słuch, dotyk, sprawność manualna i ruchowa. Dbaj o rozwój dziecka od urodzenia we wszystkich obszarach.

Jak rozwijać wzrok od urodzenia?

Czarno-białe karty stymulują wzrok na pierwszym etapie rozwoju, u niemowląt, noworodków. Wtedy dziecko powinno reagować na światło lub jego brak. Stymulujemy ten zmysł prezentując maluszkowi czarno-białe obrazy.

 

W drugim etapie rozwoju niemowląt stymulujemy widzenie kształtów i kolorów. Wtedy prezentujemy proste kształty w podstawowych barwach. Najlepiej nadają się do tego flagi państw.

W trzecim etapie maluch uczy się dostrzegać drobne elementy. Jest to również związane z rozwojem manualnym, gdyż dziecko uczy się swojego pierwszego chwytu pęsetkowego, zwanego czasem nożycowym. Z tego powodu w tym okresie musimy zmienić zabawki, a w szczególności ich kształt.

W czwartym etapie kształtuje się widzenie trójwymiarowe, stąd konieczna jest właściwa zbieżność gałek ocznych. Dzieci, które w pierwszym roku życia uczyły się czytania globalnego metodą Cudowne Dziecko, nie mają problemów w tym obszarze.

Czy wiesz, że…

Pierwsze cztery etapy rozwoju wzroku kształtują się w pierwszym roku życia, o ile dziecko rozwija się w średnim tempie. Jeśli mądry, świadomy rodzic wie, jak wspierać rozwój dziecka, wtedy maluszek osiąga wyznaczone cele w czasie nawet o połowę krótszym.

Jeśli chcesz wiedzieć:

  • jak długo wspierać wzrok na poszczególnych etapach,
  • jakie karty pokazywać w jakim wieku,
  • po czym rozpoznać, że maluszek zakończył już rozwój na danym etapie,
  • jak rozpoznać, które umiejętności są już osiągnięte, a nad którymi trzeba pracować,
  • jak długo i jak często pokazywać karty,
  • co zrobić, jeśli dziecko odwraca wzrok od planszy,
  • co oznacza, jeśli dziecko wpatruje się w obraz lub element wystroju mieszkania,
  • czy jeśli maluch dużo śpi, czy ma wystarczająco dużo czasu, aby rozwinąć wzrok – kiedy sytuację możemy uznać za niepokojącą,
  • jak stymulować rozwój manualny od urodzenia, aby wspierał rozwijający się wzrok,
  • jak rozwijać dziecko ruchowo od urodzenia, aby maluszek, mógł zapewnić sobie odpowiednią stymulację w zakresie rozwoju manualnego, sprawności wzrokowej, dotyku i równowagi.

to spotkajmy się na szkoleniu “Rozwój w pierwszym roku życia w metodzie Cudowne Dziecko”.

Zazwyczaj rodzice zbyt długo używają kart czarno-białych. Dzieje się tak, gdyż nie mają świadomości, jak szybko postępuje standardowy rozwój dziecka, a w szczególności nie potrafią ocenić umiejętności swojej pociechy.

Nie mają też świadomości, że stosując czarno-białe karty przyspieszamy rozwój, a wtedy dużo szybciej pociecha osiąga kolejne umiejętności.

Większość rodziców wspaniale rozwija wzrok na pierwszym etapie, ale nie wie, jakie kolejne umiejętności powinno osiągać dziecko i w jakim czasie.

Ogromna większość rodziców najmłodszych dzieci zaniedbuje rozwój ruchowy i manualny. Nie mamy świadomości jakie umiejętności i w jakim czasie dziecko powinno osiągać, a poradniki dla rodziców nie prezentują poprawnych danych, ponieważ ich autorzy nie wiedzą, że prawie wszyscy nieświadomie blokujemy rozwój dziecka oraz jak ułatwić maluszkowi osiąganie poszczególnych etapów.

Pierwsze cztery etapy funkcjonalne mózgu powinny zostać osiągnięte w ciągu 12 miesięcy, o ile dziecko rozwija się w średnim tempie. Jeśli poprawnie stymulujesz rozwój wzroku, to twoja pociecha osiągnie czwarty poziom w czasie o połowę krótszym, a więc w ciągu 6 miesięcy. Jeśli nie masz świadomości, jak stymulować dotyk, słuch, mowę, rozwój manualny i ruchowy oraz równowagę, to te obszary będą wpływać hamująco na rozwój wzroku. Człowiek rozwija się optymalnie, jeśli osiąga kolejne poziomy, a więc kolejne umiejętności w tym samym czasie we wszystkich obszarach.

Wspaniale, że stymulujesz rozwój wzroku, ale teraz zacznij w równej mierze wspierać rozwój mowy, słuchu, dotyku, sprawności manualnej i sprawności ruchowej.

Czy kiedyś jeszcze przydadzą mi się czarno-białe karty?

Kiedy zdasz sobie sprawę, jak szybko rozwija się twoja pociecha, to być może odczujesz, że powinieneś używać czarno-białych kart dużo krócej, niż początkowo sądziłeś.

Większość czarno-białych kart pełni swoją rolę bardzo krótko. Nie jest prawdą, że powinniśmy ich używać przez 6-9 miesięcy.

Mając tę świadomość,  jako autor pomocy edukacyjnych dla dzieci, postanowiłam przedłużyć ich użycie na cztery sposoby.

1. Rozpoznawanie obiektów podobnych, ale niejednakowych

Kiedy twoja pociecha będzie w drugim roku swojego życia, powinna nauczyć rozróżniać obiekty podobne, ale nie jednakowe.  Mogłyby to być figury geometryczne, ale ciekawsze są sylwetki i tropy zwierząt.

Tymczasem nawet przedszkolaki mogą mieć problem z odróżnianiem obiektów podobnych, ale niejednakowych, jeśli nie miały okazji do ćwiczeń. Nie tylko przedszkolaki, ale nawet uczniowie mają problem z odróżnianiem sylwetek zwierząt, gdyż rzadko mają okazję je oglądać. Dodatkowo ilustratorzy książek często przedstawiają królika jak zająca, a gęś ja kaczkę i na odwrót.

2. Wczesna nauka czytania

Glen Doman, amerykański badacz rozwoju, zalecał naukę czytania dzieciom z uszkodzeniami mózgu, jako stymulację widzenia. Choć metoda została opracowana 50 lat temu dla dzieci z uszkodzeniem mózgu i dla języka angielskiego, niewątpliwie jednak wczesna nauka czytania wspiera rozwój wzroku.

Przez 50 lat wiedza o rozwoju mózgu zmieniła się jeszcze bardziej niż kształt telewizorów. Opracowana przeze mnie metoda bazuje na najnowszych światowych badaniach i jest dostosowana do języka polskiego i jego odmiany. Maluszki mogą być uczone nawet od urodzenia, aby poprawić wzrok, słuch, dostarczyć prawidłowych bodźców do rozwoju mowy, ale przede wszystkim, aby dziecko rozwinąć intelektualnie.

Wczesna nauka czytania metodą Cudowne Dziecko służy przede wszystkim rozwojowi, a także pomnaża inteligencję, kreatywność, wyobraźnię, pamięć i myślenie operacyjne.

Z tych powodów w każdym zestawie znajdują się karty do nauki czytania.

3. Świetna zabawa dla przedszkolaka

Jak świetnie można się bawić tymi planszami. Podczas szkolenia dla rodziców rozrzucam karty z tropami zwierząt na podłodze, a rodzicom wręczam karty z nazwami zwierząt po polsku. Mamy wiele śmiechu z siebie samych. Okazuje się, że wiemy naprawdę niewiele.

4. Nauka angielskiego

W każdym zestawie znajdują się nie tylko karty do nauki czytania w języku polski, ale także w języku angielskim, którego uczy się coraz więcej przedszkolaków. Zestaw tropów i sylwetek zwierząt domowych i dzikich będziesz więc wykorzystywać jeszcze przez kilka lat.

 

Miłej zabawy!

Na rynku są także produkty innych autorów. Książki “Oczami maluszka” są niewielkich rozmiarów, co jest wadą. Najważniejsze jednak, że nie można ich używać przez 6-9 miesięcy, jak zaleca autor, gdyż wtedy nie rozwijamy dwóch pozostałych poziomów funkcjonalnych mózgu, które w tym czasie powinny być stymulowane.

Odradzam też prezentację filmów. Zbyt wcześnie zaznajamiamy maluszka z komputerem i telewizorem. Przez pierwszy rok życia, a jeśli to możliwe nawet do czwartego roku, twoja pociecha powinna uczyć się relacji z rodzicem, a nie maszyną.

Filmy CANCA “Sokole oczka” zostały, jak podaje producent” opracowane we współpracy z psychologiem dziecięcym, Tymczasem nie znam psychologa, który zalecałby w pierwszym roku życia oglądanie telewizji.

Karty Oculino zawierają wiele ilustracji na jednej karcie. Są one wielobarwne i zbyt małe.

Książeczki “Widzę to” zawierają geometryczne obiekty, które można wykorzystać tylko na pierwszym etapie rozwoju. Nie niosą żadnych przydatnych informacji. Jak wcześniej opisane produkty, nie wykorzystują potencjału dziecka.