tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Lęk przed matematyką wywołuje fizyczny ból – potwierdzają neurolodzy

Post 241 of 310

Lęk przed matematyką aktywuje te same obszary mózgu co fizyczny ból – wynika z badań amerykańskich naukowców.

Ian M. Lyons i Sian L. Beilock dowiedli w badaniach neurologicznych, że im większy strach ludzie odczuwają przed zadaniami z matematyki, tym silniejsze pobudzenie rejonów mózgu odpowiedzialnych za instynktowne wykrywanie zagrożenia i doświadczanie fizycznego bólu.

Badani czuli panikę na samą myśl o rozwiązywaniu zadań matematycznych – nawet widząc podręcznik czy wchodząc do klasy.

Osoby z HMA – wysokim poziomem lęku (ang. high math anxiety)  boją się również na myśl o egzaminie, który będą musiały zdać – nawet jeśli muszą do tego egzaminu przystąpić dopiero za kilka lat. To zmienia ich ścieżkę kariery – gdyż unikają kierunków studiów, na których wymagany jest egzamin z matematyki.

Badani nie byli lękliwi na co dzień. Odczuwali niepokój tylko myśląc o matematyce.

Co ciekawe, przyczyną strachu nie było rzeczywiste zmaganie się z problemem matematycznych, ale samo przewidywanie, że kłopoty się pojawią.

Badani nie czuli przerażenia podczas rozwiązywania zadań matematycznych. W trakcie pracy nad problemem, badania nie wykazał, aktywacji obszarów mózgu odpowiedzialnych za ból. Badani czuli się wtedy dobrze.

Wcześniejsze badania wykazały, że strach przed matematyką osłabia możliwości i pogłębia kłopoty z matematyką.

Lęk przed matematyką zmniejsza aktywność obszarów mózgu, które są odpowiedzialne za radzenie sobie z zadaniami matematycznymi.

Dlatego dzieci, które boją się matematyki mają gorsze oceny z tego przedmiotu.

Tymczasem nie obserwuje się symptomów HMA u dzieci do 7 roku życia. Pierwszoklasiści uczą się matematyki bardzo chętnie, tylko pod warunkiem, że nauczyciel nie zanudza dzieci banałami.

Zainteresowanie matematyką jest tym większe, im młodsze jest dziecko. Ponadto małe dzieci dużo szybciej przyswajają fakty i znajdują między nimi reguły. Dlatego mogą uczyć się matematyki przez obserwację – bez tłumaczenia. Nauka matematyki jest wtedy dużo przyjemniejsza.

Do 3. roku życia dzieci dysponują naturalnymi zdolnościami matematycznymi, które bardzo ułatwiają rozpoczęcie nauki. Później zdolności te są wygaszane, choć przez odpowiednią wczesna edukację można je utrzymać i nauczyć dziecko korzystania z nich.

Chcesz rozwinąć naturalne zdolności matematyczne swojego dziecka, aby już nigdy nie bało się matematyki?

 

 

 

, , , , , , , , , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu