Aktualności

Manipulowanie przedmiotami utrudnia naukę matematyki?

Badacze z Uniwersytetu w Chicago wykazali, że dzieciom w nauce matematyki bardziej pomaga gestykulacja niż manipulowanie przedmiotami.

Manipulowanie przedmiotami ma dwie wady.

  1. Dziecko skupia uwagę na przedmiotach i umyka mu istota problemu matematycznego.
  2. Operując przedmiotami rozwiązujemy zadania na niewielkich liczbach – zazwyczaj do 20, a w zbiorze liczb do 20 bardzo trudno jest dostrzec reguły i zależności między liczbami.

Tymczasem dzieci lepiej rozumieją matematyczne reguły, jeśli mogą gestykulować. Jak wykazano w badaniach, wskazywanie dwóch liczb palcami ułożonymi w literę V, pomaga ośmioletnim uczniom w dodawaniu.

Kiedy dzieci uczyły się rozwiązywać równania w rodzaju „4+2 + 6 = _ + 6″ , wskazywały cyfry palcami, a to pomagało im w uogólnianiu i dostrzeganiu związków.

Dzieci, które zachęcane były do manipulowania magnetycznymi cyframi i przesuwania ich wolniej uczyły się ogólnych zasad matematycznych niż rówieśnicy, którzy gestykulowali w czasie zajęć.

Abstrakcyjne gesty są dużo skuteczniejsze niż manipulowanie lub dotykanie obiektów.