tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Najlepsze książki do nauki i samodzielnego czytania

Post 5 of 363

Książki autorstwa dr Anety Czerskiej są najlepsze do nauki czytania i do samodzielnego czytania, zdaniem matek oraz blogerek (Teachyourbaby.pl i Bobospeaks.pl).

Książki zawierają  dużą czcionkę. Historie są zabawne, radosne, dowcipne, czasem pisane wierszem. Ilustracje nie przeszkadzają w czytaniu, nie rozpraszają, nie odciągają uwagi, a co najważniejsze nie podpowiadają. Dziecko najpierw widzi zdanie, aby po jego przeczytaniu przekonać się, czy miało rację i spojrzeć na ilustrację.

Książki są tak opracowane, że dziecko czyta je bardzo łatwo i szybko. Uczy się przy tym czytania szybkiego i ze zrozumieniem. A przy tym robi to z radością, co motywuje je do czytania.

W recenzji Blogerka Teachyourbaby napisała:

[…]co takiego jest w tych książkach Anety Czerskiej, że nazwałam je idealnymi. Już wyjaśniam.

[…]najważniejszy jest tekst. Może niektórym z was książeczki wydadzą się mało ciekawe właśnie ze względu na tą prostotę i brak przyciągających uwagę dziecka wielobarwnych ilustracji, ale dla mnie to nie jest żaden minus. W dzisiejszym przeładowanym wieloma bodźcami świecie, w którym funkcjonują nasze dzieci, to nawet dobrze,  jak czasem książka daje minimum bodźców odwracających uwagę od najważniejszego – od tekstu.

Powiedziałabym, że książki urzekają swoją prostotą. Cieszę się, że wyróżniają się spośród innych książeczek, jakie posiadamy.

   

Książki do nauki i samodzielnego czytania – opinie rodziców i blogerów

Matka dwuletniej Mai i blogerka Teachyourbaby wymieniła długa listę plusów, ale także niewielkie minusy.

Zalety

  1. Czarno-białe ilustracje – które nie odciągają uwagi od tekstu,
  2. Ilustracje przypominające rysunki w malowankach – kojarzą się z zabawą i przyjemnym spędzaniem czasu,
  3. Podwójne wykorzystanie – książki mogą służyć nie tylko do czytania, bo taki jest ich nadrzędny cel, ale także do kolorowania
  4. Prosta treść – poziom 1 zaczyna się od 2-3 wyrazowych zdań. Jest to łagodne przejście od wyrazów do zdań.
  5. Duży odstęp wyrazu od wyrazu – co pozwala dziecku skupić uwagę na danym wyrazie.
  6. Odstęp między wyrazami a znakami przestankowymi – szczególnie ważne w metodach nawiązujących do czytania globalnego – a naukowe uzasadnienie tego faktu opisane jest w książce „Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecieca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”.
    • Brawo za dla Anety Czerskiej za ten pomysł. Przejrzałam jeszcze raz moje angielskie skarby i takiego zabiegu w nich nie znalazłam. Nie znam naukowych podstaw do tego, ale skoro spacje pomiędzy wyrazami powinny być wystarczająco duże dla dziecka, żeby wszystko się mu nie zlewało w jedną całość, to myślę, że to samo tyczy się odległości znaków interpunkcyjnych od słów. – napisała blogerka Teachyourbaby.

  7. Tematyka mieszcząca się w obszarze zainteresowań dziecka
    • Weźmy chociażby książkę o zabawie w kałuży. Pokażcie mi dziecko, które nie chce wskoczyć do kałuży, jak tylko ją zobaczy.

  8. Styl, który podoba się także rodzicowi – bo wtedy chwile spędzone z czytaniem przepełnione są dobrym nastrojem.
  9. W dwóch książeczkach tekst się rymuje – co wprowadza melodię wypowiadanych słów, co maluchy  uwielbiają.
  10. Fabuła tyczy się tej samej rodziny, dzięki temu słowa są utrwalane bez poczucia sztywnych powtórzeń, a to jest niezwykle istotne w przypadku starszych dzieci.
  11. Książeczki podobają się zarówno chłopcom, jak i dziewczynkom, bo opisuje ich świat i ich zainteresowania – Karol bawi się samochodem, a nieco dalej Karolcia bawi się klockami.
  12. Nie szufladkują roli matki i ojca w rodzinie – na przykład tata sprząta.
  13. Nie szufladkują roli dziewczynki i chłopca – Karolcia bawi się klockami, a nie lalkami.
  14. Zdania na kolejnych stronach danej książeczki dotyczą jednej tematyki np. czynności, czy upodobań. Książki są spójne tematycznie, układają się w całość. Tymczasem autorzy innych książek do nauki czytania i do samodzielnego czytania, szukając łatwych słów, tworzą bałagan tematyczny.
  15. Promują czytanie
    • Już na okładce mamy 2 rysunki: dziecka czytającego z mamą i dziecka czytającego z tatą. W niektórych książeczkach tata czyta, w innych mama na przykład opalając się na plaży. Dla mnie to jest pokazanie, że książka to fajny sposób na spędzanie czasu dla całej rodziny.

  16. Okładka każdej książeczki wygląda identycznie, jedyną różnicą jest tytuł – zmusza to dziecko do zwrócenia uwagi na tekst i zrozumienia, że niesie on bardzo istotne informacje – ważniejsze niż ilustracja.
    • Dla mnie to plus, bo Maja chcąc wybrać swoją ulubioną książeczkę z zestawu będzie musiała zwrócić uwagę na tytuł książki, czyli na tekst i na to jak się różni w stosunku do innych.

  17. Najlepszy rozmiar wyrazów dla wzroku małego czytelnika.
  18. Na jednej stronie książki znajduje się maksymalnie jedno zdanie – przy niewielkim nakładzie pracy, maluch czuje, że wręcz płynie przez strony – przekręcając stronę po stronie – jak dorośli, a nawet szybciej, bo maluchy są niecierpliwe i chcą szybko przekładać strony.
  19. Książki zawierają ok. 15-20 słów – mały czytelnik skończy ją szybko i będzie mieć w pamięci całą treść, zrozumie dowcip lub morał, dzięki czemu odczuje przyjemność czytania.
  20. Najlepsza czcionka do czytania globalnego oraz do szybkiego czytania – bo czcionki stosowane w książkach dla dzieci często odwracają uwagę, a nawet utrudniają zrozumienie tekstu. Czcionka może spowalniać czytanie, a więc także utrudniać zrozumienie. Tymczasem dr Czerska dobrała tak czcionkę, aby przyspieszyć i ułatwić czytanie, a więc także zrozumienie.
  21. Poziomy układ książek – pozwala na to, aby całe zdanie mieściło się w jednej linii.

…prosi nas, aby wybrane książeczki czytać jej nawet 10 razy pod rząd. Wśród tych wybranych są właśnie książeczki wydawnictwa Cudowne Dziecko. Patrzy z zaciekawieniem na tekst, komentuje obrazki, tylko czekać, aż z dnia na dzień weźmie i przeczyta. I wtedy nie będzie wątpliwości, czy czyta czy nie czyta, bo tekst jest oddzielony od obrazka.

   

Wady

Blogerka Teachyourbaby i mama Mai wymienia dwa minusy.

  1. Książeczki są wykonane z miękkiego kartonu, który bardzo małemu dziecku może sprawiać trudność przy samodzielnym przekręcaniu strony.
    • Strony książeczek są znacznie grubsze niż zwyczajnych książek, aby dziecko ich nie zniszczyło.
    • Są matowe, a nie powlekane, aby rodzic lub dziecko mogli je pokolorować.
    • Nie są jednak tekturkami, jak w przypadku książek dla niemowląt.
    • Dlatego bardzo małym dzieciom, które mają jeszcze problem z chwytaniem małych elementów, strony przekręcają rodzice.

Na obecną chwilę Maja nie niszczy i nie gryzie książek, ale kto wie, ile by wytrzymały w dobrym stanie w przypadku dużo młodszego dziecka. Teraz wszystkie książki są rozsiane po całym domu.

2. W książce ósmej pod tytułem „Zdrowie” znajduje się literówka. Użyty został wyraz „Abym” zamiast „Aby”. Rodzice zamazywali jedna literę korektorem.

W nowym zestawie, który jest bestsellerem, nie ma już tej literówki. Ponadto zestaw książek został wzbogacony o gry i karty z wyrazami i zdaniami. Zawiera także instrukcję. Teraz, w nowej szacie graficznej jest przeznaczony nie tylko dla absolwentów szkolenia dr Czerskiej „Czytanie dla rozwoju – jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie„.

Rodzic prezentuje na kartach wyrazy, następnie ćwiczy je w zdaniach, aby pod koniec tygodnia nauki podarować dziecku książkę, którą ono będzie umiało przeczytać samodzielnie, choć to nie musi oznaczać „czytania na głos”.

Porównanie zawartości zestawów do nauki czytania

Zestaw 12 książeczek do kolorowania i nauki czytania

jest podzielony na 3 poziomy trudności.

I poziom trudności

  1. „Kto to jest ?” – zapoznanie z rodziną Karola i Karolci
  2. „Co oni robią ?” – spędzaniu wolnego czasu
  3. „Co oni mają ?”- o ulubionych przedmiotach
  4. „Co oni lubią ?” – o ulubionych miejscach
  5. „Co się dzieje ?” – o zwyczajowych czynnościach

II poziom trudności

  1. „Zabawa w kałuży” – o radości po deszczu.
  2. „Porwanie” – historia o zabawie w przebieranie i o porwaniu i uratowaniu księżniczki, ze szczęśliwym zakończeniem
  3. „Zdrowie” – promujące zdrowy styl życia, rymowane opowiadanie, o co robić, aby zdrowym być.
  4. „Kapelusz mamy” – trzymająca w napięciu historia o kapeluszu porwanym przez wiart.
  5. „Sporty zimowe” –  humorystyczna historia o tym, co kto robi zimą, a czego ktoś inny nie potrafi.
  6. „Zima” – wierszowany opis zimowych zabaw.

III poziom trudności

  1. „Wspólna zabawa” – historia ucząca współpracy i wspólnej zabawy.

„9 książek na 9 tygodni” – Zestaw 1 do nauki czytania

to komplet zawierający 9 zestawów (kart, gier wraz z książką) na 9 tygodni.

  1. „Rodzina” – zapoznanie z rodziną Karola i Karolci
  2. „Niedziela” – o spędzaniu wolnego czasu
  3. „Ulubione”- o ulubionych przedmiotach
  4. „Wakacje” – o ulubionych miejscach i wakacyjnych aktywnościach
  5. „Sobota” – o obowiązkach i przyjemnościach
  6. „Kapelusz mamy” – trzymająca w napięciu historia o kapeluszu porwanym przez wiatr.
  7. „Sporty zimowe” –  humorystyczna historia o tym, co kto robi zimą, a czego ktoś inny nie potrafi.
  8. „Porwanie” – historia o zabawie w przebieranie i o porwaniu i uratowaniu księżniczki, ze szczęśliwym zakończeniem
  9. „Wspólna zabawa” – historia ucząca współpracy i wspólnej zabawy.

Dodatkowo zestaw zawiera:

  1. karty do nauki wyrazów i zdań – 162 sztuki
  2. Gry bingo, aby utrwalić słownictwo i bawić się nauką czytania – 66 plansze
  3. Instrukcja – 4 strony w formacie A4

Książki nie są podzielone na poziomy trudności, choć ich poziom trudności wzrasta płynnie. Należy je wprowadzać po kolei według numeracji.

Podsumowując, jest bardzo rodzinnie i znajomo, a jednocześnie prosto.

Książka do samodzielnego czytania dla 6-latków i do nauki czytania dla przedszkolaka

Specyfikacja:

  • bardzo duża pogrubiona czcionka,
  • miękkie strony, ale gruby papier,
  • ilustracja jest niewidoczna, kiedy dziecko czyta zdanie,
  • ilustracjami są obrazki do kolorowania,
  • książki liczą po ok. 10-12 stron,
  • na końcu znajduje się podsumowanie.

Na końcu każdej książeczki jest zbiór wszystkich zdań w niej zamieszczonych, co można wykorzystać do sprawdzenia przed wprowadzeniem książki, czy dziecko poznało już na planszach wszystkie słowa zawarte w książce bez konieczności przeglądania całej pozycji.

Tymczasem absolwenci szkolenia o nauce czytania, inaczej korzystają z tego podsumowania. Dr Czerska zamieściła go z myślą o dzieciach i nauce czytania.

Natomiast Matka i Blogerka Bobospeaks.pl napisała:

Dzisiaj dotarły do mnie zamówione, pod wpływem tego bloga, książeczki wydawnictwa Cudowne Dziecko. Moje 3-letnie córki są nimi zachwycone. Od razu usiadły, gotowe do słuchania. Musiałam przeczytać serię 3 razy, dopiero odpuściły. Tak więc jeżeli chodzi o zainteresowanie dzieci tymi pozycjami to 5+. Zobaczymy jak będzie jutro…czy książki okażą się równie interesujące:)
Z punktu widzenia Rodzica, to trochę ciężko przerzuca mi się strony. Wydaje mi się, że gdyby strony, lub chociaż okładka, były grubsze, łatwiej by się z nimi pracowało.
Reakcje dzieci na tekst (te najbardziej zabawne): Książeczkę „Co się dzieje?” moje dziecko skomentowało w ten sposób: Tata posprzątał a piesek robi siusiu. „Sporty zimowe” doczekały się komentarza typu: Dlaczego tata nic nie potrafi robić? 🙂 nim dotarłyśmy do sanek, oczywiście.
To taki komentarz na gorąco. Mam oczywiście inne spostrzeżenia, o nich jednak innym razem 🙂

Książki do samodzielnego czytania oraz książki do nauki czytania muszą dawać dziecku satysfakcję i pewność, że potrafi ono czytać. Wtedy będzie miało ono motywację, aby dalej – mimo iż nie jest to łatwe – próbować dowiedzieć się, co kryją litery, wyrazy i zdania.

Natomiast miesiąc po opublikowaniu recenzji na blogu Teachyourbaby, Blogerka napisała do dr Czerskiej:

Witam,

Pani książeczki działają cuda. Co prawda jeszcze nie u nas, ale to kwestia czasu, tak myślę. Proszę zobaczyć: https://bobospeaks.pl/czytanie-globalne-w-naszym-domu/#comment-8263 U nich bez kart, bez Domana, bez żadnej metody. Po prostu Pani książeczki.
Pozdrawiam,

Autorką książek jest dr Aneta Czerska, dydaktyk, pedagog, a także matematyk, która wykorzystuje najnowsze osiągnięcia nauki do wspierania rozwoju dziecka, zapobiegania dysfunkcjom i rozwoju naturalnych zdolności, z którymi rodzi się każdy człowiek, a które nierozwijane zanikają.
Zanim zamówisz zestaw do nauki czytania dla dzieci w wieku 0-6 lat „9 książek na 9 tygodni”, który kosztuje 175 zł, sprawdź ceny zestawów edukacyjnych w promocyjnych cenach. Możesz zaoszczędzić nawet 110,80 przy zakupie Pakiet I Pełnego. Szczegóły w zakładce OFERTA.
Abyśmy mogli przesłać pakiet 12 książeczek,
  • Dokonaj wpłaty na konto: Nr konta ING Bank Śląski S.A. 40 1050 1054 1000 0092 1680 7785
  • Prześlij mailem ADRES wysyłki i swój numeru TELEFONU.  Potwierdzenie dokonania płatności nie jest konieczne.
  • Opisz, co zamawiasz w MAILU, a nie w przelewie. Przesyłki nie są wysyłane automatycznie po otrzymaniu przelewu, ale dopiero po potwierdzeniu ich zawartości i adresu w wyniku korespondencji mailowej.
  • Książeczki sprzedajemy tylko w pakiecie 12 sztuk. Koszt 12 książeczek wynosi 90 zł. Ewentualne koszty przesyłki pocztowej w kraju wynoszą 20 zł.

Osoby z Warszawy i okolic mogą zakupić i odebrać materiały osobiście w Warszawie, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się (kom. 501 184 420). Jeśli nie możesz odebrać zestawów osobiście, na Twoją prośbę, dopuszczamy możliwość ich wysłania. W przypadku wysyłki za granicę, prosimy o wcześniejszy kontakt w celu uzgodnienia kosztów wysyłki telefonicznie (kom. 501 184 420) lub mailowo instytut@cudownedziecko.pl.

 

Źródło cytowanej recenzji: http://teachyourbaby.pl/index.php/2018/03/17/idealne-ksiazki-do-czytania-globalnego-w-jezyku-polskim-maja-skonczyla-23-miesiace/

 

 

This article was written by Redaktor

Menu