tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Nauczycielki zaczczepiają dzieciom lęk przed matematyką

Post 211 of 290

Badania na Uniwersytecie w Chicago pokazują, że dzieci przejmują lęk przed matematyką i stereotypy dotyczące matematyki od nauczycielek nauczania wczesnoszkolnego.

W kilkuletnim badaniu brało udział 17 nauczycieli klas pierwszych i drugich oraz 117 uczniów: 52 chłopców i 65 dziewcząt. Profesor Psychologii Sian Beilock stwierdziła, że zjawisko to dotyczy w szczególności dziewczynek. Kobiety nauczyciele przekazują dziewczynkom swoje negatywne, pełne stresu i niepokoju, nastawienie do matematyki. Dzięki temu dziewczynki potwierdzają stereotyp, że kobiety gorzej radzą sobie z matematyką.

Prawie wszyscy nauczyciele nauczania początkowego w Polsce to kobiety (w USA kobiety stanowią ponad 90% nauczycieli wczesnoszkolnych). W przygotowaniu nauczyciela do zawodu, edukację matematyczną traktuje się marginalnie. Studentki uczą się tylko podstaw.

Inne badania pokazują, że studia pedagogiczne wybierają osoby, które nienawidzą matematyki. Wskaźnik lęku przed matematyką mierzony wśród studentów jest najwyższy na kierunkach pedagogicznych.

Jeśli nauczycielka posiada tylko elementarną znajomość matematyki i od dziecka boi się tego przedmiotu, to jej nastawienie niesie poważne konsekwencje dla najmłodszych uczennic.

Słaba znajomość matematyki i lęk nauczycielek zmniejszają zainteresowanie i osiągnięcia uczennic nie tylko w matematyce, ale także w przedmiotach z nią związanych, takich jak fizyka, chemia, inżynieria, biologia.

Inne badania pokazują, że dzieci są szczególnie podatne na opinie osób dorosłych tej samej płci.

Autorzy badań sugerują, aby lepiej i bardziej gruntownie przygotowywać nauczycielki w zakresie matematyki. Należy podjąć próbę zmiany nastawienia studentek pedagogiki do matematyki i zwiększyć ilość zajęć z tego przedmiotu na studiach.

Leczenie stanów lękowych jest jednak procesem długotrwałym, a efekty są zależne od motywacji pacjenta.

 

Zanim oddasz swoje dziecko w ręce niewykwalifikowanego i źle opłacanego nauczyciela, rozwiń zdolności matematyczne swojego dziecka i naucz je, że matematyką można się bawić i cieszyć.

 

, , , , , , , , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu