Aktualności

Nauka czytania jeszcze raz od początku – czy można pokonać zaburzenia pracy mózgu?

Marc Carpentier spadł z drabiny. Nie pamięta tego wydarzenia – ma amnezję.

Kilka dni później, kiedy naszła go ochota na czytanie, odkrył, że nie umie czytać.

To dziwne uczucie – widzieć przed sobą tekst i nie móc go przeczytać. To było straszne. Z rozpaczy aż się popłakałem. Ale zmusiłem umysł do wysiłku i stopniowo odzyskałem dawną sprawność. Niesamowite. Zrozumiałem na czym polega czytanie. Niestety ze zdumieniem odkryłem nową przypadłość. Gdy streszczałem książkę mojej żonie, okazywało się, że mówię zupełnie od rzeczy. Czytałem bez zrozumienia. Tylko mi się zdawało, że wszystko pojmuję. Znowu zmusiłem umysł do pracy. Wgryzałem się w każde zdanie. Teraz znów czytam jak dawniej.

Czytanie angażuje nie jeden, lecz wiele obszarów mózgu.Każdy z nich pełni inną funkcję.  Pewne wyspecjalizowane struktury w lewym płacie skroniowym odpowiadają za rozpoznawanie liter. Widząc słowo radio, przychodzi nam do głowy wszystko, co wiemy na temat tego pojęcia. Następnie możemy przeliterować wyraz, czyli zamienić grafemy na fonemy – wiemy jak wymawia się litery: r, a, … itd. Neurolodzy wyróżniają trzy najważniejsze przyczyny zaburzeń czytania:

  1. Uszkodzeniu może ulec funkcja rozpoznawania liter.
  2. Może nastąpić utrata pamięci werbalnej.
  3. Może nie działać funkcja zamiany liter w dźwięki.