tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Dr Aneta Czerska

Dr Aneta Czerska jest doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki, magistrem matematyki (UW), dydaktykiem, specjalistą rozwoju małych dzieci i liderem wczesnej edukacji. Jest matką dwojga cudownych dzieci. Mieszka i pracuje  w Warszawie i w Danii. Jest autorką pierwszej metody nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia. W latach 2003-2013 (w ramach pracy doktorskiej pod opieką prof. Ewy Ogrodzkiej-Mazur) przeprowadziła, unikalne na skalę światową, badania efektywności nauki czytania metodą Cudowne Dziecko.  Aż 90,4% badanych rodziców zaobserwowało u swoich dzieci oczekiwane rezultaty.

Dr Aneta Czerska od 24 lat zajmuje się dydaktyką. Bada i rozwija metody prowadzące do prawidłowego i szybkiego rozwoju mózgu, które wydobywają niezwykłe zdolności dzieci zdrowych, a dzieciom z problemami neurologicznymi lub uszkodzeniem mózgu pomagają osiągnąć zdrowie. Opracowuje metody szybkiego uczenia się i czytania. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzicami.

Jest autorką wielu artykułów w publikacjach naukowych i czasopismach dla rodziców oraz licznych zestawów edukacyjnych dla małych dzieci. Jest nie tylko pomysłodawcą i twórcą oryginalnych pomocy dydaktycznych, ale także sama ilustruje książki dla dzieci i karty edukacyjne. W roku 2016 wydała książkę „Czytanie dla rozwoju”, która jest pierwszą publikacją naukową o wczesnej nauce czytania. Publikacja była recenzowana przez prof. zw. dr hab. Marię Jakowicką oraz dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur.

Od 2014 roku dr Aneta Czerska prowadzi Poradnik rodzica w miesięczniku katolickim Misericordia, wydawanym przez Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ożarowie Mazowieckim. W Biblii szuka inspiracji i wskazówek w zakresie wychowywania dzieci.

Dr Aneta Czerska opracowała nowoczesną metodę o sprawdzonych rezultatach, idealną dla rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat

Spotkanie z rodzicami, nauczycielami, studentami i właścicielami przedszkoli odbyło się w Domu Parafialnym Sanktuarium Miłosierdzia Bożego Archidiecezji Warszawskiej.

Metoda nauki czytania dla dzieci najmłodszych – od urodzenia do 7 roku życia – jest jedyną na świecie metodą nauki czytania, której efektywność została sprawdzona w badaniach naukowych.

Jest to nie tylko metoda nauki czytania, ale przede wszystkim metoda stymulacji rozwoju:

  • wspiera rozwój mowy, słuchu i wzroku,
  • rozwija zdolności takie jak pamięć fotograficzną, wyobraźnię i kreatywność,
  • pomnaża inteligencję przez rozwój myślenia operacyjnego (pozwala dziecku samodzielnie odszyfrować kod liter),
  • zapobiega dysleksji dzięki wzmocnieniu połączeń nerwowych w mózgu oraz dzięki wykorzystaniu innych umiejętności charakterystycznych dla najmłodszych.

Inspiracja

W zakresie edukacji i rozwoju małego dziecka Inspiracją w jej pracy byli m.in. Lew Wygotski, Manfred Spitzer, David Shenk, Glenn Doman, Paul E. Dennison, Makoto Shichida, Bronisław Rocławski, Maria Montesori, Romualda Bishop Spalding i Allan Snaider. Współpracuje z nauczycielami i dydaktykami z całego świata, poznając koncepcje wychowania i edukacji. Opracowane przez nią metody bazują na wynikach badań ośrodków Anglii, Irlandii, w Danii, Szwecji, Japonii, Australii i USA.

W zakresie wychowania małego dziecka szuka inspiracji w Słowie Bożym. Choć zna czołowe publikacje psychologiczne, to obserwacja efektów współczesnego modelu wychowania w różnych krajach, motywuje ją do dalszych własnych poszukiwań.

Prywatnie

Prywatnie zajmuje się malarstwem, jeździ konno, pływa i tańczy. Jest także terapeutą refleksologii. Jednak jej największą pasją są dzieci.

„Nauczyłam się traktować macierzyństwo jak wyzwanie, jak najpoważniejszy projekt życiowy. Tworząc nieograniczone możliwości rozwoju moim dzieciom, z zafascynowaniem przyglądam się ich rozwojowi. – mówi o sobie Aneta Czerska.

Chcę nauczyć wszystkich świeżo upieczonych rodziców, jak od początku rozwijać wspaniałe możliwości dziecka, jak rozpoznawać jego temperament oraz styl nauki i myślenia. Pragnę pokazać Ci, że każdy czterolatek może czytać, pisać, dodawać, odejmować, mnożyć, dzielić, układać własne opowiadania, rysować, malować, mówić w języku obcym i grać na instrumencie. I może się tego wszystkiego nauczyć wyłącznie poprzez zabawę, w atmosferze miłości i akceptacji.

Odkryłam, jak dawać dzieciom możliwości do rozwoju swoich uzdolnień. Skoro ja potrafiłam, Ty też możesz.”

Galeria zdjęć

Z Prorektorem UŚ dr hab. Mirosławem Nakoniecznym – 4.11.2014

Z  Dziekanem Wydziału Etnografii i Nauk o Edukacji – prof. Uś dr hab. Zenonem Gajdzicą (po prawej) i prof. UŚ dr hab. Krzysztofem Ślezińskim (po lewej)

 

Z Witkiem Wilkiem, muzykiem, charyzmatykiem, ewangelizatorem, którego ksiądz Rafał Nitek SAC nazwał współczesnym świętym Piotrem. „Słuchanie go grozi nawróceniem” – Herning, Dania 18.12.2016

Z Andrzejem Sołtysikiem i Anną Kolczyńską w Dzień Dobry TVN, gdzie komentowała wyniki badań przeprowadzonych w szkołach w ramach kampanii społecznej „Czysta łazienka” – Warszawa 14.10.2016

 

Z Księdzem Proboszczem Sanktuarium Miłosierdzia Bożego Archidiecezji Warszawskiej Stanisławem Zarosą, gospodarzem spotkania autorskiego, podczas którego prezentowana była książka „Czytanie dla rozwoju” – 19.02.2016

Z  księdzem Biskupem Kopenhagi, ordynariuszem kopenhaskim, wikariuszem generalnym diecezji, wiceprzewodniczącym COMECE, Czesławem Kozonem w Herning w Danii – 23.04.2016

 

Z Anną Kalczyńską i Andrzejem Sołtysikiem na planie Dzień Dobry TVN – Warszawa – 14.10.2016

Z Michałem Olszańskim i Moniką Zamachowską (Richardson) na planie Pytania na śniadanie – Warszawa- 30.12.2016

 

Z rodzicami małych dzieci – absolwentami szkolenia – Warszawa – 03.09.2016

Z  Marti Malezino, założycielką i prezesem fundacji Kuźnia Skrzydeł – Łódź – 02.07.2016

 

Z Małgosią Ohme, psychologiem – 17.12.2015

Z Jarosławem Kużniarem, Małgorzatą Ohme i Anną Kalczyńską – Dzień dobry TVN – 17.12.2015

 

Z dr Jolantą Łącką-Badurą – 4.11.2014

Z Małgorzatą Bąk – vice-konsulem RP – 30.10.2014

 

Z Kevinem Aistonem – prezenterem telewizyjnym, znanym z talk-show „Europa da się lubić” – 19.07.2014

Z Jackiem Wanem – prezesem Polskiego Stowarzyszenia Korespondentów Zagranicznych, dziennikarzem japońskiej telewizji NNN – l6.07.2014

 

Z Markiem Michalskim w trakcie nagrania programu „Porozmawiajmy o nauce” w telewizji regionalnej Warszawa – 26.11.2014

Z Ewą Pacułą – modelką, prezenterką i dziennikarką – telewizja TVN, Warszawa – 13.12.2012

 

Z wychowankami – Viborg, Dania – 21.06.2014

Z Robertem Moskwą – aktorem (m.in. „M jak miłość”), karateką (2. Dan) – Warszawa – 14.05.2011

 

Z Masumi Shichidą – synową Makoto Shichidy, spadkobierczynią Shichida Institute, Osaka, Japonia – 19.09.2011

Z gośćmi z Japonii – 31.03.2010 – Warszawa

 

Z pięciolistną koniczyną

Ze Stivenem Hawking’iem w Cambridge

 

Dokonania

Jest założycielką Instytutu Rozwoju Małego Dziecka i autorką metody „Cudowne Dziecko”, metody wszechstronnej stymulacji dzieci w wieku od urodzenia do 6 roku życia. Jest także autorką edukacyjnych programów komputerowych „Cudowne czytanie” i „Cudowna matematyka” oraz serii 12 książeczek dla dzieci „Poczytam ci mamo. Poczytam ci tato.” do nauki czytania nawet bardzo małych dzieci. W 2014 roku wydała zestaw do nauki czytania „Czytanie dla rozwoju. Komplet książek, gier i kart do nauki czytania w wieku od sześciu miesięcy do 6 lat”. W 2015 roku wydała 9 zestawów kart edukacyjnych Bity inteligencji, 2 zestawy Bitów kreatywności oraz pierwszą publikację naukową o czytaniu globalnym pod tytułem „Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecieca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”. .

Opracowana przez dr Anetę Czerską metoda rozwija dziecko intelektualnie, ruchowo, manualnie i emocjonalnie. Nauka czytania metodą Cudowne Dziecko nie tylko uczy rozpoznawać zapamiętane wyrazy, ale pozwala dzieciom samodzielnie odszyfrować kod liter i czytać nowe wyrazy, dlatego jest jedyną globalną metodą dostosowaną do nauki języka polskiego od urodzenia.

Dr Aneta Czerska bierze udział w konferencjach naukowych propagując ideę wczesnej edukacji. Jej obszerne artykuły publikowane są w miesięczniku katolickim „Misericordia” i dwumiesięczniku dla rodziców i dzieci „Fika”.

1.     Wykaz publikacji

1.1.  Prace pod redakcją

–       Pięciolatek w szkole szansą i wyzwaniem dla nauczyciela. W: V. Kopińska, J. Flanz (red.): Nauczyciel we współczesnej szkole. Zmiana – zadania – rozwój. Włocławek 2011, Wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, s. 59-80 (54 440 znaków).

–       Edukacja małego dziecka profilaktyką dysfunkcji rozwoju. W: M. Boczkowska, E. Tymoszuk, P. Zielińska (red.): Wychowanie. Profilaktyka. Terapia. Szanse i zagrożenia. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 157-174 (40 382 znaków).

–       Edukacja rodziców i jej rola w rozwoju małego dziecka. W: W. Żłobicki, B. Maj (red): Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 301-320 (46 941 znaków).

–       Rola rodziny w edukacji i rozwoju małego dziecka. W: C. Langer, J. Mamorski, J. Zięba (red.): Współczesne problemy i wyzwania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Bielsko-Biała 2012, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, s. 62-79 (52 717 znaków).

–       Wczesnodziecięca nauka czytania i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Wąsiński (red.): Edukacja małego dziecka. T. 6. Wybrane obszary aktywności. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls (54 730 znaków).

1.2.  Recenzje

–        G. Doman, D. Doman, B. Hagy: How to teach your baby to be physically superb. Birth to age six, Towson 2002, The Gentle Revolution Press. „Ruch Pedagogiczny” 2012, nr 4, s. 175-178 (14 596).

1.3.  Prace popularne

–        Artykuł: Jak wychować geniusza. „Uśmiech Rodziców” 2008, wrzesień, s. 8-9 (6 565 znaków).

–        Artykuł: Łatwy start w życie szkolne. „Informator Przedszkolaka” 2011, maj, s. 48-49 (6 148 znaków).

–        Artykuł: Nauka z pasją. „Fika” 2011, nr 3, s. 14-17 (14 833 znaków).

–        Artykuł: Ćwiczenia charakteru. „Fika” 2011, nr 4, s. 14-19 (25 997 znaków).

–        Artykuł: Co ma wspólnego nauka czytania z nocnikiem. „Fika” 2012, nr 5, s. 13-19 (24 348 znaków).

–        Artykuł: Zdolności matematyczne: wrodzone czy wyuczone. „Fika” 2012, nr 6, s. 33-37 (17 550 znaków).

–        Artykuł: Tabletka na inteligencję, „Fika” 2012, nr 7, s. 33-37.

–        Artykuł: Słuch absolutny. Geny czy wychowanie? „Fika” 2012, nr 8, s. 34-37 (17 550 znaków).

–        Artykuł: Czy szczęścia można się nauczyć? „Fika” 2013, nr 9, s. 32-36 (9 888 znaków).

–        Artykuł: Kto pisze: ręka czy mózg? „Fika” 2013, nr 10 (8 834 znaków).

–        Artykuł: Wspomóc rozwój dziecka. „M jak mama” 2013, nr 6. (1 998 znaków).

–        Artykuł: Po co dzieciom bajki? „Fika” 2013, nr 11, (14 109 znaków).

1.5.  Książki dla dzieci

Seria „Poczytam ci mamo. Poczytam ci tato” dwunastu książek dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6 roku życia wspierająca naukę czytania.

–        Kto to jest?, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-03-9.

–        Co oni robią?, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-04-6.

–        Co oni mają?, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-05-3.

–        Co oni lubią?, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-06-0.

–        Co się dzieje?, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-07-7.

–        Zabawa w kałuży, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-08-4.

–        Porwanie, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 8-83-62294-09-1.

–        Zdrowie, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-10-7.

–        Kapelusz mamy, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-11-4.

–        Sporty zimowe, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-12-1.

–        Zima, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-13-8.

–        Wspólna zabawa, Warszawa 2010, Instytut Rozwoju Małego Dziecka, ISBN: 978-83-62294-14-5.

1.6.  Pomoce dydaktyczne

–       Edukacyjny program komputerowy „Cudowna matematyka” do nauki matematyki dla dzieci w wieku od urodzenia do szóstego roku życia. Warszawa 2006, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

–       Edukacyjny program komputerowy „Cudowne czytanie”, do nauki czytania dla dzieci w wieku od urodzenia do szóstego roku życia. Warszawa 2009, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

–       Edukacyjny program komputerowy „Cudowna matematyka” do nauki matematyki dla dzieci w wieku od urodzenia do szóstego roku życia, wersja druga rozbudowana o działania matematyczne. Warszawa 2009, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

–       Karty „Cudowne dziecko” do wczesnej edukacji, „Fika” 2012, nr 2, s. 63-65.

–       Gra matematyczna „Tylko pięć” dla dzieci od trzeciego roku życia. Warszawa 2013, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

2.     Wystąpienia na międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych

–       Ogólnopolska konferencja naukowa Szkoła w zmieniającym się społeczeństwie. Nauczyciel we współczesnej szkole. Włocławek, 19.10.2011 – referat: Pięciolatek w szkole szansą i wyzwaniem dla nauczyciela. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku.

–       Międzynarodowa konferencja naukowa Edukacja małego dziecka. Szanse i zagrożenia. Cieszyn, 15.11.2011 – referat: Wczesnodziecięca nauka czytania i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. Organizator: Organizator: Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Instytut Nauk o Edukacji, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky (Słowacja), Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Wydział Nauk Humanistycznych i Studiów Międzynarodowych.

3.     Wystąpienia i wywiady dla prasy, radia i telewizji

–       Wywiad: Cudowne dziecko. Radio Kampus, Warszawa, 7.02.2008 (30 minut).

–       Wywiad: E. Pągowska: Bobo się nie wymiga. „Polityka” 2008, nr 17.

–       Reportaż: Dzieci specjalnego znaczenia. Wiadomości wieczorne „Wydarzenia”, Telewizja Polsat, Warszawa, 21.02.2008.

–       Wywiad: Jak nie pozbawić dziecka geniuszu. Audycja „Kawa czy herbata”, Program Pierwszy, Telewizja Polska, Warszawa, 28.12.2010.

–       Wywiad dla portalu „MilionKobiet.pl”: E. Czaczkowska: Cudowny sposób na wychowanie. 11.07.2011, Warszawa, http://www.milionkobiet.pl/dziecko/ cudowny-sposob-na-wychowanie,1308,1,a.html.

–       Wywiad: D. Wellman, M. Prokop: Jak stymulować rozwój dziecka od urodzenia? Audycja: „Dzień Dobry TVN”, Telewizja TVN, Warszawa, 13.12.2012.

–       Wywiad: B. Prośniewski: Czy geniusza można stworzyć? Radio: Czwórka Polskiego Radia. 6.09.2013.

Dr Aneta Czerska o swoich dzieciach

Moje dzieci są wizytówką mojej pracy, moich metod nauczania i wychowywania. Były one zwykłymi dziećmi, a ja zdecydowałam się, aby dostarczyć im jak najwięcej informacji w bardzo wczesnym wieku.

Moja starsza córka swoją pierwszą książeczkę o Kubusiu Puchatku przeczytała mając 3 lata, a elementarz Falkowskiego do I klasy mając cztery lata. Gdy miała 5 lat, czytała 60 słów na minutę. Mając 6 lat pochłaniała jedną książkę tygodniowo, w tym lektury klasy IV. Przeszła etap fascynacji komiksami, ale najbardziej kocha książki o koniach.

W wieku pięciu lat moja córa dodawała i odejmowała w pamięci dowolnie duże liczby, mnożyła i dzieliła w zakresie do 100. Mając 6 lat zadania z matematyki dla klasy III traktowała jak zagadki.

Naukę angielskiego rozpoczęłyśmy tuż przed ukończeniem drugiego roku życia, a czytała i pisała w tym języku mając pięć lat.

Jej pasją jest pływanie i jazda konna. Mając pięć lat galopowała pewniej ode mnie. Kocha balet. Tańczy pod okiem pedagogów Szkoły Baletowej od trzeciego roku życia, jednak już wcześniej stałyśmy się stałymi bywalcami Teatru Wielkiego.

Proces rozwoju jej mózgu jest już prawdopodobnie zakończony, ale moja młodsza córka stoi na początku swojej ścieżki.

Moje drugie dziecko odnosi sukcesy na miarę swego wieku. Mając 4 miesiące i 20 dni pełzała. W dniu ukończenia 7 miesięcy stanęła z podparciem i po raz pierwszy usiadła bez podparcia. Cztery dni później zaczęła chodzić używając do podtrzymywania dziecięcego krzesełka lub taborecika. Kończąc 10 miesięcy pewnie chodziła sama zachowując równowagę, a miesiąc później już biegała. Będąc rocznym szkrabem zrobiła kilometrową trasę w 18 minut!

Nie wierzę w nadludzi. Moje dzieci potrafią to wszystko tak jak i inne dzieci. Różnica jest tylko w możliwościach – stworzyłam moim dzieciom nieograniczone możliwości rozwoju. Nie chcę tworzyć geniusza, chcę pomóc rozkwitnąć szczęściarzowi. Cokolwiek będą chciały robić w życiu moje dzieci, będą to robić z łatwością. Będą miały możliwość wyboru.

 

Menu