Aktualności

Zabawy z rozumem – jak wyglądają zajęcia dla dzieci prowadzone metodą Cudowne Dziecko

Zajęcia rozwojowo-edukacyjne dla najmłodszych, w szczególności dzieci rocznych, dwulatków, a nawet przedszkolaków są nadal rzadkością, dlatego też niewielu rodziców ich szuka. Tymczasem im młodsze jest dziecko, tym większa plastyczność mózgu.

Co w praktyce oznacza, że najmłodsi mają dużą neuroplastyczność?

Im dziecko młodsze, tym więcej tworzy się połączeń nerwowych w mózgu. To oznacza, że bodźce dochodzące do mózgu zmieniają jego strukturę. Dzieje się to w każdej minucie życie małego dziecka. Możemy ten proces przyspieszyć lub opóźnić. Na zajęciach Zabawy z rozumem w sposób planowy robi to nauczyciel.

Klucz do sukcesu

Zabawy z rozumem są spostrzegane jako najciekawsze zajęcia dodatkowe dla najmłodszych. Jest to zasługa nie tylko metody i pomysłu, aby udostępnić maluszkom wiedzę, która zwykle jest zarezerwowana dla dużo starszych dzieci. Dużą rolę w sukcesie zajęć mają też wspaniałe nauczycielki.

Dorota Skiba potrafi połączyć radość ze skupieniem, co jest nie lada wysiłkiem. Jej zajęcia są pełne energii, choć jednocześnie dzieci są skoncentrowane i wyciszone.

Bardzo łatwo nawiązuje relacje z dziećmi i sprawia, że z zaufaniem podążają za jej instrukcjami.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Śpiewający początek

Jak wiele nauczycielek, Dorota zaczyna zajęcia od piosenki. Naśladowanie różnych instrumentów pobudza wyobraźnię i uczy kreowania ról, co jest jedną z ośmiu cech charakterystyki genialnego dziecka Jake’a Anthonego.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Czytanie dla rozwoju

Nauka czytania sprawia uczestnikom ogromną frajdę, gdyż dobrane przez Dorotę słowa wywołują pozytywne emocje. Od dawna psychologowie wiedzą, że zapamiętujemy najlepiej, kiedy jesteśmy szczęśliwi i kiedy temat budzi nasz entuzjazm.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Już po pierwszej prezentacji, maluszki szybko znajdują swoje imiona. Dzięki temu rodzice obserwują, jak szybko uczą się ich pociechy. A każde dziecko czuje się ważne, bo wie, że Dorota przygotowała kartę specjalnie dla niego.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Globalna nauka czytania, choć wygląda banalnie i prosto, stanowi duże wyzwanie. Aby dzieci patrzyły z taką ciekawością, nauczyciel musi trenować równie intensywnie jak iluzjonista.

Dodatkową trudnością jest dobór słów. Przymiotniki i przysłówki są najmniej interesujące i z łatwością można utracić zainteresowanie młodej publiczności. Dorota wie jednak, jak zestawić wyrazy, aby maluszki nie spuszczały z niej wzroku.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Matematyka dla dzieci

Na zabawy z matematyką czekają wszystkie dzieci. Karty z czerwonymi kropkami mogą być nudne dla starszych dzieci, ale dla maluszków są fascynujące, gdyż takie dzieci mają jeszcze aktywną zdolność subitacji.

Nauka matematyki metodą Cudowne Dziecko nie polega na liczeniu elementów – liczmanów. Maluszki poznają niemal od razu działania. Mózg ma tę niezwykłą zdolność, że wśród dużej ilości informacji zawsze znajdzie rządzące nimi reguły.

 

Nie jest prawdą, że dziewczynki są mniej zdolne od chłopców, gdyż  mają “mózgi z Wenus”. Niechęci do matematyki uczy dzieci pierwsza nauczycielka w szkole. Badania potwierdziły, że nauczycielami w klasach I-III są kobiety, które nienawidzą matematyki i dlatego wybrały na studiach pedagogikę, jako kierunek humanistyczny. Miały nadzieję, że nigdy już nie będą musiały zajmować się matematyką. Tymczasem dziewczynki są szczególnie wrażliwe i z łatwością przejmują ten lęk.

 

Tymczasem Dorota pokazuje dzieciom jak fascynująca jest matematyka. Umożliwia dzieciom nie tylko naukę algebry i rozszyfrowanie działań matematycznych, ale uczy je także budowy brył geometrycznych.

Maluszki uczą się kształtów i nazw, poznają własności brył. W trakcie tej pracy intelektualnej mają okazję poćwiczyć swoją sprawność manualną. Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że ćwiczenia manualne i ruchowe wspierają rozwój intelektualny. Ćwicząc dłonie, będą jeszcze lepszymi matematykami.

 

Maluszki budują bryły foremne jak sześciany oraz graniastosłupy takie jak prostopadłościany.

Nauczyciel nie wykonuje niczego za dziecko. Czeka, aż ono samo znajdzie rozwiązanie.

Jak to możliwe, że szkole wystarcza tylko 8 pierwszych miesięcy, aby zredukować liczbę dzieci uzdolnionych matematycznie o połowę?

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Nawet najmłodszym możemy opowiadać o własnościach brył, równoległych czy prostopadłych ścianach, krawędziach czy też o wierzchołkach. Nie róbmy z tego tajemnicy. Maluchy chwytają w mig wszelkie fachowe terminy – tak samo łatwo jak te niefachowe.KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Dawniej uważano, że małe dzieci nie są zdolne do myślenia abstrakcyjnego ani do wykonywania żadnych operacji matematycznych, dlatego nawet dziś naukę matematyki dla przedszkolaków ogranicza się do liczenia elementów albo zabaw z geometrią.

Tymczasem nawet tak małe szkraby potrafią z pasją budować równania i nierówności.

 

Trening pamięci fotograficznej

Od urodzenia dysponujemy pamięcią fotograficzną, która zanika, jeśli nie jest rozwijana. Dlatego w szkole zapamiętujemy dopiero po wielokrotnym powtórzeniu. Pamiętasz ile razy musiałeś powtórzyć wiersz, aby nauczyć się go na pamięć?

Zdolność ta przetrwa, jeśli będziemy jej używać, także w zabawie. Choć jest to proste, wielu z nas brak pomysłów na zabawy, a później systematyczności.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Trening równowagi

Od poziomu sprawności ruchowej i manualnej zależy poziom sprawności intelektualnej, dlatego na każdych zajęciach “Zabawy z rozumem” nauczyciel kładzie nacisk na zabawy ruchowe.

Aktywność ruchowa dzieci nie przypomina chaotycznej bieganiny, ale jest zorganizowanym, dokładnie przemyślanym treningiem. Dzieci są skupione na każdej swojej aktywności, choć szybko je zmieniają.

Trening ten nie ma na celu rozbudowy mięśni, ale rozwój struktur mózgu, alby w efekcie poprawić rozwój intelektualny.

 

Pełzanie i raczkowanie to kluczowe dla prawidłowego rozwoju etapy. Niestety ich znaczenie często jest bagatelizowane nawet przez osoby zajmujące się dziećmi zawodowo. Najczęściej nie rozumieją oni znaczenia tych aktywności dla rozwoju neurologicznego i nie potrafią sprawić, aby niemowlak nauczył się pełzać, a później raczkować.

Późniejsza aktywność ruchowa może uzupełnić rozwój zaniedbanych struktur i zapobiec dysfunkcjom.

 

 Pomnażanie inteligencji

Na koniec zapanowała atmosfera jak w kinie. Wszystkie kolorowe zabawki i karty zakryła ciemność, a uwaga dzieci była skupiona na zjawiskach astronomicznych. Dorota przygotowała bardzo ciekawą prezentację, w której uczyła maluszki nie tylko wiedzy encyklopedycznej, ale także czytania.

Pociechy w kompletnej ciszy i bezruchu siedziały jak zaczarowane. To niezwykłe, że w świecie wielu głośnych i zbyt kolorowych bajek, które destabilizują równowagę emocjonalną dziecka, Dorocie udało się skupić uwagę dzieci i zainteresować je obserwacjami nieba.

  

Obdarzanie dziecka uwagą i miłością

Dzieci jak i rodzice uwielbiają Dorotę i wiernie chodzą na jej zajęcia już od wielu lat. Każde dziecko jest dla niej ważne, każde obdarza uwagą. Z jednej strony traktuje jak partnera, a z drugiej jest świetnym “przywódcą stada”, któremu dzieci ufają i za którym podążają.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

Gdzie można spotkać Dorotę i “Zabawy z rozumem”

Dorota Skiba prowadzi zajęcia dla dzieci w kilku warszawskich klubach i przedszkolach.

  • Targówek – “Malinowo”, ul. Kondratowicza 4 tel. 500 700 245 (pon. godz. 16:00, 17:00. 18:00)
  • Ursynów – “Clarum” ul. Herbsta 2A, lok. U-3; tel. 606774263 (wt. godz. 16:30, 17:30)
  • Wilanów – “W kropki bordo” ul. Zaściankowa 96,  tel. 22 642 16 23, 502 111 073 (śr. 10:30)
  • Bemowo – “Szkoła Twórczej Nauki Vinci”, ul. Korfantego 61, 508 345 631 (czw. 10:00)

Nauczyciele licencjonowani metody Cudowne Dziecko chętnie nawiązują współpracę z przedszkolami, gdzie mogą prowadzić zajęcia kolejno dla kilku grup. 

W celu omówienia warunków współpracy prosimy o kontakt z nauczycielami licencjonowanymi. Numery kontaktowe i adresy mailowe znajdują się w zakładce DLA DZIECI