tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Zabawy z rozumem – zajęcia rozwojowo-edukacyjne dla dzieci najmłodszych w Warszawie

Post 4 of 306

Zajęcia rozwojowo-edukacyjne dla najmłodszych, w szczególności dzieci rocznych, dwulatków, a nawet przedszkolaków są nadal rzadkością

Tymczasem coraz więcej rodziców ma świadomość, jak ważne są pierwsze lata życia dziecka dla późniejszych sukcesów szkolnych i zawodowych. Stąd coraz większe zainteresowanie.

Powoli powszechna staje się wiedza, że im młodsze jest dziecko, tym większa plastyczność mózgu.

Co w praktyce oznacza, że najmłodsi mają dużą neuroplastyczność?

Im dziecko młodsze, tym więcej tworzy się połączeń nerwowych w mózgu. To oznacza, że bodźce docierające do mózgu, które są następnie przetwarzane, zmieniają jego budowę. Dzieje się to w każdej minucie życia małego dziecka. Możemy ten proces przyspieszyć lub opóźnić. Na zajęciach Zabawy z rozumem w sposób planowy robi to nauczyciel.

Klucz do sukcesu

Zabawy z rozumem są spostrzegane jako najciekawsze zajęcia dodatkowe dla najmłodszych. Jest to zasługa nie tylko metody i pomysłu, aby udostępnić maluszkom wiedzę, która zwykle jest zarezerwowana dla dużo starszych dzieci. Dużą rolę w sukcesie zajęć mają też wspaniałe nauczycielki.

Dorota Skiba jest doświadczonym pedagogiem, który potrafi połączyć radość ze skupieniem, co jest nie lada wysiłkiem. Jej zajęcia są pełne energii, choć jednocześnie dzieci są skoncentrowane i wyciszone.

Bardzo łatwo nawiązuje relacje z dziećmi i sprawia, że z zaufaniem podążają za jej instrukcjami.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Marianna Gwardys-Bartmańska potrafi szybko nawiązać głęboką więź z dzieckiem, aby niepostrzeżenie poprowadzić je w zabawy stymulujące rozwój ruchowy, manualny i intelektualny.

Jest osobą bardzo zrównoważoną, która wspaniale rozpoznaje nastrój dziecka i potrafi dopasować aktywności do potrzeb i chęci maluszka.

Zajęcia odbywają się bardzo dynamicznie, choć są niezwykle spokojne emocjonalnie. Marianna co chwila zmienia aktywności. Nie jest szaloną ciocią, a dyskretnym przewodnikiem. Nie skupia uwagi na sobie, ale pozwala dziecku na spokojne myślenie, obserwację i analizę.

 

 

Dorota Skiba I Marianna Gwardys-Bartmańska prowadzą zajęcia dla dzieci w kilku warszawskich klubach i przedszkolach. Obecnie prowadzą nabór do nowych grup w Szkole Twórczej Nauki Vinci na Bemowie.

  • Bemowo – „Szkoła Twórczej Nauki Vinci”, ul. Korfantego 61, tel. 508 345 631

Zadzwoń lub napisz do

Doroty (Kontakt: poldka@gazeta.pl; tel. 508345631) lub

Marianny (Kontakt: marainna.bartmanska@wp.pl; tel. 606774263),

aby dowiedzieć się, kiedy odbywają się zajęcia dla danej grupy wiekowej.

Śpiewający początek

Dorota zaczyna zajęcia od piosenki. Naśladowanie różnych instrumentów pobudza wyobraźnię i uczy kreowania ról, co jest jedną z ośmiu cech charakterystyki genialnego dziecka Jake’a Anthonego.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Czytanie dla rozwoju

Nauka czytania sprawia uczestnikom ogromną frajdę, gdyż dobrane przez Dorotę słowa wywołują pozytywne emocje. Od dawna psychologowie wiedzą, że zapamiętujemy najlepiej, kiedy jesteśmy szczęśliwi i kiedy temat budzi nasz entuzjazm.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Już po pierwszej prezentacji, maluszki szybko znajdują swoje imiona. Dzięki temu rodzice obserwują, jak szybko uczą się ich pociechy. A każde dziecko czuje się ważne, bo wie, że Dorota przygotowała kartę specjalnie dla niego.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Globalna nauka czytania, choć wygląda banalnie i prosto, stanowi duże wyzwanie. Aby dzieci patrzyły z taką ciekawością, nauczyciel musi trenować równie intensywnie jak iluzjonista.

Dodatkową trudnością jest dobór słów. Przymiotniki i przysłówki są najmniej interesujące i z łatwością można utracić zainteresowanie młodej publiczności. Dorota wie jednak, jak zestawić wyrazy, aby maluszki nie spuszczały z niej wzroku.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Matematyka dla dzieci

Na zabawy z matematyką czekają wszystkie dzieci. Karty z czerwonymi kropkami dla maluszków są fascynujące, gdyż takie dzieci mają jeszcze aktywną zdolność subitacji, która nierozwijana zanika.

Nauka matematyki metodą Cudowne Dziecko nie polega na liczeniu elementów – liczmanów. Maluszki poznają niemal od razu działania. Mózg ma tę niezwykłą zdolność, że wśród dużej ilości informacji zawsze znajdzie rządzące nimi reguły.

 

Nie jest prawdą, że dziewczynki są mniej zdolne od chłopców, gdyż  mają „mózgi z Wenus”. Niechęci do matematyki uczy dzieci pierwsza nauczycielka w szkole. Badania potwierdziły, że nauczycielami w klasach I-III są kobiety, które nienawidzą matematyki i dlatego wybrały na studiach pedagogikę, jako kierunek humanistyczny. Miały nadzieję, że nigdy już nie będą musiały zajmować się matematyką. Tymczasem dziewczynki są szczególnie wrażliwe i z łatwością przejmują ten lęk.

 

Tymczasem Dorota i Marianna pokazują dzieciom jak fascynująca jest matematyka. Umożliwiają dzieciom nie tylko naukę algebry i rozszyfrowanie działań matematycznych, ale prezentują figury i bryły geometryczne.

Maluszki uczą się kształtów i nazw, poznają własności brył. W trakcie tej pracy intelektualnej mają okazję poćwiczyć swoją sprawność manualną. Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że ćwiczenia manualne i ruchowe wspierają rozwój intelektualny. Ćwicząc dłonie, będą jeszcze lepszymi matematykami.

 

Maluszki budują bryły foremne jak sześciany oraz graniastosłupy takie jak prostopadłościany.

Nauczyciel nie wykonuje niczego za dziecko. Czeka, aż ono samo znajdzie rozwiązanie.

Jak to możliwe, że szkole wystarcza tylko 8 pierwszych miesięcy, aby zredukować liczbę dzieci uzdolnionych matematycznie o połowę?

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Nawet najmłodszym możemy opowiadać o własnościach brył, równoległych czy prostopadłych ścianach, krawędziach czy też o wierzchołkach. Nie róbmy z tego tajemnicy. Maluchy chwytają w mig wszelkie fachowe terminy – tak samo łatwo jak te niefachowe.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

Dawniej uważano, że małe dzieci nie są zdolne do myślenia abstrakcyjnego ani do wykonywania żadnych operacji matematycznych, dlatego nawet dziś naukę matematyki dla przedszkolaków ogranicza się do liczenia elementów albo zabaw z geometrią.

Tymczasem nawet tak małe szkraby potrafią z pasją budować równania i nierówności.

 

Nauka zapachów

Zabawa z zapachami okazała się zupełnie zaskakująca. Po pierwsze dla wielu małych dzieci to zupełna nowość. Dlatego wyzwaniem jest nauczenie maluszków, aby zbliżyły nos do otwartego słoiczka, z którego wydobywa się zapach.

Dzieci czują zapach intensywniej, dlatego czują go z większego dystansu.

Zabawa z zapachami stała się okazją do ćwiczenia wielu umiejętności. Jak widać na zdjęciach, Marysia

  • ćwiczyła umiejętności manualne – odkręcając słoiki,
  • porządkowała słoiki, ustawiając je w linii,
  • nazywała cyfry zapisane na spodzie – Marianna umieściła je tam, aby było jej łatwiej odnaleźć szukany zapach.

Przyznam, że po zajęciach spróbowałam zgadnąć, jakie zapachy ukryła Marianna w słoikach. Niektóre były oczywiste, jak zapach cytryny, ale niektóre okazały się niełatwe.

 

Bity inteligencji

Małe dzieci są ciekawe świata, niestety najczęściej potrafimy zaspokoić ich ciekawość tylko pobieżnie. Przyczyny są dwie.

Po pierwsze nasza wiedza jest często dość powierzchowna – widzimy czerwonego robaka z rysunkiem czarnej maski na plecach, ale nie znamy jego nazwy. Niektórzy nazywają go tramwajarzem. Tymczasem to bardzo popularny pluskwiak, który nosi nazwę kowal bezskrzydły.

Tymczasem w każdej minucie moglibyśmy dostarczyć dziecku setek informacji, gdybyśmy je tylko znali. Dziecko zapamiętałoby je wszystkie. Niestety często nie wiemy, jak je przekazać. Nawet jeśli mamy coś ciekawego do przekazania, robimy to w taki sposób, że dziecko ucieka.

Efektywnym i prostym sposobem przekazania dziecku wiedzy encyklopedycznej są bity inteligencji – specjalne karty edukacyjne.

Marianna przygotowała różne karty z owadami – bo to temat bliski każdemu dziecku. Zanim nauczymy dzieci brzydzić i bać się robaków, one uwielbiają podglądać te małe zwierzęta.

Piękne duże informacje zwracają uwagę dziecka, a wtedy mamy krótką chwilę, aby przekazać niewielką porcję informacji.

 

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 

 Na wzór zestawów Bity inteligencji, Marianna przygotowała karty do nauki czytania.Zadaniem dziecka jest właściwie przyporządkować nazwy do odpowiednich obrazów, w tym wypadku były to nazwy i obrazy owadów. Dzięki tej zabawie rodzice mogą się przekonać, że ich pociecha potrafi czytać, nawet jeśli ma tylko rok.

Rodzice mają prawo być bardzo dumni, kiedy dziecko potrafi prawidłowo przyporządkować kilkanaście nazw.

 

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

 Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to rząd owadów. Zaraz po chrząszczach, stanowią drugą najliczniejszą grupę owadów.

Na ziemi żyje 150 tysięcy gatunków motyli. Marianna pokazała małe karty z kilkoma. Pokazała też kilka gatunków ważek, much i biedronek.

Zadanie polegało, na odpowiednim przyporządkowaniu gatunków do rzędu.

Teraz dziecko już wie, że bielinek kapustnik, rusałka pawik, rusałka admirał oraz błyszczka jarzynówka należą do rzędu motyli.

Trening równowagi

Od poziomu sprawności ruchowej i manualnej zależy poziom sprawności intelektualnej, dlatego na każdych zajęciach „Zabawy z rozumem” nauczyciel kładzie nacisk na zabawy ruchowe.

Aktywność ruchowa dzieci nie przypomina chaotycznej bieganiny, ale jest zorganizowanym, dokładnie przemyślanym treningiem. Dzieci są skupione na każdej swojej aktywności, choć szybko je zmieniają.

Trening ten nie ma na celu rozbudowy mięśni, ale rozwój struktur mózgu, alby w efekcie poprawić rozwój intelektualny.

 

Pełzanie i raczkowanie to kluczowe dla prawidłowego rozwoju etapy. Niestety ich znaczenie często jest bagatelizowane nawet przez osoby zajmujące się dziećmi zawodowo. Najczęściej nie rozumieją oni znaczenia tych aktywności dla rozwoju neurologicznego i nie potrafią sprawić, aby niemowlak nauczył się pełzać, a później raczkować.

Późniejsza aktywność ruchowa może uzupełnić rozwój zaniedbanych struktur i zapobiec dysfunkcjom.

 

Trening pamięci fotograficznej

Od urodzenia dysponujemy pamięcią fotograficzną, która zanika, jeśli nie jest rozwijana. Dlatego w szkole zapamiętujemy dopiero po wielokrotnym powtórzeniu. Pamiętasz ile razy musiałeś powtórzyć wiersz, aby nauczyć się go na pamięć?

Zdolność ta przetrwa, jeśli będziemy jej używać, także w zabawie. Choć jest to proste, wielu z nas brak pomysłów na zabawy, a później systematyczności.

 

Marianna przygotowała dwa rodzaje kart. Na jednych dziecko szukało elementów, które Marianna pokazywała na innych kartach.

Dzieci są w tej zabawie często szybsze niż dorośli.

 Sprawność manualna

Ważnym aspektem rozwoju jest sprawność manualna. Duża sprawność świadczy o dobrym rozwoju mózgu i daje pewność, że maluch będzie się równie dobrze rozwijać się pod kątem intelektualnym.

Zabaw manualnych jest wiele, ale in bardziej je urozmaicimy, tym chętniej dziecko będzie brało w nich udział.

Rysowanie i malowanie w domu z rodzicem jest już mocno wyeksploatowaną aktywnością, dlatego na zajęciach Zabawy z rozumem bardzo rzadko sięgamy po kredki. Zdarza się to, ale tylko po to, aby kształcić współpracę dwóch rąk i przygotować dziecko do wyboru ręki wiodącej.

 

Aktywności manualne są pretekstem do kształcenia również innych umiejętności. Marianna zorganizowała zabawę, która przygotowuje dziecko do ćwiczeń pamięci fotograficznej..

Marysia nawlekła trzy kulki na sznurek, ale kiedy skończyła zdała sobie sprawę, że choć kolory wybrała poprawnie, to kolejność się nie zgadza. Była zafascynowana tym odkryciem. Jestem pewna, że następnym razem zrobi to w odpowiednim porządku.

 Pomnażanie inteligencji

Dorota często przygotowuje dla swoich podopiecznych piękne i niezwykle interesujące prezentacje. Dlatego na koniec zapanowała atmosfera jak w kinie. Wszystkie kolorowe zabawki i karty zakryła ciemność, a uwaga dzieci była skupiona na zjawiskach astronomicznych. Dorota uczyła maluszki nie tylko wiedzy encyklopedycznej, ale także czytania.

Pociechy w kompletnej ciszy i bezruchu siedziały jak zaczarowane. To niezwykłe, że w świecie wielu głośnych i zbyt kolorowych bajek, które destabilizują równowagę emocjonalną dziecka, Dorocie udało się skupić uwagę dzieci i zainteresować je obserwacjami nieba.

  

Obdarzanie dziecka uwagą i miłością

Dzieci jak i rodzice uwielbiają Dorotę i Mariannę, dlatego wiernie chodzą na zajęcia Zabawy z rozumem już od wielu lat. Każde dziecko jest dla nich ważne, każde obdarza uwagą. Z jednej strony traktują jak partnera, a z drugiej pełnią rolę przywódcy i przewodnika, któremu dzieci ufają i za którym podążają.

KLIKNIJ NA ZDJĘCIE ABY JE POWIĘKSZYĆ

Gdzie można spotkać Dorotę i Mariannę oraz „Zabawy z rozumem”

Dorota Skiba I Marianna Gwardys-Bartmańska prowadzą zajęcia dla dzieci w kilku warszawskich klubach i przedszkolach. Prowadzą nabór do grup w Szkole Twórczej Nauki Vinci na Bemowie.

  • Bemowo – „Szkoła Twórczej Nauki Vinci”, ul. Korfantego 61, tel. 508 345 631

 

, , , , ,

This article was written by dr Aneta Czerska

Menu