Baza wiedzy

13 powszechnych błędów w mnożeniu inteligencji

Dbając o rozwój inteligencji, spróbuj unikać najpowszechniejszych błędów.

13 powszechnych błędów w mnożeniu inteligencji

1. Nie kupuj dziecięcego pianinka

Nie uczy ono dźwięków, nie rozwija słuchu absolutnego, a jedynie zmniejsza zainteresowanie prawdziwym instrumentem. 

2. Nie szukaj nauczyciela gry na instrumencie dla maluszka

Muzycy nie chcą się podjąć uczenia najmłodszych, gdyż nie wiedzą, jak mieliby to zrobić. Uczenie małego dziecka wydaje się im trudnym zajęciem. Dziecko ma kłopoty ze skupieniem uwagi. Nie zna nut i nie jest zainteresowane, aby się ich nauczyć. Źle reaguje na tłumaczenie. Ma niezgrabne ręce. Łatwo się zniechęca. Tymczasem to prostsze niż się wydaje, ale trzeba mieć pomysł.

3. Nie zapisuj na zajęcia grupowe nauki gry na instrumencie

Im młodsze jest dziecko, tym większą ma wrażliwość na dźwięki i łatwiejszy dostęp do słuchu absolutnego. Zatem potrzebuje idealnego wzorca, który będzie mogło naśladować. Tymczasem na zajęciach grupowych dziecko zmuszone jest słuchać nieudolnych prób innych dzieci.

4. Nie zapisuj na balet

Wcześniej rozważ bilans zysków i strat. Zajęcia baletowe dla dzieci kształtują sylwetkę, ale nauczyciel zabija w dziecku kreatywność. Dodatkowo też ocenia dzieci i segreguje według zdolności. Podczas występów najzdolniejsze stoją na środku pierwszego rzędu, podczas gdy najmniej zdolne są ukryte z tyłu lub na bokach sceny. Warto przemyśleć, czy już w tak młodym wieku chcemy zderzyć dziecko z oceną i wyścigiem szczurów.

5. Nie ucz słówek w języku obcym

Nauka języka przez słówka jest właściwa dla osób dorosłych, które mają silnie rozwiniętą logikę. Tymczasem nadmierne ćwiczenie logiki osłabia naturalne zdolności m.in. pamięć fotograficzną i kreatywność. Dzieci uczą się w inny sposób – szybszy i lepszy dla ich rozwoju.

6. Nie zapisuj dziecka na zajęcia językowe dla dzieci

Będzie się tam uczyło głównie słówek, a to nie jest dla niego właściwe. Nawet nauka piosenek nie ułatwi w przyszłości komunikacji. Wszyscy rodzice, którzy zapisali dzieci na takie zajęcia, mieli nadzieję, że w wieku 6-7 lat ich dziecko dogada się z obcokrajowcem. Jednak tak się nie stało. Takie zajęcia nie rozwiną też zdolności językowych, ani nie zatrzymają procesu ich zaniku. Jeśli będziesz robić to co wszyscy, efekty też będziesz mieć jak wszyscy – mizerne.

7. Nie kupuj książeczek z angielskimi słówkami

Potwierdzono naukowo, że wbrew naszym oczekiwaniom, małe dzieci nie są skupione na nauce słówek i ich znaczeń. Można i należy uczyć dzieci języków obcych, ale metoda powinna być dostosowana do rozwoju dziecka i jego naturalnych zdolności, aby nie zmniejszała tego potencjału, ale pomnażała go.

8. Nie puszczaj bajek na Youtube

Komputer jest wspaniałym narzędziem, które wielokrotnie może ułatwić edukację dziecka. Niestety żaden program edukacyjny nie dorówna filmikom na YouTube, które są niezwykle barwne, zabawne, ciekawe dźwiękowo itp. Dlatego nawet najwspanialszy program edukacyjny nie będzie tak interesujący jak bajka i zostanie przez dziecko zignorowany.

9. Nie pokładaj nadziei w przedstawieniach teatralnych

W teatrze możemy miło spędzić czas, jednak to wydarzenie nie niesie walorów edukacyjnych, ani rozwojowych. Nie rozwija także wyobraźni, pamięci, czy kreatywności.

10. Nie ucz gry w szachy

Szachy to bardzo skomplikowana gra logiczna. Nauczenie dziecka ruchów poszczególnych figur nie jest nauką gr w szachy. Jeśli jednak dorośli uczą dzieci gry, to robią to, logicznie tłumacząc konsekwencje danych posunięć. Tymczasem dziecko nie lubi tłumaczenia. Ponadto kładzenie dużego nacisku na logikę powoduje szybszy zanik naturalnych zdolności tj. pamięć fotograficzna. Osłabia też myślenie operacyjne. Można natomiast grać z dzieckiem w gry strategiczne z korzyścią dla rozwoju intelektualnego, jednakże nie są powszechnie znane gry strategiczne dla dzieci. Dodatkowo ważny jest sposób w jaki gramy. Najlepiej, aby rozwijał on myślenie operacyjne i intelekt, a nie jedynie ćwiczył logikę, osłabiając naturalne zdolności.

11. Nie przekazuj wiedzy w sposób chaotyczny

Odpowiednio przekazana wiedza będzie nie tylko budować dalsze zainteresowanie. Może ona być pożywką dla myślenia operacyjnego, którego rozwój w sposób bezpośredni buduje nasz intelekt.

12. Nie kupuj książeczek z ilustracjami dla dzieci

Ilustracja może nieść dużą wartość i przekazywać wiedzę o świecie, pod warunkiem jednak, że jest rzetelna. Ilustracje w książeczkach dla dzieci są mało precyzyjne, infantylne lub karykaturalne i nie niosą wiedzy. Królik wygląda jak zająć, a gęś jak kaczka. Ponadto kolorowe ilustracje utrudniają koncentrację, a także odwracają uwagę od tekstu i przyczyniają się do późniejszej niechęci do czytania.

13. Nie skupiaj się na jednym temacie, aby później nauczyć czegoś innego

Wychowawcy przedszkolni poświęcają cały tydzień na realizację jednego tematu. Jeden tydzień poświęcony jest Francji i modzie, drugi babci i dziadkowi, trzeci wiośnie itd. Tymczasem małe dziecko ma nawet trudność, aby obejrzeć godzinny program popularno-naukowy o zwierzętach. Edukacja, która wymaga od dziecka skupienia uwagi przez godzinę, dzień lub tydzień na jednym zagadnieniu nie szanuje jego potrzeb i możliwości. 

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji