Baza wiedzy

7 etapów rozwoju mózgu twojego dziecka

Rozwój dziecka: 2. i 3. miesiąc – umiejętności i zagrożenia

Na co zwrócić uwagę?

Rozwój dziecka, które ma 2 miesiące związany jest z nauką pełzania. Ważne jest jakim ruchem i na jakim dystansie. Od tego zależy dalszy rozwój dziecka i późniejsze sukcesy w nauce szkolnej [1].

W poprzednim etapie (kiedy rozwijał się rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy) dziecko powinno było odkryć, że przypadkowe ruchy kończyn zmieniają położenie jego ciała. Jeśli rozwój dziecka przebiega prawidłowo, to w wieku 1 miesiąca umie się ono przemieścić na dystansie 60-90 cm.


Co zrobić jeśli dziecko w wieku 1 miesiąca nie potrafi przemieścić się na dystansie 60-90 cm?

Niestety wiele dzieci nie osiąga tej umiejętności do wieku 4 tygodni, a nawet 2 miesięcy. Rodzice nie mają bowiem świadomości, jak łatwo jest przyspieszyć, ale też opóźnić rozwój dziecka. Istnieje ponad 30 gadżetów, które ułatwiają opiekę nad noworodkiem, a jednocześnie blokują rozwój. Do ich stosowania zachęcają nas artykuły w czasopismach dla młodych rodziców, które są podporządkowane kampaniom marketingowym produktów dla niemowląt.

Nauka pełzania będzie coraz trudniejsza

Należy mieć świadomość, że dziecko jest coraz cięższe, a przez to nauka pełzania jest coraz trudniejsza. Dodatkowo rodzice nieświadomie wygaszają naturalne odruchy, które bardzo ułatwiają naukę pełzania. Robią to na przykład wykonując masaż noworodka.

Odruchy w pierwszym roku życia

Zazwyczaj są świadomi istnienia jednego odruchu – odruchu Moro. Niestety nie wiedzą po co on jest, ani co należy z nim zrobić. W efekcie nieświadomie postępują dokładnie przeciwnie niż należy. To doprowadza do nieprawidłowości w rozwoju dziecka, a po latach objawia się trudnościami w chwytaniu piłki, kłopotami ze skupieniem uwagi, trudnością w odczytywaniu godzin na zegarze, a nawet problemami z nauką matematyki.

Rozpocznij prawidłową stymulację rozwoju dziecka

Zatem, jeśli dziecko do 4 tygodnia życia nie odkryło, że przypadkowe ruchy rąk i nóg powodują przemieszczenie ciała, to nauczenie dziecka pełzania w oczekiwanym czasie nie będzie możliwe. Jeśli rodzic nadal będzie popełniać te same błędy, nie będąc tego świadomy, to dziecko może ominąć ten niezwykle ważny etap rozwoju. 

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia

Zakładając, że dotychczasowy rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, popatrzmy jakie umiejętności powinno osiągnąć niemowlę do 10 tygodnia życia. Od wieku 4 tygodni do wieku 10 tygodni kształtuje się drugi poziom funkcjonalny rozwoju mózgu (patrz: Kalendarz rozwoju dziecka).


Rozwój dziecka w 2. i 3. miesiącu

Wczesny okres niemowlęcy
II poziom funkcjonalny, kiedy dojrzewa most

W 2 i 3 miesiącu życia, do wieku 10 tygodni, rozwija się drugi poziom funkcjonalny mózgu: most [2]. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

W 10 tygodniu życia niemowlę powinno osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

1. Wzrok: postrzeganie kształtów i kolorów

Można to rozpoznać, obserwując, jakie obrazy fascynują dziecko. Jeśli są to obrazy czarno-białe, to świadczy to o rozwoju na pierwszym etapie funkcjonalnym, a nie na drugim. 

2. Słuch: reakcja na dźwięki oznaczające zagrożenie

Dziecko nie powinno już reagować odruchem Moro na niespodziewane dźwięki.

3. Dotyk: reakcja na silne bodźce związane z zagrożeniem

Przykładowo podczas szczepienia niemowlę powinno zareagować płaczem.

4. Sprawność ruchowa: pełzanie na brzuchu prawidłowym wzorcem naprzemiennym 

Niemowlę powinno poruszać się symetrycznie, ruchem naprzemiennym, bardzo dynamicznie, osiągając przy tym łączny dzienny dystans 50 metrów.

5. Mowa: pierwszy płacz w odpowiedzi na zagrożenie

Choć niemowlę może płakać z różnych powodów i w różnych sytuacjach, to zawiadomienie otoczenia i rodziców, że znajduje sie w sytuacji zagrożenia, jest ważną umiejętnością ewolucyjną.

6. Sprawność manualna: świadome uwalnianie uchwytu

Dziecko, które ma 2 miesiące powinno świadomie uwalniać uchwyt, puszczając przedmiot, który ma w dłoni.

kalendarz rozwoj dziecka 10 tygodni

Jak wspierać Rozwój dziecka w 2. i 3. miesiącu

Niemowlę od urodzenia posiada szereg naturalnych zdolności, np. słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne. Te ostatnie obserwuje się u noworodków, które mają zaledwie 2 dni życia. Zdolności te wygasają jeśli nie są rozwijane. Pierwsze zdolności językowe wygasają w wieku 6 miesięcy. Wygasają, o ile nie są ćwiczone i rozwijane.

Jak zacząć prawidłowo wspierać rozwój dziecka w 2. i 3. miesiącu?

Nie mając świadomości istnienia zdolności, zanudzamy niemowlę plastikowymi zabawkami i dziwimy się, że ono nie chce się nimi bawić. Tymczasem wystarczyłoby kilka razy dziennie zorganizować aktywności, które pomnożyłyby potencjał intelektualny maluszka.

Już od drugiego dnia życia możemy uczyć dziecko czytania, kształtując ośrodki w mózgu, które za czytanie będą w przyszłości odpowiedzialne. Od drugiego dnia życia możemy uczyć matematyki, rozwijając naturalne zdolności liczbowe niemowląt. Możemy osłuchiwać go ze specjalnie dobranymi językami obcymi lub dźwiękami. Można wykonywać ćwiczenia, które rozwiną równowagę i przyspieszą rozwój ruchowy i manualny. 

Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku


Co powinno niepokoić, kiedy dziecko w rozwoju dziecka w 2. i 3. miesiącu?

Powinno Cię niepokoić, jeśli zauważasz choć jedno z poniższych:

  • nie pełza właściwym ruchem naprzemiennym, dynamicznie pokonując łączny dystans 50 metrów dziennie,
  • niesymetrycznie pełza, 
  • pełza, ale w różnych kierunkach, a nie do przodu,
  • wolno pełza na krótkich dystansach, nie potrafiąc pokonać dziennego dystansu 50 metrów,
  • leżąc unosi nogi i ręce do góry robiąc samolocik,
  • nie płacze w odpowiedzi na bolesny bodziec, jak wbijana igła (np. podczas szczepienia),
  • prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku lub innych bodźców takich jak dźwięk sprzętów domowych, kichanie, kaszlenie itp.,
  • nie skupia wzroku na kolorowych obiektach,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała przez minutę.

Niektóre portale uspakajają rodziców, twierdząc, że nie każde dziecko pełza. Mają rację w tym, że wiele dzieci omija ten etap rozwoju. Niestety angielscy badacze udowodnili silną korelację między ominięciem tego etapu i późniejszymi problemami szkolnymi, w tym dysleksją [3].

Wielu lekarzy i rehabilitantów również bagatelizuje pierwsze oznaki nieprawidłowego rozwoju. Powodem jest to, że nie wiedzą jak pomóc. Nie potrafią ułatwić maluszkowi nauki pełzania i zwrócić rodzicowi uwagi na popełniane nieświadomie błędy.

Jeśli dziecko robi samolocik lub foczkę, czyli leżąc na brzuchu podnosi ręce i nogi do góry, to sytuacja jest poważna. Szanse, że maluch nigdy nie nauczy się pełzania są bardzo duże. Jeśli jeszcze to się nie stało, nadal mamy szansę, aby pomóc maleństwu. Nie ma czasu do stracenia. Wybierz szkolenie grupowe lub indywidualne online.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Zagrożenia w rozwoju dziecka w 2. i 3. miesiącu 

Jeśli do 6 miesiąca życia dziecko nie nauczy się pełzać z właściwą dynamiką i właściwym ruchem naprzemiennym, to prawdopodobnie nie osiągnie już tej umiejętności. Kiedy ma pół roku uczy się siedzieć i od tego momentu nauka pełzania staje się praktycznie niemożliwa.

Jeśli dziecko z jakiegokolwiek powodu ominie choćby jeden poziom funkcjonalny i nie osiągnie pełnej sprawności we wszystkich 6 umiejętnościach, to będą widoczne negatywne skutki – chyba że uzupełnisz zaniedbane obszary [4]. Gdyby maluch nie nauczył się prawidłowego pełzania do 6 miesiąca życia, to zwiększa się drastycznie ryzyko dysleksji i problemów z nauką w przyszłości.

Dziecko, które nie pełza dynamicznie i właściwym ruchem naprzemiennym, 50 metrów dziennie, może mieć problemy neurologiczne, albo rodzic nieświadomie blokuje rozwój dziecka. Im szybciej rozpoczniesz prawidłową stymulację, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu prawidłowy start.

To, że studiujesz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne jest wczesne dzieciństwo dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o niemowlę, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę szkolenie – grupowe lub indywidualne online.


Ocena poziomu inteligencji dziecka w 2. i 3. miesiącu

Średnio rozwinięte dziecko osiągnie wspomniane wcześniej umiejętności pod koniec 10 tygodnia życia. Powiemy wtedy, że poziom inteligencji ruchowej wynosi 100.

Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w miesiąc, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200.

Niemowlę, które jest przez rodziców nieświadomie blokowane lub które ma problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, może potrzebować na osiągnięcie tego celu więcej czasu, nawet 4-5 miesięcy. Wtedy mówimy, że poziom inteligencji ruchowej wynosi 50.


Jak stymulować rozwój dziecka w 2-3 miesiącu
zestawy edukacyjne i szkolenia

Wzrok w rozwoju dziecka 2-3 miesiące

Na poprzednim etapie stymulowaliśmy rozwój wzroku czarno-białymi kartami. Mogły to być dowolne wzory, ale zdecydowaliśmy, że w czasie przeznaczonym na stymulację wzroku możemy pomnażać wiedzę encyklopedyczną. Dlatego uczyliśmy noworodka, jak wyglądają sylwetki i tropy zwierząt domowych i dzikich.

Mogliśmy też rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są kontrastowymi obrazami. Przy okazji wspieraliśmy rozwój słuchu i mowy. Metoda opracowana przez dr Anetę Czerską rozwija także pamięć fotograficzną, wyobraźnię, kreatywność i myślenie operacyjne. Jeśli chcesz ją poznać, weź udział w warsztatach „Nauka czytania”. Możesz też zamówić najnowszą publikację naukową dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Polecany produkt

Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko

W 2. miesiącu życia, na drugim etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Z tego powodu w wieku 10 tygodni lub wcześniej, oczekiwać będziemy, że maluszek będzie dostrzegać i rozpoznawać kształty i kolory. W tym celu prezentujemy bity inteligencji i karty do nauki czytania z dwóch zestawów: Zestaw 4. Polska i jej sąsiedzi oraz Zestaw 5. Kraje europejskie.

Dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz bardzo wiele informacji – łącznie 360 faktów o 24 krajach europejskich. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, stymulując słuch, mowę i intelekt. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, weź udział w warsztatach dla rodziców Mnożenie inteligencji.

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji

Polecany produkt

Bity inteligencji

Słuch w rozwoju dziecka 2-3 miesiące

Na poprzednim etapie, w 1. miesiącu, rozpoczęliśmy stymulację słuchu wiedząc, że zdolności językowe i słuch absolutny wygasają, jeśli nie są stymulowane. Tymczasem nie wszyscy rodzice mogą być zainteresowani, aby zainwestować swój czas i zapobiec wygaszaniu naturalnych zdolności. Jednakże w drugim i trzecim miesiącu życia od prawidłowej stymulacji zależy prawidłowy rozwój intelektualny. Jeśli teraz nie dostarczymy prawidłowych bodźców dźwiękowych, dziecko będzie cierpieć na nadwrażliwość słuchową, będzie miało trudności z koncentracją, skupieniem uwagi i pamięcią.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Motoryczny rozwój dziecka w 2. i 3. miesiącu

Ważną umiejętnością w 1. miesiącu życia jest przesuwanie się na dystansie 90 cm. Ta umiejętność prowadzi do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest oczekiwana na 2 poziomie funkcjonalnym, kiedy dojrzewa kolejna struktura mózgu: most.

Na wcześniejszym etapie maluch mógł poruszać się do przodu, albo do tyłu, czy też dookoła swojej osi. Mógł poruszać się ruchem dalekim od wzorca naprzemiennego. Ważne było jednak, aby zauważył, że ma wpływ na pozycję swojego ciała.

W wieku 10 tygodni oczekujemy od dziecka, które rozwija się w średnim tempie, że suma wszystkich dziennych dystansów wyniesie 50 metrów. Wtedy ruch dziecka jest bardzo szybki. Naprzemienność ruchów świadczy o dobrych połączeniach między prawą a lewą stroną mózgu i daje duże szanse, że dalsze etapy będą przebiegać prawidłowo.

Tempo rozwoju zależy od wielu czynników. Trudniej nauczyć pełzania dziecko ciężkie i duże. Jednak każdemu można pomóc. Możesz ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią ścieżkę, stosownie ubierając noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia poprawiające równowagę, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią).

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Dotyk w rozwoju dziecka 2-3 miesiące

Maluszek poprawia swoje rozumienie bodźców dotykowych z każdym tygodniem, ale tylko wtedy, kiedy zmysł ten jest rozwijany.

W tym celu wielu rodziców, zachęcanych artykułami w czasopismach, postanawia masować niemowlę. Niestety masaż niektórych obszarów ciała skutkuje opóźnieniami w rozwoju – utrudnia naukę pełzania i zaburza rozwój manualny.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Mowa w rozwoju dziecka 2-3 miesiące

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym więcej bodźców dla rozwoju mowy dostarczysz. Tymczasem szybkość rozwój mowy uzależniona jest także od rozwoju myślenia operacyjnego, które możemy ćwiczyć ucząc maluszka czytania i matematyki metodą opracowaną przez doktor Czerską. Tylko ta metoda wczesnej nauki czytania oraz matematyki rozwija myślenie operacyjne. Można ją poznać biorąc udział w szkoleniu: grupowym lub indywidualnym online.

Polecane szkolenie

Nauka czytania


Manualny rozwój dziecka 2-3 miesiące

Już w 2. miesiącu możemy wspierać rozwój dziecka przez ćwiczenia manualne. Dzieje się tak dlatego, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznego rozwoju mózgu. Tymczasem większość z nas utożsamia rozwój manualny z rozwojem ręki. To tylko część prawdy.

Myśląc o wspieraniu manualnego rozwoju dziecka w 2. miesiącu, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia. Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie rozwojowym. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Co utrudni osiągnięcie kluczowych sprawności?

Rozwój dziecka zależy od bardzo wielu czynników. Na wiele masz wpływ i zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków przy urodzeniu, czy nawet osiągnięć, które reprezentuje niemowlę dziś.

Musisz wiedzieć, że jeśli Twoje dziecko ulewa lub ma problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych umiejętności będzie trudniejsze. Jeśli musisz stosować klin w łóżku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to niemowlę nie osiągnie kluczowych umiejętności bez Twojej efektywnej, przemyślanej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie „kamieni milowych” rozwoju. Znaczenie ma nawet pozycja, w jakiej śpi niemowlę. 

Niektóre kobiety podczas ciąży mało się poruszają. Czasem poród musi się odbyć przez cesarskie cięcie. Są to niestety czynniki zaburzające prawidłowy rozwój dziecka. Jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to nie zwlekaj dłużej i pomóż mu – inaczej nie będzie możliwy prawidłowy rozwój dziecka. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary.

To bardzo dobrze, że analizujesz informacje na tej stronie, ponieważ pozwoli Ci to w porę zapobiec nieprawidłowościom. Domyślam się, że możesz mieć wątpliwości, czy tylko sama lektura sprawi, że w sposób naprawdę skuteczny zaczniesz stymulować rozwój dziecka. Można przecież mieć wątpliwości i jednocześnie szukać najlepszego rozwiązania, które spowoduje, że już w niedługo staną się one tylko wspomnieniem, co będzie oznaczać, że właśnie spotkałeś się z doktor Czerską.

Dalsze etapy

Jeśli noworodek dynamicznie pełza na dystansie 50 m ruchem dynamicznym i osiągnął 5 pozostałych sprawności wymienionych powyżej, to jest wspaniale przygotowany do następnego etapu, na którym może nauczyć się prawidłowego raczkowania.

Absolwenci szkolenia „Pierwszy rok życia” zauważają, że zdrowe noworodki mogą z łatwością osiągnąć wspomniane sprawności nawet w dwukrotnie krótszym czasie – w ciągu 5 tygodni. Dzięki temu ich dzieci raczkują prawidłowym ruchem naprzemiennym już w wieku 4 miesięcy – i to na dystansie 400 metrów dziennie.

To, że szczegółowo analizujesz informacje na tej stronie oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważny jest pierwszy rok życia dla dalszych sukcesów. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o niemowlę, ale chyba już czas, aby wziąć pod uwagę udział w warsztatach organizowanych przez dr Czerską.


Źródło:

[1] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce?, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

[2] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.

[3] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce?, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

[4] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.