Baza wiedzy

7 etapów rozwoju mózgu twojego dziecka

Rozwój dziecka: 10 tygodni – umiejętności i zagrożenia

Na co zwrócić uwagę w rozwoju dziecka, które ma 10 tydzień życia?

W 3. miesiącu życia, a w szczególności w 10 tygodniu rozwój dziecka, związany jest z nauką pełzania. Ważne jest jakim ruchem i na jakim dystansie się porusza. Choć to wydaje się bardzo odległe, to od jakości, dynamiki i poprawnego wzorca pełzania zależy dalszy rozwój dziecka i późniejsze sukcesy w nauce szkolnej [1].

W poprzednim etapie (kiedy rozwijał się rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy) dziecko powinno było odkryć, że przypadkowe ruchy kończyn zmieniają położenie jego ciała. Jeśli rozwój dziecka w wieku 10 tygodni przebiega prawidłowo, to przemieszcza się ono na dystansie 90 cm.


Co zrobić jeśli dziecko w wieku 10 tygodni nie potrafi przemieścić się na dystansie 60-90 cm?

Dzieci, których rozwój przebiega w tempie szybkim, w wieku 4-5 tygodni potrafią przemieszczać się na dystansie 60 cm. W wieku 6-7 tygodni osiągają jednorazowo dystans 90 cm. Niestety wiele dzieci nie osiąga tej umiejętności nawet do wieku 10 tygodni. Wtedy należy jak najszybciej zdiagnozować, jakie są powody opóźnień w rozwoju niemowlęcia i usunąć je oraz zrobić wszystko, aby ułatwić dziecku prawidłowy rozwój. Pełne informacje na ten temat uzyskasz na szkoleniu dla rodziców Pierwsze 18 miesięcy życia.

Rodzice nie mają świadomości, jak łatwo jest przyspieszyć, ale też opóźnić rozwój dziecka. Istnieje ponad 30 gadżetów, które ułatwiają opiekę nad noworodkiem, a jednocześnie blokują rozwój. Do ich stosowania zachęcają nas artykuły w czasopismach dla młodych rodziców, które są podporządkowane kampaniom marketingowym produktów dla niemowląt.

Nauka pełzania będzie coraz trudniejsza

Należy mieć świadomość, że dziecko jest coraz cięższe, a przez to nauka pełzania jest coraz trudniejsza. 10-tygodniowe niemowlę powiększyło już masę swojego ciała o 33% lub więcej (względem masy urodzeniowej). Taki przyrost masy bardzo utrudnia naukę pełzania.

Dodatkowo rodzice nieświadomie wygaszają naturalne odruchy, które bardzo ułatwiają naukę pełzania. Robią to na przykład wykonując masaż noworodka.

Odruchy w pierwszym roku życia

W rozwoju dziecka w wieku 10 tygodni rodzice są zazwyczaj  świadomi istnienia jednego z odruchów – odruchu Moro. Niestety nie wiedzą po co on jest, ani co należy z nim zrobić. W efekcie nieświadomie postępują dokładnie przeciwnie niż należy. To doprowadza do nieprawidłowości w rozwoju dziecka, a po latach objawia się trudnościami w chwytaniu piłki, kłopotami ze skupieniem uwagi, trudnością w odczytywaniu godzin na zegarze, a nawet problemami z nauką matematyki.

Zacznij prawidłowo wspierać rozwój dziecka w wieku 10 tygodni

Zatem, jeśli dziecko do 10 tygodnia życia nie odkryło, że przypadkowe ruchy rąk i nóg powodują przemieszczenie ciała, to nauczenie dziecka pełzania w oczekiwanym czasie nie będzie możliwe bez dodatkowej pomocy ze strony rodziców. Jeśli rodzic nadal będzie popełniać te same błędy, nie będąc tego świadomy, to dziecko może ominąć dwa niezwykle ważne etapy rozwoju. 

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia

rozwój dziecka 3 miesiące 10 tygodni

Na powyższym zdjęciu widać 4 sposoby utrudniania dziecku nauki pełzania. Tymczasem jest ich znacznie więcej. Wszystkie poznasz na szkoleniu Pierwsze 18 miesięcy życia.

Zanim podejmiesz decyzję o udziale w szkoleniu, załóżmy, że dotychczasowy rozwój dziecka przebiegał prawidłowo. Popatrzmy, jakie umiejętności powinno osiągnąć niemowlę około 10 tygodnia życia, kiedy kształtuje się drugi poziom funkcjonalny rozwoju mózgu (patrz: Kalendarz rozwoju dziecka).


Rozwój dziecka w wieku 10 tygodni

Wczesny okres niemowlęcy
II poziom funkcjonalny, kiedy dojrzewa most

W 3 miesiącu życia, około wieku 10 tygodni, rozwija się drugi poziom funkcjonalny mózgu: most [2]. O rozwoju tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność dziecka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

Co potrafi dziecko w wieku około 10 tygodni

W 10 tygodniu życia niemowlę dąży do osiągnięcia poniższych umiejętności w sześciu obszarach.

Rozwój wzroku u dziecka w wieku 10 tygodni

W zakresie wzroku w rozwoju dziecka, które ma 10 tygodni oczekujemy kluczowej umiejętności, jaką jest postrzeganie kształtów i kolorów. Zdobycie tej umiejętności można rozpoznać, obserwując, jakie obrazy fascynują dziecko. Jeśli są to obrazy czarno-białe, to świadczy to o rozwoju na pierwszym etapie funkcjonalnym, a nie na drugim. 

Rozwój słuchu u dziecka w wieku 10 tygodni

W zakresie słuchu w rozwoju dziecka, które ma 10. tydzień wyczekujemy konkretnych reakcji na dźwięki oznaczające zagrożenie. Jeśli dźwięki nie są związane z sytuacjami niosącymi zagrożenie dla życia, to dziecko nie powinno reagować przestrachem. Zatem dziecko nie powinno już reagować na niespodziewane dźwięki ani odruchem Moro, ani nawet dyskomfortem.

Rozwój dotyku u dziecka w 10 tygodniu

W zakresie dotyku w rozwoju dziecka, które ma 10. tydzień oczekujemy reakcji na silne bodźce związane z zagrożeniem. Przykładowo podczas szczepienia niemowlę powinno zareagować płaczem.

Sprawność ruchowa w rozwoju dziecka w 10 tygodniu

W zakresie sprawności ruchowej w rozwoju dziecka w 10 tygodniu oczekujemy, że już wkrótce niemowlę będzie pełzać na brzuchu i poruszać się prawidłowym wzorcem naprzemiennym.

Jeśli dziecko rozwija się w tempie szybkim, to może nawet pokonywać dzienny dystans blisko 50 metrów dziennie. U dzieci rozwijających się w średnim tempie oczekujemy, że niemowlę w wieku 10 tygodni będzie poruszało się na dystansie nie mniejszym  niż 90 cm jednorazowo.

Ponadto codziennie dziecko powinno poruszać się coraz sprawniej, szybciej i na dłuższym dystansie, dążąc do osiągniecia prawidłowego wzorca pełzania. Ostatecznie powinniśmy zaobserwować pełzanie symetrycznie, ruchem naprzemiennym, bardzo dynamicznie. O poprawnym wzorcu świadczy jakość ruchów oraz ich dynamika. Pełzanie powinno być na tyle dynamiczne, aby niemowlę osiągnęło łączny dzienny dystans 50 metrów.

Rozwój mowy u dziecka w 10 tygodniu

W zakresie mowy w rozwoju dziecka, które ma 10. tydzień oczekujemy płaczu w odpowiedzi na zagrożenie. Choć niemowlę może płakać z różnych powodów i w różnych sytuacjach, to zawiadomienie otoczenia i rodziców, że znajduje się w sytuacji zagrożenia, jest ważną umiejętnością ewolucyjną.

Sprawność manualna w rozwoju dziecka w 10 tygodniu

W zakresie sprawności manualnej w rozwoju dziecka 10 tygodniu spodziewamy się świadomego uwalniania uchwytu. Dziecko powinno świadomie uwalniać uchwyt, puszczając przedmiot, który ma w dłoni.

kalendarz rozwoj dziecka 10 tygodni

Jak wspierać Rozwój dziecka – 10 tydzień życia

Niemowlę od urodzenia posiada szereg naturalnych zdolności, np. słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne. Te ostatnie obserwuje się u noworodków, które mają zaledwie 2 dni życia. Zdolności te wygasają jeśli nie są rozwijane. Pierwsze zdolności językowe wygasają w wieku 6 miesięcy. Wygasają, o ile nie są ćwiczone i rozwijane.

Jak zacząć prawidłowo wspierać rozwój dziecka w 3. miesiącu?

Nie mając świadomości istnienia zdolności, zanudzamy niemowlę plastikowymi zabawkami i dziwimy się, że ono nie chce się nimi bawić. Tymczasem wystarczyłoby kilka razy dziennie zorganizować aktywności, które pomnożyłyby potencjał intelektualny maluszka.

Już od drugiego dnia życia możemy uczyć dziecko czytania, kształtując ośrodki w mózgu, które za czytanie będą w przyszłości odpowiedzialne. Od drugiego dnia życia możemy uczyć matematyki, rozwijając naturalne zdolności liczbowe niemowląt. Możemy osłuchiwać go ze specjalnie dobranymi językami obcymi lub dźwiękami. Można wykonywać ćwiczenia, które rozwiną równowagę i przyspieszą rozwój ruchowy i manualny. 

Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku

 

rozwój dziecka pierwszy rok życia niemowlę czyta karty do nauki czytania


Co powinno niepokoić w rozwoju dziecka w wieku 10 tygodni?

Powinno Cię niepokoić, jeśli zauważasz choć jedno z poniższych:

  • nie pełza właściwym ruchem naprzemiennym, pokonując jednorazowo dystans minimum 1 metra,
  • niesymetrycznie pełza, ciągnąc za sobą jedną lub dwie nogi, albo nie używając jednej lub obu rąk,
  • pełza, ale w różnych kierunkach, a nie do przodu,
  • wolno pełza na krótkich dystansach, nie potrafiąc pokonać dziennego dystansu,
  • leżąc unosi nogi i ręce do góry robiąc samolocik,
  • nie płacze w odpowiedzi na bolesny bodziec, jak wbijana igła (np. podczas szczepienia),
  • prezentuje odruchu Moro lub jest zaniepokojone w wyniku głośnych dźwięków lub innych bodźców takich jak dźwięk sprzętów domowych, kichanie, kaszlenie itp.,
  • nie skupia wzroku na kolorowych obiektach,
  • nie chwyta wystarczająco silnie, aby podnieść całą wagę swojego ciała przez minutę.

Niektóre portale uspakajają rodziców, twierdząc, że nie każde dziecko pełza. Mają rację w tym, że wiele dzieci omija ten etap rozwoju. Niestety angielscy badacze udowodnili silną korelację między ominięciem tego etapu i późniejszymi problemami szkolnymi, w tym dysleksją [3].

Wielu lekarzy i rehabilitantów również bagatelizuje pierwsze oznaki nieprawidłowego rozwoju. Powodem jest to, że nie wiedzą jak pomóc. Nie potrafią ułatwić maluszkowi nauki pełzania i zwrócić rodzicowi uwagi na popełniane nieświadomie błędy.

Jeśli dziecko robi samolocik lub foczkę, czyli leżąc na brzuchu podnosi ręce i nogi do góry, to sytuacja jest poważna. Szanse, że maluch nigdy nie nauczy się pełzania są bardzo duże. Jeśli jeszcze to się nie stało, nadal mamy szansę, aby pomóc maleństwu. Nie ma czasu do stracenia. Wybierz szkolenie grupowe lub indywidualne online.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia

Niemowlę rozwój dziecka 2-6 miesięcy dziecko 10 tygodni


Zagrożenia w rozwoju dziecka w wieku 10 tygodni 

Jeśli do 6 miesiąca życia dziecko nie nauczy się pełzać z właściwą dynamiką i właściwym ruchem naprzemiennym, to prawdopodobnie nie osiągnie już tej umiejętności. Kiedy ma pół roku uczy się siedzieć i od tego momentu nauka pełzania staje się praktycznie niemożliwa.

Jeśli dziecko z jakiegokolwiek powodu ominie choćby jeden poziom funkcjonalny i nie osiągnie pełnej sprawności we wszystkich 6 umiejętnościach, to będą widoczne negatywne skutki – chyba że uzupełnisz zaniedbane obszary [4]. Gdyby maluch nie nauczył się prawidłowego pełzania do 6 miesiąca życia, to zwiększa się drastycznie ryzyko dysleksji i problemów z nauką w przyszłości.

Dziecko, które nie pełza dynamicznie i właściwym ruchem naprzemiennym, 50 metrów dziennie, może mieć problemy neurologiczne, albo rodzic nieświadomie blokuje rozwój dziecka. Im szybciej rozpoczniesz prawidłową stymulację, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary i zapewnić mu prawidłowy start.

To, że studiujesz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne jest wczesne dzieciństwo dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o niemowlę, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę szkolenie – grupowe lub indywidualne online.


Ocena poziomu inteligencji dziecka w wieku 10 tygodni

Na podstawie szybkości rozwoju, a więc czasu, kiedy dziecko osiąga kluczowe umiejętności, można określić poziom inteligencji. Można ocenić szybkość rozwoju w sześciu obszarach. Jeśli w 10. tygodniu dziecko widzi i skupia uwagę na kolorowych obiektach, to można przypisać mu poziom inteligencji 200. Jeśli natomiast w tym samym wieku pełza na dystansie 60-90 cm jednorazowo, to jego poziom inteligencji wynosi 100. Jaki jest zatem poziom inteligencji tego dziecka w wieku 10 tygodni? Czy wyciąga się z tego średnią? Nie.

Okazuje się, że na poziom inteligencji decydujący wpływ ma rozwój ruchowy. To nie znaczy, że rozwój dziecka w pozostałych obszarach można zaniedbać. Ważne, aby dbać całościowo (tzn. wszechstronnie) o rozwój dziecka w 10 tygodniu, ale najsłabsze obszary określają tempo, szczególnie jeśli te opóźnienia dotyczą sprawności motorycznej.

Jeśli dziecko osiąga kluczowe umiejętności w standardowym tempie, to poziom inteligencji wynosi 100. Dziecko, które osiągnie wspomniane kluczowe umiejętności w czasie dwukrotnie szybszym, będzie miało poziom jego inteligencji 200. Jeśli natomiast osiągnie je w czasie dwukrotnie dłuższym, to poziom inteligencji wynosi 50.

Dla przykładu, jeśli dziecko w 10 tygodniu nie potrafi zmienić swojego położenia, to jego poziom inteligencji wynosi 50. 

W jakim celu określa się poziom inteligencji i  tempo rozwoju dziecka w 10 tygodniu życia?

Tempo rozwoju i poziom inteligencji oznaczamy w celu określenia, czy rozwój przebiega prawidłowo. Na tej podstawie możemy tez określić, jakie są szanse dziecka na prawidłowy rozwój. Przypomnijmy, że rozwój można poprawić, zwiększając jego tempo. Można uzupełnić zaniedbane obszary. Im szybciej to zrobimy, tym mniej widoczne będą efekty początkowych nieprawidłowości. Im dziecko jest młodsze, tym łatwiej jest uzupełnić rozwój zaniedbanych obszarów.

Niemowlę, które jest przez rodziców nieświadomie blokowane lub które ma problemy neurologiczne albo uszkodzenie mózgu, będzie potrzebować na osiągnięcie kluczowych umiejętności więcej czasu. 


Jak stymulować rozwój dziecka w 3. miesiącu
zestawy edukacyjne i szkolenia

Wzrok w rozwoju dziecka w 3. miesiącu

Na poprzednim etapie stymulowaliśmy rozwój wzroku czarno-białymi kartami. Mogły to być dowolne wzory, ale zdecydowaliśmy, że w czasie przeznaczonym na stymulację wzroku możemy pomnażać wiedzę encyklopedyczną. Dlatego uczyliśmy noworodka, jak wyglądają sylwetki i tropy zwierząt domowych i dzikich.

Mogliśmy też rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są kontrastowymi obrazami. Przy okazji wspieraliśmy rozwój słuchu i mowy. Metoda opracowana przez dr Anetę Czerską rozwija także pamięć fotograficzną, wyobraźnię, kreatywność i myślenie operacyjne. Jeśli chcesz ją poznać, weź udział w warsztatach „Nauka czytania”. Możesz też zamówić najnowszą publikację naukową dr Anety Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Polecany produkt

Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko

kontrastowe karty do stymulacji wzroku tropy sylwetki zwierząt pies

W 3. miesiącu życia, na drugim etapie funkcjonalnym rozwoju mózgu, celem jest jeszcze lepszy rozwój wzroku. Z tego powodu około wieku 10 tygodni oczekiwać będziemy, że maluszek będzie dostrzegać i rozpoznawać kształty i kolory. W tym celu prezentujemy bity inteligencji i karty do nauki czytania z dwóch zestawów: Zestaw 4. Polska i jej sąsiedzi oraz Zestaw 5. Kraje europejskie.

Dodatkowo na odwrocie kart znajdziesz bardzo wiele informacji – łącznie 360 faktów o 24 krajach europejskich. Będziesz je wykorzystywać przez wiele tygodni, stymulując słuch, mowę i intelekt. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, weź udział w warsztatach dla rodziców Mnożenie inteligencji.

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji

Polecany produkt

Bity inteligencji

bity inteligencji flagi państwa europejskie metoda Domana dr Czerska

Słuch w rozwoju dziecka w 3. miesiącu

Na poprzednim etapie, rozpoczęliśmy stymulację słuchu wiedząc, że zdolności językowe i słuch absolutny wygasają, jeśli nie są stymulowane. Tymczasem nie wszyscy rodzice mogą być zainteresowani, aby zainwestować swój czas i zapobiec wygaszaniu naturalnych zdolności. Jednakże w trzecim miesiącu życia od prawidłowej stymulacji zależy prawidłowy rozwój intelektualny. Jeśli teraz nie dostarczymy prawidłowych bodźców dźwiękowych, dziecko będzie cierpieć na nadwrażliwość słuchową, będzie miało trudności z koncentracją, skupieniem uwagi i pamięcią.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Motoryczny rozwój dziecka w 3. miesiącu

Ważną umiejętnością związaną z poprzednim poziomem funkcjonalnym jest przemieszczanie się na brzuchu na dystansie 90 cm. Ta umiejętność prowadzi do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest oczekiwana na 2 poziomie funkcjonalnym, kiedy dojrzewa kolejna struktura mózgu: most.

Na wcześniejszym etapie maluch mógł poruszać się do przodu, albo do tyłu, czy też dookoła swojej osi. Mógł poruszać się ruchem dalekim od wzorca naprzemiennego. Ważne było jednak, aby zauważył, że ma wpływ na pozycję swojego ciała.

Kiedy suma wszystkich dziennych dystansów wyniesie 50 metrów, to ruchy dziecka będą bardzo szybkie. Naprzemienność ruchów świadczy o dobrych połączeniach między prawą a lewą stroną mózgu i daje duże szanse, że dalsze etapy będą przebiegać prawidłowo.

Tempo rozwoju zależy od wielu czynników. Trudniej nauczyć pełzania dziecko ciężkie i duże. Jednak każdemu można pomóc. Możesz ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią konstrukcję, stosownie ubierając noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia poprawiające równowagę, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią).

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Dotyk w rozwoju dziecka w 3. miesiącu

Maluszek poprawia swoje rozumienie bodźców dotykowych z każdym tygodniem, ale tylko wtedy, kiedy zmysł ten jest rozwijany.

W tym celu wielu rodziców, zachęcanych artykułami w czasopismach, postanawia masować niemowlę. Niestety masaż niektórych obszarów ciała skutkuje opóźnieniami w rozwoju – utrudnia naukę pełzania i zaburza rozwój manualny.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Mowa w rozwoju dziecka w 3 miesiącu

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym więcej bodźców dla rozwoju mowy dostarczysz. Tymczasem szybkość rozwój mowy uzależniona jest także od rozwoju myślenia operacyjnego, które możemy ćwiczyć ucząc maluszka czytania i matematyki metodą opracowaną przez doktor Czerską. Tylko ta metoda wczesnej nauki czytania oraz matematyki rozwija myślenie operacyjne. Można ją poznać biorąc udział w szkoleniu: grupowym lub indywidualnym online.

Polecane szkolenie

Nauka czytania


Manualny rozwój dziecka w 3 miesiącu

Już w 3. miesiącu możemy wspierać rozwój dziecka przez ćwiczenia manualne. Dzieje się tak dlatego, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznego rozwoju mózgu. Tymczasem większość z nas utożsamia rozwój manualny z rozwojem ręki. To tylko część prawdy.

Myśląc o wspieraniu manualnego rozwoju dziecka w 3. miesiącu, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia. Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie rozwojowym. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Co utrudni osiągnięcie kluczowych sprawności i rozwój dziecka w 3. miesiącu życia?

Rozwój dziecka zależy od bardzo wielu czynników. Na wiele masz wpływ i zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój, niezależnie od warunków przy urodzeniu, czy nawet osiągnięć, które reprezentuje niemowlę dziś.

Musisz wiedzieć, że jeśli Twoje dziecko ulewa lub ma problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych umiejętności będzie trudniejsze. Jeśli musisz stosować klin w łóżku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to niemowlę nie osiągnie kluczowych umiejętności bez Twojej efektywnej, przemyślanej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie „kamieni milowych” rozwoju. Znaczenie ma nawet pozycja, w jakiej śpi niemowlę. 

Niektóre kobiety podczas ciąży mało się poruszają. Czasem poród musi się odbyć przez cesarskie cięcie. Są to niestety czynniki zaburzające prawidłowy rozwój dziecka. Jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to nie zwlekaj dłużej i pomóż mu – inaczej nie będzie możliwy prawidłowy rozwój dziecka. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój dziecka, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary.

To bardzo dobrze, że analizujesz informacje na tej stronie, ponieważ pozwoli Ci to w porę zapobiec nieprawidłowościom. Domyślam się, że możesz mieć wątpliwości, czy tylko sama lektura sprawi, że w sposób naprawdę skuteczny zaczniesz stymulować rozwój dziecka. Można przecież mieć wątpliwości i jednocześnie szukać najlepszego rozwiązania, które spowoduje, że już w niedługo staną się one tylko wspomnieniem, co będzie oznaczać, że właśnie spotkałeś się z doktor Czerską.

Dalsze etapy

Jeśli noworodek dynamicznie pełza na dystansie 50 m ruchem dynamicznym i osiągnął 5 pozostałych sprawności wymienionych powyżej, to jest wspaniale przygotowany do następnego etapu, na którym może nauczyć się prawidłowego raczkowania.

To, że szczegółowo analizujesz informacje na tej stronie oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważny jest pierwszy rok życia dla dalszych sukcesów. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o niemowlę, ale chyba już czas, aby wziąć pod uwagę udział w warsztatach organizowanych przez dr Czerską.


Źródło:

[1] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce?, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

[2] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.

[3] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce?, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

[4] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.