Baza wiedzy

7 etapów rozwoju mózgu twojego dziecka

Rozwój dziecka 4 tygodnie – jak wspierać

Rozwój dziecka, kiedy ma 4 tydzień, zależy od bardzo wielu czynników. Na jedne masz wpływ, a na inne nie. Ale zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój noworodka, niezależnie od warunków startowych.

Poniżej znajdziesz informacje, jakie umiejętności są kluczowe do osiągnięcia u niemowlęcia, kiedy ma 4 tygodnie. Pozwoli ci to prawidłowo dbać o rozwój dziecka.

Jeśli natomiast chcesz uzyskać pełną wiedzę,

  • jak wszechstronnie wspierać rozwój noworodka nie tylko w wieku 4 tygodni, i dalej do wieku 18 miesięcy,
  • w jaki sposób aktywować naturalne, wrodzone zdolności każdego noworodka: słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne,
  • które gadżety, ułatwiające opiekę nad noworodkiem, są blokerami rozwoju niemowlęcia w pierwszych miesiącach życia, a jest ich ponad 30 i wszyscy rodzice ich używają,
  • jaka dieta matki i niemowlęcia stwarza najlepsze warunki dla zdrowia i rozwoju, a które produkty rozwój noworodka zaburzają,

to uzyskasz ją podczas szkoleń dla rodziców. Na początek polecamy szkolenie Pierwsze 18 miesięcy życia. Na szkoleniu dowiesz się, jak prawidłowo wspierać rozwój intelektualny, rozwój motoryczny (ruchowy  i manualny), rozwój wzroku, słuchu, mowy i dotyku już od wieku 4 tygodni.

rozwój dziecka od urodzenia do 4 tygodnia noworodek

Jak dbać o rozwój dziecka, które ma 4 tygodnie

Około wieku 4 tygodni rozwija się pierwszy poziom funkcjonalny mózgu: rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy[1]. O osiągnięciu tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność maluszka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

Rozwój dziecka 4 tygodnie 

I poziom funkcjonalny, kiedy dojrzewa rdzeń kręgowy i rdzeń przedłużony

W czwartym tygodniu życia noworodek powinien pracować nad osiągnięciem następujących umiejętności w sześciu obszarach:

Rozwój wzroku u dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie wzroku w rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie oczekujemy kluczowej umiejętności, jaką jest reakcja źrenicy na światło. Wiesz zapewne, że noworodki widzą słabo. Dostrzegają światło lub jego brak. Sposobów na stymulację jest kilka, m.in. pokazywanie czarno-białych kart. Inne pomysły znajdziesz poniżej.

Rozwój słuchu u dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie słuchu w rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie, oczekujemy odruchu przestrachu, zwanego także odruchem Moro. Odruch Moro jest najbardziej znanym odruchem. Niemowlę rozkłada ręce, wygina napięte ciało, a po chwili zwija się i oznajmia płaczem, że mu się to nie podobało.

Zazwyczaj rodzice nie wiedzą, ani dlaczego dziecko ma taki odruch, ani jak z nim postępować. W efekcie postępujemy dokładnie przeciwnie niż należy. Z tego powodu dalszy rozwój dziecka przebiega nieprawidłowo, a konsekwencje są widoczne dopiero w wieku przedszkolnym. To z powodu źle ukształtowanego odruchu Moro w pierwszych 3 miesiącach życia, większość dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych  ma kłopoty ze skupieniem uwagi i cierpi na inne problemy, które wymagają terapii np. zajęć integracji sensorycznej. Jeśli chcesz uzyskać dalsze informacje, weź udział w szkoleniu dla rodziców Pierwsze 18 miesięcy życia.

Rozwój dotyku u dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie dotyku w rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie, oczekujemy odruchu Babińskiego. Można go zaobserwować na stopie. Kiedy przeciągniemy palcem po podeszwie, niemowlę rozkłada palce, jak wachlarz.

Jak większość odruchów, ma on ogromne znaczenie w dalszym rozwoju dziecka. Jeśli właściwie go wykorzystamy, to bardzo ułatwi późniejszy rozwój motoryczny. Wielu rodziców postępuje jednak przeciwnie, doprowadzając niechcący do dysfunkcji, a później problemów szkolnych [2]. Dalsze informacje zyskasz na szkoleniu.

Rozwój motoryczny dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie sprawności ruchowej w rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie, oczekujemy przemieszczania ciała. Noworodki poruszają rękami i nogami. W pierwszym miesiącu życia odkrywają, że dzięki temu zmieniają swoje położenie. Każdego dnia dystans powinien być coraz dłuższy, aż dziecko osiągnie 90 cm.

W przypadku kilkutygodniowych dzieci, w pierwszych miesiącach życia, na podstawie tempa rozwoju ruchowego i manualnego można ocenić poziom inteligencji, ale także określić ewentualne zagrożenia w osiągnięciu kolejnych kluczowych umiejętności. Poniżej znajdziesz więcej informacji.

Rozwój mowy u dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie mowy w rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie, oczekujemy pierwszego płaczu i popłakiwania. Płacz jest pierwszą formą komunikacji ze światem. Z czasem noworodek zauważa, jak na niego reaguje otoczenie. Wtedy staje się celowy, aby na przykład zawołać rodzica, przerwać nudę lub oznajmić, brak swojej akceptacji dla odkładania do łóżeczka.

W obszarze rozwoju mowy rodzice również popełniają nieświadomie błędy, przez coraz więcej dzieci uczy się mówić z dużym opóźnieniem.

Rozwój manualny u dziecka w wieku 4 tygodni

W zakresie manualnego rozwoju dziecka, które ma 4 tygodnie, oczekujemy odruchu chwytnego. To on powoduje, że noworodek chwyta tak silnie, że potrafi unieść ciężar swojego ciała. Nie należy tego próbować tytułem eksperymentu!

Odruch ten ma duży związek z mową, co widać u osób, które podczas mówienia, gestykulują rękami. Jeśli zatem dalszy rozwój manualny będzie przebiegać nieprawidłowo, wywoła to różnorodne zaburzenia językowe [2]  czyli mówiąc popularnie, opóźni rozwój mowy, co zdarza się nagminnie.


W jakim celu oceniać szybkość rozwoju dziecka w wieku 4 tygodni

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy maluszek osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyn opóźnień jest wiele. Zostały one opisane wraz z przykładami we wstępie: Kalendarz rozwoju dziecka

Przykład

Zdarza się, że noworodek nie osiągnął wymaganej kluczowej umiejętności na wiek 4 tygodni. Łatwo wywnioskować, że coś mu w tym przeszkadza.  Niezależnie od powodów, można wyciągnąć wniosek, że w związku z tym prawdopodobnie nie osiągnie on w terminie kolejnej umiejętności.

Powody mogą być po stronie dziecka lub po stronie rodziców i przeszkód świata zewnętrznego. Spowolniły one rozwój. Jeśli ich nie wyeliminujemy, to nadal będą go spowalniać. Tymczasem, aby dogonić dzieci, które rozwijają się w średnim tempie, trzeba rozwój przyspieszyć.

Częstym powodem wolnego rozwoju dziecka w wieku 4 tygodni jest niewiedza rodziców, nieświadome utrudnianie rozwoju noworodka licznymi gadżetami, które ułatwiają opiekę, ale blokują rozwój dziecka. Powody wolnego rozwoju mogą leżeć po stronie dziecka. Możemy je wyeliminować i poprawić tempo rozwoju.

Taką szczegółową analizę,

  • jakie są powody opóźnień u Twojego dziecka,
  • w jaki sposób rozwój dziecka przyspieszyć, aby osiągnęło ono wszystkie kluczowe umiejętności umiejętności w oczekiwany czasie,

zyskasz podczas szkolenia.

Proponowane szkolenie

Pierwszy rok życia


Ocena poziomu rozwoju dziecka w wieku 4 tygodni

Rozwój dziecka jest stale zmieniającym się procesem. Można go zarówno przyspieszyć, jak i opóźnić. Dlatego jeśli już teraz widzisz rozbieżności między oczekiwaniami a faktycznymi umiejętnościami, weź udział w szkoleniu.  Wzmocnij słabe punkty, aby twoja pociecha nigdy nie doświadczyła konsekwencji.


Niepokojące objawy w rozwoju dziecka w 1. miesiącu życia

Powinno Cię niepokoić, jeśli u noworodka zauważysz choćby jeden z objawów:

  • niechętnie leży na brzuchu,
  • nie porusza rękami i nogami,
  • jego ciało jest wiotkie,
  • jego ciało napina się np. podczas zmiany pieluszki i wygina w łuk,
  • ręce lub nogi napinają się, a rączki zaciskają w piąstki;
  • potrafi obrócić się z pleców na brzuch;
  • porusza rękami i nogami, ale nie potrafi się przemieścić na odległość 90 cm,
  • nie prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku,
  • nie prezentuje odruchu Babińskiego w wyniku potarcia stopy,
  • słabo chwyta, także nie jest w stanie podnieść połowy wagi swojego ciała,
  • mięśnie ciała bywają bez powodu napięte (być może tułów wygięty do tyłu, piąstki zaciśnięte, a nóżki często prostują się).

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę szkolenie prowadzone przez doktor Czerską.


Jak dbać o rozwój dziecka w 1. miesiącu życia?

Wzrok w rozwoju dziecka w 1. miesiącu

Wzrok staje się coraz sprawniejszy wraz z ilością bodźców. Zatem jego kondycja zależy nie tyle od wieku dziecka, co od częstości stymulujących bodźców. To idzie w parze, jeśli stymulacja jest tylko przypadkowa czyli “naturalna”. Stymulacja wzroku polega na dostarczaniu bodźców, które wzrok poprawią.

Czarno-białe karty mogą zawierać dowolne wzory, aby rozwijały wzrok. Jeśli jednak chcesz w tym samym czasie rozwijać potencjał intelektualny, pokazuj sylwetki i tropy zwierząt domowych (Zestaw 1 Bitów inteligencji dla najmłodszych) oraz sylwetki i tropy zwierząt dzikich (Zestaw 2 Bitów inteligencji dla najmłodszych).

kontrastowe karty do stymulacji wzroku tropy sylwetki zwierząt pies

Już od drugiego dnia życia możesz rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są również kontrastowymi obiektami. Wczesna nauka czytania dostarczy bodźców nie tylko dla wzroku, ale także dla słuchu, a przy tym wspierać będzie mowę[4].

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia.

Tę nową, unikalną metodę możesz poznać na zajęciach grupowych lub indywidualnych online prowadzonych przez doktor Czerską.  Możesz również poznać metodę dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Polecany produkt

Karty do stymulacji wzroku

Zestaw do nauki czytania

Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko


słuch w rozwoju dziecka w 1. miesiącu

O ile dzieci rodzą się z bardzo słabym wzrokiem, to posiadają słuch absolutny. Można ich nauczyć dowolnego języka obcego – każdy język jest dla nich obcy.

Te naturalne zdolności wygasają, wraz z dojrzewaniem mózgu. W wyniku „porządków” w mózgu, usuwane są nieużywane połączenia. Pierwsze porządki mają miejsce już w szóstym miesiącu życia. Dlatego już wtedy wygasają pierwsze zdolności językowe i od tego czasu ulega zawężeniu słuch absolutny. Jeśli chcesz temu przeciwdziałać, spotkajmy się na warsztatach.

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji


Dotyk w rozwoju dziecka  w 1. miesiącu

Ten obszar wydaje się łatwy do stymulacji, ale tylko z pozoru. Z pewnością musimy dotykać, aby poprawić dotyk. Z tego powodu wielu rodziców masuje swoje maleństwa od pierwszych dni życia. Tymczasem są obszary, których masaż spowoduje, że wygasną ważne odruchy, które gwarantują i ułatwiają osiągnięcie kluczowych umiejętności.

Jednym z takich odruchów jest odruch Babińskiego, który ułatwia naukę pełzania. Możesz go wygasić nieumiejętnym masażem niektórych partii ciała. Innym odruchem jest odruch chwytny. Wykorzystujemy go ćwicząc z noworodkiem mięśnie ramion i rąk, co jest potrzebne, aby wzmocnić noworodka i ułatwić naukę pełzania. Inaczej rączki są słabe, blokują się i grzęzną pod tułowiem.

Więcej szczegółowych informacji o tym, jak należy postępować i jak ćwiczyć z noworodkiem, zyskasz na szkoleniu.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Motoryczny rozwój dziecka w 1. miesiącu

Celem w rozwoju dziecka, które ma 1 miesiąc życia, jest przesuwanie się na dystansie 60-90 cm. Jest to ważna umiejętność prowadząca do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest charakterystyczna dla drugiego poziomu funkcjonalnego.

Tempo rozwoju dziecka w wieku 4 tygodni zależeć będzie od wielu czynników. Trudniej nauczyć się pełzania niemowlętom ciężkim i dużym. Jednak każdemu można pomóc. Można ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią konstrukcję, stosownie modyfikując ubranie noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia ruchowe, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią).

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia

Dieta i terapie naturalne


Mowa w rozwoju dziecka  w 1. miesiącu

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym lepiej wspierać będziesz umiejętność mowy. Niektórzy rodzice decydują się mówić  w różnych językach, gdyż wiedzą, że ma ono zdolności językowe. Wybierając odpowiednio języki, którymi stymulujesz mózg, możesz usprawnić zdolności językowe.

Z pewnością wiesz, że guganie i gaworzenie babci i dziadka do maluszka, nie wywoła spektakularnych skoków w zakresie mowy. Z tego powodu zrezygnuj z infantylnego słownictwa.

Rozwój mowy jest ściśle związany z neurologicznym rozwojem dziecka, a więc z kondycją i sprawnością mózgu. Jest też związany z myśleniem operacyjnym. Aby je usprawnić, warto codziennie wykonywać krótkie ćwiczenia np. w zakresie wczesnej nauki matematyki i czytania. Metoda jest tak opracowana, że ćwiczy i usprawnia myślenie operacyjne oraz stymuluje mowę, a nadaje się dla dzieci od drugiego dnia życia.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Wczesna nauka matematyki


Manualny rozwój dziecka w 1. miesiącu

Niewielu rodziców ma świadomość, że już w tak młodym wieku możemy wspierać sprawność manualną. Większość z nas utożsamia sprawność manualną ze sprawnością ręki. Niewielu ma świadomość, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznej sprawności mózgu.

Myśląc o stymulowaniu sprawności manualnej, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia. Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie funkcjonalnym mózgu. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Wzmożone napięcie mięśniowe

Powinieneś wiedzieć, że jeśli Twoje maleństwo ulewa lub wzmożone napięcie mięśniowe, albo inne problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych kluczowych umiejętności będzie trudne. Jeśli stosujesz klin w łóżeczku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to Twoje maleństwo nie poradzi sobie bez Twojej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie kluczowych umiejętności.

Jeśli podczas ciąży mało się poruszałaś lub poród odbył się przez cesarskie cięcie, jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to musisz mu pomóc. Bez Twojej pomocy nie będzie możliwy prawidłowy rozwój neurologiczny.

Jeśli do snu kładziesz dziecko na boku, to umów się na szkolenie (grupowe lub online) albo na konsultację z doktor Czerską jak najszybszej. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary.


4 tygodniowe dziecko nie chce spać

Jeśli 4 tygodniowe dziecko nie chce spać, to powinniśmy rozważyć zarówno przyczyny, jak i konsekwencje. Wśród przyczyn najczęściej rozpatrujemy dietę, zapominając o przyczynach rozwojowych i emocjonalnych.

Faktem jest, że niemowlę, które mało śpi, ma więcej czasu na rozwój intelektualny, pod warunkiem, że wiemy, jak ten czas najlepiej wykorzystać. Warto przemyśleć bodźce, które do dziecka docierają, aby miały one dużą wartość rozwojową.  Przestymulowanie dziecka można osiągnąć np. długotrwałym hałasem. Hałas nie ma wartości rozwojowej, a z pewnością utrudni wyciszenie dziecka i zaśnięcie.

W przypadku dzieci w każdym wieku działa zasada, że im więcej dziecko się porusza, tym lepiej śpi. Tymczasem większość dzieci  w wieku 4 tygodni nie porusza się w ogóle. Możemy to zmienić. Niemowlę może i powinno poruszać się samo. Dodatkowo możemy wykonywać ćwiczenia, które poprawią rozwój, a nawet ułatwią zasypianie. Ćwiczenia te poznasz podczas szkolenia Pierwsze 18 miesięcy życia.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Źródło:

[1] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.

[2] R. Nicolson, A. Fawcett, P. Dean: Impaired performance of children with dyslexia on a range of cerebellar tests. 1994, Annals of Dyslexia.

[3] A. Czerska: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko, Warszawa 2016, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.