Baza wiedzy

7 etapów rozwoju mózgu twojego dziecka

Rozwój dziecka w 1. miesiącu życia

Rozwój dziecka w 1. miesiącu zależy od bardzo wielu czynników. Na jedne masz wpływ, a na inne nie. Ale zawsze możesz poprawić i przyspieszyć rozwój dziecka, niezależnie od warunków startowych.

Poniżej znajdziesz informacje, jakie umiejętności powinno osiągnąć niemowlę do 4 tygodnia życia. Na tej podstawie określisz tempo rozwoju, a nawet poziom inteligencji dziecka.

Jeśli natomiast chcesz uzyskać pełną wiedzę,

  • jak wszechstronnie wspierać rozwój dziecka do końca 1 miesiąca, a także do końca 1. roku i dalej,
  • w jaki sposób aktywować naturalne, wrodzone zdolności każdego małego dziecka: słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne,
  • które gadżety, ułatwiające opiekę nad niemowlęciem, są blokerami rozwoju dziecka w pierwszym roku, a jest ich ponad 30 i wszyscy rodzice ich używają,
  • jaka dieta matki i dziecka stwarza najlepsze warunki dla zdrowia i rozwoju, a które produkty rozwój zaburzają,

to uzyskasz ją podczas szkoleń dla rodziców.

rozwój dziecka od urodzenia do 4 tygodnia noworodek

Co powinno osiągnąć niemowlę w 1. miesiącu życia

W pierwszym miesiącu życia rozwija się pierwszy poziom funkcjonalny mózgu: rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy[1]. O osiągnięciu tego etapu możemy wnioskować obserwując sprawność maluszka w sześciu obszarach: wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, mowy i sprawności manualnej.

Rozwój dziecka do 4 tygodnia życia

I poziom funkcjonalny, kiedy dojrzewa rdzeń kręgowy i rdzeń przedłużony

W czwartym tygodniu życia noworodek powinien osiągnąć następujące cele w sześciu obszarach:

Wzrok: reakcja źrenicy na światło

Wiesz zapewne, że noworodki widzą słabo. Dostrzegają światło lub jego brak. Sposobów na stymulację jest kilka, m.in. pokazywanie czarno-białych kart. Inne pomysły znajdziesz poniżej.

Słuch: odruch Moro czyli odruch przestrachu

Odruch Moro jest najbardziej znanym odruchem. Niemowlę rozkłada ręce, wygina napięte ciało, a po chwili zwija się i oznajmia płaczem, że mu się to nie podobało.

Zazwyczaj rodzice nie wiedzą, ani dlaczego dziecko ma taki odruch, ani jak z nim postępować. W efekcie postępujemy dokładnie przeciwnie niż należy. Z tego powodu dalszy rozwój dziecka przebiega nieprawidłowo, a większość dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych cierpi na problemy, które wymagają terapii np. zajęć integracji sensorycznej. Jeśli chcesz uzyskać dalsze informacje, weź udział w szkoleniu dla rodziców.

Dotyk: odruch Babińskiego na stopie

Odruch Babińskiego można zaobserwować na stopie. Kiedy przeciągniemy palcem po podeszwie, niemowlę rozkłada palce, jak wachlarz.

Jak większość odruchów, ma on ogromne znaczenie w dalszym rozwoju dziecka. Jeśli właściwie go wykorzystamy, to bardzo ułatwi późniejszy rozwój motoryczny. Wielu rodziców postępuje jednak przeciwnie, doprowadzając do  dysfunkcji, a później problemów szkolnych [2]. Dalsze informacje zyskasz na szkoleniu.

Sprawność motoryczna: przemieszczenie ciała na dystansie 90 cm

Noworodki poruszają rękami i nogami. W pierwszym miesiącu życia odkrywają, że dzięki temu zmieniają swoje położenie. Jeśli twoja pociecha przemieszcza się na dystansie 90 cm, to znaczy, że prawidłowo się rozwija.

Na podstawie tempa rozwoju ruchowego i manualnego możesz ocenić poziom inteligencji, ale także określić ewentualne zagrożenia w osiągnięciu kolejnych kluczowych umiejętności. Poniżej znajdziesz więcej informacji.

Mowa: pierwszy płacz i popłakiwanie

Płacz jest pierwszą formą komunikacji ze światem. Z czasem noworodek zauważa, jak na niego reaguje otoczenie. Wtedy staje się celowy, aby na przykład zawołać rodzica, przerwać nudę lub oznajmić, brak swojej akceptacji dla odkładania do łóżeczka.

W tym obszarze też zdarzają się błędy, przez co wiele dzieci uczy się mówić z dużym opóźnieniem. 

Sprawność manualna: odruch chwytny

Odruch chwytny powoduje, że noworodek chwyta tak silnie, że potrafi unieść ciężar swojego ciała. Nie należy tego próbować tytułem eksperymentu!

Odruch ten ma duży związek z mową, co widać u osób, które podczas mówienia, gestykulują rękami. Jeśli zatem dalszy rozwój manualny będzie przebiegać nieprawidłowo, wywoła to różnorodne zaburzenia językowe [2]  czyli mówiąc popularnie, opóźni rozwój mowy, co zdarza się nagminnie.


Ocena szybkości rozwoju dziecka w 1. miesiącu

Ocena szybkości rozwoju pomaga przewidzieć, czy maluszek osiągnie kluczowe umiejętności czy też będzie miało z tym problemy. Przyczyn opóźnień jest wiele. Zostały one opisane wraz z przykładami we wstępie: Kalendarz rozwoju dziecka

Przykład

Zdarza się, że noworodek nie osiągnął wymaganej umiejętności na wiek 4 tygodni. Nie potrafi przemieścić swojego ciała ani na dystansie 90 cm, ani nawet 60 cm. Łatwo wywnioskować, że coś mu w tym przeszkadza. Niezależnie od powodów, można wyciągnąć wniosek, że w związku z tym prawdopodobnie nie osiągnie on w terminie kolejnej umiejętności. 

Powody mogą być po stronie dziecka lub po stronie rodziców i przeszkód świata zewnętrznego. Spowolniły one rozwój. Jeśli ich nie wyeliminujemy, to nadal będą go spowalniać. Tymczasem, aby dogonić dzieci, które rozwijają się w średnim tempie, trzeba rozwój przyspieszyć. 

Taką szczegółową analizę,

  • jakie są powody opóźnień u Twojego dziecka,
  • w jaki sposób rozwój dziecka przyspieszyć, aby osiągnęło ono wszystkie kluczowe umiejętności umiejętności w oczekiwany czasie, 

zyskasz podczas szkolenia.

Proponowane szkolenie

Pierwszy rok życia


Ocena poziomu rozwoju dziecka w 1. miesiącu

  • Zdrowe dziecko osiągnie te umiejętności (a więc również przemieszczanie się na dystansie 90 cm) pod koniec pierwszego miesiąca życia i wtedy możemy powiedzieć, że jego poziom inteligencji ruchowej wynosi 100.
  • Jeśli osiągnie powyższe umiejętności w dwukrotnie krótszym czasie, mówimy wtedy, że poziom inteligencji wynosi 200.
  • Gdy niemowlę osiągnie powyższe umiejętności do wieku półtora miesiąca, to mówimy, że jego poziom inteligencji wynosi 50.
  • Jeśli dwumiesięczny maluszek nie potrafi się przemieszczać na dystansie 90 cm, to koniecznie umów się na szkolenie: grupowe lub indywidualne online, albo na konsultację.  

Rozwój dziecka jest stale zmieniającym się procesem. Można go zarówno przyspieszyć, jak i opóźnić. Dlatego jeśli już teraz widzisz rozbieżności między oczekiwaniami a faktycznymi umiejętnościami, weź udział w szkoleniu.  Wzmocnij słabe punkty, aby twoja pociecha nigdy nie doświadczyła konsekwencji.


Niepokojące objawy w rozwoju dziecka w 1. miesiącu życia

Powinno Cię niepokoić, jeśli u noworodka zauważysz choćby jeden z objawów:

  • niechętnie leży na brzuchu,
  • nie porusza rękami i nogami,
  • jego ciało jest wiotkie,
  • jego ciało napina się np. podczas zmiany pieluszki i wygina w łuk,
  • ręce lub nogi napinają się, a rączki zaciskają w piąstki;
  • potrafi obrócić się z pleców na brzuch;
  • porusza rękami i nogami, ale nie potrafi się przemieścić na odległość 90 cm,
  • nie prezentuje odruchu Moro w wyniku głośnego dźwięku,
  • nie prezentuje odruchu Babińskiego w wyniku potarcia stopy,
  • słabo chwyta, także nie jest w stanie podnieść połowy wagi swojego ciała,
  • mięśnie ciała bywają bez powodu napięte (być może tułów wygięty do tyłu, piąstki zaciśnięte, a nóżki często prostują się).

To, że czytasz tą stronę oznacza, że jesteś rodzicem, któremu zależy na prawidłowym rozwoju i który już zdał sobie sprawę, jak ważne są pierwsze lata dla dalszych sukcesów w życiu. Dotychczas próbowałeś samodzielnie dbać o maleństwo, ale może to już czas, aby wziąć pod uwagę szkolenie prowadzone przez doktor Czerską.


Jak dbać o rozwój dziecka w 1. miesiącu życia?

Wzrok w rozwoju dziecka w 1. miesiącu

Wzrok staje się coraz sprawniejszy wraz z ilością bodźców. Zatem jego kondycja zależy nie tyle od wieku dziecka, co od częstości stymulujących bodźców. To idzie w parze, jeśli stymulacja jest tylko przypadkowa czyli “naturalna”. Stymulacja wzroku polega na dostarczaniu bodźców, które wzrok poprawią.

Czarno-białe karty mogą zawierać dowolne wzory, aby rozwijały wzrok. Jeśli jednak chcesz w tym samym czasie rozwijać potencjał intelektualny, pokazuj sylwetki i tropy zwierząt domowych (Zestaw 1 Bitów inteligencji dla najmłodszych) oraz sylwetki i tropy zwierząt dzikich (Zestaw 2 Bitów inteligencji dla najmłodszych).

Już od drugiego dnia życia możesz rozpocząć naukę czytania, gdyż wyrazy są również kontrastowymi obiektami. Wczesna nauka czytania dostarczy bodźców nie tylko dla wzroku, ale także dla słuchu, a przy tym wspierać będzie mowę[4].

Dr Aneta Czerska zbadała efekty wczesnej nauki czytania w 10-letnich badaniach, unikalnych na skalę światową. Opracowana przez nią metoda rozwija intelekt, kreatywność, pamięć fotograficzną, wyobraźnię i myślenie operacyjne od pierwszych dni życia.

Tę nową, unikalną metodę możesz poznać na zajęciach grupowych lub indywidualnych online prowadzonych przez doktor Czerską.  Możesz również poznać metodę dzięki najnowszej publikacji naukowej dr Czerskiej „Czytanie dla rozwoju”.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Polecany produkt

Karty do stymulacji wzroku

Zestaw do nauki czytania

Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko


słuch w rozwoju dziecka w 1. miesiącu

O ile dzieci rodzą się z bardzo słabym wzrokiem, to posiadają słuch absolutny. Można ich nauczyć dowolnego języka obcego – każdy język jest dla nich obcy.

Te naturalne zdolności wygasają, wraz z dojrzewaniem mózgu. W wyniku „porządków” w mózgu, usuwane są nieużywane połączenia. Pierwsze porządki mają miejsce już w szóstym miesiącu życia. Dlatego już wtedy wygasają pierwsze zdolności językowe i od tego czasu ulega zawężeniu słuch absolutny. Jeśli chcesz temu przeciwdziałać, spotkajmy się na warsztatach.

Polecane szkolenie

Mnożenie inteligencji


Dotyk w rozwoju dziecka  w 1. miesiącu

Ten obszar wydaje się łatwy do stymulacji, ale tylko z pozoru. Z pewnością musimy dotykać, aby poprawić dotyk. Z tego powodu wielu rodziców masuje swoje maleństwa od pierwszych dni życia. Tymczasem są obszary, których masaż spowoduje, że wygasną ważne odruchy, które gwarantują i ułatwiają osiągnięcie kluczowych umiejętności. 

Jednym z takich odruchów jest odruch Babińskiego, który ułatwia naukę pełzania. Możesz go wygasić nieumiejętnym masażem niektórych partii ciała. Innym odruchem jest odruch chwytny. Wykorzystujemy go ćwicząc z noworodkiem mięśnie ramion i rąk, co jest potrzebne, aby wzmocnić noworodka i ułatwić naukę pełzania. Inaczej rączki są słabe, blokują się i grzęzną pod tułowiem.

Więcej szczegółowych informacji o tym, jak należy postępować i jak ćwiczyć z noworodkiem, zyskasz na szkoleniu.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Motoryczny rozwój dziecka w 1. miesiącu

Celem w pierwszym miesiącu życia jest przesuwanie się na dystansie 90 cm. Jest to ważna umiejętność prowadząca do kolejnej: pełzania na brzuchu na dystansie 50 metrów dziennie ruchem naprzemiennym, która jest charakterystyczna dla drugiego poziomu funkcjonalnego.

Tempo rozwoju zależeć będzie od wielu czynników. Trudniej nauczyć się pełzania niemowlętom ciężkim i dużym. Jednak każdemu można pomóc. Można ułatwić naukę pełzania odpowiednio organizując przestrzeń, budując odpowiednią konstrukcję, stosownie modyfikując ubranie noworodka oraz wykonując z niemowlęciem odpowiednie ćwiczenia ruchowe, a nawet modyfikując dietę (swoją dietę, jeśli karmisz piersią). 

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia

Dieta i terapie naturalne


Mowa w rozwoju dziecka  w 1. miesiącu

Im więcej będziesz do dziecka mówić, tym lepiej wspierać będziesz umiejętność mowy. Niektórzy rodzice decydują się mówić  w różnych językach, gdyż wiedzą, że ma ono zdolności językowe. Wybierając odpowiednio języki, którymi stymulujesz mózg, możesz usprawnić zdolności językowe.

Z pewnością wiesz, że guganie i gaworzenie babci i dziadka do maluszka, nie wywoła spektakularnych skoków w zakresie mowy. Z tego powodu zrezygnuj z infantylnego słownictwa.

Rozwój mowy jest ściśle związany z neurologicznym rozwojem dziecka, a więc ze kondycją i sprawnością mózgu. Jest też związany z myśleniem operacyjnym. Aby je usprawnić, warto codziennie wykonywać krótkie ćwiczenia np. w zakresie wczesnej nauki matematyki i czytania. Metoda jest tak opracowana, że ćwiczy i usprawnia myślenie operacyjne oraz stymuluje mowę, a nadaje się dla dzieci od drugiego dnia życia.

Polecane szkolenie

Nauka czytania

Wczesna nauka matematyki


Manualny rozwój dziecka w 1. miesiącu

Niewielu rodziców ma świadomość, że już w tak młodym wieku możemy wspierać sprawność manualną. Większość z nas utożsamia sprawność manualną ze sprawnością ręki. Niewielu ma świadomość, że sprawność dłoni jest efektem neurologicznej sprawności mózgu.

Myśląc o stymulowaniu sprawności manualnej, kupujemy zabawki, które noszą dumne miano zabawek edukacyjnych. Niestety oznaczenia wieku nie mają nic wspólnego z potrzebami rozwojowymi niemowlęcia. Zabawki z różnorodnymi fakturami będą przydatne dopiero na trzecim i czwartym poziomie funkcjonalnym mózgu. Natomiast duże, bezpieczne zabawki wspierają współpracę dwóch rąk, którą będziemy wspierać na piątym poziomie funkcjonalnym.

Polecane szkolenie

Pierwszy rok życia


Wzmożone napięcie mięśniowe

Powinieneś wiedzieć, że jeśli Twoje maleństwo ulewa lub wzmożone napięcie mięśniowe, albo inne problemy ze zdrowiem, to osiągnięcie wymaganych kluczowych umiejętności będzie trudne. Jeśli stosujesz klin w łóżeczku albo używasz innych zaleconych gadżetów w trosce o zdrowie, to Twoje maleństwo nie poradzi sobie bez Twojej pomocy. Musisz jak najszybciej ułatwić mu zdobycie kluczowych umiejętności.

Jeśli podczas ciąży mało się poruszałaś lub poród odbył się przez cesarskie cięcie, jeśli zauważasz jakąkolwiek asymetrię ciała, a maluszek niechętnie leży na brzuszku, to musisz mu pomóc. Bez Twojej pomocy nie będzie możliwy prawidłowy rozwój neurologiczny.

Jeśli do snu kładziesz dziecko na boku, to umów się na szkolenie (grupowe lub online) albo na konsultację z doktor Czerską jak najszybszej. Im szybciej rozpoczniesz prawidłowo wspierać rozwój, tym łatwiej będzie uzupełnić zaniedbane obszary.


Źródło:

[1] G. Doman: Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu czyli Opóźnionym umysłowo, upośledzonym umysłowo, z dziecięcym porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, spastycznym, wiotkim, sztywnym, z padaczką, autystycznym, atetotycznym, nadpobudliwym, z zespołem Downa. Poznań 1996, Wydawnictwo “Protext”.

[2] R. Nicolson, A. Fawcett, P. Dean: Impaired performance of children with dyslexia on a range of cerebellar tests. 1994, Annals of Dyslexia.

[3] A. Czerska: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko, Warszawa 2016, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.