Baza wiedzy

Metody nauki czytania – ranking

Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę, a także wady i zalety czterech wiodących metod stosowanych w Polsce. Niezdecydowani znajdą na końcu podsumowanie.

Metody nauki czytania – ranking

Zanim dokonamy wyboru, warto poznać cztery wiodące metody nauki czytania stosowane w Polsce. Skupmy uwagę na efektach, ale wcześniej zastanówmy się, jakich efektów oczekujemy. Na szkoleniach szybkiego czytania dla młodzieży i dorosłych trenerzy przekonują nas do rezygnacji z nawyków szkolnych. Po pierwsze, powinniśmy ogarniać wzrokiem treść jako całość, zamiast składać litery czy sylaby. Po drugie, wyłączmy „wewnętrznego lektora”, który siedzi w naszych głowach i czyta nam tekst na głos, co nas spowalnia.

Zatem ucząc czytania, nie wpajajmy dziecku nawyków, których przez całe życie będzie się oduczać. Uczymy je czytać szybko i ze zrozumieniem już od najmłodszych lat.

Niżej przedstawione cztery metody nauki czytania, które nadają się dla dzieci w różnym wieku, gdyż każda korzysta z innych umiejętności mózgu.

Niewielu zdaje sobie jednak sprawę, że nauka czytania zmienia mózg – każda z metod inaczej.

metody nauki czytania ranking.

 

 

metody nauki czytania ranking czytanie globalne metoda sylabowa krakowska glottodydaktyka czytanie dla rozwoju dr Czerska

 


 

Ranking wiodących metod nauki czytania stosowanych w Polsce

Poniżej znajdziesz szczegółowy opis oraz zalety i wady każdej z czterech wiodących metod nauki w Polsce. Zacznijmy od podsumowania w tabeli.

Metody Nauki Czytania Czytanie Globalne Domana Sylabowa Krakowska Glottodydaktyka Dr Czerska


 

Czytanie dla rozwoju w metodzie Cudowne Dziecko dr A. Czerskiej

Opis

Typ: metoda globalna, obrazowa, otwarta.

Autor: dr Aneta Czerska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, specjalista rozwoju dzieci, lider wczesnej edukacji, matematyk.

Pierwsza publikacja: 2009.

Pochodzenie: Polska (Warszawa), Dania.

Dla kogo: dla dzieci w wieku 0-7 lat: może być stosowana od urodzenia, głównie do 7 roku życia, choć używana jest również później do poprawy szybkości i zrozumienia.

Charakterystyka: prezentowanie całych wyrazów, a także zdań, na kartach, nagradzanie dziecka książkami, które samo potrafi przeczytać. Technika prezentacji i harmonogram wprowadzania wyrazów i zdań rozwija myślenie operacyjne, kreatywność i pamięć fotograficzną.

Efekty: czytanie specjalnie opracowanych książek już po kilku dniach od rozpoczęcia nauki oraz rozszyfrowanie kodu liter po kilku lub kilkunastu miesiącach nauki czytania.

Działanie na mózg: wykorzystuje i silnie rozwija zdolności takie jak pamięć fotograficzną, kreatywność, wyobraźnię, dostrzeganie szczegółów, a przede wszystkim myślenie operacyjne. i inteligencję.

Cel: prawidłowy rozwój neurologiczny mózgu i pomnażanie zdolności oraz odszyfrowanie kodu liter i samodzielne czytanie nowych wyrazów i zdań z łatwością, a przede wszystkim ze zrozumieniem.

Badania efektywności: jedyne na świecie badania efektywności metody wczesnej edukacji oraz jedyne na świecie badania efektywności metody nauki czytania przeprowadzone w latach 2003-2013 wykazały, że efektywność metody wynosi 90,4%.

książka Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko

Zalety:

  1. Opracowana dla wspierania właściwego rozwoju neurologicznego dziecka – rozwija wzrok, słuch i mowę już od urodzenia.
  2. Naturalna – nauka czytania przebiega jak nauka mowy – dzięki wielu obserwacjom dziecko samo odszyfrowuje kod liter.
  3. Jest to niezwykłe ćwiczenie dla myślenia operacyjnego, kreatywności, pamięci fotograficznej i wyobraźni.
  4. Może być stosowana w nauce czytania dowolnie małych dzieci – nawet od drugiego dnia życia.
  5. Dzieci zdrowe, dzięki jej stosowaniu, spostrzegane są jako inteligentniejsze od rówieśników, a dzieciom z uszkodzeniem mózgu pomaga powrócić do zdrowia, poprawiając organizację neurologiczną.
  6. Rozbudza zainteresowanie i miłość do nauki czytania – nauka odbywa się w domu w atmosferze miłości i akceptacji.
  7. Wymaga bardzo mało czasu – mniej niż pół minuty dziennie.
  8. Nadaje się dla dzieci zdrowych, jak i z uszkodzeniami mózgu – zapobiega dysfunkcjom rozwojowym.
  9. Jest dostosowana do specyfiki języka polskiego – mimo iż jest to metoda globalna, gdyż uwzględnia odmianę i zmieniające się końcówki.
  10. Jest jedyną przebadaną naukowo metodą nauki czytania na świecie.
  11. Dziecko uczone czytania metodą Cudowne Dziecko rozumie co czyta szybciej niż przy zastosowaniu innych metod.

Wady:

  1. Metoda powinna być stosowana jako pierwsza. Im mniej dziecko zostało wcześniej nauczone, tym więcej może odkryć samo – z korzyścią dla rozwoju inteligencji. 
  2. Efektywność zależy od wielu czynników związanych z dzieckiem, rodzicem i wykładowcą, dlatego konieczne jest odbycie szkolenia dla rodziców.
  3. Osoby spoza Warszawy korzystają ze szkolenia online przez Skype (częściej indywidualnego), ale rodzice, którzy odbyli szkolenie grupowe wykonują więcej materiałów edukacyjnych samodzielnie.
  4. Wymaga systematyczności – nauka powinna być prowadzona codziennie, choć króciutko – pół minuty dziennie.
  5. Może wymagać od rodzica czasu na przygotowanie samodzielnych materiałów – około pół godziny tygodniowo, choć nie jest to niezbędnie konieczne. Można bowiem zakupić gotowe zestawy książek, kart i gier oraz program komputerowy.
  6. Stosowanie programu komputerowego ułatwia naukę czytania. Niestety jest on dostępny w sprzedaży tylko dla uczestników szkolenia, gdyż nie zawiera instrukcji.

 


 

Sprawdź efekty metody nauki czytania Cudowne Dziecko

 

Dziewczynka, przedstawiona na poniższym filmie, zaczęła naukę czytana w języku polskim metodą Cudowne Dziecko krótko po urodzeniu. W wieku 3 lat udowodniła, że samodzielnie odszyfrowała kod liter. Mimo iż nigdy nie była uczona liter, potrafiła samodzielnie czytać zupełnie nowe wyrazy, których rodzice nie prezentowali podczas wcześniejszej nauki czytania.

W wieku 4 lat, czytała płynnie w języku polskim i angielskim, a w wieku 6 lat osiągnęła tak dużą prędkość czytania jak uczniowie o 6-7 lat starsi. Podczas badania w przychodni psychologiczno-pedagogicznej okazało się, że dziewczynka powinna mieć dysleksję. Badająca dziewczynkę pedagożka nie potrafiła zrozumieć, jak to możliwe, że dziecko czyta tak płynnie, szybko i z pełnym zrozumieniem.

 

Więcej informacji o teoretycznych podstawach, badaniach efektywności i efektach metody nauki czytania opracowanej przez doktor Czerską znajdziesz w publikacji naukowej. Książkę “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko” recenzowały prof zw. dr hab. Maria Jakowicka i dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur.

 

Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, jak nauczyć małe dziecko czytać pomnażając przy tym jego inteligencję, jest szkolenie prowadzone przez Autorkę metody nauki czytania – doktor Anetę Czerską. Rodzice mogą wybrać szkolenie grupowe lub szkolenie online w formie indywidualnego spotkania przez Skype. Więcej informacji na ten temat znajduje się w liku poniżej.

 

 

Jeśli jeszcze nie jesteś pewien, kiedy weźmiesz udział w szkoleniu, to kup zestaw dla metody nauki czytania Cudowne Dziecko, aby przekonać się, jak łatwa i przyjemna może być nauka czytania.

 

 

 


 

Glottodydaktyka czyli nauka czytania przez składanie głosek wg dr hab. B. Rocławskiego

Opis

Typ: metoda głoskowa, logiczna, zamknięta.

Autor: dr hab. Bronisław Rocławski.

Pierwsza publikacja: 1991.

Pochodzenie: Polska (Gdańsk).

Dla kogo: dla dzieci w wieku 6-10 lat.

Charakterystyka: poznanie głosek i odpowiadających im liter (36 głosek i ponad 44 liter), opanowanie analizy i syntezy dźwiękowej, a następnie nauka czytania połączona z nauką czytania poprzez składanie głosek.

Efekty: metoda szkolna przynosząca efekty stopniowo: po kilku miesiącach czytanie prostych wyrazów, po kilku latach czytanie dowolnych tekstów.

Działanie na mózg: wykorzystuje i silnie rozwija logikę.

Cel: nauka czytania poprzez składanie głosek.

Badania efektywności: brak publikacji.

Zalety:

  1. Logiczna, poprawnie skonstruowana metoda czytania poprzez składanie głosek – uwzględnia wszelkie zmiany brzmienia głosek np. litera b ubezdźwięcznia się w wyrazie „babcia”.
  2. Metoda dostosowana do rozwoju neurologicznego dzieci szkolnych (zdrowych) w wieku 6-10 lat.
  3. Zwraca uwagę na trudności ortograficzne.
  4. Jest dostosowana do specyfiki języka polskiego.
  5. Może być stosowana jako metoda uzupełniająca przy wcześniejszym zastosowaniu Czytania dla rozwoju metodą „Cudowne Dziecko” dr A. Czerskiej.

Wady:

  1. Nie powinna być stosowana do nauki czytania małych dzieci – do 6 roku życia.
  2. Nauka przedszkolaków powodować będzie szybki zanik zdolności takich jak pamięć fotograficzna i kreatywność.
  3. Klasyczna metoda szkolna – zamknięta, odtwórcza – nauczyciel wykłada wiedzę, a dziecko przyswaja i wykonuje polecenia.
  4. Brak miejsca na kreatywność dziecka – dziecko nie może samo odkryć czegoś, co zostało już powiedziane.
  5. Nauczać może wykwalifikowany nauczyciel po odpowiednich szkoleniach.
  6. Metoda jest trudna dla rodzica – ilość informacji i reguł paraliżuje osoby bez wykształcenia polonistycznego.
  7. Wymaga użycia kosztownych materiałów.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna czyli metoda krakowska prof. J. Cieszyńskiej

Opis

Typ: metoda sylabowa, logiczna, zamknięta.

Autor: prof. zw. dr hab. Jadwiga Cieszyńska-Rożek – psycholog-logopeda, profesor zwyczajny w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Pierwsza publikacja: 2001.

Pochodzenie: Polska (Kraków).

Dla kogo: dla dzieci w weku 3-6 lat, które posiadają umiejętność analizy i syntezy sylabowej.

Charakterystyka: poznanie samogłosek, a następnie spółgłosek w sylabach – wprowadzane są sylaby, jako wyrazy dźwiękonaśladowcze, krótkie wyrazy i pseudowyrazy, następnie stopniowo sylaby otwarte i zamknięte – w celu czytania poprzez składanie sylab, o ile dziecko dysponuje umiejętnością analizy i syntezy sylabowej (która kształtuje się między 3-6 rokiem życia).

Efekty: metoda przynosząca efekty stopniowo: po kilku miesiącach czytanie prostych wyrazów, po kilku latach czytanie dowolnych tekstów.

Działanie na mózg: wykorzystuje i rozwija logikę.

Cel: nauka czytania poprzez składanie sylab.

Badania na efektywność efektywności: brak publikacji.

Zalety:

  1. Przeznaczona dla dzieci zdrowych oraz dzieci z problemami logopedycznymi.
  2. Jest dostosowana do specyfiki języka polskiego.
  3. Nauka może odbywać się w domu w atmosferze miłości i akceptacji, choć częściej stosują ją logopedzi.
  4. Rodzic może prowadzić naukę czytania w domu samodzielnie – korzystając ze specjalnie opracowanych zeszytów do nauki czytania.

Wady:

  1. Choć Autorka metody nauki czytania proponuje stosować metodę od 3 roku życia, to spowoduje to szybszy rozwój logiki, a to oznacza zanik zdolności takich jak pamięć fotograficzna, kreatywność, wyobraźnia, spostrzeganie szczegółów.
  2. Bazuje na zasadzie „powtarzanie – rozumienie – nazywanie” czyli jest metodą zamkniętą, odtwórczą – nie pozostawia dziecku miejsca na samodzielne odkrywanie.
  3. Choć nauka odbywa się w domu, to nie zrezygnowano z elementów sprawdzania (odpytywania), co niekiedy bywa spostrzegane jako zagrożenie dla procesu nauki.
  4. Na rynku pojawiają się  nieautoryzowane publikacje zniekształcające metodę i obniżające jej efektywność.
  5. Nauka powinna być systematyczna, aby przynosiła efekty.
  6. Choć metoda wykorzystuje elementy czytania globalnego, to zasady wprowadzania wyrazów są sprzeczne z zasadami metod globalnych, dlatego metoda ta nie współgra z innymi metodami: czytaniem globalnym lub czytaniem przez składanie głosek.

 


 

Nauka czytania metodą „Cicha Rewolucja” Glenna Domana

Opis

Typ: metoda globalna, logiczna, zamknięta.

Autor: Glenn Doman, asystent neurochirurga, rehabilitant, prekursor globalnych metod nauki czytania.

Pierwsza publikacja: 1965.

Pochodzenie: USA.

Dla kogo: dla dzieci od urodzenia, głównie z uszkodzeniami mózgu, ale stosowana także dla dzieci zdrowych, do nauki czytania w języku angielskim.

Charakterystyka: prezentowanie całych wyrazów, a także zdań na kartach.

Efekty: rozpoznawanie wcześniej prezentowanych wyrazów po kilku tygodniach, czytanie specjalnie opracowanych książek po kilku miesiącach.

Działanie na mózg: wykorzystuje i rozwija logikę, ćwicząc zapamiętywanie z powtórzeniami, choć wykorzystuje też widzenie obrazowe.

Cel: rozwój neurologiczny mózgu i czytanie poprzez zapamiętywanie wyrazów jako całości – co sprawdza się w języku angielskim.

Badania efektywności: brak.

Zalety:

  1. Rozwija wzrok, słuch i mowę.
  2. Może być stosowana w nauce czytania dowolnie małych dzieci – nawet od urodzenia, choć głównie dzieci z uszkodzeniem mózgu.
  3. Nauka odbywa się w domu w atmosferze miłości i akceptacji.

Wady:

  1. Nie jest dostosowana do specyfiki języka polskiego w szczególności do odmiany wyrazów i zmieniających się końcówek.
  2. Nie przeprowadzono naukowych badań efektywności, przez co nie wiadomo jaka jest efektywność metody i od czego zależy.
  3. Bardzo wielu rodziców przerywa naukę tą metodą ze względu na brak zainteresowania dziecka – często już po dwóch tygodniach – gdyż metoda jest zbyt monotonna dla dzieci zdrowych.
  4. Na rynku pojawiło się wiele nieautoryzowanych publikacji zniekształcających metodę i obniżających jej efektywność.
  5. Może wymagać od rodzica czasu na zaplanowanie nauki i przygotowanie samodzielnych materiałów – około godziny lub dwóch tygodniowo.
  6. Nauka wymaga systematyczności: kilkunastu, bardzo częstych – co pół godziny – sesji nauki dziennie.

 

Dlaczego rodzice interesują się nauką czytania małych dzieci?

Co szósty polski uczeń w wieku piętnastu lat ma na tyle duże kłopoty z czytaniem, iż nie może kontynuować edukacji oraz nie jest przygotowany do aktywności na rynku pracy. Ponadto rośnie odsetek dzieci, które nie radzą sobie z wyzwaniami, jakie stawia szkoła. Natomiast odsetek dzieci z dysleksją przekracza średnią europejską.

Czytanie wymaga sprawności mózgu na jeszcze wyższym poziomie niż mowa. Dlatego nie wolno nam zmarnować pierwszych sześciu lat życia, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny. Ze względu na słabe wyniki edukacji szkolnej, rodzic staje się kluczowym ogniwem w rozwoju dziecka.

Jak nauczyć czytać?

Nie ma znaczenia czy Twoje dziecko ma 6 lat czy 6 miesięcy. Nadal może rozwinąć mózg ucząc się czytania łatwo, szybko, a przede wszystkim ze zrozumieniem. Wybór metody nauki czytania ma tu zasadnicze znaczenie.

Zacznij i kontynuuj przez minimum 6-9 miesięcy Czytanie dla rozwoju w metodzie Cudowne Dziecko. Jeśli będzie to konieczne, jeśli zostało Ci zbyt mało czasu do rozpoczęcia nauki szkolnej, albo byłeś nieregularny i dziecko nie osiągnęło jeszcze pełnej sprawności, to w wieku 6 lat możesz doszlifować efekty, używając Glottodydaktyki.

 

Polecane szkolenia

Nauka czytania

 

Polecane Produkty

Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko

Zestaw do nauki czytania

 

Polecane artykuły

35 najpopularniejszych błędów w nauce czytania

Nauka czytania – czego ne wiesz, a powinieneś