Baza wiedzy

Najlepsze książki do nauki czytania

Duże litery, proste ilustracje, nieodwracające uwagi od tekstu, zabawne historie – to początek długiej listy zalet, które sprawiają, że to najlepsze książki do nauki i samodzielnego czytania.

Najlepsze książki do nauki czytania

Zdaniem matek i blogerek najlepsze książki do nauki czytania dla dzieci oraz książki do samodzielnego czytania to te wydane przez Instytut Rozwoju Małego Dziecka, opracowane przez doktor Anetę Czerską. Jest ona pedagogiem, specjalistą rozwoju małego dziecka i autorką jedynej metody nauki czytania, która została zweryfikowana naukowo.

Poniżej opinie, ale także zalety i wady książek do nauki czytania dla dzieci, opis serii książek dla początkujących czytelników oraz film pokazujący, jak dzieci radzą sobie z czytaniem tych książek. Możesz też od razu przejść do Kompletu 1, który zawiera serię 9 pierwszych książek do nauki czytania z dużymi literami, jednym zdaniem na stronie i ilustracjami, które nie odwracają uwagi od tekstu.

Jak Nauczyć Dziecko Płynnie Czytać Przedszkolak Czyta Książkę Do Nauki Czytania

Książki do nauki czytania znajdują się w Komplecie 1 do nauki czytania razem z kartami i planszami do gier bingo. Komplet nosi tytuł “9 książek na 9 tygodni” i zawiera 9 pierwszych książek do nauki i samodzielnego czytania.

Kolejne 16 książek do nauki czytania dla dzieci w Aplikacji “Cudowne czytanie 1”

Dalsze książki do nauki czytania znajdziesz w programie komputerowym “Cudowne czytanie 1” – aplikacji na komputery, tablety i telefony. Jest tam 16 e-booków na wyższym poziomie zaawansowania niż książki z Kompletu 1. Poziom książeczek delikatnie rośnie z każdą książką, poczynając od pierwszej papierowej książki z Kompletu 1, a kończąc na ostatniej książce z aplikacji, która liczy ponad 30 stron i zawiera zdania wielokrotnie złożone.

nauka czytania karty zestaw program komputerowy aplikacja do nauki czytania 12 e-book

 

Książki do nauki czytania dla dzieci, jak i metoda nauki czytania, zostały poddane weryfikacji naukowej. Badania trwały 10 lat, a efektywność metody Cudowne Dziecko wyniosła ponad 90%, co oznacza, że prawie każde dziecko może nauczyć się czytać z sukcesem – łatwo, szybko i przyjemnie. Jest to jedyna metoda na świecie, której efektywność została zweryfikowana w badaniach naukowych. Jedynym sposobem, aby ją poznać, jest szkolenie prowadzone przez autorkę. Szkolenie jest prowadzone kilku formach do wyboru:

  1. szkolenie grupowe, stacjonarne – najczęściej w Warszawie
  2. grupowe szkolenie online na żywo,
  3. indywidualne szkolenie online.

 

Zanim kupimy książki do nauki czytania dla dziecka warto poznać 35 najpowszechniejszych błędów w nauce czytania, aby ich uniknąć. Niżej podlinkowana lista przyda się również przy wyborze metody nauki czytania, a także książek, które z metodą są powiązane. 

dziecko samodzielnie czyta książkę do nauki czytania


 

Najważniejsze cechy książek do nauki czytania i samodzielnego czytania

Książki do nauki czytania dla dzieci:

  1. zawierają  dużą czcionkę,
  2. historie są zabawne, radosne, dowcipne, czasem pisane wierszem,
  3. ilustracje nie przeszkadzają w czytaniu, nie rozpraszają, nie odciągają uwagi  swoimi kolorami,
  4. obrazki nie nie podpowiadają, bo znajdują się na osobnej stronie niż tekst – dziecko najpierw widzi zdanie, aby po jego przeczytaniu przekonać się, czy miało rację i spojrzeć na ilustrację.

Książki są tak opracowane, że dziecko czyta je bardzo łatwo i szybko. Uczy się przy tym czytania szybkiego i ze zrozumieniem. A przy tym robi to z radością, co motywuje do dalszej nauki czytania.

W recenzji Blogerka napisała:

[…]co takiego jest w tych książkach Anety Czerskiej, że nazwałam je idealnymi. Już wyjaśniam.

[…]najważniejszy jest tekst. Może niektórym z was książeczki wydadzą się mało ciekawe właśnie ze względu na tą prostotę i brak przyciągających uwagę dziecka wielobarwnych ilustracji, ale dla mnie to nie jest żaden minus. W dzisiejszym przeładowanym wieloma bodźcami świecie, w którym funkcjonują nasze dzieci, to nawet dobrze,  jak czasem książka daje minimum bodźców odwracających uwagę od najważniejszego – od tekstu.

Powiedziałabym, że książki urzekają swoją prostotą. Cieszę się, że wyróżniają się spośród innych książeczek, jakie posiadamy.

matka z dzieckiem czyta książkę


 

Opis 10 najlepszych książek do nauki czytania

Zestaw 1 książek do nauki czytania – naucz czytać 9 książek w 9 tygodni

Książki do nauki czytania są skonstruowane w ten sposób, aby po tygodniu nauki i zabawy dziecko otrzymało książkę, którą będzie umiało samodzielnie przeczytać. Zatem 9 książek tworzy zestaw, który wzbogacony jest o specjalne karty do nauki czytania i plansze do gier. Co tydzień dziecko dostaje w prezencie jedną z dziewięciu książek do nauki czytania, a raczek książkę do samodzielnego czytania.

Zestaw 2 książek do nauki czytania

Drugi zestaw zawiera kolejne książki do nauki czytania i samodzielnego czytania, ale są one znacznie grubsze, gdyż zawierają blisko 40 kartek. Zestaw jest przygotowany do nauki i zabawy zarówno w języku polski, jak i angielskim. W zestawie 2 są także załączone karty do nauki czytania i gry.

zestaw do nauki czytania książki karty i gry


Książki do nauki czytania – opinie

Matka dwuletniej Mai i blogerka wymieniła długa listę plusów, ale także niewielkie minusy.

Zalety książkI do nauki czytania

  1. Czarno-białe ilustracje – które nie odciągają uwagi od tekstu,
  2. Ilustracje przypominające rysunki w malowankach – kojarzą się z zabawą i przyjemnym spędzaniem czasu,
  3. Podwójne wykorzystanie – książki mogą służyć nie tylko do czytania, bo taki jest ich nadrzędny cel, ale także do kolorowania
  4. Prosta treść – poziom 1 zaczyna się od 2-3 wyrazowych zdań. Jest to łagodne przejście od wyrazów do zdań.
  5. Duży odstęp wyrazu od wyrazu – co pozwala dziecku skupić uwagę na danym wyrazie.
  6. Odstęp między wyrazami a znakami przestankowymi – szczególnie ważne w metodach nawiązujących do czytania globalnego – a naukowe uzasadnienie tego faktu opisane jest w książce “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecieca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”.
    • Brawo za dla Anety Czerskiej za ten pomysł. Przejrzałam jeszcze raz moje angielskie skarby i takiego zabiegu w nich nie znalazłam. Nie znam naukowych podstaw do tego, ale skoro spacje pomiędzy wyrazami powinny być wystarczająco duże dla dziecka, żeby wszystko się mu nie zlewało w jedną całość, to myślę, że to samo tyczy się odległości znaków interpunkcyjnych od słów. – napisała Blogerka.

  7. Tematyka mieszcząca się w obszarze zainteresowań dziecka
    • Weźmy chociażby książkę o zabawie w kałuży. Pokażcie mi dziecko, które nie chce wskoczyć do kałuży, jak tylko ją zobaczy.

  8. Styl, który podoba się także rodzicowi – bo wtedy chwile spędzone z czytaniem przepełnione są dobrym nastrojem.
  9. W dwóch książeczkach tekst się rymuje – co wprowadza melodię wypowiadanych słów, co maluchy uwielbiają.
  10. Fabuła tyczy się tej samej rodziny, dzięki temu słowa są utrwalane bez poczucia sztywnych powtórzeń, a to jest niezwykle istotne w przypadku starszych dzieci.
  11. Książeczki podobają się zarówno chłopcom, jak i dziewczynkom, bo opisuje ich świat i ich zainteresowania – Karol bawi się samochodem, a nieco dalej Karolcia bawi się klockami.
  12. Nie szufladkują roli matki i ojca w rodzinie – na przykład tata sprząta.
  13. Nie szufladkują roli dziewczynki i chłopca – Karolcia bawi się klockami, a nie lalkami.
  14. Zdania na kolejnych stronach danej książeczki dotyczą jednej tematyki np. czynności, czy upodobań. Książki są spójne tematycznie, układają się w całość. Tymczasem autorzy innych książek do nauki czytania i do samodzielnego czytania, szukając łatwych słów, tworzą bałagan tematyczny.
  15. Promują czytanie
    • Już na okładce mamy 2 rysunki: dziecka czytającego z mamą i dziecka czytającego z tatą. W niektórych książeczkach tata czyta, w innych mama na przykład opalając się na plaży. Dla mnie to jest pokazanie, że książka to fajny sposób na spędzanie czasu dla całej rodziny.

  16. Najlepszy rozmiar wyrazów dla wzroku małego czytelnika.
  17. Okładka każdej książeczki wygląda identycznie, jedyną różnicą jest tytuł – zmusza to dziecko do zwrócenia uwagi na tekst i zrozumienia, że niesie on bardzo istotne informacje – ważniejsze niż ilustracja.
    • Dla mnie to plus, bo Maja chcąc wybrać swoją ulubioną książeczkę z zestawu będzie musiała zwrócić uwagę na tytuł książki, czyli na tekst i na to jak się różni w stosunku do innych.

  18. Na jednej stronie książki znajduje się maksymalnie jedno zdanie – przy niewielkim nakładzie pracy, maluch czuje, że wręcz płynie przez strony – przekręcając stronę po stronie – jak dorośli, a nawet szybciej, bo maluchy są niecierpliwe i chcą szybko przekładać strony.

  19. Książki zawierają ok. 15-20 słów – mały czytelnik skończy ją szybko i będzie mieć w pamięci całą treść, zrozumie dowcip lub morał, dzięki czemu odczuje przyjemność czytania.
  20. Najlepsza czcionka do czytania globalnego oraz do szybkiego czytania – bo czcionki stosowane w książkach dla dzieci często odwracają uwagę, a nawet utrudniają zrozumienie tekstu. Czcionka może spowalniać czytanie, a więc także utrudniać zrozumienie. Tymczasem dr Czerska dobrała tak czcionkę, aby przyspieszyć i ułatwić czytanie, a więc także zrozumienie.
  21. Poziomy układ książek – pozwala na to, aby całe zdanie mieściło się w jednej linii.
  •  

…prosi nas, aby wybrane książeczki czytać jej nawet 10 razy pod rząd. Wśród tych wybranych są właśnie książeczki wydawnictwa Cudowne Dziecko. Patrzy z zaciekawieniem na tekst, komentuje obrazki, tylko czekać, aż z dnia na dzień weźmie i przeczyta. I wtedy nie będzie wątpliwości, czy czyta czy nie czyta, bo tekst jest oddzielony od obrazka.

.

 


Wady książkI do nauki czytania

Mama Mai wymienia dwa minusy.

  1. Książeczki są wykonane z miękkiego kartonu, który bardzo małemu dziecku może sprawiać trudność przy samodzielnym przekręcaniu strony.
    • Strony książeczek są znacznie grubsze niż zwyczajnych książek, aby dziecko ich nie zniszczyło.
    • Są matowe, a nie powlekane, aby rodzic lub dziecko mogli je pokolorować.
    • Nie są jednak tekturkami, jak w przypadku książek dla niemowląt.
    • Dlatego bardzo małym dzieciom, które mają jeszcze problem z chwytaniem małych elementów, strony przekręcają rodzice.

Na obecną chwilę Maja nie niszczy i nie gryzie książek, ale kto wie, ile by wytrzymały w dobrym stanie w przypadku dużo młodszego dziecka. Teraz wszystkie książki są rozsiane po całym domu.

2. W książce ósmej pod tytułem “Zdrowie” znajduje się literówka. Użyty został wyraz “Abym” zamiast “Aby”. Rodzice zamazywali jedna literę korektorem.

W nowym zestawie, który jest bestsellerem, nie ma już tej literówki. Ponadto zestaw książek został wzbogacony o gry i karty z wyrazami i zdaniami. Zawiera także instrukcję. Teraz, w nowej szacie graficznej jest przeznaczony nie tylko dla absolwentów szkolenia dr Czerskiej “Nauka czytania“.


 

Co wybrać: książki do nauki czytania sylabowego czy globalnego?

Książki do nauki czytania metodą sylabową są często poszukiwane dla dzieci 6-letnich, 5-letnich, a nawet dla dzieci 4-letnich i 3-letnich. Tymczasem w 2009 roku pani profesor Edyta Gruszczyk-Kolczyńska zauważyła, że stosowanie metod szkolnych względem dzieci przedszkolnych nie przynosi spodziewanych efektów.

Natomiast doktor Czerska opracowała metodę nauki czytania dla dzieci najmłodszych, która jako jedyna na świecie została zweryfikowana naukowo.

Nauka czytania opracowana przez doktor Czerską rozwija wzrok, słuch i mowę, ale także silnie wspomaga myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć. To dlatego dzieci, które są uczone czytania metodą Cudowne Dziecko, spostrzegane są jako inteligentniejsze od rówieśników.

Książki do nauki czytania metodą sylabową

Książki do nauki czytania metodą sylabową są najlepsze dla dzieci szkolnych, w szczególności dla 7-latków i dzieci starszych. Metoda sylabowa powinna być stosowana wobec dzieci, które potrafią dokonać analizy i syntezy dźwiękowej. Jest to umiejętność charakterystyczna dla dzieci szkolnych, dla 7-latków, a nie dla 6-latków, które bardzo często mają z tym problem.

Książki do nauki czytania globalnego dla przedszkolaków: 6-latków, 5-latków, 4-latków i 3-latków

Doktor Czerska opracowała książki do nauki czytania z myślą o najmłodszych czytelnikach, dlatego nadają się one dla 6-latka, 5-latka, 4-latka i 3-latka.

Rodzic prezentuje na kartach wyrazy, następnie ćwiczy je w zdaniach, aby pod koniec tygodnia nauki podarować dziecku książkę, którą ono będzie umiało przeczytać samodzielnie, choć to nie musi oznaczać “czytania na głos”. Okazuje się bowiem, że czytanie na głos spowalnia czytanie i zmniejsza zrozumienie. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj poniższy artykuł.


Poziomy trudności książek do nauki czytania

Zestaw do nauki czytania dla małych dzieci nosi tytuł “9 książek na 9 tygodni”. Zatem zawiera 9 książek na 3 poziomach trudności.

I poziom trudności

  1. Rodzina” – zapoznanie z rodziną Karola i Karolci
  2. „Niedziela” – o spędzaniu wolnego czasu
  3. „Ulubione”- o ulubionych przedmiotach
  4. „Wakacje” – o ulubionych miejscach i wakacyjnych aktywnościach
  5. „Sobota” – o obowiązkach i przyjemnościach

II poziom trudności

  1. „Porwanie” – Historia o zabawie w przebieranie i o porwaniu i uratowaniu księżniczki, ze szczęśliwym zakończeniem.
  2. „Kapelusz mamy” – Trzymająca w napięciu historia o kapeluszu porwanym przez wiatr.
  3. „Sporty zimowe” –  Humorystyczna historia o tym, jakie sporty zimowe uprawia rodzina Karola i Karolci.

III poziom trudności

  1. „Wspólna zabawa” – Historia ucząca współpracy i wspólnej zabawy.

Dodatkowo zestaw zawiera:

  1. karty do nauki wyrazów i zdań – 162 sztuki
  2. Gry bingo, aby utrwalić słownictwo i bawić się nauką czytania – 66 plansze
  3. Instrukcja – 4 strony w formacie A4

Zamiast oznaczenia poziomu trudności, książki mają numery kolejne. Zatem należy je wprowadzać po kolei według numeracji, a ich poziom trudności wzrasta płynnie.

najlepsze książki do nauki czytania i do samodzielnego czytania

Podsumowując, jest bardzo rodzinnie i znajomo, a jednocześnie prosto.

Książki do samodzielnego czytania dla 6-latków i do nauki czytania dla 5-latka, 4-latka i 3-latka

Specyfikacja:

  • bardzo duża pogrubiona czcionka,
  • miękkie strony, ale gruby papier,
  • ilustracja jest niewidoczna, kiedy dziecko czyta zdanie,
  • ilustracjami są obrazki do kolorowania,
  • książki liczą po ok. 10-12 stron,
  • na końcu znajduje się podsumowanie.

Na końcu każdej książeczki jest zbiór wszystkich zdań w niej zamieszczonych, co można wykorzystać do sprawdzenia przed wprowadzeniem książki, czy dziecko poznało już na planszach wszystkie słowa zawarte w książce bez konieczności przeglądania całej pozycji.

Tymczasem absolwenci szkolenia o nauce czytania, inaczej korzystają z tego podsumowania. Dr Czerska zamieściła go z myślą o dzieciach i nauce czytania.

Natomiast Matka i Blogerka Bobospeaks.pl napisała:

Dzisiaj dotarły do mnie zamówione, pod wpływem tego bloga, książeczki wydawnictwa Cudowne Dziecko. Moje 3-letnie córki są nimi zachwycone. Od razu usiadły, gotowe do słuchania. Musiałam przeczytać serię 3 razy, dopiero odpuściły. Tak więc jeżeli chodzi o zainteresowanie dzieci tymi pozycjami to 5+. Zobaczymy jak będzie jutro…czy książki okażą się równie interesujące:)
Z punktu widzenia Rodzica, to trochę ciężko przerzuca mi się strony. Wydaje mi się, że gdyby strony, lub chociaż okładka, były grubsze, łatwiej by się z nimi pracowało.
Reakcje dzieci na tekst (te najbardziej zabawne): Książeczkę „Co się dzieje?” moje dziecko skomentowało w ten sposób: Tata posprzątał a piesek robi siusiu. „Sporty zimowe” doczekały się komentarza typu: Dlaczego tata nic nie potrafi robić? ???? nim dotarłyśmy do sanek, oczywiście.
To taki komentarz na gorąco. Mam oczywiście inne spostrzeżenia, o nich jednak innym razem ????

Książki do samodzielnego czytania oraz książki do nauki czytania muszą dawać dziecku satysfakcję i pewność, że potrafi ono czytać. Wtedy będzie miało ono motywację, aby dalej – mimo iż nie jest to łatwe – próbować dowiedzieć się, co kryją litery, wyrazy i zdania.

Natomiast miesiąc po opublikowaniu recenzji na blogu Teachyourbaby, Blogerka napisała do dr Czerskiej:

Witam,

Pani książeczki działają cuda. Co prawda jeszcze nie u nas, ale to kwestia czasu, tak myślę. Proszę zobaczyć: https://bobospeaks.pl/czytanie-globalne-w-naszym-domu/#comment-8263 U nich bez kart, bez Domana, bez żadnej metody. Po prostu Pani książeczki.
Pozdrawiam,

 

Autorką książek jest dr Aneta Czerska, dydaktyk, pedagog, a także matematyk, która wykorzystuje najnowsze osiągnięcia nauki do wspierania rozwoju dziecka, zapobiegania dysfunkcjom i rozwoju naturalnych zdolności, z którymi rodzi się każdy człowiek, a które nierozwijane zanikają.

 

Polecane szkolenia

Nauka czytania

Polecane produkty

Zestaw do nauki czytania

 

Źródło cytowanej recenzji: http://teachyourbaby.pl/index.php/2018/03/17/idealne-ksiazki-do-czytania-globalnego-w-jezyku-polskim-maja-skonczyla-23-miesiace/

 

Książki do samodzielnego czytania i do nauki czytania czytanie globalne dziewczynka czyta zdanie   Książki do samodzielnego czytania i nauki czytania dziewczynka ogląda ilustrację

Książki do nauki czytania i samodzielnego czytania czytanie globalne chłopiec czyta zdanie   Książki do nauki czytania i samodzielnego czytania czytanie globalne chłopiec ogląda obrazek