Aktualności

Chcesz wyeliminować błędy wychowawcze?

Rodzice, którzy odczuwają trudności wychowawcze, widzą nadzieję w konsultacji indywidualnej z pedagogiem. W czym tkwi sedno sprawy?

Chcesz wyeliminować błędy wychowawcze?

Rodzice, którzy odczuwają trudności wychowawcze, widzą nadzieję w konsultacji indywidualnej z pedagogiem. Czy i jak mogę im pomóc?

Na początek byłoby najlepiej, aby rodzic zapomniał wszystko, co dotychczas dowiedział się o wychowaniu dzieci.

Każdy z nas popełnia wiele błędów wychowawczych – najczęściej nie zdając sobie z tego sprawy. Czasem zdobywamy się na refleksję nad swoim postępowaniem. Miewamy nawet wyrzuty sumienia. Ale nasze rozmyślania dotyczą zazwyczaj naszej reakcji na daną sytuację, a nie sedna sprawy.

Czym jest sedno sprawy?

Co mam na myśli? Zastanawiamy się na przykład, jak skłonić dziecko do przeprosin. Czy tłumaczyć mu jego zachowanie, czy też pozostawić samo, aby przemyślało sytuację. Robimy sobie wyrzuty, jeśli krzyczeliśmy na dziecko lub je uderzyliśmy, ale nie myślimy o przyczynie niegrzecznego zachowania dziecka. Nie rozwiązujemy problemu, który leży głęboko, dlatego sytuacja ta będzie się powtarzać cyklicznie, tylko odrobinę zmieniona.

Dlaczego nie widzimy problemów leżących u podstaw?

Bo jest ich zbyt wiele i nakładają się na siebie. Dodatkowo wszyscy w około rozważają te same powierzchowne pytania – rodzina, przyjaciele, koledzy z pracy, czasopisma, a nawet telewizja:

  • Czy karać dziecko czy nagradzać, a jeśli tak – to jak?
  • Jak reagować na złe zachowanie?
  • Jak reagować, kiedy dziecko nie chce jeść, nie chce sprzątać, nie chce położyć się do łóżka, nie chce wstać rano i nie chce się ubrać, a jak już chce, to nie w to, co my akceptujemy?
A co byłoby, gdyby…

A co byłoby, gdyby dziecko zachowywało się stosownie do okoliczności, normalnie i spokojnie?

Nie potrzebowałoby kar i nagród. Nie musielibyśmy nakłaniać do przeprosin. Nie mielibyśmy o czym rozmyślać? Nie mielibyśmy o co się obwiniać i nad czym zamartwiać?

Ale czy to możliwe. Mnie trudno sobie nawet wyobrazić inną sytuację. Bo kiedy rozwiąże się problemy leżące u podstaw, zmieni się swoje emocje, styl zachowania i podejście do dziecka, problemów nie ma.

Jak to zrobić?

Na taki raj trzeba sobie zasłużyć od poczęcia. Spokój matki podczas ciąży gwarantuje spokojny sen noworodka.

Od urodzenia należy zadbać o prawidłowy rozwój motoryczny: ruchowy i manualny, czyli o tak zwaną motorykę dużą i małą. Mam na myśli pełzanie właściwym wzorcem naprzemiennym z odpowiednią dynamiką i raczkowanie właściwym wzorcem naprzemiennym, również z odpowiednią dynamiką. Dzięki temu mózg dziecka rozwija się prawidłowo.

Gro problemów wychowawczych ma swoje podłoże w niewygaśniętych odruchach, o co należy zadbać w pierwszym roku życia. Na przykład dziecko może być nieśmiałe ze względu na niewygaśnięty odruch Moro.

Równolegle należy zapewnić dziecku wiele okazji i bodźców do właściwego rozwoju równowagi.

Dodatkowo codziennie, niezależnie od wieku dziecka, konieczna jest odpowiednia ilość ruchu na świeżym powietrzu – aktywnego ruchu, a nie siedzenia w wózku czy piaskownicy.

Większość rodziców nie tylko nie wie nic o wygaszaniu odruchów, ale nie ma pojęcia, że dziecko można rozwijać manualnie od urodzenia.

Kiedy jesteśmy pewni, że rozwój motoryczny przebiega prawidłowo, powinniśmy zadbać o rozwój intelektualny. Najlepiej zapewniać bodźce już od urodzenia, równolegle z rozwojem ruchowym, ale najpóźniej w drugim roku życia.

Dzięki wczesnej edukacji (czytaniu, matematyce, wiedzy encyklopedycznej oraz rozwoju wyobraźni i kreatywności) dziecko staje się bardziej ciekawe świata. Wczesna edukacja buduje więź między matką a dzieckiem, a więc także wzajemne zrozumienie. Dziecko jest chętne do współpracy z rodzicem i skupione na rodzicu. Dzięki temu rozumie rodzica i chętnie mu pomaga.

Przez cały ten czas powinniśmy być świadomi naszych reakcji emocjonalnych. Czy reagujemy na negatywne sytuacje życiowe tak, jak chcielibyśmy, aby nasze dziecko reagowało?

Dziecko jest skupione na nas i uczy się dzięki naśladowaniu. Jeśli sytuacje zewnętrzne kreują nasze złe samopoczucie, złość, smutek lub bezradność, to dziecko nauczy się reagować podobnie.

Polecane szkolenie

Wczesna nauka matematyki

Nauka czytania

Mnożenie inteligencji

Rozwój emocjonalny

Rozwój kreatywności

 

Polecane Artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat