Aktualności

Czy nauka języków obcych u niemowlęcia nie opóźnia rozwoju mowy?

Zazwyczaj martwimy się, a logopedzi ugruntowują nasze obawy, że dziecko, które uczy się języka obcego, później będzie mówiło w języku ojczystym.

Czy jest to równoznaczne z opóźnieniem rozwoju mowy?

Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, watro wyobrazić sobie proces rozwoju mowy jako proces rozwoju mózgu.

Dźwięki dochodzą przez uszy do mózgu – czyli bodźce nerwowe są transportowane dzięki połączeniom nerwowym do odpowiednich ośrodków mózgu.

Połączenia, które są używane, są także wzmacniane – proces ten nazywamy mielinizacją.

 

Im częściej i im bardziej wyraźnie mówimy do dziecka, tym więcej bodźców do rozwoju mózgu dostarczamy.

Wyobraźmy więc sobie, że zamiast mówić do dziecka tylko po polsku, każde zdanie powtarzamy w języku angielskim.

Wtedy dziecko otrzyma dwa razy więcej bodźców stymulujących mózg do rozwoju. połączenia nerwowe będą silniejsze i będzie ich więcej.

 

Błędem byłoby, gdybyśmy powiedzieli, że dzieci uczące się kilku języków mają gorzej rozwinięte mózgi.

Takie dzieci mają lepiej rozwinięte mózgi, więcej połączeń i są one silniejsze.

Więc dlaczego panuje przekonanie, że takie dzieci zaczynają mówić później?

Powodem jest większa ilość informacji do przyswojenia.

Dwukrotnie większa ilość nazw, reguł gramatycznych powoduje, że mózg potrzebuje więcej czasu, aby zacząć aktywnie używać tych informacji – czyli mówić.

 

Kiedy dziecko, które uczy się od urodzenia kilku języków, zaczyna mówić?

Mieszkając w środowisku międzynarodowym w Danii obserwuję wiele mieszanych małżeństw.

Matka mówi do dziecka w jednym języku, ojciec w innym.

Między sobą porozumiewają się po angielsku, a w przedszkolu dziecko słyszy duński.

W wieku 3 i pół roku dzieci te płynnie porozumiewają się w czterech językach.

 

Tymczasem przeciętne dziecko mówi w języku ojczystym mając dwa, najdalej trzy lata.

To potwierdza, jak wspaniale rozwinięte są dzieci wielojęzyczne.

Dodatkowo bardzo szybko uczą się kolejnych języków, gdyż nowa wiedza wpisuje się w wiedzę już zdobytą.

 

 Ilu języków można uczyć dziecko?

Można uczyć dowolnie wielu.

Trudność w tym, jak to zrobić, skoro sami ich nie znamy.

Jest to dość łatwe, jeśli wie się ile minut dziennie na to poświęcić i jaką metodę przyjąć.

 

Ponadto wybierając pewne rodzaje języków obcych możemy przedłużyć funkcjonowanie zdolności językowych, które zauważamy u dzieci.

Dzięki temu starsze dziecko nauczy się wybranego przez siebie języka obcego tak samo łatwo jak przedszkolak.

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie języki wybrać, ile minut dziennie przeznaczyć na ich naukę i jak uczyć języka, którego nie znasz, aby przedłużyć zdolności językowe swojego dziecka to zgłoś swój udział w szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka.

[button_icon icon=”mail” url=”https://cudownedziecko.pl/kontakt/”]WYŚLIJ ZGŁOSZENIE[/button_icon] [button_icon icon=”book-open-bookmark” url=”https://cudownedziecko.pl/dla-rodzicow/terminy-szkolen/”]SPRAWDŹ TERMINY SZKOLEŃ[/button_icon]