tel. 22 292 31 42; kom. 501 184 420instytut@cudownedziecko.plpn-pt 8-17

Unikalna, kompleksowa metoda o sprawdzonych naukowo efektach

  • dla sukcesów szkolnych w nauce czytania, matematyki i przyrody
  • dla prawidłowego rozwoju neurologicznego, a zatem aby zapobiegać dysfunkcjom rozwojowym, m.in. dysleksji i problemom w nauce szkolnej
  • dla rozwoju intelektualnego: myślenia operacyjnego, pamięci, kreatywności
  • dla rozwoju naturalnych, wrodzonych zdolności, które posiada każde małe dziecko, jak słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne

Zapraszamy do wysłania zgłoszenia

Jak zacząć prawidłowo wspierać rozwój dziecka
w wieku przedszkolnym

Pierwsze 6 lat życia to najważniejszy okres, który ma ogromnie znaczenie dla dalszych sukcesów szkolnych i zawodowych. Wprawdzie już w pierwszym roku tworzy się więcej połączeń nerwowych niż przez całą resztę życia, to w okresie przedszkolnym włókna nerwowe stają się grubsze. Grube, izolowane włókna przesyłają impulsy 30-40 razy szybciej niż cienkie.

Konsekwencją cienkich włókien nerwowych jest dysleksja, na którą cierpi co trzecie dziecko z dużego miasta. Zatem w okresie przedszkolnym możemy zapobiec dysfunkcjom i problemom szkolnym (m.in. z pamięcią i skupieniem uwagi), z którymi boryka się 60% uczniów.

Okres 3-6 lat jest bardzo ważny, gdyż wtedy możemy zdiagnozować pierwsze symptomy zapowiadających się dysfunkcji. Ale przede wszystkim możemy uzupełnić rozwój, zapobiegając problemom w edukacji szkolnej. Jeśli dziś zbagatelizujemy te pierwsze oznaki opóźnień neurorozwojowych, to w wieku szkolnym będzie bardzo trudno zaradzić trudnościom w nauce. Im dziecko jest młodsze, tym łatwiejsze jest dokonanie poprawek i modyfikacji. Zatem cokolwiek niepokoi rodzica, z całą pewnością należy się tym zająć.

Czas między 3 a 6 rokiem życia jest też bardzo ważny ze względu na zdolności. Każde dziecko, od urodzenia, wyposażone jest w zdolności językowe, słuch absolutny, zdolności matematyczne i wiele innych. Zdolności te, jeśli nie są rozwijane, to zanikają – jedne zaczynają zanikać już w wieku 6 miesięcy, a inne w wieku 3 lat. Ale nadal  wiele z nich (choć nie wszystkie) można przywrócić i utrzymać. Wiemy jak i chętnie przekażemy ci tę wiedzę.

Z ośmiu szkoleń przygotowanych przez doktor Czerską, dla rodziców dzieci przedszkolnych dedykowanych jest poniższe 7:

Co może nas niepokoić? Jak zauważyć symptomy problemów w rozwoju przedszkolaka?

Jest bardzo wiele symptomów opóźnień neurorozwojowych, które bywają bagatelizowane do czasu, kiedy dziecko rozpoczyna edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną. Są bagatelizowane, gdyż da się z nimi żyć, ale lekarze nie mają wiedzy, jakie trudności w edukacji szkolnej te drobne symptomy zapowiadają. Dziecko jest szczęśliwe i nie odbiega intelektem czy sprawnością motoryczną od rówieśników.

Tymczasem wcześniej mogło napotkać sporo pomniejszych trudności jak kłopoty z karmieniem, snem, częstymi infekcjami uszu, nosa, gardła lub opóźnione osiąganie rozwojowych kamieni milowych w zakresie motoryki (pełzania, raczkowania i chodzenia) czy mówienia[1]. W wieku przedszkolnym możemy obserwować trudności w chwytaniu piłki, dużą wrażliwość na głośne i nagłe dźwięki, nieśmiałość, unikanie pewnych aktywności ruchowych lub chodzenie jakby na palcach (pięty wtedy sprężynują). Dopiero pod koniec pierwszej klasy nauczyciel może poinformować o trudnościach z czytaniem, sprawnością manualną lub motoryczną, z uwagą, spokojnym siedzeniem na swoim miejscu, współpracą czy umiejętnościami społecznymi. W tym czasie nikt nie wnika, czy te trudności mają podłoże neurologiczne. Ewentualne terapie są prowadzone niewystarczająco długo i niesystematycznie – to znaczy codziennie.

Zwiastuny problemów najłatwiej zauważyć w kilku obszarach:

  • w zakresie mowy – opóźnienia lub inne trudności,
  • w zakresie motoryki –  ominięcie lub opóźnienia w osiąganiu kluczowych umiejętności, unikanie niektórych aktywności,
  • w zakresie emocji – nieśmiałość, lękliwość, nadmierne reakcje emocjonalne na stresujące zdarzenia,
  • w zakresie funkcjonowania społecznego i gotowości szkolnej – problemy ze skupieniem uwagi, nadruchliwość,
  • w zakresie żywienia – niechęć, alergie.

Błędem jest ignorowanie tych symptomów, gdyż po 10 roku życia, kiedy już będziemy mieli pewność, będzie już za późno. Nawet dziecku 7-letniemu bardzo trudno jest pomóc, choć nadal warto próbować. Wszelkie działania powinny być powzięte i zakończone do 6 roku życia.

Niestety równolegle popełniamy jeszcze wiele błędów w zakresie rozwoju intelektualnego. Nie mamy często świadomości, że metody nauki czytania i liczenia stosowane w edukacji przedszkolnej nie przynoszą spodziewanych efektów (co zostało potwierdzone w badaniach naukowych), a ponadto przyspieszają zanik naturalnych zdolności, a także blokują kreatywność i myślenie operacyjne. Nawet niewinna zabawa puzzlami może pogłębiać zdolności, ale prawie zawsze jest stosowana w sposób, który je blokuje.

Poniżej postawimy i odpowiemy na następujące pytania:

  • Jak znaleźć i uzupełnić zaniedbane struktury w neurologicznym rozwoju dziecka? Co oznacza prawidłowy rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym?
  • Jak rozpoznać skrzyżowana lateralizację i jakie konsekwencje dla nauki szkolnej niesie? Jak zapobiec tym trudnościom?
  • Dlaczego dziecko nie rozumie co czyta? Dlaczego nie należy stosować metod szkolnych w wieku przedszkolnym i jaka metoda, jako jedyna, została przebadana w zakresie edukacji małych dzieci?
  • Dlaczego większość dorosłych wolałaby umyć łazienkę zamiast rozwiązać zadanie z matematyki, a większość dzieci wolałaby zjeść brokuły – podczas gdy każdy człowiek od urodzenia wyposażony jest w zdolności matematyczne? Jakie błędy popełniamy i jak niszczymy ten wrodzony dar?
  • Czy można i jak rozwijać słuch absolutny, zdolności językowe u przedszkolaka i dlaczego zajęcia językowe dla najmłodszych nie pomagają w tym?
  • Czy istnieje bunt 3-latka i jak długo potrwa? Jak pomóc sobie i dziecku?
  • Czy nieśmiałość może być objawem problemów neurorozwojowych?
  • Jak radzić sobie z nieposłuszeństwem?

Najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem przyswojenia wiedzy są szkolenia dla rodziców prowadzone przez doktor Czerską: grupowe w Warszawie oraz indywidualne online (przez Skype). 

Jak wybrać zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka w trosce o rozwój dziecka?

Przedszkolak opuszcza dom wczesnym rankiem, odwożony przez rodzica jadącego do pracy. Odbierany jest, kiedy rodzic wraca po minimum 8 godzinach pracy. Traktując – wzorem Skandynawów – czas spędzony poza domem, jako czas pracy, okazuje się, że dzieci pracują dłużej niż dorośli.

Zarówno w przedszkolach, jak i na zajęciach dodatkowych przedszkolaki uczą się czytania, matematyki, angielskiego, wiedzy o świecie. Mają zajęcia rytmiczne i gimnastyczne. Chodzą na koncerty i do teatru. Czasem uczą się tańca albo karate. Chodzą na basen. Często grają w szachy, a ostatnio nawet uczą się programowania.

Moda na wczesną edukację trwa już 20 lat. Zatem od co najmniej 15 lat szkoły powinny być zalewane napływem młodych geniuszy. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej nie musieliby uczyć czytania ani matematyki.

Niestety wzrostowa tendencja liczby uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce nie daje nadziei, że samodzielne poszukiwania rodziców zapewnienia dziecku najlepszego startu dadzą właściwe rezultaty. Zwiększa się liczba uczniów, którzy bardzo słabo czytają i piszą, przez co nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę[2].

W dużych miastach zaświadczenie o dysleksji posiada co trzeci uczeń. Tyle samo ma nadwrażliwość słuchową wynikającą z niewygarniętych odruchów z pierwszego roku życia. Większość uczniów ma problemy ze skupieniem uwagi, a do tego nauka szkolna ich nudzi. Trudno oczekiwać, że uczeń będzie z zapałem ćwiczyć codziennie czytanie, jeśli nie rozumie co czyta, a zajęcie to jest żmudne, nudne i nie przynosi natychmiastowej przyjemności.

Zatem zestawmy fakty. W dużych miastach oferta zajęć dla przedszkolaków jest najbogatsza, a jednocześnie w tych dużych miastach liczba uczniów z dysleksją i innymi problemami rozwojowymi jest największa i sięga 60%. Czy zatem faktycznie wspieramy rozwój przedszkolaka organizując mu wiele dodatkowych zajęć, spektakli i koncertów?

Niestety wielu rodziców, którzy dbają o edukację swojej pociechy nie wie, co jest ważne dla rozwoju dziecka. Oferują oni przedszkolakowi poznanie wiedzy i umiejętności, które człowiek mógłby poznać również w późniejszym wieku. Mówiąc natomiast o wczesnym rozwoju dziecka, należy skupić uwagę na mózgu, na jego funkcjach i prawidłowym ich kształtowaniu, nie zaś na na rozwijaniu umiejętności, których człowiek może się uczyć w późniejszym czasie, wykorzystując sprawności, które nabył w dzieciństwie.

Rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Zatem statystyczny rodzic jednocześnie dba o wczesną edukację i w tym samym czasie nie zauważa problemów rozwoju dziecka, które przyniosą wkrótce owoce w postaci dysfunkcji i problemów w nauce szkolnej. Zatem zamiast podążać za modą i pędzić na oślep w wyścigu szczurów, zatrzymajmy się i skupmy uwagę na kluczowych umiejętnościach, które odpowiadają za późniejszy sukces lub porażkę w szkole.

Rozwój motoryczny

Co oznacza prawidłowy rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym?

Jeśli dostrzegasz problemy motoryczne przedszkolaka, to bardzo dobrze, bo dzięki temu możemy mu pomóc i uzupełnić obszary, które wymagają wsparcia. Przyjrzyj się czy są ruchy, aktywności lub dźwięki, których  unika lub sprawiają mu one dyskomfort. Poprawnie rozwinięty przedszkolak uwielbia wszelkie rodzaje ruchu i realizuje je bardzo dynamicznie: wspinanie, chodzenie po wysokich murkach, bieganie, skakanie, zjeżdżanie, kręcenie się, bujanie, jazdę na dwukołowym rowerze, przeskakiwanie po kamieniach w strumieniu itp. Jeśli przedszkolak jest spokojny, to odkryjmy, dlaczego unika szalonego, dynamicznego ruchu. Spotkajmy się na Ruch kluczem do inteligencji, aby uporać się z tym, co go blokuje.

Niekiedy rodzice opisując aktywności przedszkolaka i jego sposób poruszania się używają słowa „troszkę”. Z całą pewnością nie mówimy wtedy o poprawnym rozwoju przedszkolaka.

Sprawdź także, czy czasem nie obserwujesz nadwrażliwości dźwiękowej, lęku przed lecącą piłką, nieśmiałości lub trudności ze skupieniem uwagi. A może twoja pociecha chodzi na palcach, sprężynując piętami? To wszystko świadczy o nieprawidłowym rozwoju, ale do 6 roku życia możemy uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju dziecka i zapobiec dysfunkcjom. Jesteśmy jeszcze w okresie dużej plastyczności mózgu, który dobiega już końca.

Uzupełnianie zaniedbanych struktur w rozwoju mózgu

Czy twoje dziecko pełzało dynamicznie, naprzemiennie na dystansie 50 metrów dziennie? Czy raczkowało na dystansie 400 metrów dziennie? Czy wiesz dlaczego dzieci, które nie pełzały lub nie raczkowały prawidłowo, mają problemy z nauką szkolną, a w tym problemy z pamięcią i nauką czytania? Prawidłowe pełzanie i raczkowanie są odpowiedzialne za 3 poziomy funkcjonalne mózgu, a wszystkich poziomów jest 7. Zatem dziecko, które nie pełzało prawidłowo nie zdołało rozwinąć w pełni swojego mózgu, a przez to i swojego potencjału. Podobnie jest z takim, które nie raczkowało prawidłowo.

Amerykański badacz, Glenn Doman zauważył, że jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, do czasu kiedy damy mu okazję do uzupełnienia tego brakującego etapu. Do 6 roku życia, w okresie największej plastyczności mózgu można uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom. Im szybciej, tym większa szansa na sukces. Odpowiednie zalecenia przekazuje doktor Czerska w trakcie zajęć Ruch kluczem do inteligencji.

Skrzyżowana lateralizacja – przyczyny i skutki

Problemy z nauką, a w tym dysleksję, będą miały te osoby, które mają skrzyżowaną lateralizację. Może być ona dziedziczna, ale często jest spowodowana nieodpowiednio dobranymi do wieku ćwiczeniami manualnymi i zabawami ruchowymi. Można ją z łatwością wywołać u dziecka stosując na przykład hulajnogę. Skrzyżowaną lateralizację wywołać mogą logopedzi, którzy oprócz ćwiczeń logopedycznych, wykonują z dzieckiem również inne aktywności, a wśród nich ćwiczenia ręki.

Lateralizacja jest poprawna czyli jednostronna, jeśli mózg wybierze wiodące oko, rękę, nogę i ucho po jednej stronie ciała. Może zatem prawa ręka, prawe oko, prawe ucho i prawa noga być wiodąca, podczas kiedy lewa strona pełni rolę asystującą i wspomagającą. Przedszkolak może wybrać jako wiodące oko, rękę, nogę i ucho po lewej stronie – tak też będzie dobrze. Ale w każdym innym przypadku będziemy mamy do czynienia ze skrzyżowaną lateralizacją, a z nią wiążą się problemy ze szkolną nauką czytania czy matematyki.

Uczniowie ze skrzyżowaną lateralizacją nie potrafią uczyć się metodami szkolnymi, to mogą odnieść sukces w czytaniu i matematyce inną metodą – opracowaną przez doktor Czerską, o której była mowa wyżej. Metodę tą możesz poznać tylko podczas szkoleń: grupowych w Warszawie lub indywidualnych online przez Skype.

Zatem na początek spotkajmy się na trzech szkoleniach:

Rozwój intelektualny

Dlaczego dziecko nie rozumie co czyta?

Uczenie przedszkolaków czytania metodami szkolnymi nie przynosi spodziewanych efektów – zauważyła prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska w 2009 roku. Dzieci uczone metodą sylabową nie rozumieją znaczenia czytanego tekstu. Dodatkowo uczenie składania głosek blokuje myślenie operacyjne, kreatywność i pamięć fotograficzną. Podobne rezultaty przynosi obklejanie szafek, pudełek i ścian kartkami z wyrazami.

Czy zatem należy zaczekać, aż szkoła nauczy czytać? Nauczyciele stanowią grupę zawodową, którą cechuje niski poziom twórczości zawodowej oraz niepokojąco niska wiedza z elementarnego zakresu humanistyki, nauk przyrodniczych i społecznych – wskazują badania prof. D. Klus-Stańskiej. Natomiast badania dr hab. G. Kapicy wykazały bardzo słabą znajomość metod i koncepcji początkowej nauki czytania. Co piąta badana nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego nie znała żadnej koncepcji ani metody.

Tymczasem tylko dla jednej metody nauki czytania zbadano efektywność – dla Czytania dla rozwoju, metody opracowanej przez doktor Czerską. Żadna inna metoda nie została przebadana pod kątem efektywności. Te unikalne na skalę światową badania trwały 10 lat i wykazały, że efektywność wynosi ponad 90%. Zatem prawie każde dziecko może nauczyć się czytać tą metodą – szybko, z przyjemnością, a przy tym rozumiejąc od początku znaczenie tekstu.

Zobacz jakie efekty przynosi Czytanie dla rozwoju

Już w wieku 4 lat dziecko może pięknie, szybko i płynnie czytać zarówno po polsku, jak i po angielsku.

Kiedy ma 6 lat, czyta

  • w języku angielskim 177 wyrazów na minutę, jak 12-latki w Wielkiej Brytanii,
  • w języku polskim 115 wyrazów na minutę, jak 13-latki w Polsce,
  • w języku niemieckim 97 wyrazów na minutę, jak 11-latki w Niemczech,
  • w języku hiszpańskim 100 wyrazów na minutę, jak 11-latki w Hiszpanii,
  • w języku czeskim 70 wyrazów na minutę, jak 10-latki w Czechach,
  • w języku duńskim 156 wyrazów na minutę, jak 12-latki w Danii.

Zobacz i przekonaj się, jaki potencjał tkwi w każdym przedszkolaku. Pamiętaj, że twoje dziecko jest zdolne, bystre i może myśleć jeszcze sprawniej. Metodę Czytanie dla rozwoju możesz poznać tylko biorąc udział w szkoleniu dla rodziców: grupowym w Warszawie lub indywidualnym online.

Jeśli jeszcze nie podjąłeś decyzji, że chcesz spotkać się z doktor Czerską i dowiedzieć się, jak pomnażać potencjał przedszkolaka, to zapoznaj się z listą 33 powszechnych błędów w nauce czytania.

Jak nauczyć dziecko liczyć?

Czy wiesz, że opowiadanie o matematyce z użyciem przedmiotów, takich jak kasztany czy patyczki, osłabia zrozumienie matematyki (badania na Uniwersytecie w Chicago). Natomiast liczenie kolejno przedmiotów (np. zwierzątek na obrazku) niszczy naturalne wrodzone zdolności matematyczne każdego dziecka.

W czasach, kiedy na całym świecie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o umysłach ścisłych, aż 1/3 dorosłych wolałaby umyć łazienkę niż rozwiązać zadanie z matematyki (badania fundacji Change the Equation). Połowa dzieci wolałaby brokuły od zadania z matematyki (Raytheon Corporation).

Przez pierwsze lata edukacji (w przedszkolu i w szkole w klasach 1-3) matematyki uczą humanistki, które nienawidzą matematyki. Wybrały na studiach pedagogikę, aby nie mieć nigdy w życiu do czynienia z matematyką. Okazuje się, że dzieci bardzo łatwo przejmują ten lęk i niechęć od swoich pierwszych nauczycielek – zauważyła prof. Sian Beilock z Uniwersytetu Chicago.

Edukacja szkolna przez pierwsze 8 miesięcy szkoły (w klasie 1) redukuje liczbę uczniów uzdolnionych matematycznie o połowę – pokazała w swoich badaniach prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska. Od wielu lat programu nauczania początkowego nie układał żaden matematyk. Układają go humaniści – nawet w zakresie matematyki. Dlatego popełnione są rażące błędy dydaktyczne.

Prawie każda zabawa matematyczna, jaką wymieniają rodzice, osłabia naturalne wrodzone zdolności każdego przedszkolaka. Czy już rozumiesz, dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń, człowiek nie potrafi rozwinąć tego daru?

Jeśli chcesz wiedzieć, jak bawić się i uczyć liczyć, a także opowiadać o matematyce i rozwijać naturalną matematyczną zdolność subitacji, weź udział w warsztatach „Cudowna matematyka„. To łatwiejsze niż sądzisz. A wystarczy nawet pół minuty dziennie, ale codziennie.

Zobacz jakie efekty przynosi Matematyka dla rozwoju

Jeśli zaczniesz teraz, to w wieku 7 lat dziecko będzie błyskawicznie i w pamięci robić działania na ułamkach zwykłych i obliczać procenty z liczby. Sam się przekonaj, oglądając ten film.

Tymczasem te naturalne zdolności matematyczne zaczynają wygasać od wieku 3 lat. Dlatego nie zwlekaj. Zacznij jak najszybciej stosować tę cudowną metodę.

Sprawdź, kiedy odbywają się szkolenia grupowe w Warszawie

Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, że chcesz spotkać się z doktor Czerską, to przeczytaj listę 29 powszechnych błędów, jakie popełniamy ucząc matematyki.

Rozwój emocjonalny

Jak pomóc nieśmiałemu dziecku?

Bardzo często przyczyn nieśmiałości upatrujemy w sferze psychicznej. Może tak być, o ile dziecko przeżyło traumę, zostało przez kogoś skrzywdzone, a teraz boi się podobnych sytuacji. Jeśli natomiast wykluczasz tego typu sytuacje, to nieśmiałość wynika z niewygaśniętych odruchów z pierwszego roku życia. W przyszłości pojawią się też inne objawy, m.in. problemy ze skupieniem uwagi. Dlatego spotkajmy się na zajęciach grupowych lub indywidualnych online – Ruch kluczem do inteligencji.

Metody na nieposłuszne dziecko zarówno 3-letnie jak i 6-letnie

Czy twoje dziecko wykonuje wszystkie twoje polecenia od razu? Czy wydajesz polecenia raz, czy musisz je kilkukrotnie powtórzyć? Każde niewykonane polecenie pokazuje naszą bezradność.

Czy krzyczysz lub szarpiesz, a może czasem uderzysz? Metody siłowe mają niską skuteczność. Przedszkolak ze strachu podporządkuje się w danej chwili, ale kiedy zabraknie rodzica, zrobi swoje. Metody siłowe mają też inną wadę. Nieustannie należy zwiększać siłę, aby zadziałała. Zatem rodzic, który dziś krzyczy, jutro będzie krzyczeć głośnie, za kilka tygodni będzie szarpać, a następnie bić. Na końcu tej drogi jest albo zabicie malucha, albo ośmieszenie rodzica, właśnie dlatego nie warto stosować metod siłowych.

Czy zatem rozwiązaniem jest zrezygnowanie z wydawania poleceń i dawanie wyboru, kiedy i czy chce wykonać polecenie. Z tego pomysłu wycofuje się obecnie psychologia – i słusznie. Taka postawa też nie przynosi efektów.

Tymczasem przedszkolak może utożsamiać się z poleceniami rodzica. Będzie nie tylko wykonywać, ale nawet będzie przekonane, że samo tego chciało i to wymyśliło. Zatem spotkajmy się na Balansie emocjonalnym.

Czy chcesz, aby dziecko posprzątało pokój, sprzątnęło swoje rzeczy z przedpokoju lub zmyło po sobie talerz? Czy uporządkuje swoje rzeczy, kiedy ciebie zabraknie, np. gdy będzie pod opieką współmałżonka, albo niani lub babci?

Często problemy wychowawcze z dzieckiem generują kłótnie małżeńskie, a kłótnie małżeńskie generują problemy wychowawcze z dzieckiem. Czy już próbowałeś wyjść z tego błędnego koła?

Działa też inne błędne koło. Jeśli przedszkolak wymusza to, co chce, to rodzice niechętnie spędzają z nim czas. Wolą zostać w pracy. A im mniej czasu spędzają z dzieckiem, tym słabsza jest ich relacja, a dziecko jest jeszcze bardziej niegrzeczne.

Zajęcia Balans emocjonalny zaczynamy od spisania wszystkich problemów uczestników. Poszczególne zagadnienia objęte szkoleniem są omawiane na przykładach, które podali rodzice, aby każdy otrzymał odpowiedź na swoje pytania lub problemy.

Jak reagować na bunt 3-latka?

Termin „Bunt 3-latka” sugeruje, że problem leży w dziecku, a rodzic powinien opanować szereg technik, aby sobie z tym problemem poradzić. Tymczasem techniki te są technikami manipulacji. Im częściej się je stosuje, tym krócej działają.

Najważniejsze jest jednak to, że problem nie tkwi w dziecku, ale w braku umiejętności wychowawczych rodzica oraz w słabych relacjach łączących rodzica z dzieckiem. Tymczasem wystarczy, aby rodzic poświęcił 5 godzin na „Balans emocjonalny„. Zidentyfikujemy wszystkie słabe punkty w wychowaniu i zmienimy sposób myślenia i zachowania rodzica, aby rodzic po powrocie do domu stał na straży porządku i szczęścia, które zagości na stałe.

Czy dieta ma wpływ na zachowanie dziecka? – przyczyny ociężałości umysłowej i agresji

Choć badania wpływu diety na intelekt są rzadkie, to są produkty, które często podajemy przedszkolakom, a wywołują one ociężałość umysłową i spowalniają rozwój dziecka. Wtedy może ono nie rozumieć poleceń. Czasem walcząc z sennością wywołaną nieprawidłowym żywieniem, może być agresywne.  Zatem, aby skutecznie wydawać polecenia, zapisz się na poniższe dwa tematy:

Nauka cierpliwości

Od bardzo wczesnego dzieciństwa uczymy natychmiastowej gloryfikacji. Maluch otrzymuje niewielkie nagrody za zachowanie zgodne z oczekiwaniami rodziców i opiekunów. Rodzice reagują entuzjazmem lub biciem brawo, kiedy malec zrobi siusiu na nocnik, a także kiedy wygra w grze planszowej. Przedszkolanka nagradza przedszkolaka cukierkiem za siedzenie w ciszy i za grzeczne rysowanie. Stomatolog nagradza nalepką lub malutkim upominkiem za wizytę. Tymczasem najważniejsze rzeczy w życiu wymagają cierpliwego budowania i długiego czekania na efekt. Jest tak z edukacją, oszczędzaniem, budowaniem związków, a nawet odchudzaniem. Czy zatem przedszkolak umie cierpliwie czekać na efekt? Czy jest dobrze przygotowany do życia? Zatem spotkajmy się na Balansie emocjonalnym.

Spotkajmy się – grupowo w Warszawie lub indywidualnie online przez Skype.

Jak pomnażać zdolności?

Jak nauczyć dziecko języka angielskiego lub dowolnego innego języka obcego?

Każde małe dziecko może nauczyć się dowolnego języka obcego. Dla noworodka każdy język jest obcy :). Czyli Każdy maluch może się nauczyć wszystkich języków świata. Z całą pewnością do 4 roku życia człowiek ma naturalną wrażliwość językową, która do 6 roku wygasa. Te naturalne zdolności można rozwinąć i utrzymać – aby w przyszłości, za kilka lat, młody człowiek mógł nauczyć się dowolnego języka obcego, jaki wybierze.

Nauka angielskich słówek w zabawie i piosenkach oswaja przedszkolaka z językiem obcym, ale nie uczy mówić, ani nie rozwija naturalnych zdolności językowych. Metoda musi być dopasowana do celu, jaki chcemy osiągnąć. Bardzo łatwo jest utrzymać i rozwinąć naturalne, wrodzone zdolności językowe – trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Troszkę trudniej jest nauczyć mówić w języku obcym. O ile w pierwszym przypadku nie trzeba znać języków obcych, to już w drugim przypadku – przydaje się. Ile minut, jak często i w jaki sposób stymulować te zdolności, przekazuje doktor Czerska na Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka.

Jak nauczyć grać na instrumencie i rozwinąć słuch absolutny?

Inną zdolnością, którą tracimy z wiekiem, jest słuch absolutny. „Słuch absolutny jest zaszczepiony w zasadzie w każdym człowieku, ale łatwo jest go stracić w niemowlęctwie lub dzieciństwie, kiedy nie jest podtrzymywany i rozwijany” – twierdzi E. Terhardt. Słuchu absolutnego można się nauczyć – albo raczej należałoby powiedzieć – można go rozwijać albo aktywować. Do 7 roku życia zostało już bardzo niewiele czasu. Zatem warto wiedzieć, jak bawić się i w jaki sposób wybierać zajęcia lub nauczyciela pianina lub innego instrumentu. Wszyscy uczestnicy warsztatów Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka, mimo iż nie potrafili wcześniej czytać nut i nie grali na żadnym instrumencie, potrafią zagrać 4 utwory, których uczą się na spotkaniu z doktor Czerską.

Czym zająć przedszkolaka?

Bity inteligencji to karty do pomnażania inteligencji, które z jednej strony zawierają liczne informacje dla rodzica do przeczytania, a z drugiej – piękną, kolorową ilustrację dla dziecka. Fakty nie tylko dostarczają wiedzy, ale także rozszerzają słownictwo dziecka, a przy tym stymulują słuch i mowę. Natomiast zastosowana metoda przekazywania dziecku wiedzy, opracowana przez doktor Czerską, wspiera pamięć i myślenie operacyjne, a przez to kreatywność.

Podczas warsztatów Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka  rodzice dowiadują się, jak prezentować Bity inteligencji. Wykładowczyni, doktor Czerska zapoznaje też rodziców z malarstwem polskim, ale w specyficzny sposób. Pokazuje tylko kilka obrazów wybranych malarzy, ale w taki sposób, aby w przyszłości człowiek rozpoznał autora dowolnego obrazu, nawet jeśli widzi ten obraz pierwszy raz w życiu. W ten sposób rodzice poznają, w jaki sposób prezentować informacje, aby nie tylko uczyć faktów, ale także rozwijać myślenie operacyjne, inteligencję, pamieć i kreatywność.

  

Jak poprawić rozwój manualny przedszkolaka?

Niektóre przedszkolaki nie lubią rysować czy wykonywać zadań manualnych. Ukazuje to słabe punkty sprawności manualnej. Mamy świadomość, że aby poprawić sytuację, musimy zachęcić przedszkolaka do ćwiczeń. Ale jak to zrobić, kiedy ono nie chce ćwiczyć, bo efekty które osiąga są marne. Przedszkolak ma już oczekiwania względem siebie. Porównuje się do innych. Dlatego jak najszybciej należy go wesprzeć.

Przyczyn problemów należy upatrywać w pierwszym roku życia. Mało kto wie, że sprawność manualną należy stymulować już od urodzenia. W tym czasie niemowlęta powinny osiągnąć aż cztery kluczowe umiejętności w zakresie sprawności manualnej. Dodatkowo można jednocześnie ćwiczyć sprawność manualną, a jednocześnie

Zestawy edukacyjne dla dzieci w wieku 3-6 lat

Nauka czytania dla przedszkolaka

Zestaw 1 do nauki czytania „9 książek na 9 tygodni”
Wystarczy tylko tydzień, aby przedszkolak przeczytał swoja pierwszą książkę. Za 9 tygodni będzie umiał przeczytać 9 książek. Zestaw zawiera instrukcję, ale nie prezentuje całej metody Czytanie dla rozwoju, która jest tematem szkolenia dla rodziców.
Cena 175 zł
Program komputerowy Cudowne Czytanie
Ważne narzędzie rodzica usprawniającego naukę czytania przedszkolaka. Dzięki programowi przedszkolak odszyfruje, która litera odpowiada, za który dźwięk i zacznie samoistnie czytać dowolne książki. Dostępny tylko dla absolwentów warsztatów o nauce czytania.
Zestaw 2 do nauki czytania „Fascynujący nos”
Zestaw kart i gier wraz z książkami o fascynującym świecie zwierząt (każda książka zawiera 38 stron) – w języku polskim i angielskim. Dzięki niemu w bardzo szybko przedszkolak odczuje przyjemność czytania. Zestaw może być wdrażany w oddzielaniu od innych działań, ale powinien służyć jako narzędzie motywujące do oglądania prezentacji w programie komputerowym.
Cena: 120 zł

Nauka liczenia dla przedszkolaka

Program komputerowy Cudowna Matematyka
Najważniejsze narzędzie w nauce matematyki i rozwoju zdolności matematycznych – na lata, od teraz aż do klasy 6. Zawiera gigantyczną bazę działań (dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia) na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych, dziesiętnych, liczbach ujemnych, a także liczenie procentów z liczby. Dostępny tylko dla absolwentów Matematyka dla rozwoju.
Karciana gra matematyczna „Tylko pięć”
Matematyczna strategiczna gra karciana dla przedszkolaków, ale także uczniów i dorosłych. Pozwala intuicyjnie wykonywać działania na liczbach naturalnych. Nie zawiera instrukcji. Przeznaczona dla absolwentów szkolenia Matematyka dla rozwoju.
Cena 35 zł

Encyklopedia dla dzieci

Bity inteligencji 
Pozwalają rozwijać wiedzę encyklopedyczną, ale także inteligencję, pamięć i zdolności językowe. Obszerne, interesujące fakty, choć przeznaczone dla przedszkolaków, zadziwią niejednego dorosłego. 7 części.
Cena: 30 zł za jedną część

Jak rozwinąć kreatywność i wyobraźnię u przedszkolaka?

Bity kreatywności
Mają szerokie wykorzystanie: 1. jako gra rodzinna, 2. jako karty dydaktyczne do rozwoju kreatywności i wyobraźni przedszkolaka, 3. jako narzędzie do oceny psychologiczno-pedagogicznej zarówno przedszkolaków, uczniów, jak i dorosłych. Dwie części.
Cena: 20 zł za jedną część

Na czym polega metoda Cudowne Dziecko opracowana przez doktor Czerską?

Odpowiednio dobrane doświadczenia, oferowane przez rodzica, w krytycznym okresie – do 6 roku życia, wspierają prawidłowy neurologiczny rozwój dziecka, pomnażając przy tym naturalne wrodzone zdolności i zapobiegając dysfunkcjom.

Metoda, a wraz z nią nauka czytania i matematyki, może być stosowana od urodzenia. Jest zbudowana analogicznie do nauki mowy. Rodzic wrzuca dziecko w chaos informacji, z którego ono samo się wydobywa, gdyż ludzki mózg jest stworzony do odnajdywania reguł i zależności. Zatem w nauce mowy rodzic nie ogranicza się tylko do słów znanych maluszkowi. Dla noworodka każde słowo jest nieznane. Mówimy używając 2000 słów dziennie, a po dwóch latach ono zna już reguły gramatyczne i poprawnie je stosuje. Dzięki nauce mowy staje się inteligentniejsze.

Podobnie z nauką czytania i matematyki. Rodzic niczego nie tłumaczy, a przedszkolak i tak się uczy. W nauce czytania dziecko samo wpada na pomysł, która litera oznacza jaką głoskę. W nauce matematyki samo wpada na pomysł, co oznaczają poszczególne działania i jakimi regułami rządzą się liczby w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu – i to nie tylko liczb naturalnych, ale także ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb ujemnych.

Dzięki nauce czytania niemowlę czy przedszkolak osiąga kolejny poziom intelektualny, a dzięki nauce matematyki, jeszcze wyższy.

Metoda Cudowne Dziecko ma znaczną przewagę nad metodami szkolnymi, gdyż nie tylko uczy czytania czy matematyki, ale przede wszystkim rozwija myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć i wyobraźnię. Jest twórca, a nie odtwórcza. To w szkole zostaje uczniowi cała wiedza podana „na tacy”, a w metodzie opracowanej przez doktor Czerską, dziecko samo odkrywa zależności.

Kim jest doktor Czerska?

Jeden z nielicznych pedagogów, którzy łączą i wykorzystują najnowsze odkrycia naukowe do rozwoju dziecka i jego potencjału – inteligencji, pamięci, kreatywności, wyobraźni oraz naturalnych, wrodzonych  zdolności

  • doktor pedagogiki, matematyk i dydaktyk matematyki,
  • wykładowca, który uczy najnowszych technik pomnażania potencjału dziecka,
  • autorka unikalnej metody wszechstronnego wspierania rozwoju dziecka od urodzenia,
  • badaczka, która przeprowadziła unikalne na skalę światową badania naukowe efektywności metody wczesnej edukacji

Zapraszamy do wysłania zgłoszenia

Szkolenia dla rodziców przedszkolaków

Czytanie dla rozwoju
Równolegle z nauką szkolną, rodzic może organizować szereg aktywności w domu, które usprawnią czytanie i ułatwią zrozumienie treści. Ćwiczenia w zakresie czytania powinny być wykonywane codziennie przez 10-15 minut. Indywidualne szkolenie online pozwala na dopasowanie metod do poziomu zaawansowania nauki.
Matematyka dla rozwoju
Szkolna matematyka jest nie tylko nudna, ale uniemożliwia dokonywanie samodzielnych obserwacji i wyciąganie wniosków. Uczeń musi opanować sposób myślenia nauczyciela. Nauczyciel, jako humanista, nie potrafi zaszczepić miłości do matematyki, a narzucony mu program nauczania zawiera karygodne błędy w zakresie dydaktyki matematyki. Dlatego to rodzic musi stać się najlepszym nauczycielem swojej pociechy.
Balans energetyczny – dieta i terapie naturalne dla zdrowia i rozwoju dziecka
Niektóre produkty wywołują otępienie umysłowe, a inne są niezbędne dla prawidłowego rozwoju neurologicznego. Poznaj dietę, która pozwoli twojemu dziecku myśleć sprawniej, a przy tym być w najlepszym zdrowiu i kondycji fizycznej.
Balans emocjonalny
Dziecko jest na tyle niegrzeczne, na ile rodzicowi brakuje umiejętności wychowawczych. Obecnie psychologia wycofuje się z dawania dziecku nieograniczonej swobody wyboru. Wiele z technik wychowawczych nie działa, gdyż są to techniki manipulacji – im częściej je stosujemy, tym szybciej stają się nieskuteczne. Naprawmy razem sytuację na wszystkich frontach. Jest to prostsze niż myślisz.
Ruch kluczem do inteligencji
Czy twoje dziecko ma problemy ze skupieniem uwagi, łatwo się rozkojarza lub jest nieśmiałe? Czy pełzało prawidłowym ruchem naprzemiennym, dynamicznie, na dystansie 50 metrów dziennie? Czy raczkowało prawidłowym ruchem naprzemiennym, dynamicznie, na dystansie 400 metrów dziennie? Możemy jeszcze uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.
Jak pomnożyć inteligencję
Jak w sposób ciekawy dla przedszkolaka poszerzać jego wiedzę, a przy tym rozwijać jego myślenie operacyjne> Jak uchronić przed zanikiem jego naturalne, wrodzone zdolności: słuch absolutny i zdolności językowe, aby także jako nastolatek lub dorosły z łatwością mógł się nauczyć dowolnego języka obcego, jaki wybierze?
Tajemnica kreatywności
Czy poszukujesz zabaw, które jednocześnie wzmocnią kreatywność, pamięć fotograficzną i wyobraźnię? Jeśli brakuje ci sposobów, na pożyteczne spędzenie czasu z dzieckiem i budowanie z nim więzi, to na tym szkoleniu otrzymasz warsztat interesujących zabaw, które poszerzą potencjał przedszkolaka.

Wyślij zgłoszenie lub zapoznaj się z cennikiem i promocjami. Jeśli mieszkasz z dala od Warszawy, to spotkania online będą najlepszą opcją. Wybierając pakiet 3 lub więcej tematów online, skorzystaj z promocji.

Sprawdź, kiedy odbywają się szkolenia grupowe w Warszawie

Spotkajmy się – grupowo w Warszawie lub indywidualnie online przez Skype. Wyślij zgłoszenie lub złóż zamówienie na wybrane zestawy edukacyjne.

Źródła:

[1] S. Goddard Blythe: Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa 2011, PWN.

[2] A. Czerska: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko. Warszawa 2016, Instytut Rozwoju Małego Dziecka.

Menu