Aktualności

Destrukcyjne zachowania dziecka – 7 powodów, dlaczego dziecko niszczy zabawki i nie tylko?

Poznaj przyczyny dlaczego dziecko niszczy i dowiedz się, jak reagować.

Destrukcyjne zachowania dziecka – 7 powodów, dlaczego dziecko niszczy zabawki i nie tylko?

Kiedy dziecko niszczy zabawki, buty, ubrania lub meble, to zastanawiamy się, jak nauczyć je szacunku do przedmiotów, jak nauczyć rozumienia wartości, którą przedmiot niesie. Reakcja rodzica powinna być uzależniona od przyczyny zachowania dziecka. Inaczej postąpimy, kiedy dziecko niszczy zabawki i inne przedmioty niechcący, a inaczej, kiedy robi to celowo.

 

7 powodów dlaczego dziecko niszczy zabawki, ubrania, meble i inne przedmioty?

Dzieci niszczą zabawki i inne przedmioty z kilku głównych powodów:

1. z ciekawości

Powodem niszczenia zabawek przez małe dzieci jest ciekawość, jak zabawki działają i jak są zbudowane.

2. z nudów

Bezpieczne, odpowiednio dobrane do wieku zabawki bywają nudne: nie mają smaku, zapachu, nie dają się rozłożyć na drobne elementy. Rzucanie nimi pozwala na nowe doświadczenia. Zabawki zachowują się w nietypowy sposób i wydają nietypowe dźwięki.

Jeśli masz wrażenie, że Twoje dziecko się nudzi i chcesz wiedzieć, jak spędzić z nim czas z korzyścią dla jego rozwoju, rozwijając przy tym jego potencjał intelektualny, to sprawdź ofertę naszych szkoleń dla rodziców.

 

3. chcąc odreagować emocje

Będąc w złości dziecko może rzucić przedmiotem tak samo, jak zdarza się to czasem dorosłym.

4. chcąc zwrócić na siebie uwagę

Niszcząc zabawki czy ubrania, dziecko zwraca na siebie uwagę rodziców. Być może uwagi tej potrzebowało i w ten sposób się jej domaga.

Szukając najskuteczniejszego sposobu komunikacji z dzieckiem, skorzystaj ze szkolenia online dla rodziców “Rozwój emocjonalny”, grupowego lub indywidualnego. Otrzymasz wtedy pełne informacje, które pozwolą Ci od razu zmienić relację z dzieckiem i rozwiązać cały wachlarz problemów.

 

5. niechcący, przez nieuwagę

Dziecko może zniszczyć zabawki, ubranie lub meble w ferworze zabawy. Biegnąc może zaczepić kurtkę o gałąź, albo przewrócić się i otrzeć noski butów o asfalt. Będąc zaangażowane w zabawę, może nie zwracać uwagi na ubranie lub niechcący upuścić zabawkę, która wyszczerbi się lub porysuje. Dziecko nie ma jeszcze podzielnej uwagi.

6. w konsekwencji wykonywanej aktywności, przez niezgrabne ruchy

Dzieci niszczą znacznie więcej sprzętów, zabawek i ubrań niż dorośli, dlatego że ich styl życia i aktywności znacznie różnią się od stylu życia i aktywności dorosłych. Kiedy dziecko jeździ szybko hulajnodze, może hamować butami, co je niszczy. Może też wpaść w krzaki lub przewrócić się, niszcząc hulajnogę lub ubranie. Poprawiając rozwój ruchowy i manualny sprawimy, że wypadki będą coraz rzadsze, a dziecko z sukcesem będzie realizować to, co zaplanuje. Wtedy niezgrabne ruchy lub upadki będą rzadkością.

7. nie potrafiąc ocenić i dostosować używanej siły

Przyczyną niszczenia przez dziecko zabawek jest problem z oceną używanej siły. Bywa, że w takich sytuacjach mówimy o złej jakości zabawek. Samochodziki są bowiem przystosowane do tego, aby je wprawiać w ruch lekko popychając. Jeśli dziecko popchnie zabawkę zbyt mocno, to uderzy ona o meble lub ścianę. Tymczasem dziecko może mieć problem z dostosowaniem używanej siły. Można to poprawić, prawidłowo wspierając rozwój neurologiczny dziecka, co pokażę Ci na szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji”.

 

Przyczyny Destrukcyjnego Zachowania Dziecka Intelektualne Emocjonalne Ruchowe 3 Kategorie dlaczego dziecko niszczy zabawki i inne sprzęty


 

Poznaj przyczyny destrukcyjnego zachowania dziecka –
– 3 główne kategorie, dlaczego dziecko niszczy zabawki i inne sprzęty

Destrukcyjne zachowania dziecka możemy podzielić na trzy grupy. Dziecko może niszczyć zabawki, ubrania, meble i inne przedmioty:

  1. w wyniku nudy i chęci zaspokojenia ciekawości – gdyż jego potrzeby związane z rozwojem intelektualnym są niezaspokojone,
  2. z powodów emocjonalnych, przeżywając silne emocje i mając problemy z ich wyrażaniem, albo chcąc zwrócić na siebie uwagę rodzica,
  3. z przyczyn, u podłoża których leży nieprawidłowy rozwój ruchowy – dziecko niszczy rzeczy niechcący, przewracając się lub kiedy ma problemu z oceną używanej siły.

Wielu rodziców zastanawia się, jak zareagować:

  • zabrać zabawkę na jakiś czas – ale na jak długo,
  • wyrzucić ją do śmietnika – ale jest nam szkoda, bo była droga,
  • samemu nią rzucić – dziecko się zdziwi, ale czy to go powstrzyma, czy zachęci do takich zachowań,
  • potrącić dziecku z kieszonkowego – i ile je dostaje i o ile zgromadziło już taką kwotę.

Tymczasem przeanalizujmy powody, które leżą w rozwoju dziecka: intelektualnym, emocjonalnym lub motorycznym. Poprawiając rozwój dziecka, zlikwidujemy powody, dla których dziecko niszy zabawki. Wtedy takie sytuacje nie będą się zdarzać, a my nie będziemy musieli zastanawiać się, jak na nie reagować.

 

Przyczyny Destrukcyjnego Zachowania Dziecka

 


Jak reagować na destrukcyjne zachowanie dziecka?

 

Nie reaguj, ale 

poznaj przyczyny destrukcyjnego zachowania dziecka

i usuń je!

Działaj nie na objawy, ale na przyczyny. Zamiast skupiać uwagę na zachowaniu dziecka i zastanawiać się jak zareagować, skup uwagę na przyczynach. Poznaj je i usuń. Poprawisz rozwój dziecka i wasze relacje. Nie traktuj zachowania dziecka jako złośliwości. Nie trenuj dziecka, ale weź pod uwagę, że zachowanie wypływa z rozwoju. Napraw rozwój, a zobaczysz efekty w zachowaniu.

 

Destrukcyjne zachowania dziecka z powodu niezaspokojonych potrzeb intelektualnych

Dzieciństwo człowieka (tak jak zwierzęcia) powinno być przeznaczone na przygotowanie do dorosłości. Choć zabawa małych kotków wygląda uroczo i pociesznie, to one uczą się wtedy, jak polować. Wykorzystaj ogromny potencjał swojego dziecka i pomóż mu go rozwinąć. Nie zmarnujmy dzieciństwa naszego dziecka, bo kiedy stanie przed wyzwaniami, jakie świat przed nim postawi za kilka lat, to może poczuć się przegrane.

Czy rozwijasz naturalne zdolności matematyczne swojego dziecka?

Dzieci od urodzenia posiadają zdolności matematyczne, które nierozwijane zanikają. Proces ten jest już widoczny w wieku 3 lat. Można temu zapobiec, ćwicząc i rozwijając te zdolności. Na szkoleniu Wczesna nauka matematyki pokażę Ci, jak prawidłowo uczyć dziecko liczyć. Do tego czasu nie ucz dziecka liczyć po kolei, ani nie używaj klocków, patyczków, ani innych liczmanów, gdyż przyspieszysz wygaszanie naturalnych zdolności matematycznych.

 

Czy chronisz przed zanikiem słuch absolutny i zdolności językowe swojego dziecka?

Dzieci mają też wrodzone zdolności językowe oraz słuch absolutny. Jeśli nie są one rozwijane to wygasają, począwszy od 6 miesiąca życia. Na szkoleniu Mnożenie inteligencji pokażę Ci, w jaki sposób je rozwijać, ćwiczyć i ponownie przywrócić, nawet jeśli dziecko jest już w wieku przedszkolnym.

 

Czy rozwijasz ośrodki odpowiedzialne za naukę czytania?

O ile dzieci rodzą się ze zdolnościami matematycznymi, to nie posiadają w mózgu ośrodków odpowiedzialnych za naukę czytania. Trzeba je dopiero ukształtować, a najłatwiej to zrobić, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny – czyli kiedy dziecko jest najmłodsze, do szóstego roku życia. Nauka czytania jest jeszcze trudniejszą czynnością niż nauka mowy, dlatego musimy zacząć jak najwcześniej. Dziecko może nauczyć się czytać tak samo łatwo, jak uczy się mówić.

 

Czy znasz inne metody niż standardowe metody szkolne?

Chcąc rozwinąć inteligencję dziecka, ważny jest wybór metody. Od 2009 roku wiadomo, że względem dzieci przedszkolnych nie powinno się używać standardowych metod, które powinny być zarezerwowane dla dzieci szkolnych. Nauka czytania przez składanie sylab lub głosek nie przynosi spodziewanych efektów. Dlatego poznaj metodę Cudowne Dziecko, która jako jedyna na świecie została zweryfikowana naukowo. Badania trwały 10 lat, a efektywność metody przekroczyła 90%.

Jeśli chcesz poprawić rozwój dziecka, to sprawdź ofertę naszych szkoleń. Zmianę zobaczysz od razu po szkoleniu, a każdy dzień będzie niósł kolejne efekty. Możesz poprawić nie tylko rozwój emocjonalny i motoryczny, ale także intelektualny. Zajrzyj do Sklepu online (zakładka w menu głównym na górze strony), aby porównać ceny szkoleń, pakietów szkoleń z rabatem oraz zobaczyć zestawy edukacyjne dla dzieci.

 

Destrukcyjne zachowania dziecka z powodu niezaspokojonych potrzeb EMOCJONALNYCH

Powodem niszczenia przez dziecko zabawek lub innych przedmiotów mogą być emocje. Dzieci niszczą zabawki w gniewie, złości, czyli kiedy emocje dochodzą do takiego poziomu, że dziecko sobie z nimi nie radzi. Podobne zachowania zdarzają się dorosłym, kiedy w emocjach rzucają przedmiotami.

Niestety, jako rodzice nie mamy świadomości, że bardzo często (wręcz systematycznie) uczymy dziecko, jak szybko dochodzić do granic wytrzymałości emocjonalnej. Nie uczymy równowagi emocjonalnej, bo sami rzadko jej doświadczamy. Nie uczymy radzenia sobie z intensywnymi emocjami, bo sami sobie z nimi nie radzimy.

Im dziecko jest młodsze, tym mniej błędów zdążyliśmy popełnić i tym łatwiej jest nauczyć prawidłowych reakcji. Na szkoleniu Rozwój emocjonalny pokaże Ci, jak łatwe może być wychowanie zrównoważonego emocjonalnie dziecka. Pokażę Ci, co zrobić, aby dziecko reagowało, kiedy wydasz polecenie tylko raz, a nawet kiedy wcale go nie wydasz.

 

Destrukcyjne zachowania dziecka z powodu niezaspokojonych potrzeb Ruchowych

Przyczyną destrukcyjnego zachowania dziecka są niezaspokojone potrzeby ruchowe lub niewłaściwy rozwój ruchowy.

Każde dziecko potrzebuje ruchu do rozwoju mózgu. Rozwój ruchowy determinuje rozwój intelektualny. Niestety najczęściej nie jesteśmy świadomi, jakich ruchów potrzebuje mózg do rozwoju. Zatem potrzeby ruchowe dziecka są niezaspokojone.

Zbyt ruchliwe?

Dzieci próbują na własną rękę zaspokoić te potrzeby. Wspinają się, skaczą, biegają, ale szukają po omacku. Ich potrzeby nadal są niezaspokojone. Ich zachowanie wydaje się destrukcyjne. Na szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji” pokażę Ci, jakich ruchów dziecko potrzebuje do rozwoju. Pomożesz mu wtedy zaspokoić jego potrzeby. Wtedy ono się uspokoi i chętniej będzie wykonywało aktywności wymagające siedzenia. Będzie miało  możliwości, aby skupić się na rozwoju intelektualnym i manualnym.

Zbyt spokojne?

Jeśli Twoje dziecko jest spokojne, to także potrzebuje ruchu do rozwoju. Nie będzie poprawnie rozwinięte ani ruchowo, ani intelektualnie, jeśli unika jakiegokolwiek dynamicznego ruchu: szalonego huśtania, szybkiego wspinania, ślizgania, biegania, skakania po kamieniach i chodzenia po krawężnikach. Musimy mu pomóc. W przeciwnym wypadku konsekwencje będzie widać w rozwoju intelektualnym, kiedy dziecko rozpocznie naukę szkolną.

 

Polecane Artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat

 

dlaczego dziecko niszczy zabawki jak reagować nauczyć wartości szacunku


 

Jak reagować, kiedy dziecko niszczy przedmioty: zabawki, ubrania lub meble?

 

Jak reagować, kiedy dziecko niszczy zabawki, ubrania i inne przedmioty niechcący, przez nieuwagę?

Kiedy dziecko angażuje się w swoją aktywność – zabawę, bywa że zapomina o całym świecie. Nie myśli wtedy o ubraniu, czy przedmiotach, które niesie. Z czasem człowiek uczy się podzielności uwagi i skupiania jej na różnych aspektach. Zatem w jakim wieku i jak powinniśmy tego uczyć?

Umiejętność skupienia uwagi jest ważna i przydatna aktywnościach manualnych (w rysowaniu, wycinaniu), a następnie w nauce, zarówno w przedszkolu, jak i  w szkole. Bardzo wielu rodziców skarży się, że dzieci z łatwością się rozpraszają.

Z tego powodu rodzi się pytanie, co jest ważniejsze:

  • czy dziecko powinno ćwiczyć skupianie swojej uwagi na jednej aktywności, aby jak najdłużej utrzymywać skupienie uwagi na jednej aktywności – nawet jeśli odbywa się to kosztem zniszczenia jakiegoś przedmiotu,
  • czy rodzice powinni rozpraszać uwagę dziecka, kierując ją na zabawki i ubranie.

Dla dziecka byłoby najkorzystniej, aby mogło bawić się bez skrępowania. Byłoby dobrze, aby jak najdłużej było zaangażowane w zabawę. Dzięki temu wydłuża się czas jego skupienia na aktywności.

Zamiast zastanawiać się, dlaczego dziecko niszczy zabawki, inne sprzęty i ubrania, warto przewidzieć, że ubranie i zabawki mogą ulec zniszczeniu. Z tego powodu dajmy dziecku przedmioty o niskiej wartości. Wartościowe ubrania warto zachować na ważne okazje. Podobnie z zabawkami. Wartościowe przedmioty i zabawki powinny być traktowane z należytym szacunkiem.

 

Jak nauczyć dziecko szacunku do przedmiotów i rozumienia ich wartości?

Są sytuacje, w których oczekuje się stosownego zachowania i wyglądu – zarówno od dorosłych, jak i od dzieci. Musimy dzieci nauczyć, jak zachować się podczas wyjścia do kościoła, do teatru, czy z wizytą do znajomych.

Niezwykłość sytuacji podkreślamy przez odmienne miejsce, strój  i zachowanie. Wszystkie te elementy mają na siebie wpływ.

Również w domu możemy z dostojeństwem traktować wybrane cenne przedmioty. Jeśli posiadalibyśmy unikatowy egzemplarz książki sprzed kilku wieków, to zachowywalibyśmy się szczególnie ostrożnie. Takiego zachowania można też nauczyć dziecko względem innych cennych przedmiotów, jak tabletu, smartfonu, pianina, pilota do telewizora.

 

Jak reagować, kiedy dziecko niszczy zabawki i inne przedmioty w emocjach?

Kiedy dzieci rzucają przedmiotami w złości lub gniewie, warto odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

  1. Skąd dziecko nauczyło się takiej emocjonalnej reakcji? U kogo podejrzało, że można rzucać przedmiotami w gniewie lub złości?
  2. Skąd w dziecku tak skrajne emocje? Jak to się stało, że zamiast utrzymywać dziecko w balansie emocjonalnym i uczyć je dążenia do równowagi emocjonalnej, dopuszczamy sytuacje, gdzie emocje targają dzieckiem?

W wielu dziedzinach uczymy dziecko systematycznych działań. Dziecko codziennie myje zęby, aby zapobiec próchnicy, aby nie trzeba było zębów leczyć. Podobnie powinniśmy uczyć higieny emocjonalnej.

Rodzice zastanawiają się, dlaczego dziecko niszczy zabawki i inne sprzęty oraz jak reagować dopiero wtedy, kiedy już jest źle. O emocjach myślimy dopiero, kiedy są nie do zniesienia. To tak jak zastanawiać się co zrobić z bólem zęba dopiero wtedy, kiedy już nie jest do zniesienia.

Tak jak nie można doprowadzać u dziecka do bólu zęba, tak nie można doprowadzać do skrajnych emocji.

Rodzice pytają, jak nauczyć dziecko radzić sobie ze skrajnymi emocjami, kiedy sami nie potrafią radzić sobie ze swoimi skrajnymi emocjami. Zatem najlepiej do nich nie doprowadzać.

Zamiast skupiać uwagę na bólu zęba, skupmy uwagę na codziennej higienie. Zatem zamiast skupiać uwagę na emocjonalnych reakcjach, na szkoleniu “Rozwój emocjonalny” nauczę cię, jak prawidłowo dbać o codzienną higienę emocjonalną i zapobiegać sytuacjom ekstremalnym. To prostsze niż sądzisz, choć okaże się, że dotychczas w ogóle nie miałeś świadomości, w którym momencie zaczynają się kłopoty.

 

Jak reagować, kiedy dziecko niszczy przedmioty, aby zwrócić na siebie uwagę?

Czy rozważając, dlaczego dziecko niszczy zabawki i inne sprzęty, wziąłeś pod uwagę, że dziecko może robić to celowo, aby zdobyć Twoją uwagę? Dziecko potrzebuje czasu i miłości rodzica. Potrzebuje uwagi i poświecenia mu czasu całkowicie, a nie w trakcie wykonywania innych czynności.

Narzucamy sobie ogromne tempo życia. Często rozmawiamy z dzieckiem, wykonując różne obowiązki domowe. Policzmy, ile czasu poświęciliśmy dzisiaj dziecku, nie wykonując przy tym żadnej innej czynności, nie oglądając przy tym telewizji, nie słuchając wiadomości czy muzyki. Kiedy siedzieliśmy, patrząc dziecku w oczy, oddając mu całą swoją uwagę? Ile czasu na to poświęciliśmy?

Okaże się, że dziecko potrzebuje tego czasu więcej. To z tego dowodu chce zwrócić na siebie uwagę rodzica.

Zatem po pierwsze już poświęcimy dziecku dużo swojej pełnej uwagi.

Może okaże się, że dziecko chciałoby spędzać z nami więcej czasu, niż możemy mu ofiarować, gdyż mamy liczne obowiązki domowe. Warto wtedy zaangażować dziecko w te obowiązki i gotować lub sprzątać razem.

Zatem znowu lepiej zapobiegać, niż reagować na krytyczną sytuację. Jeśli jednak już do takiej sytuacji dojdzie i dziecko swoim niegrzecznym zachowaniem próbuje zwrócić Twoją uwagę, to na szkoleniu “Rozwój emocjonalny” pokażę Ci,

  • jak reagować, aby nie zachęcać dziecka do kolejnych wybryków.

 

Jak reagować, kiedy dziecko niszczy przedmioty w trakcie wykonywania jakiejś aktywności?

Kiedyś mówiono, że dziecko szczęśliwe, to dziecko brudne. Dbając o poprawny rozwój ruchowy dziecka, ładne ubranie nie powinno przeszkadzać. Mogą też ulec zniszczeniu rower lub hulajnoga. Warto to przewidzieć.

Jeśli jednak chcielibyśmy zwrócić uwagę dziecka na rysy i zniszczenia, to jak i kiedy to zrobić? Nie róbmy tego w trakcie zabawy, ale w zupełnie innym czasie.

Jeśli dziecko robi rysy na butach, to nie zwracajmy mu uwagi, ani w tracie spaceru, ani kiedy zakłada buty, ani kiedy je zdejmuje. Zróbmy to zupełnie w innym czasie. W miłej sytuacji, z dala od innych powiedz dziecku na czym Ci zależy. Zrób to krótko.

Rozważ też, czy można pomóc dziecku w rozwoju, aby nasze oczekiwania stały się łatwiejsze dla dziecka. Jeśli dziecko jest niezgrabne, przewraca się, potyka, ma problemy z oceną odległości, czy używanej siły, to możemy mu pomóc. Odpowiednie ćwiczenia pokażę Ci na szkoleniu “Ruch kluczem do inteligencji“.

 

Polecane szkolenie

Rozwój emocjonalny

Ruch kluczem do inteligencji

Mnożenie inteligencji