Aktualności

Jak nauczyć dziecko czytać różnymi metodami i w różnym wieku

Szukając odpowiedzi na pytanie, jak nauczyć dziecko czytać, poznaj jedyną metodę zweryfikowaną naukowo, ale też inne.

Jak nauczyć dziecko czytać różnymi metodami i w różnym wieku

Odpowiedź na pytanie, jak nauczyć dziecko czytać jest bardzo złożona, gdyż możemy do tego użyć wielu metod, a ich wybór zależy przede wszystkim od rozwoju dziecka. Wielu utożsamia rozwój i wiek. Z tego powodu mówi się o metodach dobrych dla dzieci szkolnych, o metodach dla dzieci przedszkolnych i metodach dla dzieci najmłodszych, które poniżej omówimy.

Jak nauczyć dziecko czytać w zależności od wieku dziecka?

Zobaczmy na przykładach, jak nauczyć dziecko czytać w zależności od rozwoju i wieku.

  1. Dzieci, które mają skrzyżowaną lateralizację, będą miały dużą trudność, aby nauczyć się czytania metodami szkolnymi.
  2. Metody szkolne będą także niekorzystne dla przedszkolaków czy młodszych dzieci. Wiemy to już od roku 2009, dzięki pani profesor Edycie Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Jak nauczyć dziecko czytać w zależności od metody nauki czytania?

Metody nauki czytania możemy podzielić na trzy grupy:

  1. metody, w których prezentuje się dziecku całe wyrazy, które ogólnie nazywane są czytaniem globalnym, a do których zaliczyć można amerykańską metodę Glenna Domana i opracowaną przeze mnie metodę Cudowne Dziecko dostosowaną do specyfiki języka polskiego – często od mojego nazwiska nazywaną metodą doktor Czerskiej;
  2. metody, w których składa się sylaby, jak metoda sekwencyjno-symultaniczna prof. Jadwigi Cieszyńskiej;
  3. metody, w których składa się litery, albo bardziej poprawnie głoski lub fonemy, jak glottodydaktyka opracowana przez dr hab. Bronisława Rocławskiego.

Warto przy tym pamiętać, że nauka czytania zmienia mózg dziecka, a każda z metod inaczej. Więcej informacji znajdziesz w poniższym linku.

 

metody nauki czytania ranking.

 


Spis treści


 

Jak nauczyć czytać dziecko w wieku przedszkolnym?

Biorąc pod uwagę fakt, że stosowanie metod szkolnych w wieku przedszkolnym i młodszym nie przynosi spodziewanych efektów, powinniśmy skupić naszą uwagę na pierwszym rodzaju metod, które niesłusznie nazywane są ogólnym terminem czytanie globalne.

Czytanie globalne

Czytanie globalne nie powinno być stosowane jako nazwa dla grupy metod, w których prezentuje się dzieciom całe wyrazy na kartach. Czytanie globalne jest nazwą pomocy dydaktycznych, zestawów kart, które nie są związane z żadną metodą, choć bywają utożsamiane z metodą Domana. Karty do czytania globalnego zawierają zarówno wyraz, jak i ilustrację, która odciąga uwagę dziecka od wyrazu. To w efekcie utrudnia naukę czytania.

Jak nauczyć dziecko czytać metodą Domana?

W nauce czytania metodą Domana jest wiele etapów, które opisane są w artykule, podlinkowanym poniżej. Zgłębiając, jak nauczyć dziecko czytać metodą Domana, rodzice początkowo są zachwyceni. Ale problemy pojawiają się jeszcze w pierwszych tygodniach nauki. W ocenie metody Domana warto bowiem pamiętać, że była ona rewolucyjna pół wieku temu i że została opracowana dla dzieci z uszkodzeniami mózgu oraz dla języka angielskiego, który nie posiada odmiany i zmieniających się końcówek.

Jednym z zarzutów, które stawia się metodzie Glenna Domana, jest to, że nie została ona przebadana naukowo. Jest jednak wielu rodziców dzieci z uszkodzeniami mózgu, którzy tą metodą są oczarowani, gdyż odmieniła ona ich życie.

Warto przy tym pamiętać, że tylko jedna metoda na świecie została zweryfikowana w badaniach naukowych. Jest to opracowana przeze mnie nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko.

 

 

dziecko czyta samodzielnie książkę z zestawu do nauki czytania dr Czerskiej jak nauczyć dziecko czytać

 

Jak nauczyć dziecko czytać w metodzie Cudowne Dziecko opracowanej przez doktor Czerską?

W opracowanej przeze mnie nauce czytania są dwie ścieżki, które można nazwać dwiema koncepcjami nauki, jakby dwiema metodami w ramach jednej metody Cudowne Dziecko. Mają one odmienny harmonogram nauki, ale przede wszystkim odmienne cele, co zdecydowanie odróżnia tą metodę od wszystkich innych.

Pierwsza ścieżka nauki czytania

W pierwszej ścieżce rodzic prezentuje dziecku wyrazy na kartach, aby następnie przećwiczyć je w zdaniach. Już po tygodniu nauki dziecko potrafi przeczytać swoją pierwszą książkę. Celem takiej nauki jest przeze wszystkim rozbudzenie w dziecku miłości do nauki czytania. Dziecko przekonuje się, jak łatwa jest nauka czytania. Przy okazji wspieramy rozwój neurologiczny dziecka, dostarczając prawidłowych bodźców do rozwoju wzroku i słuchu.

Druga ścieżka nauki czytania

Celem drugiej ścieżki jest samodzielne czytanie ze zrozumieniem, ale nie tylko wyrazów, które wcześniej dziecko widziało. Na podstawie wielu doświadczeń z wyrazami i zdaniami, dzieci odgadują, która litera oznacza który dźwięk. Czytają wtedy samodzielnie dowolne wyrazy, zdania i książki. Rozwijają przy tym myślenie operacyjne, które ma bezpośrednie przełożenie na rozwój inteligencji dziecka.

Nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko rozwija także pamięć, wyobraźnię i kreatywność.

Podsumowanie

Zatem w opracowanej przeze mnie nauce czytania osiągamy kilka ważnych celów:

  • dziecko uczy się szybkiego czytania, a przy tym od samego początku rozumie co czyta;
  • nauka czytania poprawia rozwój dziecka, zarówno rozwój neurologiczny: wzroku, słuchu i mowy, ale także stymuluje wrodzone, naturalne zdolności każdego małego dziecka, jak pamięć, wyobraźnię i kreatywność.

Taka nauka jest przyjemna dla dziecka, pozwala od pierwszych dni cieszyć się czytaniem i budzi w dziecku miłość do czytania.

Szkolenie dla rodziców o tym, jak nauczyć dziecko czytać

Jedynym sposobem poznania tej metody jest szkolenie dla rodziców, które odbywa się w jednej z dwóch form

 


 

Czy książka dla rodziców opowiada, jak nauczyć dziecko czytać?

Po 10 latach badań i obronie pracy doktorskiej, opublikowałam książkę “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko”. Rodzice często pytają, czy z książki dowiedzą się, jak nauczyć dziecko czytać.

Książka opowiada o nauce czytania, ale także o rozwoju dziecka. To dlatego, że metoda jest dostosowana do rozwoju dziecka, ale także ten rozwój usprawnia.

W książce opisane są także 10-letnie badania naukowe. Opisałam 12 czynników, od których zależy efektywność metody, jak również co robili rodzice i jakie efekty osiągali. Dlatego książka jest ceniona zarówno przez rodziców, jak i przez pedagogów. Książka jest ciekawą lekturą zarówno dla absolwentów szkolenia, jak i osób, które metody jeszcze nie znają. Jednakże tylko na szkoleniu można uzyskać pełne informacje, jak nauczyć dziecko czytać.

 

książka o nauce czytania dla dzieci i niemowląt jak nauczyć dziecko czytać

Zestaw do nauki czytania dla przedszkolaka

Jeśli jeszcze nie masz pewności, kiedy spotkamy się na szkoleniu stacjonarnym w Warszawie lub na szkoleniu online, to możesz sprawdzić, jak łatwo i przyjemnie można uczyć przedszkolaka czytać. Pomoże ci w tym zestaw do nauki czytania dla dzieci. Zawiera on instrukcję, ale mimo to polecam, aby zacząć od szkolenia.

 

zestaw do nauki czytania i instrukcja jak nauczyć dziecko czytać

 

Ważne informacje dla rodziców o tym, jak nauczyć dziecko czytać?

Jako rodzice, uczymy dziecko wszystkiego, co sami umiemy. Zatem skoro sami umiemy czytać, sądzimy, że tego też nauczymy dziecko. Okazuje się jednak, że jest to znacznie trudniejsze, niż początkowo sądziliśmy.

To nie powinno nas dziwić. Nauczyciel przygotowuje się do tego zadania przez 5 lat, a i tak większość z nich jest oskarżanych przez pedagogów akademickich o wywoływanie u dzieci dysleksji. To dlatego, że są źle przygotowani do zawodu.

Czasem znają różne metody i wydaje się, że wiedzą co robić, aby nauczyć dziecko czytać. Nie wiedzą jednak, czego nie robić i popełniają dziesiątki błędów.

Dlatego zanim przeczytasz dalej, jak nauczyć dziecko czytać metodą sylabową lub przez składanie liter, nie przeocz artykułu o 35 najpowszechniejszych błędach w nauce czytania.

 

 

Jak nauczyć czytać dziecko szkolne: w zerówce i w pierwszej klasie?

W zerówce i w klasie pierwszej, kiedy dziecko ma 6-7 lat, możemy nadal stosować opracowaną przeze mnie metodę nauki czytania. Można ją stosować w kilku przypadkach:

  • kiedy dziecko nie było wcześniej uczone czytania,
  • kiedy dziecko było wcześniej uczone czytania innymi metodami.

Ponadto nauczyciel będzie stosować w szkole lub przedszkolu inne metody: metodę symultaniczno-sekwencyjną zwaną także sylabową,  oraz czytanie przez składanie liter.

Dwa podejścia do tego, jak nauczyć dziecko czytać: lingwistyczne i pedagogiczne

Kontynuowanie prezentacji kart z wyrazami i zdaniami, pomoże dziecku czytać szybko i ze zrozumieniem. Warto bowiem pamiętać, że są dwa podejścia do nauki czytania.

  • W psychologii kładzie się nacisk na zrozumienie tekstu – takie metody omówiliśmy powyżej.
  • W lingwistyce nauka czytania polega na zbudowaniu właściwej formy dźwiękowej na podstawie graficznego zapisu – te metody omówimy poniżej. Wymagają one dojrzałości szkolnej i w pełni ukształtowanego mózgu, jak również umiejętności analizy i syntezy dźwiękowej, co u statystycznego dziecka ma miejsce w wieku 7 lat. Dlatego są stosowane względem dzieci szkolnych.

Od czego zależy sukces w nauce czytania?

Wydaje się, że uczenie dziecko sylab lub liter przyniesie kiedyś sukces. Tymczasem efekty zależą od  rozwoju dziecka, czasu i intensywności treningu oraz od zastosowanych metod. Zatem jeśli będzie trenować wytrwale, codziennie, nie krócej niż 20 minut dziennie, to po roku lub po kilku latach, zacznie czytać ze zrozumieniem.

Czy można dziecko przedszkolne nauczyć czytać sylabowo lub składając litery?

Aby dziecko mogło rozpocząć naukę czytania przez składanie sylab lub głosek musi wcześniej dysponować pewną umiejętnością, którą nazywamy analizą i syntezą dźwiękową, która jest charakterystyczna dla dzieci 7-letnich. Osiągając tą umiejętność, dziecko osiąga jednocześnie dojrzałość szkolną i może być uczone metodami szkolnymi.

Wcześniejszy trening analizy i syntezy dźwiękowej powoduje naruszenie równowagi między lewą i prawą półkulą i wcześniejszy zanik naturalnych zdolności dziecka przedszkolnego, m.in. pamięci fotograficznej, kreatywności i wyobraźni. Jak wspomniałam wcześniej, dzięki obserwacjom poczynionym przez panią profesor Edytę Gruszczyk-Kolczyńską wiemy, że stosowanie metod szkolnych względem dzieci przedszkolnych, nie przynosi spodziewanych efektów. To dlatego  w 2009 roku wprowadzono w przedszkolach zakaz nauki czytania.

Ponadto lingwistyczne podejście do nauki czytania wymaga od dziecka ogromnej motywacji i długiego treningu, podczas kiedy oczekiwanie na sukces – w tym wypadku zrozumienie tekstu – jest żmudnym i długotrwałym procesem. Zatem mogą sobie z nią poradzić tylko dzieci starsze, a więc szkolne.

Jak nauczyć dziecko czytać metodą sylabową?

Na początku dziecko zapamiętuje sylaby w zabawie. Ogląda obrazki, które ułatwiają zapamiętanie sylaby. Na przykład krowy na łące wydają dźwięk MU, podczas kiedy owce wydają dźwięk BE. Następnie dziecko próbuje czytać proste wyrazy przez składanie znanych już sylab.

W metodzie sylabowej dziecko rozpoczyna naukę od rozpoznawania sylaby, jako części składowej wyrazu. Jest to metoda pośrednia pomiędzy zapamiętywaniem całych wyrazów, a składaniem liter. Wydaje się, że złożenie wyrazu z wielu liter jest trudniejsze, niż złożenie wyrazu z mniejszej liczby sylab. Na przykład wyraz krokodyl jest złożony z 8 liter, ale ma tylko 3 sylaby. Dlatego właśnie tą metodę stosuje się czasem bezpośrednio przed rozpoczęciem szkoły i nauki czytania przez składanie liter.

Na czym polega trudność w metodzie sylabowej?

Trudność polega jednak na tym, że liter jest co najwyżej kilkadziesiąt, to sylab jest kilka tysięcy. Poza tym kiedy dziecko chce przeczytać wyraz przez składanie sylab, najpierw musi podjąć decyzję, jak ten wyraz na sylaby podzielić, co nie jest łatwe, gdyż jeszcze nie zna wyrazu, który zamierza przeczytać. Tymczasem dzielenie na sylaby nie jest tak proste, jak się z pozoru wydaje. Zastanówmy się bowiem, jak podzielić wyraz MASKOTKA.

  • ma-sko-tka,
  • ma-skot-ka,
  • mas-kot-ka?

Podobne trudności nastręcza wyraz KRAJOBRAZ:

  • kra-jo-braz,
  • kraj-o-braz,
  • kra-job-raz,
  • kraj-ob-raz.

Jeśli ponadto rozważymy koncepcję pewnej pani profesor z UAM w Poznaniu, która uważa, że “j” jest samogłoską, to już zupełnie nie będziemy wiedzieli, jak to podzielić.

Teksty do nauki czytania sylabami

Aby ułatwić dziecku rozłożenie wyrazu na sylaby, znaleźć można specjalnie opracowane teksty do nauki czytania sylabami. W tych tekstach wyrazy są podzielone na sylaby, poprzez użycie dwóch różnych kolorów, najczęściej czerwonego i czarnego. Dzięki temu dziecko może skupić się na każdej sylabie z osobna. Niestety okazuje się, że choć dzieci potrafią zbudować wyrazy z sylab, to zrozumienie tekstu jest niewielkie. Wystarczy zasłonić ilustrację lub zamienić ilustracje na inną. Dziecko będzie opowiadać o tym, co widzi na ilustracji, a nie o tym, co przeczytało.

To dlatego opracowana przeze mnie metoda nauki czytania Cudowne Dziecko powinna być stosowana równolegle z sylabową nauką czytania. Prezentując odpowiednio dobrane wyrazy w odpowiednim tempie, a także zdania, znacząco poprawimy szybkość czytania i zrozumienie.

Jak nauczyć dziecko czytać przez składanie liter?

Mówi się popularnie, że dziecko składa litery, podczas gdy powinno składać głoski. Można byłoby powiedzieć, że to nieistotny spór o nazwę, bo o to samo chodzi. Tymczasem niektórzy rodzice, a nawet pedagodzy uczą nazw liter, co jest nieprawidłowe. Jeśli bowiem przeliterujemy wyraz KROKODYL, to otrzymamy Ka, eR, O, Ka, O, De, Y, eL, co po złożeniu daje kaerokaodeyel. To słowo dalekie jest od oryginału.

Jak nauczyć dziecko czytać przez składanie głosek?

Kiedy chcemy dziecko nauczyć czytać przez składanie głosek, wtedy również popełniamy wiele błędów. Weźmy wyraz KROKODYL z poprzedniego przykładu. Wiele osób wygłoskuje go następująco: Ky-Ry-O-Ky-O-Dy-Y-L. Dzięki temu powstanie wyraz “kyrykyodyyl”.

Taka nieumiejętna nauka rodzi problemy w nauce pisania. Dziecko bowiem, które zostanie poproszone o przegłoskowanie wyrazu krokodyl, wykona to następująco Ky-Ry-O-Ky-O-Dy-L, gubiąc samogłoskę Y, a zatem napisze krokodl. Takie dziecko wyraz PYZY wygłoskuje jako Py-Zy i zapisze PZ.

Na czym polega trudność składania liter czy głosek?

Wydaje się, że wyrazy złożone są z liter, a każda litera ma przyporządkowaną sobie głoskę. Niestety tak nie jest. Wystarczy przegłoskować wyraz TAKŻE, w którym środkowa litera brzmi jak G.

Jeszcze gorzej jest z wyrazem “babcia”, w którym pierwsza litera oznacza głoskę “b”, a trzecia litera głoskę “p”. Na domiar złego pierwsza i trzecia litera wyglądają tak samo, podczas kiedy głoski b i p wyglądają bardzo podobnie, jak odbicie w zwierciadle wody. To z tego powodu bardzo wiele dzieci myli litery b i p.

Wcześniej mówiliśmy o problemach analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Tymczasem polski językoznawca mówi o analizie fonemowej. Zatem przejdźmy do kolejnej metody – Glottodydaktyki ojczystej.

Jak nauczyć dziecko czytać metodą Bronisława Rocławskiego?

Dr hab. Bronisław Rocławski opracował metodę, a raczej długofalowy program nauki czytania i pisania, który nazwał glottodydaktyką ojczystojęzyczną. Zastosowanie tej koncepcji wymaga głębokiej wiedzy o strukturze języka. Dlatego kursy są przeznaczone dla nauczycieli, a nie rodziców. Od ich wiedzy lingwistycznej oraz od słuchu fonematycznego zależą efekty.

Autor łączy naukę pisania i czytania, którą uważa za proces złożony, długotrwały i trudny. Autor zakłada, że przez różnorodne ćwiczenia dziecko przygotowuje się do osiągnięcia maksymalnego poziomu analizatora słuchowego, wzrokowego i kinestetyczno-ruchowego.

Nauka czytania poprzedzona jest ćwiczeniami emisyjnymi, uczącymi dziecko operowania głosem. Następnie wprowadza się ćwiczenia ortofoniczne, ułatwiające poprawne mówienie. Kolejne ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe pomagają w różnicowaniu dźwięków. Nauka czytania i pisania zaczyna się odczytywaniem głosek i prostych wyrazów na podstawie układu  ust.

Analiza i synteza fonemowa w Glottodydaktyce

W analizie i syntezie fonemowej rozkład na fonemy dokonuje się bez wykorzystania zapisu graficznego liter. Znajomość liter może osłabić analizę fonemową. Jeśli dziecko zna litery, a następnie opanuje syntezę fonemową, to może spontanicznie próbować czytać wyrazy przez głoskowanie, czemu Rocławski każe przeciwdziałać.

W założeniach autora, analizie i syntezie fonemowej towarzyszyć powinno bierne poznawanie liter, a więc przez obserwację. Autor wyróżnia 44 litery, do których zalicza ni, si, zi, ci, dzi. Czytanie wyrazów odbywa się techniką nazywaną przez autora ślizganiem się. To prowadzić ma do czytania globalnego. Następnie tą technikę zastępujemy czytaniem płynnym, aby ostatecznie przejść do czytania cichego.

Ani składanie liter, ani składanie głosek, ani sylab nie jest dla dziecka łatwe. Wymaga minimum kilkanaście miesięcy, a zazwyczaj kilku lat systematycznego i codziennego treningu, aby w końcu dziecko zaczęło czytać ze zrozumieniem. Tymczasem współczesne dzieci oczekują sukcesów niemal od razu. Nie są przyzwyczajone do długotrwałej pracy bez efektów przez wiele miesięcy.

 

Jak nauczyć czytać dzieci najmłodsze – niemowlęta, dzieci roczne i dwuletnie?

Kiedy zacząć naukę czytania?

Im młodsze jest dziecko, tym łatwiej uczy się wszystkiego, zarówno języków obcych, jak i nauki czytania. Te dwie ścieżki edukacji są bardzo podobne, choć powody rozpoczęcia nauki są zupełnie inne. Dziecko od najmłodszych lat powinno uczyć się języków obcych, bo od urodzenia dysponuje zdolnościami językowymi, które  zanikają, jeśli nie są rozwijane. Tymczasem w mózgu noworodka nie ma żadnych ośrodków odpowiedzialnych za naukę czytania. Dziecko powinno uczyć się czytania, aby te ośrodki w mózgu ukształtować. Im wcześniej zacznie, tym będzie to łatwiejsze. Omówimy zatem, jak nauczyć czytać zarówno przedszkolaka, jak i dziecko młodsze, a nawet niemowlę.

Jaką metodę wybrać, aby nauczyć czytać szybko, łatwo i przyjemnie?

Metodą nauki czytania przynoszącą najlepsze efekty jest Czytanie dla rozwoju w metodzie Cudowne Dziecko – metoda opracowana przez doktor Anetę Czerską. Jest to jedyna metoda na świecie, której efektywność została potwierdzona naukowo. Badania trwały 10 lat, a efektywność metody przekroczyła 90%.

Metoda ta jest opracowana dla każdego dziecka od urodzenia do 7 roku życia. Dziecko nie musi umieć mówić, gdyż nauka czytania odbywa się przez ścieżkę wzrokową. Dziecko może znać litery, choć lepiej byłoby, aby ich nie znało. Dzięki temu nauka czytania przyniesie więcej korzyści dla rozwoju mózgu.

 

 

Jak nauczyć dziecko czytać krok po kroku?

Rodzic pokazuje dziecku wyrazy i zdania (na kartach i w specjalnie opracowanym programie komputerowym). Dzięki licznym doświadczeniom dziecko samo zauważa, która litera odpowiada za jaki dźwięk. Dzięki temu będzie czytało zupełnie nowe wyrazy i zdania, których nigdy wcześniej nie widziało. Dodatkowo będzie czytało szybko i ze zrozumieniem, a zatem z przyjemnością.

Proces ten przypomina naukę mowy, kiedy rodzic dostarcza dziecku nieustannie doświadczeń – mówiąc do dziecka już od urodzenia całymi zdaniami. Podobna w koncepcji jest też nauka języka obcego “przez zanurzenie”.

Można byłoby powiedzieć, że rodzic uczy dziecka wyrazów i zdań, a dziecko samo uczy się liter i ich składania – przez obserwację i samodzielne wyciąganie wniosków, co nazywamy myśleniem operacyjnym. 

Jakich efektów nauki czytania oczekiwać?

Nauka czytania metodą Cudowne Dziecko usprawnia myślenie operacyjne, gdyż daje dziecku możliwość, aby samodzielnie rozszyfrowało kod liter. Jak przeczytamy w pracy doktorskiej doktor Czerskiej, dzieci uczone tą metodą rozwijają się szybciej w zakresie mowy, wzroku, słuchu, są przy tym bardziej ciekawe świata i inteligentniejsze niż rówieśnicy. Dodatkowo niezwykle szybko uczą się czytania w kolejnych językach.

Kiedy oczekiwać efektów nauki czytania?

Metoda i zestaw do nauki czytania jest tak opracowany, że dziecko potrafi przeczytać swoją pierwszą książkę po zaledwie tygodniu nauki. Dzięki temu czytanie uważa za łatwe i przyjemne. Jest też zmotywowane do dalszej nauki. Tydzień po tygodniu otrzymuje kolejne nagrody – książki, które potrafi samodzielnie przeczytać.

Tymczasem rodzic prowadzi też naukę czytania drugą ścieżką, która jest tak zaprojektowana, aby ułatwić dziecku samodzielne czytanie zupełnie nowych wyrazów i zdań.

Sprawdź efekty nauki czytania metodą doktor Czerskiej

Zobacz na filmie, jak szybko i przyjemnie można nauczyć dziecko czytać.

Może odnosisz wrażenie, że to cudowne dziecko. Tymczasem doktor Czerska jest przekonana, że cudowne jest każde dziecko. Metoda przez nią opracowana wydobywa naturalny potencjał każdego dziecka.

Dziecko na filmie ma skrzyżowaną lateralizację i predyspozycje do dysleksji. Mimo to potrafi płynnie czytać w kilku językach, mając zaledwie 4 lata. W wieku 6 lat czyta tak płynnie, jak nastolatki.

Podczas szkolenia dowiesz się, jak nauczyć dziecko czytać i pomnożyć jego inteligencję. Nauka czytania zajmuje tylko pół minuty dziennie. Nie musisz przy tym znać tych języków. Wybierz zatem jedną z dwóch form szkolenia:

 

Bardzo wielu rodziców pokazuje dziecku wyrazy, ale nieliczni osiągają efekty zaprezentowane na filmie. To dlatego, że ważne są szczegóły: sposób prezentacji, ilość powtórzeń, wybór wyrazów i bardzo wiele innych. Zatem nie zwlekaj i zapisz się na szkolenie. Dołącz do grona rodziców, którzy odnieśli sukces w nauce czytania.

 

Jak nauczyć dziecko czytać, korzystając z zestawu do nauki czytania?

Zestaw do nauki czytania, opracowany przez dr Czerską, pozwoli Ci sprawdzić efekty metody. Dzięki niemu przekonasz się, jak łatwa i przyjemna może być nauka czytania dla Twojego dziecka. Być może odkryjesz, jak bardzo lubisz uczyć swoje dziecko czytać. Dzięki temu nauka przyniesie jeszcze lepsze efekty.

Zapewne już teraz zastanawiasz się, jak nauczyć dziecko czytać za pomocą tego zestawu. Jest on podzielony na 9 mniejszych zestawów do nauki czytania. To dlatego, abyś w ciągu jednego tygodnia mógł uczyć dziecka wyrazów, ćwiczył je w zdaniach i utrwalał ich znajomość w grach. Pod koniec tygodnia nagradzasz dziecko książką, którą potrafi ono przeczytać.

najlepsze książki do nauki czytania i do samodzielnego czytania

 

 

Dlaczego warto kupić szkolenie dla rodziców o tym, jak nauczyć dziecko czytać?

Choć zestaw do nauki czytania posiada instrukcję, to warto skorzystać ze szkolenia prowadzonego przez autorkę metody. Rodzice, którzy zaczynają od nauki za pomocą zestawu, popełniają wiele błędów. Na przykład zachęcają dziecko do czytania na głos, co spowalnia czytanie i zmniejsza zrozumienie, odbierając dziecku radość z nauki czytania.

 

 

Jak nauczyć dziecko czytać korzystając z programu komputerowego?

Program komputerowy zawiera bazę wyrazów i zdań, która starcza na kilka lat nauki. Codzienna nauka z programem do nauki czytania zabiera kilkanaście sekund. Jednakże program nie posiada instrukcji, a rodzic dowiaduje się na szkoleniu, jak za jego pomocą nauczyć dziecko czytać. Zatem program jest dostępny w sprzedaży tylko dla absolwentów szkolenia Nauka czytania, zarówno grupowego, jak i szkolenia online.

Jak nauczyć dziecko czytać przez składanie sylab i liter?

Szkolne metody nauki czytania powinny być zarezerwowane dla dzieci w wieku powyżej 7 roku życia. Okazuje się bowiem, że stosowanie metod szkolnych w wieku przedszkolnym nie przynosi spodziewanych efektów. Zauważyła to w roku 2011 pani profesor Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. Jako doradca ówczesnego rządu w podstawie programowej zabroniła nauki czytania w przedszkolach. Zauważyła bowiem, że dawniej dzieci uczyły się czytania tylko w przedszkolu. Później przez kilkanaście lat dzieci uczyły się czytania dwukrotnie: najpierw w przedszkolu, a później w szkole. Wyniki tej drugiej edukacji były rozczarowujące.

Czy wiesz, że każda metoda nauki czytania zmienia mózg dziecka – każda z metod inaczej. Zatem zobacz jak!

 

 

Książka dla rodziców o tym, jak nauczyć dziecko czytać

Książka “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko” powstała po tym, jak doktor Czerska zakończyła badania nad efektywnością swojej metody i obroniła doktorat. Znajdziesz w niej szczegółowe informacje o metodzie nauki czytania, która wpisuje się w rozwój dziecka, a jednocześnie go poprawia.

W książce przedstawione są też badania nad efektywnością i 12 czynników, od których zależy efektywność metody nauki czytania. Zaprezentowane są działania rodziców w ramach nauki czytania i efekty jakie osiągnęli.