Jak wspierać rozwój dziecka od roku do 3 lat

Rozwój dziecka od roku do 3 lat

Rozwój dziecka od roku do 3 lat jest szczególnie ważny, gdyż mózg jest nadal bardzo plastyczny. Można zatem pomnożyć inteligencję i wzmocnić zdolności. Przede wszystkim można uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju zapobiegając późniejszym dysfunkcjom.

Proces neurologicznego rozwoju dziecka można zarówno przyspieszyć, jak i opóźnić. Ten proces nie jest statyczny czy automatyczny. Jest dynamiczny, stale się zmienia i zależy od działań rodzica. Czy wiesz, że w pierwszym roku życia tworzy się więcej połączeń nerwowych niż przez całą resztę życia. To znaczy, że jest ono już na półmetku, choć minął zaledwie rok. Czy dobrze wykorzystaliśmy ten czas?

Naturalne zdolności małego dziecka

Każde dziecko rodzi się wyposażone w szereg naturalnych zdolności, jak słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne. Ma mózg stworzony do myślenia operacyjnego i uczenia się. Zdolności te zanikają, jeśli nie są ćwiczone. Choć niektóre wygasają już w wieku 6 miesięcy, to najcenniejsze dopiero w wieku 3-4 lat.

Konsekwencje nieprawidłowego rozwoju dziecka

Tymczasem 60% uczniów nie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. W dużych miastach co trzeci uczeń ma dysleksję, wielu cierpi na nadwrażliwość dźwiękową, problemy ze skupieniem uwagi, problemy z pamięcią i liczne dysfunkcje. Jak to możliwe, że rodząc się z tak doskonałym mózgiem, nie potrafimy skorzystać z jego potencjału.

Przyczyny nieprawidłowego rozwoju dziecka

Najwięcej błędów popełniamy zupełnie nieświadomie już w pierwszym roku życia. Dbamy wtedy o to, aby maleństwu było ciepło, aby było syte, czyste i bezpieczne, ale najpoważniej ograniczamy motoryczny i manualny rozwój dziecka. Tymczasem ten okres ma największe znaczenie dla całej przyszłości. Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że jest ponad 30 gadżetów, które ułatwiają opiekę nad niemowlęciem, ale jednocześnie blokują rozwój dziecka – niestety wszyscy ich używamy

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku od roku do 3 lat?

Okres od roku do 3 lat jest decydujący dla całej przyszłości. Mózg jest teraz nadal bardzo plastyczny. Zatem łatwo możemy uzupełnić zaniedbane obszary funkcjonalne mózgu i zapobiec dysfunkcjom. Możemy pomnożyć inteligencję i pogłębić zdolności. W okresie od roku do 3 lat jest to proste i wymaga niewielkich nakładów pracy i czasu.

Zatem poniżej znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Jak wspierać rozwój dziecka w zakresie mowy i co powinien umieć mówić roczniak i 2-latek? Kiedy możemy powiedzieć, że tempo rozwoju dziecka jest szybkie, średnie lub wolne?
  • Które obszary rozwoju dziecka mogą być zaniedbane i poprawić ich sprawność? Co ma wspólnego ominięcie pełzania z wolnymi postępami w zakresie mowy?
  • Jak wspierać potencjał intelektualny? W jaki sposób nauka mowy czyni człowieka bardziej inteligentnym? Dlaczego warto i jak uczyć w tak młodym wieku czytania, matematyki i języków obcych?
  • Dlaczego nie wolno uczyć liter oraz liczenia 1, 2, 3, 4…? Jak wspierać wrodzone zdolności matematyczne każdego maluszka
  • Ile trwa bunt 2-latka i jak z nim postępować? Jak uczyć cierpliwości?
  • Kiedy i jak aktywować słuch absolutny i kiedy zacząć uczyć grać na instrumencie? Jak usprawniać naturalne zdolności językowe i dlaczego zajęcia z angielskiego dla maluszków tego nie robią?

Najlepsze efekty osiągniesz biorąc udział w szkoleniach dla rodziców prowadzonych przez doktor Czerską: grupowych w Warszawie lub indywidualnych online (przez Skype). 


rozwój dziecka rocznego


ROZWÓJ MOWY

Jak wspierać rozwój mowy?

Rozwój mowy, podobnie jak rozwój dziecka od roku do 3 lat, nie jest procesem automatycznym, ale następuje w odpowiedzi na stymulujące bodźce. Można go zatem opóźnić przez brak właściwych bodźców lub stosowanie gadżetów takich jak smoczek. Można też przyspieszyć. Ale jak?

Intuicja rodzicielska podpowiada, że należy mówić głośno i wyraźnie, rozbudowanym słownictwem. To są jednak bodźce działające na słuch, a nie na mowę. Okazuje się bowiem, że za poziom rozwoju mowy odpowiada rozwój ogólny mózgu – co zauważył G. Doman w roku 1974. Zatem chcąc usprawnić mowę, w równym stopniu należy zadbać o wzrok, słuch, dotyk, sprawność motoryczną i manualną – co opisane jest poniżej.

Co powinno umieć mówić roczne dziecko?

Roczny maluch powinien używać minimum 2 słów spontanicznie w określonym znaczeniu. Słowa te powinien używać chcąc wywołać określoną reakcję otoczenia. Powinien robić to świadomie i spontanicznie, a więc bez zachęty ze strony osób dorosłych. To nie mogą być wyrazy dźwiękonaśladowcze, ale słowa. Roczny maluch powinien dodatkowo naśladować dźwięki, które słyszy i używać ich świadomie. Nie ma znaczenia w jakim języku będą wypowiadane wyrazy, ale ważne jest, że układ nerwowy radził sobie z symbolami dźwiękowymi. 

Co powinno umieć mówić 18-miesięczne dziecko?

Jeśli półtoraroczne dziecko używa od 10 do 25 słów i wyrażeń dwuwyrazowych, to rozwój dziecka przebiega w standardowym, średnim tempie. Jeśli używa 2 tysięcy słów oraz buduje krótkie zdania, to rozwój dziecka przebiega w tempie szybkim. 

Co powinien umieć mówić 3-latek?

Jeśli dziecko trzyletnie używa 2 tysięcy słów oraz buduje krótkie zdania, to rozwija się w standardowym tempie.

Jak usprawnić mowę?

Rozwój dziecka przebiega wolno:

  • jeśli roczne dziecko nie wypowiada słów, a raczej tworzy dźwięki o określonym znaczeniu – używa konkretnego, niepowtarzalnego dźwięku, jako nazwy określonego przedmiotu lub aktywności, której pragnie;
  • gdy 18-miesięczny maluch nie mówi jeszcze kilkunastu słów; 
  • jeśli 3-letnie dziecko używa mniej niż 2 tysiące słów.

Można usprawnić mowę, znajdując słabe punkty w neurologicznym rozwoju dziecka i uzupełniając zaniedbane (niechcący) struktury mózgu. Ale to wymaga od rodzica odwagi – trudno jest bowiem spojrzeć krytycznym okiem na rozwój dziecka. Ale bez tego nie będziemy w stanie mu pomóc. 

Już teraz możesz uważnie przeczytać poniższe informacje, samodzielnie szukając zaniedbanych obszarów. Na tej podstawie możesz dokonać wyboru najważniejszych dla ciebie szkoleń. Możesz też bez zwłoki zapisać się na szkolenia, podczas których dowiesz się wszystkiego, czego potrzebujesz.


rozwój dziecka od roku do 3 lat


MOTORYCZNY Rozwój dziecka od roku do 3 lat

Jak wspierać rozwój motoryczny?

Zacznijmy od uzupełnienia zaniedbanych obszarów funkcjonalnych mózgu – do czego mogło dojść już w pierwszym roku życia – gdyż to jest później przyczyną licznych dysfunkcji i problemów szkolnych.

  • Jeśli niemowlę nie pełzało bardzo dynamiczne, ruchem naprzemiennym, osiągając dzienny dystans 50 metrów dziennie, to nie zdołało ukształtować  dwóch poziomy funkcjonalnych mózgu (1. rdzeń przedłużony i rdzeń kręgowy, 2. most). Nie ukształtowało też właściwych połączeń w ciele modzelowatym.
  • Dodatkowo jeśli niemowlę nie raczkowało dynamicznie i naprzemiennie, osiągając łączny dystans 400 metrów dziennie, to nie ukształtowało trzeciego poziomu funkcjonalnego (śródmózgowie).

Jak zauważył amerykański badacz G. Doman, żadne zdrowe dziecko nie opuszcza ani jednego z tych etapów. Jeśli z przyczyn kulturowych (stosując popularne gadżety), zablokujemy rozwój i uniemożliwimy osiągnięcie którejkolwiek z powyższych czynności, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, dopóki nie uzupełni tych zaniedbanych obszarów. Zatem jak najszybciej uzupełnijmy te nie w pełni rozwinięte obszary! 

Z jednej strony uświadomienie sobie nieprawidłowości w rozwoju dziecka jest trudne i bolesne. Jednak taka świadomość przyniesie teraz dobre owoce. Nie można bowiem pomóc w rozwoju dziecku, jeśli nie znamy słabych punktów i nie wiemy, w czym leży problem.

Jeśli okazało się, że twoja pociecha nie pełzała poprawnie na wymaganym dystansie, to zamiast się zamartwiać, skupmy się na uzupełnieniu zaniedbanych obszarów mózgu i zapobieganiu dysfunkcjom. Rozwój dziecka jest przecież dynamicznym procesem, który można opóźnić, ale także przyspieszyć. Jeśli zatem rodzic nieświadomie opóźnił, to teraz może go świadomie przyspieszyć. Przez kolejne 5 lat życia zadbamy o sprawność motoryczną w taki sposób, aby zagwarantować prawidłowe ukształtowanie mózgu i zapewnić późniejsze sukcesy szkolne. Zatem spotkajmy się na Ruch kluczem do inteligencji.

Jeśli dostrzegasz jakikolwiek inny problem na przykład w zakresie mowy, skupienia uwagi, pracy ręki, emocji, czy relacji społecznych, to może mieć on związek z motoryką, gdyż za te wszystkie aktywności odpowiada ten sam narząd – mózg.

Proponowane szkolenie

Ruch kluczem do inteligencji


INTELEKTUALNY Rozwój dziecka od roku do 3 lat

Wiemy, że nauka mowy związana jest z intelektualnym rozwojem dziecka od roku do 3 lat. Na podstawie rozwoju mowy ocenia się poziom inteligencji dziecka.

Tymczasem niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że w nauce mowy wykorzystuje się myślenie operacyjne, które można rozwijać poprzez naukę czytania i wczesną naukę matematyki, przyspieszając tym samym rozwój mowy. 

Jak wspierać rozwój intelektualny?

Czy masz świadomość, że człowiek ucząc się mówić staje się bardziej inteligentny? Ssaki, które wykształciły sposób komunikacji uważane są za najinteligentniejsze ze stworzeń.

„Mózgi są maszynami wyłapującymi reguły. Nie potrafią inaczej” – twierdzi M. Spitzer. Nasza inteligencja jest ściśle związana z odszyfrowywaniem reguł. Reguły są ukryte w mowie, dlatego ucząc się mówić, stajemy się bardziej inteligentni.

Na czym polega myślenie operacyjne?

Ucząc się mówić człowiek nie powtarza usłyszanych zwrotów, ale kreuje własne. Najłatwiej zauważyć tow rozwoju dziecka rocznego i dwulatka. Zapytane, czy smakowało mu śniadanie, odpowie „Pyszne jajko z solem”, chociaż nie mogło nic podobnego nigdy usłyszeć. Przecież nikt tak nie mówi. „Sól” podobnie jak „stół” nie ma końcówki -a, a więc powinna być rzeczownikiem rodzaju męskiego. Skoro odmieniamy „ze stołem”, to powinniśmy odmieniać „z solem”. Ale jest to wyjątek. Wbrew pozorom dziecko poprawnie zastosowało regułę, która w tym przypadku nie działa. Ale ono ją odnalazło i umiało zastosować, mimo iż gramatyki i odmiany przez przypadki będzie się uczyć dopiero w klasie 4.

Jak rozwinąć inteligencję dziecka?

Ucząc się mówić człowiek osiąga wyższy poziom inteligencji, gdyż w chaosie informacji sam odnajduje reguły i zaczyna je poprawnie stosować. Bardzo podobnie uczy się sztuczna inteligencja. Im więcej tego typu procesów zachodzi, tym inteligentniejsza jest jednostka. Zatem dziecko może osiągnąć nie tylko ten, ale jeszcze wyższy poziom inteligencji, jeśli pozwolimy mu odnaleźć reguły w innym chaosie informacji – w nauce czytania lub matematyce, albo w języku obcym. Jeśli udostępnimy mu lub zorganizujemy odpowiednie doświadczenia, osiągnie kolejny i kolejny, i jeszcze wyższy poziom inteligencji.

Dlaczego warto uczyć czytać?

Z myślą o dzieciach rocznych i 2-latkach opracowana została nowa, unikalna metoda nauki czytania, która stymuluje wzrok, słuch, mowę, ale także myślenie operacyjne, kreatywność, wyobraźnię i pamięć. „Czytanie dla rozwoju” jest jedyną metodą na świecie, której efektywność została zbadana i wynosi ponad 90%. Badania naukowe trwały 10 lat.

Na podstawie wielu obserwacji, widzianych wyrazów i zdań, dziecko samo dochodzi do wniosku, która litera odpowiada za jaki dźwięk. Uczy się czytać niemal samoistnie, a w wieku 3-4 lat czyta już tak płynnie jak 8-10 latki. Odnajdywanie reguł odbywa się zatem nie tylko w mowie, ale także w nauce czytania.

Dlaczego nie warto uczyć liter?

Natomiast nie jest korzystne uczenie liter (a nawet sylab), gdyż umiejętność konieczna do ich złożenia kształtuje się około 6-7 roku życia. Ponadto stosowanie metod szkolnych w edukacji przedszkolaków i dzieci młodszych nie przynosi spodziewanych rezultatów. Takie dzieci uczą się czytać znacznie słabiej, niż ich rówieśnicy (zauważono to już w roku 2009). To dlatego, że metody szkolne osłabiają naturalne zdolności charakterystyczne dla maluszków w wieku od roku do 3 lat.

Sprawdź, jakie efekty przynosi wczesna nauka czytania metodą Cudowne Dziecko

Maluszki, uczone we wczesnym dzieciństwie czytania metodą opracowaną przez doktor Czerską, spostrzegane są jako inteligentniejsze od rówieśników. Sam zobacz dlaczego – obejrzyj film poniżej. Te 2 minuty odmienią twoje spojrzenie na możliwości małego człowieka!

Już w wieku  4 lat twoja pociecha może pięknie, szybko i płynnie czytać zarówno po polsku, jak i po angielsku – i to ze zrozumieniem.

Dziecko z predyspozycjami do dysleksji i skrzyżowaną lateralizacją w wieku 6 lat, czyta

  • 177 wyrazów na minutę w języku angielskim , jak 12-latki w Wielkiej Brytanii,
  • 115 wyrazów na minutę w języku polskim , jak 13-latki w Polsce,
  • 97 wyrazów na minutę w języku niemieckim , jak 11-latki w Niemczech,
  • 100 wyrazów na minutę w języku hiszpańskim , jak 11-latki w Hiszpanii,
  • 70 wyrazów na minutę w języku czeskim , jak 10-latki w Czechach,
  • 156 wyrazów na minutę w języku duńskim , jak 12-latki w Danii.

Pamiętaj, że każde dziecko jest  zdolne, bystre i może myśleć jeszcze sprawniej. Metodę „Czytanie dla rozwoju” możesz poznać tylko biorąc udział w szkoleniu dla rodziców: grupowym w Warszawie lub indywidualnym online.

Proponowane szkoleniE

Nauka czytania


Podczas szkolenia dowiesz się, m.in.

  • Dlaczego czytanie bajek na dobranoc nie zaszczepia miłości do książek i do czytania oraz jak w takim razie zaszczepić taką miłość?
  • Jak powinna wyglądać książka, aby dziecku chciało się ją czytać?
  • Czy, kiedy i jak uczyć czytania w innych językach? Co jest w takiej nauce najważniejsze?

Zanim spotkajmy się na szkoleniu grupowym w Warszawie lub indywidualnym przez Skype, poznaj

Dlaczego warto usprawniać wrodzone zdolności matematyczne?

Każde zdrowy noworodek rodzi się z naturalnymi zdolnościami matematycznymi. Tymczasem tak wiele osób nienawidzi i boi się matematyki. Jak to możliwe?

Dlaczego nie warto liczyć po kolei 1, 2, 3…?

Liczenie przedmiotów, takich jak kasztany, schody czy patyczki, osłabia zrozumienie matematyki (badania na Uniwersytecie w Chicago) oraz niszczy naturalne wrodzone zdolności matematyczne każdego dziecka. Intelektualny rozwój dziecka jest wtedy blokowany.

Dlaczego warto uczyć matematyki?

Od wielu lat na całym świecie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o umysłach ścisłych. Tymczasem aż jeden na trzech dorosłych wolałby umyć łazienkę niż rozwiązać zadanie z matematyki (badania fundacji Change the Equation). Połowa dzieci wolałaby zjeść brokuły (Raytheon Corporation).

Dlaczego nie warto czekać, aż matematyki nauczy szkoła?

W edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, matematyki uczą humanistki, które nienawidzą i boją się matematyki. Wybrały na studiach pedagogikę, aby nie mieć nigdy w życiu do czynienia z matematyką. Tymczasem dzieci bardzo łatwo przejmują ten lęk i niechęć od swoich pierwszych nauczycielek – zauważyła prof. Sian Beilock z Uniwersytetu Chicago.

Jak bawić się matematyką?

Każda zabawa matematyczna, w jaką opisują rodzice, osłabia naturalne wrodzone zdolności matematyczne. Każda gra planszowa utrudnia naukę matematyki, osłabiając rozwój dziecka. 

Jeśli chcesz poznać zabawy i usprawnić naturalne matematyczne zdolności, weź udział w warsztatach Wczesna nauka matematyki – grupowych lub online. Pamiętaj, że te naturalne zdolności matematyczne zaczynają wygasać od wieku 3 lat. 

Proponowane szkoleniE

Wczesna nauka matematyki


emocjonalny i społeczny Rozwój dziecka
od roku do 3 lat

O społeczny rozwój dziecka – poprzez zabawę z innymi – zadbamy w okresie przedszkolnym. Emocjonalny rozwój dziecka od roku do 3 lat następuje następuje dzięki rodzinie, w której uczy się, jak budować relacje. Zatem warto poprawnie zdefiniować relacje w rodzinie.

Relacje rodziców z dzieckiem odzwierciedlają relacje między ojcem a matką. Na przykład, jeśli jeden z małżonków krytykuje przy dziecku drugiego, to nieświadomie przyzwala, aby dziecko było niegrzeczne względem tego drugiego rodzica. Kłótnie małżeńskie generują problemy wychowawcze z dzieckiem, a problemy wychowawcze z dzieckiem generują kłótnie małżeńskie. Czy zatem wiesz, jak wyjść z tego błędnego koła?

Działa też inne błędne koło. Jeśli dziecko jest niegrzeczne i manipuluje rodzicem, to rodzic niechętnie spędzają z nim czas. Woli zostać w pracy. A im mniej czasu spędza, tym słabsza jest ich relacja, a dziecko jest jeszcze bardziej niegrzeczne.

Ile trwa bunt dwulatka i jak z nim postępować?

Dlaczego nie ma buntu rocznego dziecka?

Bo rodzice są przekonani, że ono słabo rozumie i nie wydają poleceń. Dodatkowo wiele czynności wykonują za dziecko.

Dlaczego jest bunt dwulatka?

Bo rodzice zaczynają mieć oczekiwania względem 2-latka i wydają polecenia, a one nie są realizowane. Dodatkowo rodzice czują się manipulowani – zresztą słusznie. Zatem zmieniają zachowanie. Można byłoby zatem nazwać to zjawisko buntem rodziców. Czy wiesz, że maluch jest tym bardziej niegrzeczny, im słabiej rodzice radzą sobie z jego wychowaniem.

Jak długo trwa “bunt dwulatka”?

Aż rodzice nauczą się wychowywać i znajdować równowagę między miłością i “granicami”. Zazwyczaj trwa to długie lata, aż do osiągnięcia dorosłości. Dlatego istnieje pojęcie buntu 3-latka i nawet buntu 4-latka. Mamy wszystkie możliwe bunty, łącznie z buntem nastolatka.

Czy bunt dwulatka jest nieunikniony?

Buntu dwulatka może w ogóle nie zaistnieć. W wychowaniu jest jak w tańcu towarzyskim – kiedy jedno zmienia krok, to drugie też musi. Zatem spotkajmy się na szkoleniu dla rodziców Rozwój emocjonalny. Jeśli musisz powtarzać polecenie, aby zostało wykonane, nie czekaj. Z każdym dniem będzie gorzej.

Poradniki wychowawcze

Poradnikowe metody nie działają. Są one oparte na technikach manipulacji, a im częściej je stosujemy, tym szybciej okazują się nieskuteczne. Co widać wokół nas. Jeszcze nigdy maluszki nie były tak niegrzeczne, jak obecnie.

Nauka cierpliwości

Nieustannie uczymy natychmiastowej gloryfikacji – najczęściej nieświadomie. Dajemy niewielkie nagrody za zachowanie zgodne z naszymi oczekiwaniami. Reagujemy entuzjazmem i biciem brawo, kiedy dziecko zrobi siusiu na nocnik i kiedy wygra w grze planszowej. Opiekunka nagradza cukierkiem za siedzenie cicho. Dentysta nagradza nalepką lub malutkim upominkiem za wizytę. Tymczasem najważniejsze rzeczy w życiu wymagają cierpliwego budowania i długiego czekania na efekt. Jest tak z edukacją, odchudzaniem, oszczędzaniem i budowaniem związków. Czy zatem będzie umiało cierpliwie czekać na efekt? Spotkajmy się zatem na szkoleniu Rozwój emocjonalny, aby omówić poniższe i jeszcze wiele innych zagadnień:

  • Jak wydawać polecenia, aby zawsze były wykonywane – i to z zaangażowaniem i po jednym razie, bez powtarzania?
  • Dlaczego i w jaki sposób dziecko manipuluje rodzicem i jak to zmienić?
  • Jak znaleźć idealny balans miedzy miłością i stawianiem granic?
  • Jak reagować na płacz, krzyki, agresję?
  • W jaki sposób rodzice są odpowiedzialni za to, że dzieci nie panują nad emocjami?
  • Ile powinno spać dziecko i jak sprawić, aby o czasie kładło się spać, bez dyskusji i przeciągania?
  • Jak stworzyć idealny poranek przed wyjściem z domu, gdzie wszystko będzie działo się zgodnie z planem w spokoju i szczęściu?
  • W jaki sposób reagować na konflikty między rodzeństwem i sprawić, aby ich nie było?

Proponowane szkoleniE

Rozwój emocjonalny


manualny rozwój dziecka od roku do 3 lat

Większości manualny rozwój dziecka od roku do 3 lat kojarzy się z farbami, kredkami i ciastoliną. Tymczasem już w ciągu pierwszego roku życia twoja pociecha powinna osiągnąć 4 kluczowe umiejętności w tym zakresie, a mając 18 miesięcy – piątą. Tymczasem producenci zabawek nie wiedzą o tym, a oznaczenia wieku dotyczą jedynie bezpieczeństwa. Zatem poznaj cele dla sprawności manualnej, aby następnie je kolejno osiągać.

Proponowane szkoleniE

Ruch kluczem do inteligencji


Słuch absolutny i zdolności językowe

Jak uczyć języka obcego?

Każdy maluch może nauczyć się dowolnego języka. Dla noworodka każdy język jest przecież obcy. Zatem każdy maluch może się nauczyć wszystkich języków świata. Te naturalne zdolności można utrzymać i pomnożyć – aby w przyszłości, może w wieku 12 czy 22 lat człowiek mógł nauczyć się dowolnego języka obcego, jaki wtedy wybierze. Jeśli zdolności te nie będą ćwiczone, to wygasną.  Zanik zdolności językowych zaczyna się już w wieku 6 miesięcy.

Zajęcia językowe dla dzieci

Nauka słówek w zabawie i piosenkach oswaja z językiem obcym, ale nie uczy mówić, ani nie chroni przed zanikiem naturalnych zdolności językowych. W jaki sposób stymulować te zdolności, przekazuje doktor Czerska na Mnożeniu inteligencji.

Jak uczyć grać na instrumencie i aktywować słuch absolutny?

Słuch absolutny też tracimy z wiekiem, o ile nie jest rozwijany.

„Słuch absolutny jest zaszczepiony w zasadzie w każdym człowieku, ale łatwo jest go stracić w niemowlęctwie lub dzieciństwie, kiedy nie jest podtrzymywany i rozwijany” – podsumował E. Terhardt.

W jaki sposób aktywować słuch absolutny, dowiesz się na Mnożeniu inteligencji. Mimo iż żaden uczestnik nie potrafił wcześniej czytać nut i nie grał na żadnym instrumencie, każdy potrafi zagrać 4 utwory, których uczy się na warsztatach z doktor Czerską.

Proponowane szkoleniE

[mnożeni-inteligencji]


Dieta i terapie naturalne

Dieta dla zdrowia i rozwoju dziecka rocznego i dwulatka

Nasza wiedza o rozwoju dziecka wzbogaca się dzięki obserwacjom, badaniom i wspieraniu osób z problemami neurologicznymi i uszkodzeniami mózgu. Wiemy na przykład, że jeśli wobec takich niemowląt zastosuje się chustę, to rozwój dziecka zostanie zablokowany. Zdrowe niemowlę może się nauczyć pełzania i raczkowania, mimo iż dla niego także chusta jest utrudnieniem. Ale skoro wiadomo, że utrudnia ona naukę pełzania, to po co w ogóle ją stosować?

Podobne wnioski można wysnuć dla diety. Skoro są produkty, które blokują rozwój dziecka, to po co w ogóle je stosować. Warto natomiast znać te, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju. Tylko z powodu niewłaściwej diety maluszek może być zmęczony, otępiały, ociężały umysłowo lub agresywny, może nie rozumieć poleceń rodzica, a osiągnięcie kluczowych umiejętności będzie wymagało znacznie więcej czasu i pracy. A zatem spotkajmy się na szkoleniu grupowym i online: Dieta i terapie naturalne dla zdrowia i rozwoju dziecka. Dowiesz się na nim m.in.:

  • Które produkty spożywcze spowalniają i utrudniają rozwój dziecka?
  • Jakie produkty spożywcze są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka?
  • Jak wykonać masaż refleksologiczny stopy, kiedy zmagamy się z gorączką, przeziębieniem, grypą lub bólem gardła?
  • W jaki sposób stawiać bańki i po co?

Proponowane szkoleniE

Dieta i terapie naturalne


Jak zająć dziecko roczne i dwulatka?

W ciągu tych najbliższych, niepowtarzalnych lat ukształtuje się potencjał intelektualny: zdolności, umiejętności i zainteresowania. To z potencjału ukształtowanego w tych latach będzie czerpało dziecko do końca życia. Dlatego należy dać mu wszelkie możliwości zdobywania wiedzy, co sprawia mu ogromną przyjemność.

Niedorzeczne jest twierdzenie, że jeśli zaspakajamy nienasyconą ciekawość małego człowieka, i to w sposób, który ono uwielbia, to pozbawiamy je drogocennego dzieciństwa – zauważył G. Doman.

Zatem roczne dzieci, jak i 2-letnie, powinny uczyć się czytać, matematyki, języków obcych, gry na instrumencie i wiedzy o świecie. Najlepszym narzędziem do pomnażania wiedzy i inteligencji okażą się liczne zestawy edukacyjne opracowane przez doktor Czerską. Zatem sprawdź naszą ofertę.