Jak wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia

Rozwój dziecka w pierwszym roku życia ma fundamentalne znaczenie dla całej przyszłości człowieka. Od tego jak przebiegnie zależeć będzie nie tylko budowa neurologiczna mózgu, ale na przykład późniejsze predyspozycje do nauki języków obcych czy matematyki oraz muzykalność człowieka.


Intelektualny rozwój dziecka
w pierwszym roku

Wyniki badań naukowych jednoznacznie dowodzą, że dzieci od urodzenia mają słuch absolutny, zdolności językowe i matematyczne oraz wspaniałą pamięć fotograficzną – i to nie tylko wzrokową. Są zdolne do myślenia operacyjnego, co pomaga im w nauce mowy, ale także w samodzielnym przyporządkowaniu liter do głosek we wczesnej nauce czytania od urodzenia.

Skoro niemowlęta mają naturalne wrodzone zdolności i możliwości, to dlaczego nie obserwujemy tego u dzieci szkolnych? Ponad połowa z nich ma problemy w nauce oraz dysfunkcje takie jak dysleksja, a także trudności z koncentracją i pamięcią. Okazuje się bowiem, że zdolności te wygasają. Jedne w wieku 6 miesięcy, a inne w wieku 3 lat. Do 7 roku życia zostaje niewiele.

Naturalne zdolności wygasają, o ile nie są rozwijane. Można je wykorzystywać, a tym samym rozwijać. Jeśli wiemy, na czym te zdolności polegają, jest to bardzo proste i wymaga kilku minut dziennie, ale codziennie.


Motoryczny rozwój dziecka
w pierwszym roku

Pełzanie i raczkowanie to dwie kluczowe umiejętności, które odpowiadają za ukształtowanie trzech z siedmiu poziomów funkcjonalnych mózgu. Można zatem powiedzieć, że dziecko, które nie pełzało właściwym ruchem naprzemiennym – dynamicznie, na dystansie 50 metrów dziennie – oraz nie raczkowało na dystansie 400 metrów dziennie, nie w pełni rozwinęło blisko połowę mózgu. Zwiększa się wtedy ogromnie ryzyko dysleksji i problemów w nauce szkolnej.

Jeśli dziecko nie lubi leżeć na brzuchu, albo leżąc na brzuchu robi samolocik (unosząc ręce i nogi), albo też odkryło inny sposób przemieszczania się (np. na pupie albo toczenie), to prawdopodobnie już nie nauczy się pełzania. Jeśli dziecko zostawia za sobą jedną nogę, nie używając jej, albo nie pełza symetrycznie, naprzemiennie, a przy tym bardzo dynamicznie, to musimy uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju, aby było w pełni zdrowe i wolne od dysfunkcji rozwojowych. Można to zrobić nawet w wieku 12 miesięcy, ale im dłużej zwlekamy, tym jest to trudniejsze.

Tempo rozwoju dziecka

Poczynając od poczęcia, ludzki mózg rozwija się w wybuchowym tempie, które stale się obniża. O ile tempo rozwoju dziecka jest zadziwiające, to codziennie jest wolniejsze niż było poprzedniego dnia. Z tego powodu z każdym dniem coraz trudniej nadrobić skutki zaniedbań z pierwszego roku życia. W tym okresie bowiem choć dbamy o bezpieczeństwo, wygodę i komfort noworodka, najpoważniej krzywdzimy dziecko neurologicznie.


Wyprawka dla noworodka
przyczyną zaburzeń w rozwoju dziecka

Wielu rodziców ma początkowo bardzo dobrą intuicję, ale artykuły w prasie, podporządkowane kampaniom marketingowym produktów dla niemowląt, szybko przekonują nas do zmiany. Tymczasem wraz z uczestnikami szkolenia o rozwoju dziecka  pierwszym roku życia, naliczyliśmy ponad 30 gadżetów, które ułatwiają opiekę, ale blokują rozwój dziecka, doprowadzając czasem nawet do objawów uszkodzenia mózgu.

Wyprawka dla noworodka

Wyprawka dla noworodka i urządzanie pokoju rzadko jest kojarzone z rozwojem dziecka. Tymczasem ma na nie ogromny wpływ. Zatem zanim skomponujesz wyprawkę dla noworodka, dobrze przemyśl każdy zakup. Ogromne znaczenie ma:

  • pozycja w jakiej układasz niemowlę do snu oraz w trakcie dnia,
  • ubranie, w którym niemowlę śpi i w którym spędza aktywnie dzień (pajacyki, spodenki, skarpetki, rękawiczki, rajstopy),
  • rodzaj podłoża na którym niemowlę leży (kocyki, maty edukacyjne, materace, kanapy, łóżka),
  • rodzaj łóżeczka, jego wielkość, a nawet pościel oraz miejsce, w którym w łóżeczku kładziesz niemowlę,
  • zabawki (karuzele, maty edukacyjne, grzechotki, maskotki, sortery),
  • pchacze, chodziki, jeździki, rowerki,
  • otulacze, woombie, tuliki, rożki, chusty, nosidełka,
  • meble (leżaczki, krzesełka, bujaczki, huśtawki, jumpery),
  • ilość zabawek i sposób ich ułożenia na terenie domu,
  • długość i częstotliwość spacerów,
  • książki i karty (ich wielkość, rodzaj rysunków, sposób prezentacji dziecku),
  • środki higieny i kosmetyki (płyny do mycia, kremy, zasypki),
  • produkty spożywcze, które spożywa matka karmiąca piersią oraz te które je półroczne dziecko (kaszki, mleka
  • modyfikowane, rodzaje warzyw, ilość i rodzaj soli, soki owocowe),
  • ale także wiele innych jak smoczki, butelki, wózki, buty, wałeczki do podtrzymywania pozycji na boku, lampki nocne i światełka.

Jak mądrze wspierać rozwój dziecka w pierwszym roku życia?

Doktor Aneta Czerska opracowała nową kompleksową metodę wspierania rozwoju dziecka od urodzenia. Swoją wiedzę przekazuje młodym i przyszłym rodzicom podczas cyklu szkoleń. Dla rodziców niemowląt przeznaczonych jest 5 z nich. Można wybrać jedną z dwóch form: szkolenie grupowe lub szkolenie online.

1. Rozwój Dziecka w pierwszym roku życia

Jeśli chcesz wiedzieć, jak prawidłowo wspierać rozwój niemowlęcia, to na szkoleniu dowiesz się:

  • Jak zazwyczaj blokujemy naukę pełzania i jak ją ułatwić, aby już w wieku 5 tygodni umiało ono pełzać właściwym ruchem naprzemiennym na dystansie 50 metrów dziennie?
  • W jaki sposób blokujemy naukę raczkowania i jak ją ułatwić, aby w wieku 3,5 miesiąca raczkowało ono poprawnie, naprzemiennie, dynamicznie i to na dystansie 400 metrów dziennie?
  • Jak rozwijać wzrok w wieku od miesiąca do roku – jak osiągnąć cztery kluczowe umiejętności w tym zakresie?
  • Dlaczego czarno-białe kontrastowe karty nadają się jedynie w pierwszym miesiącu życia (tylko karty opracowane przez doktor Czerską można dodatkowo wykorzystać w wieku 12-18 miesięcy oraz w wieku przedszkolnym)?
  • Co to są “kamienie milowe rozwoju dziecka”, czyli jakie 24 kluczowe umiejętności powinno osiągnąć niemowlę w pierwszym roku życia?
  • Które gadżety blokują motoryczny i manualny rozwój dziecka, a jest ich ponad 30 i wszyscy ich nieświadomie używamy?
  • Jakie ćwiczenia ruchowe wykonywać z maluszkiem, aby wspaniale się rozwijało intelektualnie, ruchowo i manualnie?
  • Jak ubierać dziecko i jak urządzać jego przestrzeń z korzyścią dla rozwoju?

Proponowane szkolenie

Pierwszy rok życia

2. Wczesna nauka czytania 

Wielu rodziców prezentuje czarno-białe kontrastowe karty lub książki. Tymczasem w pierwszym roku życia są do osiągnięcia cztery różne, kluczowe umiejętności w zakresie wzroku. Nie można tego zrobić wspomnianymi kontrastowymi kartami, ale z łatwością można osiągnąć to i znacznie więcej, prezentując karty do nauki czytania.

Czy niemowlę może zacząć naukę czytania mimo iż nie umie mówić?

Każdy dorosły czyta używając przy tym jedynie wzroku. Czytanie na głos to umiejętność ściśle związana z nauką szkolną. Czytanie na głos spowalnia czytanie i osłabia zrozumienie. Zatem niemowlę nie musi mówić, aby uczyć się czytać.

Czy niemowlę może zacząć uczyć się czytać zanim będzie rozumiało znaczenie prezentowanych kart?

Od urodzenia mówimy do noworodka z przeświadczeniem, że im więcej będziemy mówić, tym szybciej dziecko nauczy się mówić. Zapewne znajdzie się jednak i taki rodzic, który stwierdzi, że nie warto do noworodka mówić, bo ono i tak nic nie rozumie. Jeśli będzie zwlekać z mówieniem, to sytuacja nie zmieni się ani przez tydzień, ani przez miesiąc, ani przez rok. Maluch nadal nie będzie rozumieć i nadal nie będzie mówić. Jeśli zaczekamy dłużej, to w wieku 6 lat nie będzie w stanie nauczyć się mowy, mimo doskonałości swojego mózgu.

Kiedy rozpoczynamy naukę mowy, maluch niczego nie rozumie, ale dzięki temu, że mówimy, uczy się tego. Podobnie jest z czytaniem. W mózgu nie ma ośrodków odpowiedzialnych za czytanie, ale dzięki temu, że niemowlę ma styczność z drukiem, neurony przystosowują się do nowych zadań. Im młodsze jest dziecko, tym jest to łatwiejsze, a połączenia nerwowe stają się grubsze i szybciej przekazują informacje. Udowodniono, że jeśli będą cienkie, to w wieku szkolnym zdiagnozowana zostanie dysleksja.

Po co uczyć niemowlę czytać?

Metoda opracowana przez doktor Czerską stymuluje nie tylko wzrok, ale wspiera także mowę i słuch. 10-letnie badania naukowe pokazały, że

  • u 70% dzieci poprawił się wzrok;
  • 60% rodziców odnotowało przyspieszenie rozwoju mowy;
  • 71% rodziców zaobserwowało, że nauka czytania spowodowała, że maluszki stały się bardziej świadome świata;
  • dzięki temu postrzegane są przez 63% badanych jako inteligentniejsze i zdolniejsze od rówieśników.

Cele wczesnej nauki czytania dla niemowląt

Czytanie dla rozwoju działa dwutorowo. Z jednej strony pozwalamy dziecku zapamiętywać wyrazy. Dzięki temu dziecko w przyszłości będzie dysponować pamięcią fotograficzną, a przy tym będzie czytać szybko i ze zrozumieniem.

Ważniejszy jest drugi cel. Korzystając z myślenia operacyjnego, wrzucone w chaos informacji, niemowlę znajduje w tym chaosie reguły. Samo dochodzi do wniosku, która litera przypisana jest do którego dźwięku, głoski. Dzięki temu zaczyna czytać samo zupełnie nowe słowa, których nigdy w życiu nie widziało.

W ten sposób rozwija pamięć, wyobraźnię, kreatywność, myślenie operacyjne, a przez to inteligencję. Nauka mowy przenosi człowieka na nowy poziom intelektualny. To dzięki niej człowiek jest najinteligentniejszym ze stworzeń. Ale nauka czytania przenosi nas na jeszcze wyższy poziom intelektualny.

I tylko wczesna nauka czytania prowadzona w bardzo wczesnym dzieciństwie zapobiega dysleksji. A czy znacz inną zabawę dla noworodka, która w równy sposób pomnożyłaby jego intelekt? Jest jeszcze jeden sposób – to wczesna edukacja matematyczna.

Proponowane szkolenie

Nauka czytania

3. Wczesna nauka matematyki

Wrodzone zdolności matematyczne

Każdy noworodek rodzi się wyposażony w sprawne struktury odpowiedzialne za arytmetykę elementarną (H.Dambeck „Im więcej dziur, tym mniej sera”). Badania przeczą obiegowym poglądom i potwierdzają, że niemowlęta mają zdolność abstrakcyjnego myślenia. Ale te naturalne zdolności matematyczne zanikają około 3 roku życia. Jeśli więc chcemy utrzymać je i doskonalić, to należy je ćwiczyć i to od urodzenia.

Stymulacja wzroku

Prezentując specjalnie opracowane prezentacje matematyczne (również komputerowe), ćwiczymy wzrok i to znacznie lepiej, niż przy pomocy kontrastowych czarno-białych kart. Specjalnie opracowane prezentacje stymulują wzrok w zakresie czterech kluczowych umiejętności charakterystycznych dla pierwszego roku życia, a nawet dalej. Tymczasem czarno-białe książki wspierają tylko pierwszą z umiejętności.

Stymulacja mowy

Ponadto ucząc matematyki stymulujemy słuch i mowę. Zabawy z matematyką to okazja do ćwiczenia myślenia operacyjnego, kreatywności, pamięci fotograficznej i wyobraźni.

Pomnażanie intelektu przez myślenie operacyjne

Wczesna nauka matematyki – podobnie jak nauka mowy – pomnaża potencjał intelektualny. Nie czekamy z nauką mowy, aż maluch zacznie rozumieć mowę. Mówimy do niemowlęcia, mimo iż ono nie rozumie – a im więcej mówimy, tym szybciej zacznie mówić. Rzadko o tym myślimy, ale malec sam uczy się stosować reguły gramatyczne, których będzie się uczyć dopiero w szkole. Uczy się ich od samego początku, właśnie wtedy, kiedy nie umie jeszcze mówić. Kiedy zaczyna mówić, stosuje je już poprawnie.

Nasze mózgi stworzone są do odnajdywania reguł w chaosie informacji. Dzięki nauce mowy stajemy się inteligentni. Dzięki nauce czytania niemowlę osiąga kolejny, wyższy poziom inteligencji, a matematyka przenosi je na jeszcze wyższy poziom.

A może to za wcześnie? Czy to nie szkoła powinna uczyć matematyki?

W swoich badaniach prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska pokazała, że uzdolnieniami matematycznymi obdarzona jest więcej niż połowa dzieci w klasie zerowej, a 25% jest wybitnie uzdolniona, ale po 8 miesiącach nauki liczba wybitnie uzdolnionych uczniów spada o połowę. Degradacja uzdolnień matematycznych przebiega dalej, tak więc wśród młodzieży szkolnej uzdolnienia matematyczne przejawia już tylko 8-12% uczniów. Zatem szkoła nie tylko nie rozwija zdolności matematycznych, ale je niszczy.

Niestety wielu rodziców też nie jest bez winy. Panuje powszechne przekonanie, że w nauce matematyki przydaje się logika, którą rodzice rozwijają od wczesnego dzieciństwa. Tymczasem im większy nacisk położymy na logikę, tym słabsze będą wspomniane naturalne zdolności małego dziecka, i to nie tylko matematyczne. Wystarczy tylko pół minuty dziennie, ale codziennie, aby dziecko samo nauczyło się matematyki, niemal bez naszego udziału. Jeśli masz więcej czasu, to dzięki szkoleniu będziesz wiedzieć, jak bawić się z dzieckiem, aby pomnożyć jego potencjał.

Proponowane szkolenie

Wczesna nauka matematyki

4. Dieta i terapie naturalne dla zdrowia i rozwoju dziecka

Okazuje się, że dietą można zmniejszyć potencjał intelektualny lub wywołać u dziecka objawy uszkodzenia mózgu. Można też zadziałać odwrotnie – sprawić, że dziecko będzie bystre, spostrzegawcze, wypoczęte i pełne energii. Od diety matki, a później maluszka zależy, czy rozwój dziecka będzie przebiegać prawidłowo i dynamicznie, czy też będzie opóźniony.

Jeśli więc dziecko jest płaczliwe, markotne, ociężałe i z tego powodu zbyt mało ma okazji do pełzania, to nie będzie miało okazji odkryć, jaki ruch jest najbardziej ergonomiczny, a przez to nie osiągnie prawidłowego wzorca.

Wszelkie choroby, przeziębienia, grypy, a nawet zwykły katar przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu. Trudniejsza jest opieka nad maluszkiem, a tym bardziej zabawy stymulujące intelekt. Tymczasem dziecko ma naturalny potencjał, aby być zdrowe. Odpowiednio dobierając dietę można wzmocnić dziecko i zapobiec chorobie. Jeśli by do niej doszło, to można dziecku pomóc w walce z chorobą, aby bardzo szybko się z nią uporać i aby cieszyć się korzyściami z przebytej infekcji, a nie martwić osłabieniem po przebytej chorobie.

Oprócz diety podczas warsztatów grupowych omawiamy terapie naturalne. Uczymy się masażu refleksologicznego oraz stawiania baniek.

Proponowane szkolenie

Dieta i terapie naturalne

5. Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka

Każde dziecko ma zdolności językowe, które nierozwijane zanikają – jedne już w wieku 6 miesięcy, a większość w wieku 4 lat. Niestety niewielu rodziców wie, na czym te zdolności polegają i że można je utrzymać, tak aby nawet dziecko 7-letnie lub 17-letnie z łatwością uczyło się języków obcych, które w przyszłości samo wybierze. Niestety nauka angielskiego i skupienie uwagi na słówkach i piosenkach nie jest wystarczające, aby utrzymać zdolności językowe. Okazuje się jednak, że jest to znacznie prostsze, szczególnie jeśli dziecko nie ukończyło jeszcze roku. Nie trzeba nawet znać wybranych języków.

Drugą zdolnością, którą trzeba rozwijać, aby nie wygasła, jest słuch absolutny. Trzecim zagadnieniem, które omawia doktor Czerska w ramach tego tematu, jest pomnażanie inteligencji. Jednak te warsztaty wybierz dopiero po ukończeniu tych wyżej omówionych.

Proponowane szkolenie

Mnożenie inteligencji

Spotkajmy się

Ten najważniejszy okres w życiu twojego dziecka – pierwszy rok – zdarzy się tylko raz. Nie ryzykuj, że coś pójdzie nie tak, tylko przez twoją niewiedzę. Przecież nie będzie okazji do naprawienia błędów, które nieświadomie popełnisz. Czasu nie odwrócisz.

Nie eksperymentuj na swoim dziecku. Skorzystaj z jedynej metody, której efekty zostały naukowo potwierdzone. Zdobądź wiedzę od najlepszego specjalisty rozwoju małego dziecka.

Spotkajmy się na szkoleniach: grupowych w Warszawie lub indywidualnych online (przez Skype). To jedyne takie warsztaty dla przyszłych i młodych rodziców.