Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym ma ogromnie znaczenie dla dalszych sukcesów szkolnych i zawodowych. Wprawdzie już w pierwszym roku tworzy się więcej połączeń nerwowych niż przez całą resztę życia, to w okresie przedszkolnym włókna nerwowe stają się grubsze. Grube, izolowane włókna przesyłają impulsy 30-40 razy szybciej niż cienkie. Dlatego tak ważne jest wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Konsekwencje nieprawidłowego rozwoju dziecka przedszkolnego
Konsekwencją cienkich włókien nerwowych jest dysleksja, na którą cierpi co trzecie dziecko z dużego miasta. Tymczasem rozwój dziecka w wieku przedszkolnym można usprawnić, poprawić i przyspieszyć. Wystarczy uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju mózgu. W ten sposób możemy zapobiec dysfunkcjom i problemom szkolnym (m.in. z pamięcią i skupieniem uwagi), z którymi boryka się 60% uczniów.
Jak wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
Okres 3-6 lat jest bardzo ważny, gdyż wtedy możemy zdiagnozować pierwsze symptomy zapowiadających się dysfunkcji. Ale przede wszystkim możemy uzupełnić rozwój przedszkolaka, zapobiegając problemom w edukacji szkolnej. Jeśli dziś zbagatelizujemy te pierwsze oznaki opóźnień neurorozwojowych, to w wieku szkolnym będzie bardzo trudno zaradzić trudnościom w nauce. Im dziecko jest młodsze, tym łatwiejsze jest dokonanie poprawek i modyfikacji. Zatem cokolwiek niepokoi rodzica, z całą pewnością należy się tym zająć.
W tym celu przygotowaliśmy dla rodziców Pakiet 10 szkoleń online z rabatem 30%, które prowadzi dr Aneta Czerska – specjalista rozwoju i edukacji dziecka. Szkolenia odbywają się na żywo w małych grupach (max. 12 osób). Rodzice otrzymują na nich całą wiedzę praktyczną. Dzięki temu są w stanie sami znaleźć słabe punkty w rozwoju dziecka i uzupełnić rozwój zaniedbanych obszarów, zapobiegając problemom szkolnym i dysfunkcjom rozwojowym.
Naturalne zdolności dziecka w wieku przedszkolnym
Wspieranie intelektualnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest też bardzo ważne również ze względu na zdolności. Każde dziecko, od urodzenia, wyposażone jest w zdolności językowe, słuch absolutny, zdolności matematyczne i wiele innych. Zdolności te, jeśli nie są ćwiczone, to zanikają – jedne zaczynają zanikać już w wieku 6 miesięcy, a inne w wieku 3 lat. Ale nadal wiele z nich można przywrócić i utrzymać. Wiedzę uzyskasz podczas szkoleń dla rodziców prowadzonych przez dr Anetę Czerską: stacjonarnych i online, grupowych i indywidualnych.
Jakich efektów oczekujesz wspierając rozwój przedszkolaka?
Jeśli chcesz wspierać rozwój przedszkolaka, najpierw postaw sobie cele. Zastanów się do czego dążysz, jakich efektów oczekujesz. Czy chcesz:
- przygotować przedszkolaka do edukacji szkolnej,
- ułatwić mu start i późniejszą naukę.
Możemy zrobić zarówno to, jak i coś więcej:
- uzupełnić rozwój zaniedbanych obszarów w rozwoju mózgu, aby nauka przychodziła dziecku z łatwością,
- rozwinąć jego zdolności, aby dziecko szybko osiągało efekty i było zmotywowane do dalszej nauki,
- rozbudzić jego ciekawość, aby nauka stała się przyjemnością,
- zapobiec dysfunkcjom rozwojowym, problemom z pamięcią i kłopotom w nauce,
- nauczyć czytania i matematyki inną metodą niż metody szkolne i przedszkolne – metodą twórczą, rozwijającą myślenie operacyjne, jedyną metodą o potwierdzonych naukowo efektach.
Pełną wiedzę praktyczną uzyskasz podczas szkoleń online dla rodziców. Przejdź do sklepu i sprawdź naszą ofertę.
Obejrzyj film poniżej, aby porównać efekty wspierania rozwoju dziecka w metodzie Cudowne Dziecko opracowanej przez dr Anetę Czerską z efektami osiąganymi przez dzieci w klasycznej edukacji przedszkolnej i szkolnej.
Jak zauważyć symptomy problemów w rozwoju przedszkolaka?
Jest bardzo wiele symptomów opóźnień neurorozwojowych, które bywają bagatelizowane do czasu, kiedy dziecko rozpoczyna edukację przedszkolną lub wczesnoszkolną. Są bagatelizowane, gdyż da się z nimi żyć, ale lekarze nie mają wiedzy, jakie trudności w edukacji szkolnej te drobne symptomy zapowiadają. Dziecko jest szczęśliwe i nie odbiega intelektem czy sprawnością motoryczną od rówieśników.
Co może nas niepokoić w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym?
Tymczasem wcześniej mogło napotkać sporo pomniejszych trudności jak kłopoty z karmieniem, snem, częstymi infekcjami uszu, nosa, gardła lub opóźnione osiąganie rozwojowych kamieni milowych w zakresie motoryki (pełzania, raczkowania i chodzenia) czy mówienia[1]. W wieku przedszkolnym możemy obserwować trudności w chwytaniu piłki, dużą wrażliwość na głośne i nagłe dźwięki, nieśmiałość, unikanie pewnych aktywności ruchowych lub chodzenie jakby na palcach (pięty wtedy sprężynują).
Dopiero pod koniec pierwszej klasy nauczyciel może poinformować o trudnościach z czytaniem, sprawnością manualną lub motoryczną, z uwagą, spokojnym siedzeniem na swoim miejscu, współpracą czy umiejętnościami społecznymi. W tym czasie nikt nie wnika, czy te trudności mają podłoże neurologiczne. Ewentualne terapie są prowadzone niewystarczająco długo i niesystematycznie – to znaczy codziennie.
Zwiastuny problemów w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym najłatwiej zauważyć w kilku obszarach:
- mowa – opóźnienia lub inne trudności,
- motoryka – ominięcie lub opóźnienia w osiąganiu kluczowych umiejętności, unikanie niektórych aktywności,
- emocje – nieśmiałość, lękliwość, nadmierne reakcje emocjonalne na stresujące zdarzenia,
- funkcjonowanie społeczne i gotowość szkolna – problemy ze skupieniem uwagi, nadruchliwość,
- żywienie – niechęć, alergie.
Błędem jest ignorowanie tych symptomów, gdyż po 10 roku życia, kiedy już będziemy mieli pewność, będzie już za późno. Nawet dziecku 7-letniemu bardzo trudno jest pomóc, choć nadal warto próbować. Wszelkie działania powinny być powzięte i zakończone do 6 roku życia.
Edukacja przedszkolna a intelektualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Niestety równolegle popełniamy jeszcze wiele błędów w zakresie intelektualnego rozwoju przedszkolaka. Nie mamy często świadomości, że metody nauki czytania i liczenia stosowane w edukacji przedszkolnej nie przynoszą spodziewanych efektów (co zostało potwierdzone w badaniach naukowych), a ponadto przyspieszają zanik naturalnych zdolności, a także blokują kreatywność i myślenie operacyjne. Nawet niewinna zabawa puzzlami może pogłębiać zdolności, ale prawie zawsze jest stosowana w sposób, który je blokuje.
Poniżej postawimy i odpowiemy na następujące pytania dotyczące wspierania intelektualnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym:
- Które struktury są zaniedbane w neurologicznym rozwoju przedszkolaka i jak je uzupełnić? Co oznacza prawidłowy motoryczny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
- Jak rozpoznać skrzyżowaną lateralizację i jakie konsekwencje dla nauki szkolnej niesie? Jak zapobiec tym trudnościom?
- Z jakiego powodu dziecko nie rozumie co czyta? Dlaczego nie należy stosować metod szkolnych w wieku przedszkolnym i jaka metoda, jako jedyna, została przebadana w zakresie edukacji i rozwoju dziecka w wieku do 6 roku życia?
- Dlaczego większość dorosłych wolałaby umyć łazienkę zamiast rozwiązać zadanie z matematyki, a większość dzieci wolałaby zjeść brokuły – podczas gdy każdy człowiek od urodzenia wyposażony jest w zdolności matematyczne? Jakie błędy popełniamy i jak niszczymy ten wrodzony dar?
- Jak rozwijać słuch absolutny, zdolności językowe u przedszkolaka i dlaczego zajęcia językowe dla najmłodszych nie pomagają w tym?
- Czy istnieje bunt 3-latka i jak długo potrwa? Jak pomóc sobie i dziecku?
- Czy nieśmiałość może być objawem problemów neurorozwojowych?
- Jak radzić sobie z nieposłuszeństwem?
Najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem przyswojenia wiedzy są szkolenia dla rodziców prowadzone przez doktor Czerską: grupowe lub indywidualne, online lub stacjonarne.
Jak wybrać zajęcia dodatkowe w trosce o rozwój przedszkolaka?
Przedszkolak opuszcza dom wczesnym rankiem, odwożony przez rodzica jadącego do pracy. Odbierany jest, kiedy rodzic wraca po minimum 8 godzinach pracy. Traktując – wzorem Skandynawów – czas spędzony poza domem, jako czas pracy, okazuje się, że dzieci pracują dłużej niż dorośli.
Moda na wczesną edukację
Zarówno w przedszkolach, jak i na zajęciach dodatkowych przedszkolaki uczą się czytania, matematyki, angielskiego, wiedzy o świecie. Mają zajęcia rytmiczne i gimnastyczne. Chodzą na koncerty i do teatru. Czasem uczą się tańca albo karate. Chodzą na basen. Często grają w szachy, a ostatnio nawet uczą się programowania.
Moda na wczesną edukację trwa już 20 lat. Zatem od co najmniej 15 lat szkoły powinny być zalewane napływem młodych geniuszy. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej nie musieliby uczyć czytania ani matematyki.
Efekty źle rozumianej wczesnej edukacji
Niestety wzrostowa tendencja liczby uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce nie daje nadziei, że samodzielne poszukiwania rodziców zapewnienia dziecku najlepszego startu dadzą właściwe rezultaty. Zwiększa się liczba uczniów, którzy bardzo słabo czytają i piszą, przez co nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę[2].
W dużych miastach zaświadczenie o dysleksji posiada co trzeci uczeń. Tyle samo ma nadwrażliwość słuchową wynikającą z niewygarniętych odruchów z pierwszego roku życia. Większość uczniów ma problemy ze skupieniem uwagi, a do tego nauka szkolna ich nudzi. Trudno oczekiwać, że uczeń będzie z zapałem ćwiczyć codziennie czytanie, jeśli nie rozumie co czyta, a zajęcie to jest żmudne, nudne i nie przynosi natychmiastowej przyjemności.
Szokujące fakty
Zatem zestawmy fakty. W dużych miastach oferta zajęć dla przedszkolaków jest najbogatsza, a jednocześnie w tych dużych miastach liczba uczniów z dysleksją i innymi problemami rozwojowymi jest największa i sięga 60%. Czy zatem faktycznie wspieramy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym organizując mu wiele dodatkowych zajęć, spektakli i koncertów?
Na czym faktycznie polega wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym?
Niestety wielu rodziców, którzy dbają o edukację swojej pociechy nie wie, co jest ważne dla rozwoju dziecka. Oferują oni przedszkolakowi poznanie wiedzy i umiejętności, które człowiek mógłby poznać również w późniejszym wieku. Sądzą oni, że wspomagają rozwój intelektualny dziecka w wieku przedszkolnym.
Mówiąc natomiast o rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, należy skupić uwagę na mózgu, na jego funkcjach i prawidłowym ich kształtowaniu, nie zaś na na rozwijaniu umiejętności, których człowiek może się uczyć w późniejszym czasie, wykorzystując sprawności, które nabył w dzieciństwie.
Jak zacząć prawidłowo wspierać rozwój dziecka przedszkolnego?
Zatem statystyczny rodzic jednocześnie dba o wczesną edukację i w tym samym czasie nie zauważa problemów rozwoju dziecka, które przyniosą wkrótce owoce w postaci dysfunkcji i problemów w nauce szkolnej. Zatem zamiast podążać za modą i pędzić na oślep w wyścigu szczurów, zatrzymajmy się i skupmy uwagę na kluczowych umiejętnościach, które odpowiadają za późniejszy sukces lub porażkę w szkole.
Motoryczny rozwój dziecka przedszkolnego
Motoryczny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym w ogromnej mierze odpowiada za potencjał intelektualny. Jeśli dostrzegasz problemy motoryczne przedszkolaka, to bardzo dobrze, bo dzięki temu możemy mu pomóc i uzupełnić obszary, które wymagają wsparcia.
Co oznacza prawidłowy motoryczny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
Przyjrzyj się czy są ruchy, aktywności lub dźwięki, których unika lub sprawiają mu one dyskomfort. Poprawnie rozwinięty przedszkolak uwielbia wszelkie rodzaje ruchu i realizuje je bardzo dynamicznie: wspinanie, chodzenie po wysokich murkach, bieganie, skakanie, zjeżdżanie, kręcenie się, bujanie, jazdę na dwukołowym rowerze, przeskakiwanie po kamieniach w strumieniu itp.
Niekiedy rodzice opisując aktywności przedszkolaka i jego sposób poruszania się używają słowa „troszkę”. Z całą pewnością nie mówimy wtedy o poprawnym rozwoju przedszkolaka. Jeśli przedszkolak jest spokojny, to odkryjmy, dlaczego unika szalonego, dynamicznego ruchu. Najczęściej problem leży w mózgu, ale wbrew pozorom, to nie jest zła wiadomość, gdyż rozwój dziecka można do 6 roku życia poprawić i przyspieszyć. Spotkajmy się na Ruch kluczem do inteligencji, aby uporać się z tym, co blokuje twoja pociechę.
Konsekwencje niewygaśniętych odruchów z pierwszego roku życia
Sprawdź także, czy czasem nie obserwujesz nadwrażliwości dźwiękowej, lęku przed lecącą piłką, nieśmiałości lub trudności ze skupieniem uwagi. A może twoja pociecha chodzi na palcach, sprężynując piętami? To wszystko świadczy o nieprawidłowościach, ale do 6 roku życia możemy uzupełnić zaniedbane obszary rozwoju dziecka i zapobiec dysfunkcjom. Jesteśmy jeszcze w okresie dużej plastyczności mózgu, który dobiega już końca.
Częste przyczyny niewłaściwego motorycznego rozwoju dziecka przedszkolnego
Dzieci, które nie pełzały lub nie raczkowały prawidłowo, mają problemy z nauką szkolną, a w tym problemy z pamięcią i nauką czytania. Dzieje się tak, gdyż prawidłowe pełzanie jest odpowiedzialne za 2 poziomy funkcjonalne mózgu, a wszystkich poziomów jest 7. Zatem dziecko, które nie pełzało prawidłowo nie zdołało ukształtować w pełni swojego mózgu, a przez to i swojego potencjału. Podobnie jest z takim, które nie raczkowało prawidłowo.
Tymczasem pełzanie nazywamy poprawnym dopiero, kiedy maluszek porusza się bardzo dynamicznie, symetrycznie, ruchem naprzemiennym, a do tego na dystansie 50 m dziennie. Raczkując powinno dziennie pokonywać dystanse 400 metrów.
Amerykański badacz, Glenn Doman zauważył, że jeśli zdrowe dziecko z jakiegokolwiek powodu nie przejdzie choćby jednej fazy, to nie będzie w pełni zdrowe i normalne, do czasu kiedy damy mu okazję do uzupełnienia tego brakującego etapu. Do 6 roku życia, w okresie największej plastyczności mózgu można uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom. Im szybciej, tym większa szansa na sukces. Odpowiednie zalecenia przekazuje doktor Czerska w trakcie zajęć Ruch kluczem do inteligencji.
proponowane szkolenie
Skrzyżowana lateralizacja – przyczyny i skutki
Dbanie o motoryczny rozwój przedszkolaka wydaje się być proste. Wystarczy bowiem wyjść na spacer i spędzić trochę czasu na placu zabaw. Wiele przedszkolaków jeździ na hulajnodze, rowerze czy desce. Tymczasem źle dobrane do wieku zabawy ruchowe i ćwiczenia manualne często powodują skrzyżowaną lateralizację, a to prawie zawsze oznacza problemy z nauką, a w tym dysleksję. Można ją z łatwością wywołać u dziecka stosując na przykład hulajnogę. Skrzyżowaną lateralizację wywołać mogą także logopedzi, którzy oprócz ćwiczeń logopedycznych, wykonują z dzieckiem również inne aktywności, a wśród nich ćwiczenia ręki.
Kiedy lateralizacja jest poprawna?
Lateralizacja jest poprawna czyli jednostronna, jeśli mózg wybierze wiodące oko, rękę, nogę i ucho po jednej stronie ciała. Może zatem prawa ręka, prawe oko, prawe ucho i prawa noga być wiodąca, podczas kiedy lewa strona pełni rolę asystującą i wspomagającą. Przedszkolak może wybrać jako wiodące oko, rękę, nogę i ucho po lewej stronie – tak też będzie dobrze. Ale w każdym innym przypadku będziemy mamy do czynienia ze skrzyżowaną lateralizacją, a z nią wiążą się problemy ze szkolną nauką czytania czy matematyki.
Jak zapobiegać problemom szkolnym?
Uczniowie ze skrzyżowaną lateralizacją nie potrafią uczyć się metodami szkolnymi, to mogą odnieść sukces w czytaniu i matematyce inną metodą – opracowaną przez doktor Czerską, o czym przeczytasz poniżej. Metodę tą możesz poznać tylko podczas szkoleń grupowych lub indywidualnych, stacjonarnych lub online.
Intelektualny rozwój przedszkolaka
Nauka czytania jako wspieranie intelektualnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Intelektualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym często kojarzy się z nauką liter oraz czytaniem sylab. Przedszkolaki uczą się gry w szachy i programowania. Tymczasem taka nauka blokuje myślenie operacyjne i kreatywność dziecka, dwie najważniejsze umiejętności, które zespół naukowców IFTF (Institute for the Future Uniwersytetu Phoenix) uznał za kluczowe w najbliższej dekadzie, które zmieniać będą rynek pracy. Chcąc zapewnić atrakcyjną pozycję na rynku pracy, nie wolno nam osłabiać tych najważniejszych kompetencji.
Kreatywność i myślenie operacyjne a nauka czytania
Szkolne metody nauki czytania, uczenie liter lub składanie sylab, są metodami odtwórczymi, a nie twórczymi. Przedszkolakowi podaje się całą wiedzę “na tacy”. Nie ma w tych metodach miejsca na samodzielne odkrywanie. Tymczasem doktor Czerska opracowała metodę, w której maluch poprzez obserwowanie słów i zdań, sam dochodzi do wniosku, które litery oznaczają jakie dźwięki. Uczy się przez to czytać jakby samoistnie – podobnie, jak uczy się mówić. Rola rodzica jest przy tym nieodzowna.
Metoda Cudowne Dziecko, jako jedyna na świecie, została zweryfikowana naukowo. Udowodniono, że pomnaża inteligencję, kreatywność i myślenie operacyjne. Już po tygodniu nauki przedszkolak może przeczytać swoją pierwszą książkę ze zrozumieniem.
Efekty nauki czytania metodą Cudowne Dziecko
Już w wieku 4 lat dziecko może pięknie, szybko i płynnie czytać zarówno po polsku, jak i po angielsku, a kiedy ma 6 lat, czyta
- 177 wyrazów na minutę w języku angielskim, jak 12-latki w Wielkiej Brytanii,
- 115 wyrazów na minutę w języku polskim, jak 13-latki w Polsce,
- 97 wyrazów na minutę w języku niemieckim, jak 11-latki w Niemczech,
- 100 wyrazów na minutę w języku hiszpańskim, jak 11-latki w Hiszpanii,
- 70 wyrazów na minutę w języku czeskim, jak 10-latki w Czechach,
- 156 wyrazów na minutę w języku duńskim, jak 12-latki w Danii.
Zobacz i przekonaj się, jaki potencjał tkwi w każdym przedszkolaku. Pamiętaj, że twoje dziecko jest zdolne, bystre i może myśleć jeszcze sprawniej. Metodę opracowaną przez doktor Czerską możesz poznać tylko biorąc udział w szkoleniu dla rodziców: grupowym lub indywidualnym, stacjonarnym lub online.
Sprawdź efekty oglądając film.
Dlaczego dzieci mają problem ze zrozumieniem?
Uczenie przedszkolaków czytania metodami szkolnymi nie przynosi spodziewanych efektów – zauważyła prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska w 2009 roku. Dzieci uczone metodą sylabową nie rozumieją znaczenia czytanego tekstu. Dodatkowo uczenie składania głosek blokuje myślenie operacyjne, kreatywność i pamięć fotograficzną. Podobne rezultaty przynosi obklejanie szafek, pudełek i ścian kartkami z wyrazami.
Czy należy zaczekać, aż szkoła nauczy czytać?
Nauczyciele stanowią grupę zawodową, którą cechuje niski poziom twórczości zawodowej oraz niepokojąco niska wiedza z elementarnego zakresu humanistyki, nauk przyrodniczych i społecznych – wskazują badania prof. D. Klus-Stańskiej. Natomiast badania dr hab. G. Kapicy wykazały bardzo słabą znajomość metod i koncepcji początkowej nauki czytania. Co piąta badana nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego nie znała żadnej koncepcji ani metody.
Badania naukowe unikalne na skalę światową
Tymczasem tylko dla jednej metody nauki czytania zbadano efektywność – dla metody Cudowne Dziecko opracowanej przez doktor Czerską. Żadna inna metoda nie została przebadana pod kątem efektywności. Te unikalne na skalę światową badania trwały 10 lat i wykazały, że efektywność wynosi ponad 90%. Zatem prawie każde dziecko może nauczyć się czytać tą metodą – szybko, z przyjemnością, a przy tym rozumiejąc od początku znaczenie tekstu. Zatem zapisz się na szkolenie, aby zacząć prawidłowo wspierać intelektualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
proponowane szkolenie
Jeśli jeszcze nie podjąłeś decyzji, że chcesz spotkać się z doktor Czerską i dowiedzieć się, jak prawidłowo wspomagać intelektualny rozwój przedszkolaka, to zapoznaj się z listą 35 powszechnych błędów w nauce czytania.
Wczesna nauka matematyki jako wspieranie intelektualnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Przez naukę matematyki można mnożyć lub blokować kreatywność, myślenie operacyjne i inteligencję, tak samo jak przez naukę czytania. Może wspierać lub osłabiać intelektualny rozwój przedszkolaka.
Jak nie uczyć przedszkolaka liczyć?
Czy wiesz, że opowiadanie o matematyce z użyciem przedmiotów, takich jak kasztany czy patyczki, osłabia zrozumienie matematyki (badania na Uniwersytecie w Chicago). Natomiast liczenie kolejno przedmiotów (np. zwierzątek na obrazku) niszczy naturalne wrodzone zdolności matematyczne każdego dziecka.
Matematyka dla przedszkolaka jest ważna
W czasach, kiedy na całym świecie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów o umysłach ścisłych, aż 1/3 dorosłych wolałaby umyć łazienkę niż rozwiązać zadanie z matematyki (badania fundacji Change the Equation). Połowa dzieci wolałaby brokuły od zadania z matematyki (Raytheon Corporation).
Szkolna nauka matematyki
Przez pierwsze lata edukacji (w przedszkolu i w szkole w klasach 1-3) matematyki uczą humanistki, które nienawidzą matematyki. Wybrały na studiach pedagogikę, aby nie mieć nigdy w życiu do czynienia z matematyką. Okazuje się, że dzieci bardzo łatwo przejmują ten lęk i niechęć od swoich pierwszych nauczycielek – zauważyła prof. Sian Beilock z Uniwersytetu Chicago.
Edukacja szkolna przez pierwsze 8 miesięcy szkoły (w klasie 1) redukuje liczbę uczniów uzdolnionych matematycznie o połowę – pokazała w swoich badaniach prof. E. Gruszczyk-Kolczyńska. Od wielu lat programu nauczania początkowego nie układał żaden matematyk. Układają go humaniści – nawet w zakresie matematyki. Dlatego popełnione są rażące błędy dydaktyczne.
Zabawy edukacyjne dla przedszkolaków
Prawie każda zabawa matematyczna, jaką wymieniają rodzice, osłabia naturalne wrodzone zdolności każdego przedszkolaka. Czy już rozumiesz, dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń, człowiek nie potrafi rozwinąć tego daru?
Jeśli chcesz wiedzieć, jak bawić się i uczyć liczyć, a także opowiadać o matematyce i rozwijać naturalne matematyczne zdolności, weź udział w warsztatach dla rodziców Wczesna nauka matematyki. To łatwiejsze niż sądzisz. A wystarczy tylko pół minuty dziennie, ale codziennie.
proponowane szkolenie
Zanim weźmiesz udział w szkoleniu, przeczytaj listę 30 najpopularniejszych błędów, które popełniamy, ucząc przedszkolaka liczyć.
Zobacz jakie efekty przynosi Wczesna nauka matematyki
Jeśli zaczniesz teraz, to w wieku 7 lat dziecko będzie błyskawicznie i w pamięci robić działania na ułamkach zwykłych i obliczać procenty z liczby. Sam się przekonaj, oglądając ten film. Tymczasem te naturalne zdolności matematyczne zaczynają wygasać od wieku 3 lat. Dlatego nie zwlekaj. Zacznij jak najszybciej stosować tą cudowną metodę.
Uwaga!
Na filmie nie przedstawiono, jak przebiega wczesna nauka matematyki metodą Cudowne Dziecko. Powyższy film ma na celu zaprezentowanie, jak szybko przedszkolak potrafi liczyć, jeśli tylko właściwie wspiera się intelektualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. W metodzie Cudowne Dziecko nigdy nie sprawdza się dzieci.
Emocjonalny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Jak pomóc nieśmiałemu dziecku?
Bardzo często przyczyn nieśmiałości upatrujemy w sferze psychicznej. Może tak być, o ile dziecko przeżyło traumę, zostało przez kogoś skrzywdzone, a teraz boi się podobnych sytuacji. Jeśli natomiast wykluczasz tego typu sytuacje, to nieśmiałość wynika z niewygaśniętych odruchów z pierwszego roku życia. W przyszłości pojawią się też inne objawy, m.in. problemy ze skupieniem uwagi. Dlatego spotkajmy się na zajęciach grupowych lub indywidualnych online – Ruch kluczem do inteligencji.
Nauka cierpliwości
Od bardzo wczesnego dzieciństwa uczymy natychmiastowej gloryfikacji. Maluch otrzymuje niewielkie nagrody za zachowanie zgodne z oczekiwaniami rodziców i opiekunów. Rodzice reagują entuzjazmem lub biciem brawo, kiedy malec zrobi siusiu na nocnik, a także kiedy wygra w grze planszowej. Przedszkolanka nagradza przedszkolaka cukierkiem za siedzenie w ciszy i za grzeczne rysowanie. Stomatolog nagradza nalepką lub malutkim upominkiem za wizytę.
Tymczasem najważniejsze rzeczy w życiu wymagają cierpliwego budowania i długiego czekania na efekt. Jest tak z edukacją, oszczędzaniem, budowaniem związków, a nawet odchudzaniem. Czy zatem przedszkolak umie cierpliwie czekać na efekt? Czy jest dobrze przygotowany do życia?
Jak reagować na bunt 3-latka?
Termin „Bunt 3-latka” sugeruje, że problem leży w dziecku, a rodzic powinien opanować szereg technik, aby sobie z tym problemem poradzić. Tymczasem techniki te są technikami manipulacji. Im częściej się je stosuje, tym krócej działają. Najważniejsze jest jednak to, że problem nie tkwi w dziecku, ale w braku umiejętności wychowawczych rodzica oraz w słabych relacjach łączących rodzica z dzieckiem.
Metody na nieposłuszne dziecko zarówno 3-letnie jak i 6-letnie
Wielu rodziców testuje różne metody wychowawcze. Chcą osiągnąć swoje cele i naiwnie zakładają, że maluch nie jest tego świadomy. Tymczasem dzieci są bardzo inteligentne, są doskonałymi negocjatorami i manipulatorami. Czy jednak osoba dorosła jest skazana na porażkę? Prawie zawsze, gdyż dziecko nie przebiera w środkach i metodach. Bywa, że maluch uderzy rodzica w twarz, a rodzic już tego nie zrobi. Aby wyjść “z twarzą” z takich sytuacji, trzeba wykazać się wiedzą i mądrością. Przyjrzyjmy się zatem metodom, które stosują rodzice. Większość z nich wzajemnie się wyklucza.
Rodzicielstwo bliskości
Rodzicielstwo bliskości, podobnie jak inne teorie, jest w zgodzie z naszymi wartościami, dlatego jest takie popularne. Niestety nie jest skuteczne. Im dłużej tłumaczymy coś dziecku, tym bardziej jest nieposłuszne. Dlatego wszyscy rodzice przyznają się, że muszą wydawać polecenia wielokrotnie. Każde niewykonane polecenie pokazuje naszą bezradność.
Metody siłowe
Czasem z bezsilności rodzice potrząsają dzieckiem i boją się, że wkrótce dziecko uderzą. Metody siłowe mają niską skuteczność. Przedszkolak ze strachu podporządkuje się w danej chwili, ale kiedy zabraknie rodzica, zrobi swoje. Metody siłowe mają też inną wadę. Nieustannie należy zwiększać siłę, aby zadziałała. Zatem rodzic, który dziś krzyczy, jutro będzie krzyczeć głośnie, za kilka tygodni będzie szarpać, a następnie bić. Na końcu tej drogi jest albo zabicie malucha, albo ośmieszenie rodzica, właśnie dlatego nie warto stosować metod siłowych.
BLW czyli dawanie wyboru
Czy zatem rozwiązaniem jest zrezygnowanie z wydawania poleceń i dawanie wyboru, kiedy i czy w ogóle przedszkolak chce wykonać polecenie. Z tego pomysłu wycofuje się obecnie psychologia – i słusznie. Taka postawa też nie przynosi efektów. Metoda jest nowa i nie została poddana obserwacjom ani badaniom efektywności. Można rozważać jej stosowanie w ograniczonym zakresie, na gruncie posiłków, ale przez ograniczony czas.
Poradniki psychologiczne
Metody opisane w licznych poradnikach psychologicznych, działają w sposób niemal magiczny. Niestety ich skuteczność jest bardzo krótka. Wszystko dlatego, że bazują na technikach manipulacji. Im częściej stosuje się daną technikę, tym jest ona mniej skuteczna – tą zasadę zna każdy specjalista reklamy i marketingu. Zatem literatura, która powinna pomagać w rozwoju emocjonalnym i społecznym przedszkolaka, ten rozwój zaburza.
Metoda Cudowne Dziecko
Wielu absolwentów szkolenia Rozwój emocjonalny, odzyskuje radość życia. Kiedy matki przychodzą na szkolenie są zgaszone, przygnębione, zatroskane, zrezygnowane. Miesiąc po odbyciu szkolenia wyglądają już zupełnie inaczej. Są pewne siebie, radosne i szczęśliwe. W relacjach z dzieckiem i małżonkiem panuje harmonia i spokój.
Przedszkolak może utożsamiać się z poleceniami rodzica. Będzie nie tylko wykonywać, ale nawet będzie przekonane, że samo tego chciało i to wymyśliło. Z pewnością chcesz, aby dziecko posprzątało pokój, sprzątnęło swoje rzeczy z przedpokoju lub zmyło po sobie talerz. Czy zrobi to, jeśli tylko raz wydasz polecenie? Czy uporządkuje swoje rzeczy, kiedy ciebie zabraknie, np. gdy będzie pod opieką współmałżonka, albo niani lub babci?
Często problemy wychowawcze z dzieckiem generują kłótnie małżeńskie, a kłótnie małżeńskie generują problemy wychowawcze z dzieckiem. Zatem jak najszybciej należy wyjść z tego błędnego koła!
Działa też inne błędne koło. Jeśli przedszkolak wymusza to, co chce, to bliscy niechętnie spędzają z nim czas. Wolą zostać w pracy. A im mniej czasu spędzają z dzieckiem, tym słabsza jest ich relacja, a dziecko jest jeszcze bardziej niegrzeczne.
Jest możliwe, aby uporać się z wszystkimi problemami naraz. Co więcej: jest konieczne, aby uporać się z wszystkimi problemami naraz. Trzeba je wszystkie zdiagnozować i nieznacznie zmienić swoje zachowanie, ale we wszystkich sytuacjach, a nie w wybranym obszarze. Zobaczysz je wszystkie i zrozumiesz, dlaczego dziecko reagowało dokładnie na odwrót niż pragnął rodzic. To uporządkuje wychowanie i ułatwi rozwój emocjonalny i społeczny dziecka w wieku przedszkolnym.
proponowane szkolenie
Ociężałość umysłowa i agresja
Wspieranie intelektualnego i emocjonalnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym może być utrudnione przez nieodpowiednią dietę. Niektóre produkty mogą wywoływać ociężałość umysłową, przez co maluch nie rozumie poleceń. Inne produkty mogą wywoływać ospałość, przez co przedszkolak nie chce wykonać polecenia. Stąd nieodpowiednia dieta jest często winna za nieposłuszeństwo dziecka.
Choć badania wpływu diety na intelekt są rzadkie, to są produkty, które często podajemy przedszkolakom, a wywołują one nie tylko ociężałość umysłową, ale spowalniają rozwój dziecka. Czasem walcząc z sennością wywołaną nieprawidłowym żywieniem, może być agresywne.
proponowane szkolenie
Naturalne zdolności przedszkolaka
Jak nauczyć przedszkolaka języka obcego?
Każde małe dziecko może nauczyć się dowolnego języka obcego. Dla noworodka każdy język jest obcy :). Czyli Każdy maluch może się nauczyć wszystkich języków świata. Z całą pewnością do 4 roku życia człowiek ma naturalną wrażliwość językową, która do 6 roku wygasa. Te naturalne zdolności można rozwinąć i utrzymać – aby w przyszłości, za kilka lat, młody człowiek mógł nauczyć się dowolnego języka obcego, jaki wybierze.
Zajęcia językowe dla przedszkolaków a zdolności językowe
Nauka angielskich słówek w zabawie i piosenkach oswaja przedszkolaka z językiem obcym, ale nie uczy mówić, ani nie rozwija naturalnych zdolności językowych. Metoda musi być dopasowana do celu, jaki chcemy osiągnąć. Bardzo łatwo jest utrzymać i rozwinąć naturalne, wrodzone zdolności językowe – trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Troszkę trudniej jest nauczyć mówić w języku obcym. O ile w pierwszym przypadku nie trzeba znać języków obcych, to już w drugim przypadku – przydaje się. Ile minut, jak często i w jaki sposób stymulować te zdolności, przekazuje doktor Czerska na Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka.
Jak nauczyć grać na instrumencie i rozwinąć słuch absolutny?
Inną zdolnością, którą tracimy z wiekiem, jest słuch absolutny.
„Słuch absolutny jest zaszczepiony w zasadzie w każdym człowieku, ale łatwo jest go stracić w niemowlęctwie lub dzieciństwie, kiedy nie jest podtrzymywany i rozwijany” – twierdzi E. Terhardt.
Słuchu absolutnego można się nauczyć – albo raczej należałoby powiedzieć – można go rozwijać albo aktywować. Do 7 roku życia zostało już bardzo niewiele czasu. Zatem warto wiedzieć, jak bawić się i w jaki sposób wybierać zajęcia lub nauczyciela pianina lub innego instrumentu. Wszyscy uczestnicy warsztatów Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka, mimo iż nie potrafili wcześniej czytać nut i nie grali na żadnym instrumencie, potrafią zagrać 4 utwory, których uczą się na szkoleniu “Mnożenie inteligencji” z doktor Czerską.
proponowane szkolenie
Zabawy edukacyjne dla przedszkolaka
Karty do pomnażania inteligencji (zwane Bitami inteligencji) z jednej strony zawierają liczne informacje dla rodzica do przeczytania, a z drugiej – piękną, kolorową ilustrację dla dziecka. Fakty nie tylko dostarczają wiedzy, ale także rozszerzają słownictwo dziecka, a przy tym stymulują słuch i mowę. Natomiast zastosowana metoda przekazywania dziecku wiedzy, opracowana przez doktor Czerską, wspiera pamięć i myślenie operacyjne, a przez to kreatywność.
Podczas warsztatów Mnożenie inteligencji przedszkolaka rodzice dowiadują się, jak prezentować karty. Wykładowczyni, doktor Czerska zapoznaje też rodziców z malarstwem polskim, ale w specyficzny sposób. Pokazuje tylko kilka obrazów wybranych malarzy, ale w taki sposób, aby w przyszłości człowiek rozpoznał autora dowolnego obrazu, nawet jeśli widzi ten obraz pierwszy raz w życiu. W ten sposób rodzice poznają, w jaki sposób prezentować informacje, aby nie tylko uczyć faktów, ale także ćwiczyć myślenie operacyjne, inteligencję, pamieć i kreatywność.
proponowany Produkt
Manualny rozwój przedszkolaka
Niektóre przedszkolaki nie lubią rysować czy wykonywać zadań manualnych. Ukazuje to słabe punkty sprawności manualnej. Mamy świadomość, że aby poprawić sytuację, musimy zachęcić przedszkolaka do ćwiczeń. Ale jak to zrobić, kiedy ono nie chce ćwiczyć, bo efekty które osiąga są marne. Przedszkolak ma już oczekiwania względem siebie. Porównuje się do innych. Dlatego jak najszybciej należy zacząć wspierać rozwój dziecka.
Jak poprawić manualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
Przyczyn problemów należy upatrywać w pierwszym roku życia. Mało kto wie, że sprawność manualną należy stymulować już od urodzenia. W tym czasie niemowlęta powinny osiągnąć aż cztery kluczowe umiejętności w zakresie sprawności manualnej. Dodatkowo można jednocześnie ćwiczyć sprawność manualną, a jednocześnie wspierać neurologiczny rozwój dziecka i znakomicie się przy tym bawić.
proponowane szkolenie