Aktualności

Kiedy i jak wspomagać raczkowanie u niemowląt?

Prawidłowe raczkowanie jest kluczową umiejętnością, którą coraz trudniej jest dzieciom osiągnąć.

Kiedy i jak wspomagać raczkowanie u niemowląt?

Kiedy dziecko raczkuje ciągnąc za sobą jedną nogę, albo przesuwa się na pupie lub na jednym kolanie (na kraba), wtedy rodzi się niepokój i pytanie, kiedy i jak dziecko powinno raczkować. Byłoby jednak korzystniej, abyśmy wiedzieli, jak wspomagać raczkowanie u niemowląt, zanim dziecko nauczy się poruszać w sposób, który nie możemy nazwać poprawnym raczkowaniem. Od tego bowiem zależy jego dalszy rozwój, także intelektualny.

 

Kiedy dziecko powinno umieć raczkować?

Dziecko powinno umieć raczkować w wieku 7 miesięcy. Są jednak dzieci, które rozwijają się wolno, ale też takie, które rozwijają się szybko. Niekiedy niemowlęta raczkują mając zaledwie 4 miesiące. Nie ma w tym nic złego, o ile takie dziecko wcześniej prawidłowo pełzało.

Raczkowanie można też niechcący opóźnić lub zablokować. Rzutuje to wtedy na dalszy rozwój. Negatywne efekty są widoczne nie tylko w dalszym rozwoju motorycznym, ale także intelektualnym – nie tylko w najbliższej przyszłości, ale także na wszystkich kolejnych etapach, również na etapie nauki przedszkolnej i szkolnej. Właśnie dlatego raczkowanie jest kluczową umiejętnością. Nazywamy je także “kamieniem milowym” rozwoju. Zatem każde dziecko musi raczkować.

Warto jednak pamiętać, że jeśli dziecko nie nauczy się raczkować, to po pierwszym roku życia nadal można zapobiec negatywnym skutkom ominięcia raczkowania, uzupełniając zaniedbane obszary rozwoju i przyspieszając rozwój dziecka. Jednakże nie jest to łatwe i wymaga od rodzica czasu i zaangażowania. Jeśli dziecko nie pełzało lub nie raczkowało poprawnie to pod artykułem znajdziesz link do 7 porad, co zrobić.

 

kiedy dziecko powinno raczkować jak wspierać raczkowanie naprzemienne prawidłowe 5-7 miesięcy

 

Dlaczego warto wspomagać raczkowanie u niemowląt?

Raczkowania łatwiej nauczą niemowlęta, które są w lepszej kondycji neurologicznej, urodziły się w oczekiwanym terminie, drogami i siłami natury, które są silne i zdrowe, które ładnie trzymają główkę i chętnie leżą na brzuszku.

Taki idealny scenariusz dotyczy mniej niż 24% niemowląt. Zatem pozostałe dzieci będą miały trudności w nauce raczkowania. Dlatego właśnie warto wspomagać raczkowanie u każdego niemowlęcia. Tymczasem istnieje bardzo wiele sposobów, aby wspomóc niemowlę w nauce raczkowania.

 

Jak wspomagać raczkowanie u niemowląt?

Pełne i szczegółowe informacje, jak wspomagać raczkowanie, zyskasz podczas szkolenia dla rodziców Pierwszy rok życia, które odbywa się zarówno jako szkolenie stacjonarne, jak i jako szkolenie szkolenie online.

Naukę raczkowania można efektywnie i prawidłowo wspomagać, kiedy wiemy, jakie

  • ubranie,
  • maty edukacyjne,
  • maty do zabawy,
  • puzzle-maty,
  • wózki,
  • foteliki,
  • chodziki,
  • jeździki,
  • bujaczki i jumpery,

utrudniają naukę raczkowania i w jakim zakresie.

Znaczenie ma także

  • dieta,
  • sposób urządzenia przestrzeni,
  • harmonogram dnia,
  • ćwiczenia ruchowe wykonywane z dzieckiem, których także nauczysz się podczas szkolenia:

 

Dlaczego coraz więcej dzieci ma kłopoty z prawidłowym raczkowaniem?

Artykuły dla młodych rodziców, zarówno w prasie, jak i w internecie są podporządkowane kampaniom marketingowym produktów dla dzieci. Tymczasem jest ponad 30 gadżetów, które ułatwiają opiekę nad dzieckiem, ale blokują rozwój (omawiamy je wszystkie na wspomnianym szkoleniu Pierwszy rok życia). Zatem czasopisma dla rodziców nie mogą opublikować artykułu o szkodliwości jakiejś maty, ubrania czy zabawki, jeśli ich producent opłaca reklamy swoich produktów w tym czasopiśmie.

Artykuły eksperckie budują także markę. Zatem czołowi producenci wyrobów dla dzieci (a nawet pieluszek, które z rozwojem mają niewiele wspólnego), dbają o to, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwań, czyli w tzw. TOP 10. To dlatego rodzic niemowlęcia znajdzie dziesiątki artykułów w odpowiedzi na każde swoje zapytanie. Artykuły budujące markę nie mogą rodzica zasmucać, ani niepokoić. Zatem producenci pieluszek, leków i mebli będą nas uspakajać, nawet jeśli dostrzeżemy objawy świadczące o nieprawidłowym rozwoju.

Problemem nie jest zatem brak informacji, ale dezinformacja. Nikt nie bierze odpowiedzialności za informacje, które publikuje. Pisze każdy i o wszystkim. A zatem z łatwością znajdziemy informację, że pełzanie na kraba, z jedną nogą podkuloną, jest poprawne oraz że jest niepoprawne.

Zatem zacznijmy od kilku ważnych informacji i uporządkujmy naszą wiedzę.

 

kiedy dziecko powinno raczkować jak wspierać prawidłowe raczkowanie

 

Raczkowanie – co powinieneś wiedzieć

 

Co to jest raczkowanie?

Raczkowanie to kluczowa umiejętność, którą niemowlę powinno osiągnąć w wieku 7 miesięcy, przy średnim tempie rozwoju. Raczkowanie polega na przemieszczaniu się na rękach i kolanach, przy czym brzuch jest uniesiony – nie dotyka do podłogi. Tym raczkowanie różni się od pełzania.

Jakie style raczkowania rozróżniamy?

Niemowlę może raczkować na wiele sposobów:

  • ruchem naprzemiennym, kiedy lewa ręka współpracuje z lewą nogą jednocześnie wykonując ruch do przodu – wtedy pozostałe dwie naprzemienne kończyny nie biorą udziału w ruchu,
  • jak żaba lub królik – wysuwając obie ręce do przodu i ciągnąc obie nogi,
  • jak żyrafa lub wielbłąd – pracując na przemian raz prawą stroną ciała, a raz lewą – nie jest to ruch naprzemienny, gdyż lewa noga porusza się w tym samym czasie co lewa ręka,
  • sunąc na pupie,
  • przesuwając się z jedną nogą wyciągniętą do przodu, a drugą podkuloną,
  • na trzech kończynach, podczas kiedy czwarta nie bierze udziału w ruchu, np. kiedy jedna noga pozostaje wyciągnięta z tyłu i jest jakby ciągnięta za ciałem,
  • do tyłu.

Choć zauważamy wiele stylów raczkowania, to tylko jeden z tych stylów jest prawidłowy.

Na czym polega prawidłowe raczkowanie?

Raczkowanie jest poprawne tylko wtedy, kiedy dziecko raczkuje:

  • na czworakach – dłoniach i kolanach,
  • angażując w równym stopniu wszystkie kończyny,
  • naprzemiennie – naprzemienne kończyny poruszają się w tym samym czasie, współpracując ze sobą,
  • dynamicznie  – dziennie przemierzając  dystans 400 metrów dziennie.

Tempo rozwoju: Kiedy dziecko powinno umieć prawidłowo raczkować?

Zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez amerykański instytut IAHP w Filadelfii, dziecko, które rozwija się w średnim tempie, powinno raczkować i osiągnąć prawidłowy wzorzec naprzemienny oraz dynamikę umożliwiającą pokonanie dziennie 400 metrów, kiedy jest w wieku 7 miesięcy.

Jeśli niemowlę potrafi prawidłowo raczkować już młodszym wieku, kiedy ma od 3,5 do 6 miesięcy, to mówimy o szybkim tempie rozwoju. Takie raczkowanie jest prawidłowe i powinno cieszyć rodziców, o ile wcześniej dziecko poprawnie pełzało.

Co zrobić, jeśli dziecko pełza, a nie raczkuje?

Jeśli dziecko pełza, a nie raczkuje, to po pierwsze należy upewnić się, czy pełzanie jest prawidłowe. Rzadko zdajemy sobie sprawę, że jakość ruchów przy pełzaniu świadczy o jakości pracy mózgu. Zatem im sprawniej maluszek pełza, tym lepsze ruchy osiągnie przy raczkowaniu. A te ruchy także świadczą o jakości pracy mózgu.

Jeśli jesteśmy już pewni, że niemowlę pełza prawidłowo, to nadal mogą zachodzić przeszkody, które uniemożliwiają dziecku osiągnięcie raczkowania. Przyczyny mogą tkwić w dziecku lub w sposobie opieki nad niemowlęciem, a więc w postępowaniu rodzica. Jest bowiem ponad 30 gadżetów, które choć ułatwiają opiekę nad niemowlęciem, to blokują rozwój. Niestety używają ich wszyscy rodzice.

Pamiętajmy, że rozwój można zawsze poprawić, dlatego warto wziąć udział w szkoleniu Pierwszy rok życia (także w formie szkolenia online) lub w konsultacji (osobistej lub online).

Co zrobić, jeśli dziecko nie pełzało?

Do prawidłowego raczkowania przygotowuje m.in. prawidłowe pełzanie. Bywa jednak, że dzieci, które nie pełzały, próbują uczyć się raczkowania. Wtedy rozwój przebiega nieprawidłowo. 

Jakie są etapy raczkowania?

Zanim dziecko w wieku 7 miesięcy osiągnie prawidłowy wzorzec i dynamikę, może raczkować nieznacznie inaczej. Na etapie nauki raczkowania dopuszczamy tylko dwa inne rodzaje raczkowania:

  • jak żaba lub królik – wysuwając obie ręce do przodu i ciągnąc obie nogi,
  • jak żyrafa lub wielbłąd – pracując na przemian raz prawą stroną ciała, a raz lewą – nie jest to ruch naprzemienny, gdyż lewa noga porusza się w tym samym czasie co lewa ręka.

Natomiast przemieszczanie się

  • na pupie
  • lub “na kraba” tzn. przesuwając się z jedną nogą wyciągniętą do przodu, a drugą podkuloną,

zapowiada, że dziecko ominie raczkowanie szczególnie, jeśli robi to już od dawna, a nauczenie go innego sposobu poruszania się, wydaje się być trudne.

Co stanie się, jeśli dziecko ominie raczkowanie?

Raczkowanie świadczy o rozwoju jednego z siedmiu poziomów mózgu w rozwoju neurologicznym. Nieprawidłowości w rozwoju ruchowym mogą być widoczne w kolejnych etapach, zatem już przy nauce chodzenia i biegania. Zdarza się bowiem, że niektóre dzieci stawiają nieprawidłowo stopy. Te konsekwencje rzadko przerażają rodziców.

Gorsze są późniejsze konsekwencje związane z rozwojem intelektualnym. Można je dostrzec zarówno na etapie edukacji przedszkolnej, ale jeszcze wyraźniej na etapie edukacji szkolnej. Im więcej wymagamy od dziecka, tym większe kłopoty będziemy obserwować. Zatem możemy powiedzieć, że problemy będą się nasilać wraz z wiekiem. Warto jednak pamiętać, że to nie wiek ma tu znaczenie, a oczekiwania stawiane dziecku.

To dlatego u takich dzieci obserwuje się zaburzenia w nauce (zarówno czytania, jak i matematyki),  problemy z pamięcią, trudności z koncentracja uwagi oraz problemy z aktywnościami wymaganymi na lekcjach wf-u, ale dopiero w wieku szkolnym. Rzadko bowiem tego typu wyzwania stawia się przed dziećmi młodszymi.

Dlatego warto wspomagać raczkowanie u niemowlęcia jak najdłużej  i nie tracić nadziei do momentu, aż dziecko zacznie chodzić.

 

Jak wspierać dziecko opóźnione, które w wieku 7 miesięcy nie potrafi poprawnie raczkować?

 

Kiedy raczkowanie jest opóźnione?

Wiemy, że w prawidłowym rozwoju w średnim tempie oczekujemy raczkowania w wieku 7 miesięcy. Wtedy dziecko powinno raczkować prawidłowym wzorcem, dynamicznie, na odległość 400 metrów dziennie. Zatem nauka tej umiejętności powinna zacząć się znacznie wcześniej.

Zgodnie z wytycznymi IAHP, dziecko w wieku 2,5 miesiąca powinno pełzać prawidłowym wzorcem naprzemiennym, z prawidłową dynamiką (ogromnie dynamicznie), pokonując codziennie 50 metrów dziennie. Wtedy jest gotowe do nauki raczkowania. Zatem na osiągnięcie prawidłowego raczkowania ma 4,5 miesiąca – tyle czasu upływa od wieku 2,5 miesiąca do wieku 7 miesięcy.

Typowa przyczyna opóźnionego raczkowania

Rozpatrzmy sytuację, w której dziecko nauczyło się pełzać w wieku 4,5 miesiąca, a rodzic oczekiwałby, aby raczkowało w wieku 7 miesięcy. Dziecko osiągnęło pełzanie w czasie niemal dwukrotnie dłuższym od zakładanego. Tempo rozwoju nazywamy wtedy wolnym. Jeśli rodzic pragnąłby, aby 7-miesięczne niemowlę prawidłowo raczkowało, to oznaczałoby, że na naukę tej umiejętności rodzic przeznacza 2,5 miesiąca, a więc czas o połowę krótszy od zakładanego. Zatem dziecko powinno nagle zacząć rozwijać się w tempie szybkim.

Byłoby lepiej, aby rodzic stworzył dziecku warunki do równomiernego rozwoju. Czy zatem należy oczekiwać, że raczkowanie będzie opóźnione?

Co zrobić, gdy raczkowanie jest opóźnione?

Opóźnione raczkowanie jest konsekwencją opóźnionego pełzania. Jednakże im dłużej zwlekamy z raczkowaniem, tym większa szansa, że dziecko ominie ten etap. To dlatego trzeba

  • dziecko wspomóc w rozwoju, uzupełniając niechcący zaniedbane obszary,
  • ułatwić naukę raczkowania.

Czy opóźnione raczkowanie oznacza konsekwencje dla dalszego rozwoju?

Opóźnione raczkowanie nie musi oznaczać opóźnień w dalszym rozwoju. Wystarczy zdiagnozować przyczyny, które wywołały te opóźnienie i usunąć je. Jeśli rozwój utrudnia niedoskonałość budowy mózgu dziecka, albo nieumiejętne postępowanie rodzica, który nieświadomie stosuje gadżety blokujące rozwój, to w obu przypadkach można usunąć przeszkody, poprawić rozwój zaniedbanych obszarów mózgu i zapobiec konsekwencjom. Jest to proste, a jedyne czego potrzebujesz, to wiedzy, którą zdobędziesz na szkoleniu.

Jeśli dziecko ma już 7 miesięcy i nie umie raczkować, to nadal są szanse, że może się nauczyć raczkowania, o ile nie porusza się sunąc na pupie lub sunąc na podkulonej nodze. Jeśli chcesz  zacząć poprawnie wspomagać raczkowanie u niemowlęcia, to spotkajmy się na szkoleniu stacjonarnym lub online.

Na szkoleniu dowiesz się także, jakie są przyczyny i jakie będą konsekwencje tego, że dziecko późniejszym czasie osiągnęło pełzanie lub raczkowanie oraz jak tym konsekwencjom zapobiec.

Przyczyna może tkwić w dziecku, ale warto pamiętać, że jest ponad 30 gadżetów, które blokują rozwój niemowląt, ale ułatwiają opiekę i pielęgnację. Na szkoleniu poznasz je wszystkie.

 

Jak wspierać dziecko, które prawdopodobnie nie nauczy się już prawidłowo raczkować?

Jeśli dziecko od dawna porusza się na pupie lub przesuwając się na podkulonej nodze, to jest prawdopodobne, że już nie nauczy się poprawnie raczkować.

Licznym dysfunkcjom rozwojowym, problemom w nauce, z koncentracją i pamięcią, jakie łączy się z ominięciem raczkowania, można jeszcze zapobiec.  Można uzupełnić rozwój zaniedbanych struktur mózgu i poprawić rozwój w okresie pierwszych lat życia dziecka, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny.

Najlepiej jest działać w kilku kierunkach.

1. Zacznij prawidłowo wspierać rozwój ruchowy i manualny oraz zadbaj o niewygaśnięte odruchy. Wykonuj codziennie specjalnie opracowany program ćwiczeń. Możesz je realizować zarówno na spacerze, jak i w domu. Szczegóły poznasz podczas szkolenia dla rodziców “Ruch kluczem do inteligencji”. Wszystkie szkolenia odbywają się w formie online, jak i stacjonarnej.

 

2. Rozwijaj dziecko intelektualnie. Już od pierwszych tygodni życia możesz zacząć naukę czytania i matematyki specjalnie opracowaną metodą. Dzięki temu poprawisz rozwój mózgu, pomnożysz inteligencję i zapobiegniesz dysleksji i dyskalkulii. Opracowana przeze mnie metoda, jest jedyną metodą na świecie, której efektywność została zweryfikowana naukowo w badaniach, które trwały 10 lat. Jedynym sposobem, aby poznać naukę czytania i matematyki w metodzie Cudowne Dziecko jest udział w szkoleniach dla rodziców.

 

3. Zadbaj o dietę, aby poprawić warunki neurologicznego rozwoju. Domyślasz się, że są produkty, które rozwój przyspieszają, ale i takie, które rozwój opóźniają, mimo iż są powszechnie zalecane małym dzieciom.

 

Przyczyny problemów w nauce raczkowania

Są dwie możliwości trudności w nauce raczkowania.

  1. Problem może tkwić w dziecku i jego kondycji neurologicznej. Tak dzieje się, kiedy dziecko ma problemy neurologiczne lub uszkodzenie mózgu.
  2. Naukę raczkowania mogli utrudnić rodzice, którzy nie byli świadomi, które gadżety blokują rozwój.

Odnoszę wrażenie, że dochodzenie prawdy niewiele wnosi, a jest dla rodzica bolesne. Tymczasem w obu przypadkach można poprawić rozwój, uzupełnić zaniedbane obszary i zapobiec dysfunkcjom.

Proponowane szkolenie

Pierwszy rok życia

Ruch kluczem do inteligencji

Nauka czytania

Wczesna nauka matematyki