Aktualności

Na czym polega paradoks dysleksji? Poznaj symptomy

Dysleksji można zapobiec we wczesnym dzieciństwie, ale nie można jej wyleczyć, gdy już dziecko otrzyma zaświadczenie w wieku 10 lat. Poznaj fakty i mity.

Na czym polega paradoks dysleksji? Poznaj symptomy
Czy dysleksję można wyleczyć? Jak diagnozować i zapobiegać dysleksji zanim dziecko rozpocznie naukę szkolną? Ten temat powinien być dla rodziców małych dzieci coraz istotniejszy, gdyż co roku przybywa uczniów z dysleksją o kolejne 4 tysiące. Do roku 2025 jedna czwarta uczniów nie będzie rozumiała co czyta. Ale rodzice małych dzieci mają szansę zmienić te statystyki. Sprawdźmy jak.
 
Poniższy artykuł jest rozszerzeniem tematu poruszonego w ramach audycji “D jak dysleksja”, kolejnego odcinka serii “Zet jak zdrowie” na antenie radia Zet. Wywiad prowadził Michał Figurski, a ja opowiedziałam o symptomach, które można dostrzec we wczesnym dzieciństwie. Audycję można odsłuchać jako podcast.
 
dysleksja dr Aneta Czerska o symptomach, zapobieganiu i leczeniu dysleksji Michał Figurski
 

Na czym polega paradoks dysleksji?

Mózg dziecka jest plastyczny do 7 roku życia. W tym okresie można przyspieszyć i poprawić rozwój dziecka. Można też uzupełnić rozwój zaniedbanych (niechcący) struktur mózgu.
Kiedy dziecko otrzyma diagnozę o dysleksji w wieku 10 lat, mózg nie jest już na tyle plastyczny, aby można było dokonać znaczących poprawek i zmian w rozwoju.
Dysleksji można zapobiec, ale nie można jej wyleczyć.
 

Dysleksja – diagnozuj i zapobiegaj zamiast leczyć

 

Co to jest dysleksja?

Światowa Federacja Neurologów definiuje dysleksję jako zaburzenie rozwoju mózgu manifestujące się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania.
Z tej definicji dysleksji wynikają dwa fakty:
  1. Dysleksja ma swoje źródło w nieprawidłowej budowie mózgu i nieprawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Tymczasem do 7 roku życia można poprawić rozwój i uzupełnić zaniedbane niechcący struktury. Zatem dysleksji można zapobiec, o ile wystarczająco wcześnie ją zdiagnozujemy.
  2. Standardowe metody nauczania nie nadają się dla dzieci, które znajdują się w grupie ryzyka.

Jeśli chcesz szybko uzyskać pełną wiedzę o nauce czytania, która jest najlepsza dla rozwoju małego dziecka, to kup szkolenie “Nauka czytania”.

Podczas innych szkoleń nauczę Cię, jak zacząć prawidłowo dbać o rozwój dziecka. Oprócz wspomnianego wyżej szkolenia, polecam “Ruch kluczem do inteligencji” oraz “Wczesną naukę matematyki”.

Wybierz Pakiet 3 szkoleń z rabatem 20% wraz z bonusami: 15-minutową konsultacją indywidualną po każdym szkoleniu oraz wykładem “Jak nie pozbawić dziecka geniuszu?”. Zobacz pełną ofertę szkoleń online:

 

Jeśli terminy szkoleń grupowych Ci nie odpowiadają, to wybierz szkolenia indywidualne.

Jak zdiagnozować ryzyko dysleksji zanim dziecko rozpocznie naukę szkolną?

Symptomy można dostrzec już we wczesnym dzieciństwie. Należy rozpatrzyć kilka obszarów:

1. Rozwój ruchowy

Jest bardzo wysoka korelacja między nieprawidłowym rozwojem ruchowym we wczesnym dzieciństwie a problemami w nauce szkolnej i dysleksją. Dlatego sprawdź, czy dziecko osiągnęło wszystkie “kamienie milowe rozwoju”. O rozwoju mózgu wnioskujemy na podstawie jakości ruchów.

Pierwszą niezwykle ważną umiejętnością jest pełzanie. Aby można było powiedzieć, że dwie pierwsze struktury funkcjonalne mózgu są prawidłowo rozwinięte, dziecko powinno pełzać niezwykle dynamicznie na dystansie 50 metrów dziennie, ruchem naprzemiennym, każdą kończynę wykorzystując w równym stopniu.

Kolejną ważną umiejętnością jest raczkowanie. Jego jakość świadczy o rozwoju trzeciego poziomu funkcjonalnego. Raczkowanie powinno być niezwykle dynamiczne, naprzemienne, na dystansie 400 metrów dziennie.

rozwój dziecka 0-6 lat prawidłowy i nieprawidłowy schemat

Dodatkowo poszukaj aktywności, które sprawiają dziecku dyskomfort. Czy twoje dziecko uwielbia biegać, skakać, ślizgać się, huśtać, kręcić się, a przy tym robi to dynamicznie, a ruchy dziecka są śmiałe i pewne? Jeśli nie, to świadczy to problemach z funkcjonowaniem mózgu.

Dziecko nie pokona tych trudności samo. Potrzebna jest prawidłowa stymulacja kilka razy dziennie, choć specjalnie zaplanowane ćwiczenia i aktywności możemy zamknąć w 15 minut dziennie. Ćwiczenia poznasz na szkoleniu online Ruch kluczem do inteligencji.

2. Rozwój manualny – jak zauważyć problemy rozwojowe

Dziecko w wieku 3 lat powinno umieć rysować kółko, w wieku 4 lat – kwadrat i krzyż, a w wieku 5 lat – trójkąt. Upewnij się, że dziecko osiągnęło wysoką sprawność manualną, a jakość ruchów jest bardzo dobra. Ręce są zdolne wykonywać precyzyjnie czynności.

Niepokój powinna wywołać niechęć bądź irytacja dziecka lub też brak precyzji w wycinaniu, budowaniu z małych klocków, nawlekaniu, rysowaniu, haftowaniu, pisaniu, malowaniu, lepieniu.

3. Niewygaśnięte odruchy – co mają wspólnego z dysleksją

Poprawnie ukształtowane odruchy pozwalają na poprawne funkcjonowanie mózgu. Niewygaśnięte odruchy zaburzają funkcjonowanie mózgu.

Im dziecko jest starsze, tym niewygaśnięte odruchy są trudniejsze do zdiagnozowania i tym bardziej przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu i nauce. Odruchów jest wiele, a każdy związany jest z innymi objawami. Należą do nich:

  • nieśmiałość,
  • emocjonalne zachowanie,
  • choroba lokomocyjna,
  • problemy ze spokojnym siedzeniem i koncentracją,
  • kłopoty z pamięcią,
  • brak lęku lub nadmierny lęk przed wysokością ,
  • niezgrabne ruchy lub upuszczanie przedmiotów,
  • potykanie, upadki lub uderzanie w przedmioty,
  • trudności w dostosowaniu siły i prędkości,
  • trudności w nauce jazdy na rowerze,
  • zbyt intensywne reagowanie na niektóre bodźce,
  • brak dojrzałości ruchów oczu,
  • trudności w chwytaniu piłki,
  • tendencja do “chodzenia na palcach”,
  • trudności z wyobrażaniem sobie manipulowania obiektami trójwymiarowymi i wiele innych.

Te problemy skutkują problemami emocjonalnymi, trudnościami w nauce czytania, pisania i matematyki (również geometrii). Na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji nauczę Cię, jak zdiagnozować problemy i poprawnie ukształtować odruchy.

4. Czynniki dziedziczne – czy dysleksja jest dziedziczna

Dysleksja ma ścisły związek z budową mózgu, a tę dziedziczymy po rodzicach. Jeśli więc rodzic lub starsze rodzeństwo mieli problemy z czytaniem, to szanse, że dziecko będzie miało dysleksję wynoszą ponad 60%.

5. Lateralizacja

Sprawdź, czy jedno z rodziców lub starsze rodzeństwo mają lateralizację jednostronną. Tylko lateralizacja jednostronna (prawostronna lub lewostronna) umożliwia dziecku podjęcie nauki czytania metodami standardowymi.

Podczas szkolenia Ruch kluczem do inteligencji pokaże Ci jak zauważyć jaką dominację mają rodzice oraz jak prawidłowo wspierać dziecko w wybraniu właściwej ręki, nogi, oka i ucha. Często bowiem zdarza się, ze rodzice wpływają na kształtowanie się lateralizacji. To za sprawą niektórych zabawek i sprzętów wiele dzieci ma skrzyżowaną lateralizację.

Dziecko, które ma lateralizację skrzyżowaną, przy zastosowaniu standardowych metod nauczania, prawdopodobnie nie zdoła nauczyć się czytać. Dlatego warto zastosować metodę Cudowne Dziecko.

 

Dysleksja Wczesna Diagnoza Zapobieganie Definicja

Jak zapobiec dysleksji?

Nasze działania powinniśmy ukierunkować na:

  1. poprawę rozwoju dziecka, a w szczególności uzupełnienie zaniedbanych (niechcący) obszarów rozwoju – więcej informacji zyskasz na szkoleniu Ruch kluczem do inteligencji,
  2. wczesną naukę czytania, aby ukształtować szerokie połączenia nerwowe odpowiedzialne za czytanie – więcej informacji uzyskasz na szkoleniu Nauka czytania,
  3. wczesną naukę matematyki, aby zapobiec problemom w pokrewnym obszarze i wzmocnić poczucie własnej wartości u dziecka – więcej informacji uzyskasz na szkoleniu Wczesna nauka matematyka,
  4. dietę, aby poprawić warunki do prawidłowego rozwoju – więcej informacji uzyskasz na szkoleniu Dieta i terapie naturalne.

Pamiętajmy, że metod szkolnych nie powinno się stosować w edukacji przedszkolnej, gdyż nie przynoszą spodziewanych efektów, a jedynie utrudniają naukę czytania. Wczesna nauka czytania w metodzie Cudowne Dziecko jest jedyną metodą opracowaną specjalnie dla niemowląt, maluchów i przedszkolaków. Uczniowie wczesnoszkolni mogą dzięki niej poprawić szybkość i zrozumienie. Jest to jedyna metoda, której efekty zostały potwierdzone naukowo.

Zajrzyj do naszego Sklepu online, aby kupić szkolenie grupowe lub indywidualne. Rozważ zakup Pakietu 3 szkoleń z rabatem 20% lub Pakiety 10 szkoleń z rabatem 30%.

 
 

jak nauczyć dziecko czytać karty do nauki czytania chłopiec przedszkolak czyta zdanie

Fakty i mity o dysleksji

Kiedy można zdiagnozować dysleksję?

Trwają badania zmierzające do tego, aby dysleksję diagnozować od razu po urodzeniu. Za pomocą rezonansu magnetycznego określać będziemy szerokość arcuate fasciculus – splotu połączeń nerwowych, które łączą czołowe obszary z obszarami w płacie skroniowym, a które są odpowiedzialne za mowę i język.

Acurate-fasciculus-dysleksja

 

Naukowcy odkryli, że dzieci w wieku przedszkolnym z dobrymi umiejętnościami związanymi z późniejszą nauką czytania i wysokimi wynikami w testach, mają większy, bardziej wydajny i lepiej zorganizowany obszar zwany arcuate fasciculus. Ten obszar mózgu nie jest dobrze rozwinięty u dzieci z trudnościami w nauce czytania.

Obecnie dysleksję diagnozuje się najwcześniej w wieku 10 lat. Wnioskuje się po objawach, a więc po trudnościach z nauką czytania przy zastosowaniu standardowych metod nauczania. Zatem jeśli dziecko do wieku 10 lat nie nauczy się czytać płynnie i ze zrozumieniem, to możemy ubiegać się o zaświadczenie o dysleksji.

Niestety w wieku 10 lat mózg dziecka nie jest plastyczny na tyle, aby można było wprowadzić istotne zmiany w budowie mózgu. Zatem tak późna diagnoza wyklucza możliwość wyleczenia dysleksji. Zatem dysleksji można zapobiegać, podejmując we wczesnym dzieciństwie wysiłek i

  • prawidłowo wspierając rozwój dziecka
  • ucząc dziecko czytać inną metodą niż metody standardowe.

Czego możemy wymagać od nauczyciela, kiedy dziecko ma trudności w czytaniu?

Kiedy dziecko ma kłopoty z nauką czytania, pomocy upatrujemy w szkole. Oczekujemy, że nauczyciel zna różne sposoby i metody, które przyniosą efekty. Nie mamy świadomości, że nauczyciele często nie są przygotowywani do pomocy uczniom dyslektycznym.
  • Zgodnie z badaniami prof. G. Kapicy, aż jedna piąta nauczycieli nie zna żadnej metody nauki czytania.
  • Dr hab. B. Rocławski uważa, że nauczyciele są tak słabo przygotowani do zawodu, że często wywołują dysleksję u dzieci, ucząc je nieodpowiednio.
Wyobraźmy sobie jednak, że znaleźliśmy nauczyciela, który zna wiele metod i potrafiłby pomóc dziecku z problemami. Wyobraźmy sobie lekarza, do którego przyszło jednocześnie 20 pacjentów i jednocześnie prosi o pomoc. Wyobraźmy sobie adwokata, do którego przyszło 20 petentów i jednocześnie wszyscy proszą o pomoc. Nie ważne, jak dobry byłby to lekarz czy adwokat, nie mógłby pomóc wszystkim jednocześnie.
 
Nauka czytania wymaga indywidualnego podejścia. Każde dziecko jest na innym poziomie. Każde potrzebuje innego podejścia. Każde dziecko potrzebuje czasu i ćwiczeń. Każde potrzebuje cierpliwości i towarzystwa podczas wykonywania tych mozolnych i często nudnych ćwiczeń.
To wszystko może dać dziecku kochający rodzic. Potrzebujesz do tego tylko wiedzy, jak uczyć dziecko. Tego nauczę Cię na szkoleniu Nauka czytania.
 

Czy dysleksja ma związek ze statusem społecznym czy inteligencją rodziców?

Dysleksja ma związek z budową mózgu, a nie z zamożnością rodziny. Dyslektyczni rodzice mogą być zarówno bogaci, jak i biedni. Często jednak zamożni rodzice kupują więcej różnego typu gadżetów, które utrudniają rozwój dziecka. Dlatego w swojej praktyce częściej spotykałam dzieci z trudnościami w czytaniu w rodzinach zamożnych, niż w średnio usytuowanych.
 
Dysleksja nie ma związku z inteligencją. Diagnozuje się ją u osób o przeciętnym poziomie inteligencji, jak również u osób o wysokim poziomie inteligencji.
 

Czy dysleksja ma związek z przebodźcowaniem czy inaczej przestymulowaniem?

Nadmierna stymulacja jest szkodliwa, podobnie jak zbyt mała. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że we wszystkich tych przypadkach zabrakło prawidłowej stymulacji rozwoju.
Przypadki przestymulowania dziecka można podzielić na dwie główne grupy:
  • dziecko zostało przestymulowane przez telewizor, tablet lub smartfon, czasami przez włączoną nieustannie muzykę, bajki, filmiki na mediach społecznościowych, a w niektórych przypadkach przestymulowanie miało miejsce przez szumisie, czyli sprzęt generujący biały szum;
  • dziecko w trakcie procesu adopcyjnego, trafiło do rodziny, która czasowo się nim zajmowała, zaspakajając jedynie potrzeby fizjologiczne, a przez resztę czasu dziecko było narażone na wyżej wspomniane bodźce.

W obu przypadkach zabrakło w życiu dziecka wartościowych bodźców stymulujących rozwój.

Można to zjawisko wytłumaczyć przez analogię do jedzenia. Zatem zmodyfikujmy pytanie: Czy problemy ze zdrowiem mają związek z jedzeniem w nadmiernej ilości?

Problemy ze zdrowiem mogą mieć dzieci niedożywione, jak i otyłe, ale w Polsce takie przypadki jeszcze nie są zbyt częste. Najczęściej problemy ze zdrowiem u dzieci w Europie są związane z jakością jedzenia. Dzieci będą zdrowe, jeśli ich dieta będzie zbalansowana, jeśli będzie w niej dużo warzyw, a mało żywności przetworzonej i cukru. Zatem chodzi częściej o jakość, a rzadziej o ilość.

Podobnie jest w rozwoju. Zależy on w znacznie większym stopniu od jakości bodźców, a w mniejszym stopniu od ilości. Jeśli chcesz wiedzieć, jakich bodźców potrzebuje dziecko do prawidłowego rozwoju, to spotkajmy się na szkoleniach online.

Polecane szkolenie

Wczesna nauka matematyki

Nauka czytania

Mnożenie inteligencji

Ruch kluczem do inteligencji

 

Polecane produkty

Zestaw do nauki czytania

Gry i zabawy matematyczne dla dzieci

 

Polecane Artykuły

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 1-2 lata

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 3-6 lat

Jak wspierać rozwój dziecka w wieku 7-10 lat