Aktualności

Nauka języków obcych dla przedszkolaka i niemolęcia – czy warto?

Niegdyś uważano, że uczenie małych dzieci języków obcych jest daremnym trudem. W Polce tymczasem nadal króluje opinia, że nauka języka obcego jest szkodliwa w zbyt młodym wieku i opóźnia rozwój mowy w języku ojczystym.

Jak jest naprawdę? Czy i dlaczego uczyć małe dzieci języków obcych? Kiedy zacząć? Ilu i jakich języków można uczyć? I jak to zrobić?

Czy dzieci mogą uczyć się języka obcego?

Dzieci mogą uczyć się języka obcego, ale sposób przyswajania nauki o języku jest zupełnie inny, niż w przypadku dorosłych. Dlatego dziecko musi być uczone inaczej niż dorosły. Metoda musi być dostosowana do jego odmiennego sposobu przyswajania informacji – do innej pracy mózgu, niż u osoby dorosłej. Nauka powinna przypominać naukę mowy i być procesem naturalnym – zanurzeniem w języku, a nie przyswajaniem pojedynczych słówek.

W jakim wieku nauka języka jest najefektywniejsza?

Najłatwiejsza i najbardziej efektywna jest nauka języka przez pierwsze trzy lub cztery lata życia. Wtedy mózg jest najbardziej plastyczny, a nauka przebiega w sposób nieświadomy.

W tym okresie nauka każdego języka jest najłatwiejsza – w szczególności ojczystego. Jeśli nie otoczymy dziecka dźwiękami ludzkiej mowy, a wręcz wychowywać będziemy dziecko przez pierwsze sześć lat życia bez możliwości słyszenia ludzkiej mowy, to nigdy już nie nauczy się mówić.

Szczęśliwie większość dzieci słyszy język ojczysty od urodzenia i uczy się go w około dwa lata. Dla dorosłych nie byłoby to możliwe, gdyż nasze mózgi nie są już tak plastyczne.

Czy badania naukowe potwierdzają związek wieku dziecka i efektywności nauki?

Badania mózgu potwierdzają zależność między wiekiem dziecka i efektywnością nauki języka. Z wiekiem człowiek dysponuje coraz mniejszą ilością połączeń nerwowych. Dlaczego?

Albo neurony wyspecjalizują się w określonych zadaniach, albo zostaną usunięte.

Badacze są przekonani, że dziecko rodzi się z większą ilością komórek mózgowych, niż jest gwiazd na niebie. Szacuje się, że jest ich 100 miliardów. A każda komórka na 20 tysięcy połączeń nerwowych.

Środowisko bogate w bodźce przyczynia się do wzmacniania wybranych połączeń. Inne ulegają zniszczeniu – jeśli nie są używane.

W ten sposób tracimy zdolności językowe z wiekiem, a nawet możliwości słyszenia i odtworzenia dźwięków innych języków.

Dlaczego dziecko powinno uczyć się języka obcego od najmłodszych lat?

  1. Im dziecko jest młodsze, tym nauka języka obcego jest łatwiejsza i bardziej efektywna. Dziecko uczy się niemal “bezmyślnie” – naturalnie, przez zanurzenie w języku – bez udziału logiki i zapamiętywania przez wielokrotne powtarzanie.
  2. Nauka we wczesnym dzieciństwie pozwala zachować zdolność słyszenia i odtwarzania dźwięków języka obcego.
  3. Im więcej języków znamy, tym mniejsza szansa na chorobę Alzheimera lub inne kłopoty wieku starczego związane z funkcjonowaniem mózgu.

Ilu języków można uczyć dziecko?

Można uczyć dowolnie wielu. Trudność w tym, jak to zrobić, skoro sami ich nie znamy. Jest to dość łatwe, jeśli wie się ile minut dziennie na to poświęcić i jaką metodę przyjąć.

Ponadto wybierając pewne rodzaje języków obcych możemy przedłużyć funkcjonowanie zdolności językowych, które zauważamy u dzieci. Dzięki temu starsze dziecko nauczy się wybranego przez siebie języka obcego tak samo łatwo jak przedszkolak.

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie języki wybrać, ile minut dziennie przeznaczyć na ich naukę i jak uczyć języka, którego nie znasz, aby przedłużyć zdolności językowe swojego dziecka to zgłoś swój udział w szkoleniu Jak pomnożyć inteligencję małego dziecka.

[button_icon icon=”mail” url=”https://cudownedziecko.pl/kontakt/”]WYŚLIJ ZGŁOSZENIE[/button_icon] [button_icon icon=”book-open-bookmark” url=”https://cudownedziecko.pl/dla-rodzicow/terminy-szkolen/”]SPRAWDŹ TERMINY SZKOLEŃ[/button_icon]