Dr Aneta Czerska

 

Aneta Czerska jest doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki, magistrem matematyki (UW), dydaktykiem, specjalistą rozwoju małych dzieci i liderem wczesnej edukacji.

Jest także znanym ekspertem, który uczy najnowszych technik wspierania rozwoju.

Z jej usług korzystają rodzice, którzy już uświadomili sobie, jak ważne są pierwsze lata życia dziecka dla jego dalszych sukcesów w życiu.

Dydaktyk

Dr Aneta Czerska od 24 lat zajmuje się dydaktyką. Z tego powodu bada i rozwija metody prowadzące do prawidłowego i szybkiego rozwoju mózgu, które wydobywają niezwykłe zdolności dzieci zdrowych, a dzieciom z problemami neurologicznymi lub uszkodzeniem mózgu pomagają osiągnąć zdrowie. Równolegle opracowuje metody szybkiego uczenia się i czytania. Dodatkowo pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzicami.

Badacz

Chcąc zapewnić najwyższe standardy, nieustannie się doskonali, studiuje setki publikacji naukowych, a także podróżuje po świecie poznając inne systemy edukacji. Współpracuje także z pedagogami i nauczycielami z różnych krajów, poznając ośrodki i metody rozwoju małych dzieci stosowane m.in. w Ameryce, Japonii czy Skandynawii.

Wykładowca, trener, autor i ilustrator

Swoją wiedzą dzieli się z rodzicami i pedagogami podczas szkoleń, a także na konferencjach naukowych. Dodatkowo ideę wczesnej edukacji propaguje w publikacjach naukowych oraz artykułach w czasopismach dla rodziców. Prócz tego jest autorką licznych zestawów edukacyjnych dla małych dzieci. Jest nie tylko pomysłodawcą i twórcą oryginalnych pomocy dydaktycznych, ale także sama ilustruje książki dla dzieci i karty edukacyjne.

Naukowiec

Jest autorką pierwszej (i dotychczas jedynej) metody nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia. W związku z tym w latach 2003-2013 (w ramach pracy doktorskiej pod opieką prof. Ewy Ogrodzkiej-Mazur) przeprowadziła, unikalne na skalę światową, badania efektywności nauki czytania metodą Cudowne Dziecko.  Aż 90,4% badanych rodziców zaobserwowało u swoich dzieci oczekiwane rezultaty.

Następnie w roku 2016 wydała książkę „Czytanie dla rozwoju”, która jest pierwszą publikacją naukową o wczesnej nauce czytania. Publikacja była recenzowana przez prof. zw. dr hab. Marię Jakowicką oraz dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur.

Doradca rodzica

Od 2014 roku dr Czerska prowadzi Poradnik rodzica w miesięczniku katolickim Misericordia, wydawanym przez Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Ożarowie Mazowieckim. Dodatkowo od lutego 2018 roku dr Czerska pracuje dla portalu Aleteia, dla którego pisze artykuły o rozwoju, edukacji i wychowaniu dziecka.

Refleksolog

Doktor Czerska jest także terapeutą refleksologii. Prócz tego interesuje się terapiami naturalnymi i dietami, które usprawniają rozwój neurologiczny i przywracają zdrowie.

Doktor Czerska prywatnie

Prywatnie jest matką dwojga cudownych dzieci. Natomiast mieszka i pracuje  w Warszawie i w Danii. Dodatkowo maluje obrazy (suche pastele, akwarela, akryl, ołówek, węgiel) i  jeździ konno, pływa i tańczy. Jednak jej największą pasją są dzieci.


Lista publikacji i wystąpień doktor Czerskiej

pusty

Publikacje naukowe

  • Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko
    Warszawa 2016, Instytut Rozwoju Małego Dziecka
  • Pięciolatek w szkole szansą i wyzwaniem dla nauczyciela. W: V. Kopińska, J. Flanz (red.): Nauczyciel we współczesnej szkole. Zmiana – zadania – rozwój. Włocławek 2011, Wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, s. 59-80 (54 440 znaków).
  • Edukacja małego dziecka profilaktyką dysfunkcji rozwoju. W: M. Boczkowska, E. Tymoszuk, P. Zielińska (red.): Wychowanie. Profilaktyka. Terapia. Szanse i zagrożenia. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 157-174 (40 382 znaków).
  • Edukacja rodziców i jej rola w rozwoju małego dziecka. W: W. Żłobicki, B. Maj (red): Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 301-320 (46 941 znaków).
  • Rola rodziny w edukacji i rozwoju małego dziecka. W: C. Langer, J. Mamorski, J. Zięba (red.): Współczesne problemy i wyzwania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Bielsko-Biała 2012, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, s. 62-79 (52 717 znaków).
  • Wczesnodziecięca nauka czytania i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Wąsiński (red.): Edukacja małego dziecka. T. 6. Wybrane obszary aktywności. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls (54 730 znaków).
  • Duńska szkoła postrzegana z perspektywy nauczycieli, uczniów i rodziców.W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 11. Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ, Cieszyn-Kraków 2017, s. 139-152.
  • Duńskie Hygge w edukacji szkolnej i przedszkolnej. W:]E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik (red.): Edukacja małego dziecka. T. 13. Konteksty społeczne, międzykulturowe i oświatowe, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ.

Artykuły w czasopismach

  • Jak wychować geniusza. „Uśmiech Rodziców” 2008, wrzesień, s. 8-9 (6 565 znaków).

2011

  • Łatwy start w życie szkolne. „Informator Przedszkolaka” 2011, maj, s. 48-49 (6 148 znaków).
  • Nauka z pasją. „Fika” 2011, nr 3, s. 14-17 (14 833 znaków).
  • Ćwiczenia charakteru. „Fika” 2011, nr 4, s. 14-19 (25 997 znaków).

2012

  • Co ma wspólnego nauka czytania z nocnikiem. „Fika” 2012, nr 5, s. 13-19 (24 348 znaków).
  • Zdolności matematyczne: wrodzone czy wyuczone. „Fika” 2012, nr 6, s. 33-37 (17 550 znaków).
  • Tabletka na inteligencję. „Fika” 2012, nr 7, s. 33-37.
  • Słuch absolutny. Geny czy wychowanie? „Fika” 2012, nr 8, s. 34-37 (17 550 znaków).

2013

  • Czy szczęścia można się nauczyć? „Fika” 2013, nr 9, s. 32-36 (9 888 znaków).
  • Kto pisze: ręka czy mózg? „Fika” 2013, nr 10 (8 834 znaków).
  • Wspomóc rozwój dziecka. „M jak mama” 2013, nr 6. (1 998 znaków).
  • Po co dzieciom bajki? „Fika” 2013, nr 11, (14 109 znaków).

2015

  • Skąd problemy neurologiczne u niemowląt? Misericordia, luty 2015.
  • Jak rozwija się mózg? Misericordia, marzec 2015.
  • Co wspólnego ma nocnik z czytaniem? Misericordia, kwiecień 2015.
  • Zgubne emocje. Misericordia, maj 2015.
  • Każde dziecko jest cudowne. Misericordia, czerwiec 2015.
  • Cena życia na zachodzie. Misericordia, lipiec/sierpień 2015.
  • Czy szkoła uczy czytać? Misericordia, wrzesień 2015.
  • Nauka matematyki. Misericordia, październik 2015.
  • Jak długo powinny spać dzieci? Misericordia, listopad 2015.
  • To co najważniejsze dla rodziny.? Misericordia, grudzień 2015.

2016

  • Uczenie poprzez przykład Misericordia, styczeń 2016.
  • Bezgraniczna miłość Misericordia, luty 2016.
  • Po co uczyć małe dziecko czytać? Misericordia, marzec 2016.
  • Skąd się biorą problemy z czytaniem? Misericordia, kwiecień 2016.
  • Jak przygotować dziecko do udziału we Mszy świętej? Misericordia, maj 2016.
  • Czy mężczyźni wiedzą, że budujemy zamki na piasku? Misericordia, czerwiec 2016.
  • Bierzmowanie w Danii. Misericordia, lipiec/sierpień 2016.
  • Łagiewniki i rozważania o stanowczości Misericordia, styczeń 2016
  • Po co dzieciom bajki? Misericordia, listopad 2016.
  • Droga do modlitwy różańcowej Misericordia, grudzień 2016.

2017

  • Po co nam perfekcjonizm? Misericordia, styczeń 2017.
  • Przebaczenie Misericordia, luty 2017.
  • Remont w relacjach rodzic dziecko Misericordia, marzec 2017.
  • Żyć w rytmie słowa Misericordia, kwiecień 2017.
  • Słuchajmy Boga w ciszy i bezczynności Misericordia, maj 2017.
  • Boski wychowanie Misericordia, czerwiec 2017.
  • Czy spełniasz marzenia dziecka? Misericordia, wrzesien 2017.
  • Oczekiwania względem dziecka Misericordia, październik 2017.

2018

  • Póki na to czas… Misericordia, styczeń 2018.
  • Posłuszeństwo a wolność Misericordia, luty 2018.
  • Czas dla Boga Misericordia, marzec 2018.
  • Budowanie relacji Misericordia, kwiecień 2018.
  • Jak przygotować dziecko do lektury Biblii? Misericordia, maj 2018.
  • Mężczyzna znowu przywódcą rodziny Misericordia, czerwiec 2018.
  • Jak chronić przed upadkiem? Misericordia, lipiec/sierpień 2018.
  • Małe nagrody wrogiem wytrwałości Misericordia, wrzesień 2018.
  • Oczekiwania rodzica a możliwości dziecka Misericordia, październik 2018.

2019

  • Kto jest dla Ciebie autorytetem? Misericordia, marzec 2019.
  • Trud wychowania Misericordia, kwiecień 2019.
  • “Jezus” James Martin SJ. Recenzja, Misericordia, kwiecień 2019.
  • Dlaczego dzieci zaczynają mówić coraz później? Misericordia, maj 2019.

Artykuły dla portali internetowych

  • Błędy dzieci – czy możemy je przed nimi uchronić? Aleteia Polska, 11.03.2018
  • Gry komputerowe – szkodzą czy rozwijają dzieci? Aleteia Polska, 18.03.2018
  • Biblia i dziecko – od czego zacząć? Aleteia Polska, 25.03.2018
  • Do czego prowadzi wolnościowe wychowanie? Aleteia Polska, 6.04.2018
  • Twoje dziecko ma problem z czytaniem? Zobacz, jak możesz mu pomóc. Aleteia Polska, 13.04.2018
  • Zajęcia dodatkowe czy obecność rodziców? Jak znaleźć złoty środek. Aleteia Polska, 25.04.2018
  • Dzieci potrzebują mądrych granic! Nie odbierajmy im ich… Aleteia Polska, 21.05.2018
  • Duńskie leśne przedszkola – zachwycają i szokują. Aleteia Polska, 18.06.2018

Wystąpienia na konferencjach naukowych

  • Ogólnopolska konferencja naukowa Szkoła w zmieniającym się społeczeństwie. Nauczyciel we współczesnej szkole. Włocławek, 19.10.2011 – referat: Pięciolatek w szkole szansą i wyzwaniem dla nauczyciela. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Edukacja małego dziecka. Szanse i zagrożenia. Cieszyn, 15.11.2011 – referat: Wczesnodziecięca nauka czytania i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. Organizator: Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Instytut Nauk o Edukacji, Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky (Słowacja), Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Wydział Nauk Humanistycznych i Studiów Międzynarodowych.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Edukacja małego dziecka. Rodzina, przedszkole i szkoła – przemiany instytucji i ich funkcji. Cieszyn, 5.11.2013 – referat: Czytanie dla rozwoju. Efektywność wczesnodziecięcej nauki czytania metodą Cudowne Dziecko. Komunikat z badań. Organizator: Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Instytut Nauk o Edukacji, Ostravska Univerzita v Ostrave, Pedagogická fakulta (Republika Czeska), Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky (Słowacja), Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Wydział Nauk Humanistycznych i Studiów Międzynarodowych, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Humanistyczno-Społeczny.
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Edukacja małego dziecka. Konteksty społeczne, międzykulturowe i oświatowe. Cieszyn, 27.10.2017 – referat: Duńska sztuka szczęścia Hygge w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Organizator:: Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Instytut Nauk o Edukacji, Ostravska Univerzita v Ostrave, Pedagogická fakulta (Republika Czeska), Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky (Słowacja),Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu im. Borysa Grinczenki w Kijowie (Ukraina), Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Centrum Pedagogiczne dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim Cieszynie (Republika Czeska).

Wystąpienia i wywiady dla prasy, radia i telewizji

  • Wywiad: Cudowne dziecko. Radio Kampus, Warszawa, 7.02.2008 (30 minut).
  • Wywiad: E. Pągowska: Bobo się nie wymiga. „Polityka” 2008, nr 17.
  • Reportaż: Dzieci specjalnego znaczenia. Wiadomości wieczorne „Wydarzenia”, Telewizja Polsat, Warszawa, 21.02.2008.
  • Wywiad: Jak nie pozbawić dziecka geniuszu. Audycja „Kawa czy herbata”, Program Pierwszy, Telewizja Polska, Warszawa, 28.12.2010.
  • Wywiad dla portalu „MilionKobiet.pl”: E. Czaczkowska: Cudowny sposób na wychowanie. 11.07.2011, Warszawa, http://www.milionkobiet.pl/dziecko/ cudowny-sposob-na-wychowanie,1308,1,a.html.
  • Wywiad: D. Wellman, M. Prokop: Jak stymulować rozwój dziecka od urodzenia? Audycja: „Dzień Dobry TVN”, Telewizja TVN, Warszawa, 13.12.2012.
  • Wywiad: B. Prośniewski: Czy geniusza można stworzyć? Radio: Czwórka Polskiego Radia. 6.09.2013.
  • Wywiad: M. Michalski: Porozmawiajmy o nauce Telewizja: TVP Warszawa 26.11.2014.
  • Wywiad: J. Kużniar, A. Kalczyńska: Ciekawość kluczem do sukcesu w nauce Program Dzień dobry TVN Telewizja: TVN 17.12.2015
  • Wywiad: A. Jaroń: Spotkanie z autorem książki „Czytanie dla rozwoju” Serwis informacyjny OżarówINFO Telewizja Misericordia 19.02.2016.
  • Wywiad: A. Kalczyńska, A. Sołtysik Dzień Dobry TVN – Komentarz do badań na temat warunków sanitarnych w szkołach Telewizja: TVN 14.10.2016
  • Wywiad: M. Olszański, M. Zamachowska: Pytanie na śniadanie – Czy dysleksję można diagnozować u niemowląt – komentarz do badań Telewizja TVP Program 2 30.12.2016
  • Wywiad: A. Wójcikiewicz: Cudowne dziecko, czyli jak wspierać rozwój umysłowy. Polskie Radio, „Strefa Rodzica”, 6.02.2018. 9https://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/2017894,Cudowne-dziecko-czyli-jak-wspierac-rozwoj-umyslowy)
  • Wywiad: A. Wójcikiewicz: Skandynawskie wychowanie dzieci. Polskie Radio, „Strefa Rodzica”, 13.03.2018. (https://www.polskieradio.pl/13/53/Artykul/2071787,Skandynawskie-wychowanie-dzieci)
  • Wywiad: A. Wójcikiewicz: Matematyka dla dzieci. Polskie Radio, „Strefa Rodzica”, 4.03.2018.
  • Wywiad: A. Wójcikiewicz: Matematyka od najmłodszych lat. Polskie Radio, „Strefa Rodzica”, 16.05.2018. (https://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/2121760,Muzyka-i-matematyka-od-najmlodszych-lat)

 

Galeria zdjęć doktor Czerskiej


Doktor Czerska o metodzie Cudowne Dziecko

Obejrzyj reportaż telewizji lokalnej ze spotkania autorskiego, na którym doktor Czerska opowiada o nauce czytania w metodzie Cudowne Dziecko.


Doktor Czerska o swoich dzieciach

Moje dzieci są wizytówką mojej pracy, moich metod nauczania i wychowywania. Natomiast były one zwykłymi dziećmi, a ja zdecydowałam, aby dostarczyć im jak najwięcej informacji w bardzo wczesnym wieku i pomnażać ich potencjał.

Starsze dziecko

Moje starsze dziecko swoją pierwszą książeczkę o Kubusiu Puchatku przeczytało mając 3 lata, a elementarz Falkowskiego do I klasy mając 4 lata. Natomiast gdy miało 5 lat, czytało 60 słów na minutę. Tymczasem mając 6 lat pochłaniało jedną książkę tygodniowo, w tym lektury klasy IV. Mimo to przeszło etap fascynacji komiksami, ale najbardziej kocha książki o koniach.

Dodatkowo w wieku 6 lat moje dziecko dodawało i odejmowało w pamięci dowolnie duże liczby, mnożyło i dzieliło w zakresie do 100. Później, mając 6 lat zadania z matematyki dla klasy III traktowało jak zagadki. Niezależnie od tego rozpoczęłyśmy naukę angielskiego – tuż przed ukończeniem 2 roku życia. Tymczasem czytała i pisała w tym języku mając 5 lat.

Natomiast pasją mojego dziecka jest pływanie i jazda konna. Z tego powodu mając pięć lat galopowało pewniej ode mnie. Dodatkowo kocha balet. W związku z tym tańczy pod okiem pedagogów Szkoły Baletowej od trzeciego roku życia. Jednak już wcześniej stałyśmy się stałymi bywalcami Teatru Wielkiego.

Młodsze dziecko

Moje drugie dziecko w pierwszym roku życia odnosiło sukcesy w zakresie rozwoju motorycznego. Na przykład mając 4 miesiące i 20 dni pełzało dynamicznie i naprzemiennie. Następnie w dniu ukończenia 7 miesięcy stanęło z podparciem i po raz pierwszy usiadło bez podparcia. Cztery dni później zaczęło chodzić używając do podtrzymywania dziecięcego krzesełka lub taborecika. Tymczasem kończąc 10 miesięcy pewnie chodziło samo zachowując równowagę, a miesiąc później już biegało. W związku z tym, będąc rocznym szkrabem zrobiło kilometrową trasę w 18 minut! 

Zatem mając 5 lat było rozwinięte na poziomie dzieci o 4 lata starszych i płynnie czytało w 3 językach. Jednak to matematyka będzie zapewne życiową pasją, podobnie jak dla pierwszego dziecka. Z tego powodu, będąc w klasie 7 rozwiązuje z zacięciem zadania z matematyki z matury międzynarodowej.

Trudne początki

Niektórzy sądzą, że moje dzieci urodziły się geniuszami. Tymczasem pierwsze dziecko miało bardzo poważne problemy neurologiczne i rokowania lekarzy były trudne do zaakceptowania. Dodatkowo oboje dzieci miało skrzyżowaną lateralizację, a więc predyspozycje do dysleksji. Zatem nie nauczyłyby się czytania metodami szkolnymi, ale na szczęście umiały już płynnie czytać idąc do szkoły.

Nie wierzę w nadludzi. Moje dzieci potrafią to wszystko, tak jak i inne dzieci. Różnica jest tylko w możliwościach – stworzyłam moim dzieciom nieograniczone możliwości rozwoju. Nie chcę tworzyć geniusza, chcę pomóc rozkwitnąć szczęściarzowi. Zatem cokolwiek będą chciały robić w życiu moje dzieci, będą to robić z łatwością. Będą więc miały możliwość wyboru.