Oferta

Elementarz. Czytanki do nauki czytania

Najlepszy metodycznie elementarz do nauki czytania, podręcznik, który pomoże dzieciom stać się znakomitymi czytelnikami. Zawiera proste, ale ciekawe czytanki i pytania sprawdzające zrozumienie. Ilustracje nie rozpraszają.

Elementarz. Czytanki do nauki czytania

Oddaję w ręce rodziców i pedagogów, a przede wszystkim dzieci, metodycznie najlepszy elementarz do nauki czytania, podręcznik, który pomoże dzieciom stać się znakomitymi czytelnikami, nawet jeśli nie uczyły się czytania we wczesnym dzieciństwie.

Elementarz przeznaczony jest dla dzieci, które uczą się najpowszechniejszą metodą – metodą szkolną, czyli przez składanie liter.

Elementarz zawiera proste czytanki do nauki czytania wzbogacone o pytania do czytanki (do samodzielnego czytania), aby nauczyć dziecko pracy z tekstem i skupić jego uwagę na rozumieniu tekstu.

Elementarz Czytanki Do Nauki Czytania Czesci 1 2 3 Dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko

Jako autor najnowocześniejszej i jedynej na świecie sprawdzonej naukowo metody nauki czytania, spotykam się z rodzicami, którzy żałują, że nie spotkaliśmy się wcześniej. Chcieliby cofnąć czas i zapobiec trudnościom w nauce czytania swoich dzieci.

Proszę pamiętaj, że równolegle ze szkolną nauką czytania, możemy prowadzić naukę czytania metodą Cudowne Dziecko. Poprawi to szybkość i zrozumienie, a zatem przyniesie lepsze efekty.

W tym celu równolegle z nauką czytania z Elementarzem stosuj aplikację do nauki czytania Cudowne czytanie 1, do której dostęp możesz wykupić w naszym sklepie online.

Najlepszy elementarz – co powinien spełniać?

Tworząc czytanki do nauki czytania kieruję się poniższymi założeniami:

  1. Czytanki do nauki czytania muszą być łatwe, na miarę dziecka, z małą ilością liter, a przede wszystkim z użyciem liter łatwych, które zawsze oznaczają tę samą głoskę.
    Z pewnością dziecko musi się zetknąć z faktem, że dana litera w języku polskim często oznacza dwie głoski (a czasem więcej), jak litera b w wyrazie babcia.
    Chciałabym jednak, aby najpierw dziecko osiągnęło wysoki poziom umiejętności czytania, aby czytało płynnie i ze zrozumieniem długie teksty.
    Wtedy znacznie łatwiej przyjdzie mu przeczytanie trudnych wyrazów.
    .
  2. Czytanki muszą być ciekawe, logiczne, spójne tematycznie.
    Czytanka powinna dziecko bawić lub uczyć.
    Powinna być śmieszna lub zawierać nowe informacje.
    Wtedy dziecko będzie czytało chętnie.
    .
  3. Teksty muszą zawierać wyrazy możliwe do przeczytania dla dziecka.
    Nie wolno się wstawiać do tekstu obrazków, które odciągają uwagę dziecka od tekstu, zdradzają treść, ale przy okazji często wprawiają w konsternację, gdyż dziecko nie potrafi zgadnąć, co autor miał na myśli.
    Stworzenie takich czytanek jest wyzwaniem dla mnie, jako dla autora. Mam jednak świadomość, że z trudnościami muszę poradzić sobie ja – osoba dorosła, pedagog, a nie wolno mi obarczać trudnościami dziecka.
    .
  4. Czytanki muszą stawać się trudniejsze i bardziej zaawansowane, ale powinno odbywać się to niezwykle subtelnie, bez budzenia w dziecku strachu, stresu czy uczucia ciężkości.
    Patrząc na nową czytankę, dziecko nie może odczuwać trudności.
    Nie może dostrzegać różnicy poziomu zaawansowania dwóch sąsiednich tekstów.
    Każda następna czytanka ma się wydawać równie prosta jak poprzednia.
    Jeśli jednak dziecko spojrzy na czytanki przeczytane w ciągu miesiąca, to z pewnością zauważy przyrost swoich umiejętności i będzie z siebie dumne.
    .
  5. Ilustracje powinny budzić ciekawość i zachęcać dziecko do przeczytania tekstu, ale nie mogą zdradzać treści, a przede wszystkim, nie mogą odciągać uwagi dziecka od tekstu.
    .
  6. Chciałam, aby dziecko ćwiczyło czytanie po cichu, bo to zwiększa tempo czytania i zrozumienie. Jednocześnie rodzic i pedagog potrzebuje narzędzie\ do sprawdzenia umiejętności czytania, gdyż inaczej nie pozwoli dziecku na czytanie po cichu.
    Z tego powodu do każdej czytanki znajdują się pytania.
    Są to pytania najłatwiejsze do odpowiedzi – pytania testowe. 
    Pytania te dziecko potrafi samo przeczytać i mam nadzieję, że będzie potrafiło na nie odpowiedzieć.
    .
  7. Jeśli nauka ma być efektywna, to musimy dziecku jak najszybciej pokazać, co jest celem edukacji.
    Celem jest czytanie ze zrozumieniem, a nie zadowolenie rodziców, oklaski i okrzyki zachwytu, gdy dziecko artykułuje tekst, czytając na głos litery.
    Skupienie uwagi na rozumieniu znaczenia powinno mieć miejsce zarówno przed, jak i po przeczytaniu tekstu.
    Konieczne jest zatem 
opracowanie narzędzi, które rodzic lub pedagog wykorzysta, a które pomogą w skoncentrowaniu na tym najważniejszym celu.
    .
  8. Czytanie polega na przełożeniu graficznego obrazu na znaczenie.
    Z moich doświadczeń z metodami nauki szybkiego czytania dla dorosłych wnioskuję, że im więcej razy mózg (za pomocą narządu wzroku) ma kontakt z tekstem, nawet na krótką chwilę, tym więcej człowiek o tym tekście wie i lepiej go rozumie.
    Z tego powodu powinniśmy nakłonić wzrok dziecka do wodzenia po tekście, zarówno zanim ten tekst zacznie czytać, jak i po tym jak czytanie zakończy.
    Każdy kontakt wzroku z tekstem zwiększa zrozumienie.
    Konieczne jest zatem opracowanie narzędzi, aby to ułatwić.
    Z tego powodu pod czytanką zamieściłam pary wyrazów do przeczytania, porównania i znalezienia w tekście.
    Natomiast po przeczytaniu czytanki dziecko skupi uwagę na pytaniach i znowu będzie wodzić wzrokiem po tekście, szukając informacji.
    .
  9. Chcąc zwiększyć motywację do nauki czytania u dzieci, musimy zastanowić się z jakich powodów my dorośli czytamy.
    Czytanie jest formą spędzenia czasu, szczególnie gdy tekst nas bawi i rozśmiesza.
    Drugim, ważniejszym dziś powodem jest zdobywanie wiedzy lub znajdywanie informacji.
    Szukanie informacji, o które dziecko jest pytane, zmusza je do znajdywania odpowiedzi w tekście.
    Dodatkowo teksty są ciekawe i zabawne, a wiele z nich zawiera nowe, interesujące informacje.
    .
  10. Dziecku łatwiej będzie skupić uwagę na zdaniu i jego treści, jeśli zdanie będzie się zaczytać od nowej linii.
    Z tego powodu w pierwszej części Elementarza zdanie umieszczone jest w jednej linii.
    W drugiej części Elementarza pojawiają się zdania dłuższe, które przechodzą do drugiej linii, ale kolejne zdanie zaczyna się już od nowej linii.
    .
  11. Kolejność wprowadzania liter musi spełniać warunek przydatności, zatem należy zacząć od liter najpopularniejszych, aby umożliwić dziecku czytanie krótkich informacji tj. nazw sklepów lub nazw chrupek śniadaniowych.
    .
  12. Kolejność wprowadzania liter może też uwzględniać łatwość artykulacji.
    Niektóre dzieci mają trudność w artykulacji litery r, dlatego postanowiłam wprowadzić ją dopiero w części drugiej Elementarza.
    .
  13. W Elementarzu zastosowałam nowoczesne podejście do nauki, w którym uwagę skupiamy na głoskach, a nie na literach. Wprowadzenie litery “c” oraz “i” nie oznacza, że dziecko będzie umiało przeczytać głoskę “ci” zapisaną za pomocą tych liter. Dlatego głoskom takim jak “ci”, “si”, “zi” poświęcam kilka odrębnych czytanek.
    .
  14. Wielkość czcionki zgodnie z oczekiwaniami powinna być na początku bardzo duża, aby ułatwić dziecku czytanie.
    Rozmiar czcionki zmienia się dyskretnie, niemal niezauważalnie, aby dziecko stopniowo przywykło do czcionki używanej w standardowych książkach.
    .
  15. Podwójne odstępy między wyrazami uwydatniają wyraz i ułatwiają dziecku skupienie na nim uwagi w trakcie jego czytania.
    .
  16. W pierwszych czytankach dla ułatwienia czytania należy zrezygnować z dzielenia wyrazów na końcu linii i przenoszenia ich do drugiej linii.
    .
  17. Każda nowa czytanka mogłaby zawierać nową literę. Wtedy jednak nie dalibyśmy dziecko czasu na ćwiczenia nowej wiedzy i na poprawę swoich umiejętności. Chcąc maksymalnie ułatwić dziecku naukę czytania, pozwalam dziecku na ćwiczenie nowo zdobytej wiedzy przez kilka dni, a więc na kilku czytankach, zanim pojawi się nowa litera.
    .
  18. Nauczyciele i pedagodzy podkreślają, jak ważne są codzienne ćwiczenia. Zalecają, aby dziecko czytało codziennie przez minimum 15 minut. Do tego potrzebne są łatwe i ciekawe teksty na miarę dziecka, które znaleźć jest trudno. Na tę potrzebę odpowiedzią jest Elementarz. Czytanki do nauki czytania.

Elementarz. Czytanki do nauki czytania spełnia powyższe założenia, co czyni go najlepszym metodycznie elementarzem.

Najlepszy Elementarz Czytanki Do Nauki Czytania 1 Dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko

 

Elementarz Czytanki Do Nauki Czytania 1 Dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko Marian Falski

 

Inspiracje czyli Elementarz Mariana Falskiego

Tworząc ten metodycznie najlepszy Elementarz. Czytanki do nauki czytania inspirowałam się zarówno Elementarzem Mariana Falskiego, jak i najnowszymi zagranicznymi podręcznikami dla młodzieży, gdzie kładzie się nacisk na treść i zrozumienie.

Nawiązania do Elementarza Falskiego widoczne są w grafice, ale teksty są nowe, znacznie bogatsze, dłuższe, ciekawsze, niebanalne, na miarę dzieci naszych czasów. Tekstów jest też znacznie więcej. Uzupełnione są one o pytania, czego nie było w Elementarzu Falskiego.

Inna jest kolejność wprowadzania liter. Jest ona zgodna z:

  • przydatnością, czyli częstością występowania liter,
  • najnowszym podejściem do nauczania języka polskiego oraz wprowadzania głosek, w szczególności głosek zapisanych kilkoma literami (np, ci, si, ni, zi, rz, ch, dz) oraz liter czytanych na dwa sposoby, jako głoski dźwięczne i bezdźwięczne.

W Elementarzu skupiam uwagę na głoskach, a nie na literach. Jest to nowoczesne podejście, a jednocześnie jedyne prawidłowe.

Zrozumienie jest ważne

Nie mogę zgodzić się z wieloma pedagogami, autorami podręczników i elementarzy, że dziecko musi się uczyć składania wyrazów z liter i sylab przez trzy lata i w tym czasie nie powinno oczekiwać się od niego zrozumienia.

Nie można nakłaniać dziecka XXI wieku do codziennych ćwiczeń i robienia czegoś, czego nie rozumie, i to jeszcze przez trzy lata.

Jak kupić najlepszy elementarz?

W tej chwili papierowa wersja jest dostępna tylko na zamówienie. Zachęcamy przedszkola i szkoły do składania zamówień.

Już teraz możesz kupić  wersję do samodzielnego pobrania i wydruku, czyli w pliku PDF, do czego zachęcamy rodziców.

 

Elementarz Proste Teksty Do Nauki Czytania Czytanki Dla Dzieci

 

Elementarz Czytanki Do Nauki Czytania 1 Dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko Str54 55

 

Elementarz Czytanki Do Nauki Czytania Podrecznik 1 Dr Aneta Czerska Cudowne Dziecko

 

promocja materiały edukacyjne dla dzieci rabat 20% zestaw do nauki czytania bity inteligencji karty do stymulacji wzroku kontrastowe
promocja materiały edukacyjne dla dzieci rabat 20% zestaw do nauki czytania bity inteligencji karty do stymulacji wzroku kontrastowe
promocja materiały edukacyjne dla dzieci rabat 20% zestaw do nauki czytania bity inteligencji karty do stymulacji wzroku kontrastowe
Pakiet Matematyka Dla Dzieci Zestawy materiały edukacyjne gry zabawy karty matematyczne
Matematyka Dla Dzieci
Rabat 20%
Slider