Aktualności

Praca doktorska dr Anety Czerskiej – autorki metody Cudowne Dziecko

Badania efektywności metody Cudowne Dziecko są tematem pracy doktorskiej. Na jej podstawie dr Aneta Czerska opracowała książkę, publikację naukową recenzowaną przez dwóch profesorów.

Praca doktorska dr Anety Czerskiej – autorki metody Cudowne Dziecko

Metoda Cudowne Dziecko została zweryfikowana naukowo.
Badania trwały 10 lat i zostały zwieńczone doktoratem w roku 2013.
Ze względu na unikalność badań na skalę światową, wielu pedagogów i terapeutów chciałoby je poznać.

Przygotowanie książki opartej na rozprawie doktorskiej zajęło dr Anecie Czerskiej blisko 3 lata.
Książka “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko” jest publikacją naukową recenzowaną przez dwóch profesorów.
Książka jest dostępna w bibliotekach wojewódzkich z listy bibliotek uprawnionych do otrzymywania egzemplarzy obowiązkowych.

Rodzicom i pedagogom, zainteresowanym praktycznymi wskazówkami, polecamy szkolenie Nauka czytania.

 

Dr Aneta Czerska Uroczystosc Nadania Tytułu Doktora 4.11.14

 

Uroczysta promocja doktorska 

Opinię o autorce, jej pracy doktorskiej i metodzie Cudowne Dziecko wygłosił Rektor prof. dr hab. Zenon Gajdzica podczas CXXXVI uroczystej promocji doktorskiej, która odbyła się 4 listopada 2014 r. na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, w auli im. Kazimierza Lepszego.

Praca doktorska pod wieloma względami okazała się unikalna.

  • Po raz pierwszy została przedstawiona metoda nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia, która jest dla nich interesująca, a dla rodziców łatwa do zastosowania.
  • Po raz pierwszy została zbadana efektywność nauki czytania, a badania przeprowadzono na bardzo małych dzieciach.
  • Po raz pierwszy metoda nauki czytania została poddana weryfikacji.

Metoda Cudowne Dziecko opinie Zenon Gajdzica Omawia Dorobek Dr Anety Czerskiej

Metoda Cudowne Dziecko opinie  Prezentacja Dorobku Naukowego Dr Aneta Czerska Prof Zenon Gajdzica

 

Publikacja naukowa

Chcąc rozpowszechnić informację o metodzie i badaniach, dr Aneta Czerska wydała w 2016 roku książkę “Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko”.

Przygotowanie książki opartej na rozprawie doktorskiej zajęło blisko 3 lata.

“Czytanie dla rozwoju” jest książką przeznaczoną dla każdego, kto jest zainteresowany rozwojem małego dziecka, zarówno pedagogów, jaki rodziców.

Pozwala na wzbogacenie warsztatu specjalistów, jak również uniknięcie wyważania otwartych drzwi przez młodych rodziców.

Wykładowcy i studenci pedagogiki i psychologii oraz dyrektorzy i wychowawcy przedszkolni i wczesnoszkolni też powinni umieścić ją w swojej bibliotece.

Agnieszka Kaczorowska-Pela książka Czytanie dla rozwoju przygotowanie do przyjścia na świat dziecka metoda Cudowne Dziecko

Na zdjęciu książkę trzyma Agnieszka Kaczorowska Pela, aktorka i tancerka, która przygotowywała się na przyjście na świat swojego dziecka.

Recenzje naukowe

Książka jest publikacją naukową recenzowaną przez dwóch profesorów.

Fragmenty opinii prof. zw. dr hab. Marii Jakowickiej oraz prof. dr hab. Ewy Ogrodzkiej-Mazur zostały opublikowane na okładce książki

Metoda Cudowne Dziecko Opinie Profesorów

 

Praca doktorska

Rozprawa doktorska nosi tytuł “Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko. Założenia – efektywność – perspektywy”.

Praca doktorska dr Anety Czerskiej

 

Promotorem pracy doktorskiej była Pani dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur, kierownik Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań, autorka wielu cennych prac naukowych, w tym współautorka serii Edukacja Małego Dziecka.

Edukacja Małego Dziecka Seria Impuls

 

Streszczenie pracy doktorskiej dr Anety Czerskiej

Przedmiotem pracy dr Anety Czerskiej i dociekań badawczych jest wczesnodziecięcą nauka czytania dla dzieci najmłodszych: od urodzenia do wieku wczesnoszkolnego.

Praca składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.

Celem teoretycznym podjętych rozważań jest konfrontacja teorii dotyczących rozwoju jako wyników nauczania, teorii dotyczących wczesną dziecięcej edukacji i znaczenia stymulacji mózgu w krytycznym okresie życia dla dalszej edukacji i rozwoju.

Nowe koncepcje nauczania zostały zestawione z teorią kulturowo-historyczną Wygotskiego.

Na ich podstawie skonstruowano teorią dotyczącą wczesnodziecięcej nauki czytania i opracowano metodę nauki czytania dla dzieci od urodzenia do wieku wczesnoszkolnego.

W celu weryfikacji skuteczności metody Cudowne Dziecko określono różne przejawy zachowania dziecka świadczące o efektywności nauki czytania.

Poznano czynniki sprzyjające nauce czytania i zwiększające jej efektywność oraz określono czynniki utrudniające naukę i zmniejszające efektywność.

Określono związki między efektywnością a zmiennymi niezależnymi związanymi z nauczanym czytania dzieckiem, uczącymi jej rodzicami i wykładowcą.

W podjętych poczynania zostały wykorzystane głównie metody jakościowe, które uzupełnione zostały metodami ilościowymi.

Sformułowane na podstawie wyników badań zalecenia oraz wskazówki dla rodziców i nauczycieli pozwalają na pełniejsze wykorzystanie potencjału i ciekawości dziecka.

Strona Tytułowa Pracy Doktorskiej Dr Aneta Czerska(1)

 

Ciekawostki o pracy doktorskiej Anety Czerskiej

  1. Większość prac doktorskich liczy zazwyczaj 200-300 stron. Dysertacja dr Anety Czerskiej liczy 449 stronic.

  2. Bibliografia powinna liczyć nie mniej niż 25 pozycji. W trakcie przygotowywania pracy doktorskiej Aneta Czerska przeczytała i powołała się na ponad 500 pozycji.
    Rodzice twierdzą, że biorą oni udział w szkoleniach, aby tego wszystkiego nie musieli czytać.

  3. Badania efektywności pozwoliły opracować zalecenia zmian, które należałoby wprowadzić do praktyki kształcenia rodziców, aby ich działania dotyczące nauki czytania były bardziej efektywne.

  4. Dzieci, które uczą się czytać metodą Cudowne Dziecko pokazują nam swoje preferencje i upodobania.
    W ten sposób uczą nas dorosłych, jak jeszcze efektywniej możemy uczyć.
    Z tego powodu autorka nadal dokonuje modyfikacji metody.
    Proces ten trwa już dwie dekady.

  5. Efektywność metody Cudowne Dziecko przekroczyła 90%, co oznacza, że prawie każde dziecko może się nauczyć czytać za pomocą tej metody.

  6. Wielu rodziców martwi się na zapas.
    To, o co się martwią, nie stanie się, ale pojawią się inne wyzwania.
    Rodzice zwykle martwią się, czy jest to metoda dla ich dziecka, czy ono się zainteresuje taką nauką czytania.
    Tak, to nie będzie problemem.

    Problemem jest natomiast przygotowanie rodzica.
    Najważniejsze, aby to rodzic był dobrze przygotowany.
    Widzą to rodzice już w pierwszym miesiącu nauki, o ile tylko wzięli udział w szkoleniu Nauka czytania.

 

wczesna edukacja dziecko przedszkolak samodzielnie czyta książkę do nauki czytania

 

nauka czytania 0-6 lat niemowlę czyta książkę


Rodzicom i pedagogom, którzy szukają praktycznych wskazówek do pracy z dzieckiem, polecamy szkolenie “Nauka czytania”.


 

Rozprawa doktorska jest szczególnym rodzajem tekstu, gdyż musi spełniać warunki stawiane dysertacjom naukowym.

O ile w internecie teksty zbudowane są ze zdań krótkich, to w rozprawie doktorskiej ceni się zdania rozbudowane.

Dla odważnych umieszczamy kilka poniższych akapitów.

Wstęp Praca Doktorska Dr Aneta Czerska

 

W jakim celu powstała metoda Cudowne Dziecko?

Bogaty wybór metod nauki czytania używanych w Polsce nie wyczerpuje problematyki ze względu na zadowalający poziom umiejętności czytania wśród dzieci i młodzieży.

W polskich szkołach rośnie odsetek dzieci, które nie radzą sobie z wyzwaniami, jakie stawia szkoła, a odsetek dzieci z dysleksją przekracza średnią europejską.

Podczas gdy Komisja Europejska zaleca przygotowanie uczniów do nauki czytania w ramach edukacji przedszkolnej, w podstawie programowej nie tylko nie wymaga się nauczania czytania dzieci przedszkolnych, ale także twierdzi się, że zapisy podstawy programowej mają przeciwdziałać wymuszaniu przez rodziców nauczania czytania na nauczycielach przedszkolnych.

Zauważono, iż mimo prowadzenia nauczania czytania w przedszkolach, a następnie ponownej nauki czytania w szkole, wyniki takiej edukacji nie są zadowalające.

To pozwala przypuszczać, że stosowanie metod szkolnych nauki czytania w wieku przedszkolnym nie przynosi pożądanych rezultatów, a stosowanie tychże metod w młodszym wieku jest wręcz niemożliwe, ze względu na brak umiejętności analizy i syntezy, które mogą zostać rozwinięte w późniejszym wieku.

Tymczasem rodzice na własną rękę rozpoczynają naukę edukację w domu, przy czym nie mają właściwego przygotowania, a metody przez nich używane są intuicyjne i najczęściej nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Czym jest nauka czytania?

Czytanie jest funkcją psychiczną kształtowaną przez procesy kulturowe, gdyż pismo w porównaniu z czasem, w którym rozwinął się mózg jest stosunkowo nową zdobyczą kulturową.

Mózg nie jest biologicznie przystosowany do odbierania informacji językowych za pomocą ścieżki wzrokowej, dlatego czytanie należy traktować jako nową, bardzo złożoną funkcję mózgu, w którą zaangażowanych jest wiele obszarów mózgu, która rozwija się przez wiele lat, gdyż wymaga bardzo dobrych połączeń między różnymi obszarami mózgu.

Czytanie wymaga sprawności mózgu na jeszcze wyższym poziomie niż mowa, dlatego konieczne staje się przeznaczenie na kształtowanie tej umiejętności pierwszych sześciu lat życia, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny.

Nauka czytania jak nauka mowy

W porównaniu z innymi stworzeniami, ludzkie potomstwo przychodzi na świat nieprzygotowane i potrzebuje długiego okresu, aby osiągnąć samodzielność.

Dzięki temu w procesie ewolucji mózg może nauczyć się zadań zupełnie nowych, dalekich od biologicznych, naturalnie przypisanych mu ról, również czytania.

W odpowiedzi na doświadczenia w krytycznym okresie rozwoju dokonuje się rozwój zaangażowanych struktur nerwowych, co z kolei zwiększa możliwość bardziej zaawansowanych doświadczeń i rozszerza strefa najbliższego rozwoju.

Dzięki wielu doświadczeniom dziecko nauczy się czytać tak samo naturalnie jak mówić.

Założenia metody Cudowne Dziecko

W tych warunkach staje się konieczne opracowanie metody nauki czytania dla małych dzieci, która dawałaby dobre podstawy do dalszej nauki czytania, rozwijałaby zainteresowanie czytaniem u dziecka i rozbudzałam miłość do czytania.

Ze względu na bardzo ważną, choć niedocenioną rolę rozwoju ruchowego dla rozwoju ogólnego dziecka, nauka czytania nie może ograniczać rozwoju ruchowego, a więc nie może wymuszać na dziecku pozostawania w pozycji siedzącej.

Metoda ta nie powinna przy tym blokować, ale rozwijać naturalne zdolności dziecka jak kreatywność, pamięć fotograficzną, umiejętność dostrzegania szczegółów.

Dzieci, uczone czytania we wczesnym dzieciństwie taką metodą, powinny umieć czytać w wieku szkolnym lub z łatwością uczyć się czytania w ramach edukacji początkowej, a w późniejszym wieku powinny czytać ze zrozumieniem, a jednocześnie kochać czytanie i uczenie się.

Dr Aneta Czerska Praca Doktorska Wygotski

Zawartość pracy doktorskiej

Praca składa się z części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.

Część teoretyczna

Część teoretyczna zawiera cztery rozdziały.

Rozdział 1

W rozdziale pierwszym przedstawiony został aktualny stan wczesną dziecięcej edukacji w Polsce, w szczególności porównanie wiedzy teoretycznej i praktyki rodzicielskiej oraz przedszkolnej.

Rozdział kończy omówienie nowych perspektyw dla pedagogiki, która – przkładając wyniki badań psychologów, biologów i neurologów na działania praktyczne – może stworzyć system kształcenia na miarę XXI wieku.

Rozdział 2

W rozdziale drugim została z charakteryzowana rola stymulacji w rozwoju dziecka.

Dokonano konfrontacji teorii dotyczących rozwoju jako wyników nauczania, teorii dotyczących wczesnodziecięcej edukacji i znaczenia stymulacji mózgu w krytycznym okresie życia dla dalszej edukacji, rozwoju umiejętności i zdolności.

Nowe psychologiczne koncepcje nauczania obalające mity współczesnej edukacji zostały porównane z Lwa S. Wygotskiego teorią kulturowo–historyczną. 

Jego myśl, iż styczność z kulturą, nauczanie mowy, czytania czy matematyki zmienia drogę rozwoju dziecka porównano z praktycznymi wnioskami badań między innymi Glena Domana. 

Koncepcje neopiagetowskie pozwoliły pokazać, iż od dawna sądzi się, że doświadczenie ma kluczową rolę dla rozwoju, a wiek ma znaczenie drugorzędne.

Pogląd ten potwierdzają nowe badania neuro psychologiczne, które pokazują, że doświadczenie i dojrzewanie mózgu warunkują się wzajemnie, szczególnie jeśli rozpatrujemy krytyczne okresy rozwoju.

Rozdział 3

Autorzy porównywanych koncepcji, wniosków z badań i praktyki pochodzą z Europy, Ameryki, Azji i Australii, co pozwala dostrzec podobieństwo idei dotyczących rozwoju dziecka, mimo istniejących różnic kulturowych, geograficznych i historycznych.

Na ich podstawie w rozdziale trzecim podjęto próbę z konstruowania teorii dotyczącej wczesną dziecięcej nauki czytania i opracowanie metody nauki czytania dla dzieci od urodzenia do wieku wczesnoszkolnego.

Rozdział 4

Metoda Cudowne Dziecko, jej cele, rys historyczny, geneza nazwy, koncepcja oraz opis materiałów dydaktycznych są tematem rozdziału czwartego.

W ostatniej części rozdziału omówione zostały punkty wspólne i różnice względem innych metod wczesnej edukacji.

Część metodologiczna – Rozdział 5

Metodologiczna część pracy, zawarta w rozdziale piątym, omawia kolejno cele, problemy badawcze i hipotezy, dobór zmiennych i wskaźników, wybrane metody i narzędzia badawcze, organizację i przebieg badań. 

W podjętych poczynaniach wykorzystano głównie metody jakościowe, które uzupełnione zostały metodami ilościowymi. 

Część empiryczna – Rozdziały 6-8

W części empirycznej, zawartej w kolejnych trzech rozdziałach, poddane są analizy związki między efektywnością a zmiennymi niezależnymi związanymi z uczonym czytania dzieckiem, uczącymi jej rodzicami i wykładowcą, jaką nauczycielem rodziców. Zalecenia zmian, które należałoby wprowadzić do praktyki kształcenia rodziców, aby ich działania dotyczące nauki czytania były bardziej efektywne, opracowane są w rozdziale dziewiątym.

Rozdział 9

W ostatnim rozdziale omówiono efekty i perspektywy wczesnodziecięcej nauki czytania metodą Cudowne Dziecko.

Motyw przewodni

Motywem przewodnim pracy jest przekonanie, że wartość człowieka nie leży w wiedzy, ale w miłości do niej i chęci jej pogłębiania.

Ostatnia Strona Wstepu Praca Doktorska Rozprawa Dr Aneta Czerska(1)

 

Proponowane szkolenia

Nauka czytania

Nauka czytania 2

 

Proponowane produkty

Komplet 1 do nauki czytania “9 książek na 9 tygodni”

Komplet 2 do nauki czytania po polsku i angielsku

Elementarz. Proste teksty do nauki czytania

Nauka czytania sylabami w pliku PDF