Jedna z ważnych japońskich firm, produkująca części do samochodów, co roku testuje nowych inżynierów. W roku 2014 tylko 40% odpowiedziało poprawnie, podczas gdy w roku 1980 aż 90%.
Reakcje na pytanie testowe były trojakie. Większość badanych spojrzała na pytanie z pogardą. Inni komentowali zadanie, ale nie byli w stanie rozwiązać go poprawnie. Część zarzucała, że wynik jest niejednoznaczny przez to, w jaki sposób działanie zostało zapisane.
Pytanie brzmiało:
Większa część fabryk w Japonii przeprowadza podobne testy i również zauważyła coraz słabsze umiejętności matematyczne nowych inżynierów.
Badania przeprowadzone przez Economic Federation obejmowały też inne umiejętności. Jedną z kluczowych sprawności, jakiej oczekują pracodawcy, jest komunikacja. Aż 87% firm wskazało ja jako kluczową. Tymczasem ponad połowa (59%) pracodawców odnotowało, iż kandydaci do pracy, coraz słabiej są przygotowani pod tym kątem.
Z tego powodu zdarzają się zwolnienia młodych pracowników, szczególnie w przypadku małych firm. Z tego powodu w Japonii mówi się o reformie edukacji. Oczekuje się, że szkoły lepiej będą przygotowywać do pracy. Mówi się o realizacji celów przez edukację na szczeblu szkoły podstawowej. Poziom edukacji został osłabiony przez edukację “bez nacisku” oraz możliwość prowadzenia debat podczas lekcji.
A jak Ty oceniasz trudność pytania, na które musieli odpowiedzieć młodzi japońscy inżynierowie? Gardzisz takimi pytaniami? Uważasz, że pytanie jest niejednoznacznie zapisane? A może już obliczyłeś wynik. Może wcale nie widzisz trudności.
Czy potrafisz podać wynik nie zaglądając do …
Może już dawno policzyłeś i uważasz, że poprawną odpowiedzią jest 9. Dam Ci wskazówkę: to nie jest poprawna odpowiedź.
Również 3 nie jest poprawną odpowiedzią. Ani 19.