Aktualności

Trudna matematyka za łatwa dla dzieci?

W matematyce to, co dorosłym wydaje się trudne, dla dzieci jest łatwe. I odwrotnie.

Trudna matematyka za łatwa dla dzieci?

Wszystkie małe dzieci dysponują ogromnym potencjałem. Coraz szersze grono badaczy sądzi, że zdolności można aktywować we wczesnym dzieciństwie, a nierozwijane zanikają.

Małe dzieci z łatwością dostrzegają różnicę między bardzo licznymi zbiorami, przy czym zadanie to jest trudne dla osoby dorosłej.

karty matematyczne

 

Prowadząc szkolenia dla rodziców pytam, na której karcie jest 27 kropek. To trudne pytanie, kiedy na decyzję mamy kilka sekund i nie możemy policzyć obiektów.

Rodzice, uczestnicy szkolenia “Cudowne matematyka”, pytają mnie, ile kropek jest na drugiej. W odpowiedzi  jeden z ojców odparł: “- Eee, to podpucha. Pewnie na obu jest tyle samo.”

Dzieci, które są zaznajamiane w ten sposób z pojęciem liczb nie mają kłopotu z wyborem.

trudna matematyka za łatwa dla dzieci

Wszystkie dzieci dysponują umiejętnością rozróżniania liczby obiektów, ale większość nie może o tym poinformować, gdyż nie mając stosownych doświadczeń, nie znają nazw dla widzianych zbiorów.

Małe dziecko spostrzega zbiór jako całość. Dysponuje zdolnościami, które zaczynają ulegać wygaszeniu w wieku 3 lat. Dlatego przedszkolaka trudniej jest nauczyć matematyki, podczas gdy młodsze dzieci uwielbiają uczyć się arytmetyki.

Jak pokazały moje dziesięcioletnie badania, im młodsze jest dziecko, tym jest bardziej zainteresowane nauką. Nauka starszego dziecka wymaga więcej zaangażowania ze strony rodzica, aby utrzymać zainteresowanie dziecka, ale nadal wspiera proces rozwoju mózgu.

Ucząc matematyki dziecko w wieku 0-6 lat metodą Cudowne Dziecko, rozwijamy jego wzrok, słuch, mowę, myślenie operacyjne, kreatywność i wyobraźnię, a przez to pomnażamy inteligencję.

Jednakże sposób uczenia musi być dostosowany do możliwości i zdolności dziecięcej umysłu. Tymczasem to, co dorosłemu wydaje się łatwe, dla dziecka bywa trudne, a to co rodzic ocenia jako trudne, dla dziecka jest banalne – pod warunkiem, że odpowiednio przekaże się wiedzę.

Proponowane szkolenie

Wczesna nauka matematyki

Wczesna nauka matematyki 2

Proponowane produkty

Gry i zabawy matematyczne dla dzieci

Proponowane Artykuły

MATEMATYKA DLA DZIECI: JAK NAUCZYĆ DZIECKO LICZYĆ?

30 powszechnych błędów w nauce liczenia