Aktualności

Wczesna edukacja – 7 kroków do systematyczności

Wczesna edukacja dziecka daje wiele korzyści dla rozwoju dziecka. Powinna być krótka i systematyczna, ale najgorsze są przerwy. Jak przejąć nad nimi kontrolę?

Wczesna edukacja – 7 kroków do systematyczności

Wczesna edukacja dziecka staje się coraz powszechniejsza, a zajęcia dla dzieci są coraz bardziej różnorodne. Wiemy bowiem, że wczesna edukacja dziecka może poprawić rozwój, zapobiec dysfunkcjom rozwojowym i ułatwić naukę szkolną.

wczesna edukacja dziecko samodzielnie czyta książkę do nauki czytania

Oferta zajęć dla dzieci jest coraz szersza głównie w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Gdańsk i Poznań. Nadal wielu rodziców skarży się, że nie są w stanie znaleźć zajęć dla dzieci na zadawalającym poziomie. Dzieci traktuje się infantylnie, a zajęcia tylko się ładnie nazywają. Nawet rodzice, którzy płacą niemałe pieniądze za przedszkola językowe, skarżą się na brak efektów. 

Sytuację komplikują trudne czasy i ryzyko epidemii. To wszystko skłania nas do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu. Choć dla wielu to rozwiązanie jest wymuszone przez okoliczności, jednak jak się okazuje, jest ono najlepsze dla dziecka. Zatem nie narzekajmy, ale nauczmy się cieszyć wczesną edukacją dziecka w domu, czy inaczej mówiąc domową edukacją przedszkolną lub domową edukacją żłobkową.

Domowa wczesna edukacja dziecka – jak i od czego zacząć?

Bardzo wielu z nas – rodziców – zaczyna od wczesnej nauki czytania. Część z nas szuka później informacji o wczesnej nauce matematyki. Nasza przygoda z wczesną edukacją zaczyna się od rozmowy ze znajomymi, filmu na YT lub artykułu na blogu o wczesnej edukacji lub książki. Wielu rodziców zaczyna od samodzielnych prób. W tym celu kupujemy zestaw do nauki czytania. Już po pierwszych tygodniach stosowania zdajemy sobie sprawę, że kluczem do sukcesu dziecka jest bogaty w wiedzę rodzic. Dlatego ostatecznie spotykamy się na szkoleniach dla rodziców.

Jak po przerwie wrócić do wczesnej edukacji?

Każdemu z nas zdarzają się przerwy w nauce czytania, matematyce i wszystkich aktywnościach, które nazywamy wczesną edukacją. Są one bardziej szkodliwe niż początkowo sądzimy. Ale najgorsze jest to, że wręcz nie sposób po nich podjąć ponownie wczesnej edukacji dziecka. Dlatego przerwy trwają tak długo i są jeszcze bardziej destrukcyjne. Nie wiemy jednak, że najbardziej destrukcyjne są dla nas – rodziców, a nie dla dziecka.

Mam zatem nadzieję, że jeśli zdamy sobie sprawę, jak do nich dochodzi i co się wtedy dzieje, to nie będziemy do nich dopuszczać, a kiedy już się zdarzą, to będziemy w stanie szybciej wrócić do wczesnej edukacji.

Proponuję zatem następujący plan działania:

  1. Uświadomimy sobie, co się dzieje z nami i dzieckiem podczas przerwy, aby mieć motywację do jej przerwania.
  2. Przenalizujemy przyczyny przerwy, aby skutecznie jej zapobiec w przyszłości.
  3. W 7 prostych, łatwych krokach przerwiemy przerwę i odzyskamy radość z systematycznych, drobnych działań.

I. Jakie są konsekwencje przerwy we wczesnej edukacji? 

Żeby mówić o przerwach, na początku powinniśmy zdefiniować, że stymulacja rozwoju, a zatem i wczesna edukacja, powinna być zajęciem codziennym, choć może trwać krótko. Zatem np. nauka czytania może trwać 10 sekund dziennie, ale musi być codzienną aktywnością. 

We wczesnej edukacji dziecka każdemu zdarzają się przerwy. Tylko nieliczne są zaplanowane. Prawie nad każdą tracimy kontrolę. Przerwa, która miała potrwać tylko do końca dnia, staje się przerwą kilkumiesięczną. Najważniejsze jest jednak, aby odzyskać kontrolę i powrócić do rytuału codziennych, krótkich stymulacji.

1. Przerwa we wczesnej edukacji – konsekwencje dla dzieci

Mamy świadomość, że podczas przerw nie dzieje się nic, a zatem

  • nie poprawiamy organizacji neurologicznej mózgu,
  • nie budujemy zainteresowania dziecka nauką,
  • nie rozwijamy zdolności.

Przerwa nie oznacza pauzy w naszych aktywnościach, ale powolne cofanie się dziecka w umiejętnościach. Najłatwiej to zauważyć w temacie nauki języków obcych. Zdałam maturę z rosyjskiego śpiewająco, a po wielu latach mówię do Rosjan do angielsku. Ale pierwszego dnia po maturze, ani drugiego, ani trzeciego zupełnie niczego nie zauważyłam. Wydawało mi się, że zrobiłam pauzę w nauce. To była przerwa ze wszystkimi jej konsekwencjami.

Zatem musimy mieć świadomość, że podczas okresu pauzy nie poprawiliśmy rozwoju, ale przede wszystkim zmniejszyliśmy wiedzę i umiejętności dziecka. To są konsekwencje dla rozwoju dziecka, ale są też konsekwencje dla nas rodziców. Śmiem twierdzić, że są one jeszcze poważniejsze dla nas – rodziców – niż dla dzieci.

2. Przerwa we wczesnej edukacji – konsekwencje dla rodziców

W trakcie przerwy we wczesnej edukacji słabnie nasza wiara, motywacja, zapał, nadzieja i radość. Wypadamy z codziennej rutyny, która w tym wypadku była bardzo ważna. Nie obserwujemy efektów, bo na nie można liczyć dopiero przy codziennej systematycznej pracy.

O ile wczesna edukacja powinna przynosić nam radość i poczucie pełni rodzicielstwa, to przerwa w stymulacji rozwoju oddala nas od tego. Z każdym dniem coraz trudniej jest wrócić. Czujemy się całkiem samotnie i obwiniamy się za tę sytuację.  To przypomina opowieści o czarnej dziurze. Jeśli tylko zbliżymy się do niej zbytnio, zapadniemy się w nią. Im głębiej jesteśmy, tym większej siły potrzebujemy, aby z niej wyjść. Tę sytuację trzeba jak najszybciej przerwać, a raczej zakończyć!

Wczesna Edukacja Dziecka Konsekwencje Przerw 7 Kroków Do Systematyczności chłopiec 2-3 lata z matką


II. Jak dochodzi do przerwy we wczesnej edukacji?

Jest kilka typowych scenariuszy, w których dochodzi do przerwy we wczesnej edukacji.

1. Nierealistyczny harmonogram

Rodzice, którzy są absolwentami moich szkoleń, często słyszą ode mnie, że lepszy jest lżejszy ale realistyczny harmonogram wczesnej nauki. Dlatego zamiast w nauce czytania wybierać harmonogram “na zakładkę”, lepiej wesprzeć się programem do nauki czytania “Cudowne czytanie”. Stał się on obecnie aplikacją na tablety, telefony i komputery, a nosi nazwę “Cudowne czytanie 2”. 

2. Odciąganie rozpoczęcia wczesnej edukacji

Bezpośrednio po szkoleniu głowa jest pełna. Mamy wrażenie, że potrzebujemy czasu, aby wszystko sobie ułożyć. Jedni rodzice kupują Komplet 1 do nauki czytania i program. Natychmiast ruszają do działania, a przy okazji obserwują, wszystko to, czego dowiedzieli się na szkoleniu. Kiełkują ich własne pomysły, które wolno realizują.

Inni analizują wiedzę ze szkolenia, ale nie towarzyszy temu działanie. W efekcie zapominają wiele informacji, a z każdym dniem rozpoczęcie wczesnej edukacji wydaje się trudniejsze. Jeśli potrzebujesz mojego wsparcia, to możesz wybrać jedno z poniższych rozwiązań:

  • Konsultacja dla absolwentów z rabatem 50-60%, w zależności czy kupujesz samą konsultację, czy też w pakiecie ze szkoleniem.
  • Powtórka szkolenia w pełnej formie grupowej online jest lubianym rozwiązaniem przez rodziców, którzy zakupili pakiet 10 szkoleń. Cena powtórki zaczyna się od 200 zł, ale wykupując 10 szkoleń mamy zniżkę 50%.
  • Opieka roczna online to 12 spotkań po 30 minut lub po 45 minut. Jedni rodzice wykorzystują je w ciągu roku, a inni w ciągu 12 tygodni. Może i Tobie jest potrzebna rozmowa tydzień po tygodniu.

3. Szarość codziennego dnia

Nie ma chyba rodzica, który nie dostrzegłby jakiś efektów. Radość dziecka jest natychmiastową nagrodą za naszą pracę. Jedne dzieci prezentują mniej, a inne bardziej zaawansowane efekty. Euforia i ekscytacja nie trwają jednak dzień po dniu przez miesiące i lata. Prędzej czy później następuje zderzenie z szarym dniem codziennym. 

Pojawia się wtedy pytanie, czy moje działania mają sens, czy warto je kontynuować. Zastanówmy się nad sensownością tych wątpliwości. Wyobraźmy sobie rodzica niemowlęcia, który rozważa, czy warto do dziecka mówić, bo przecież gada już tak wiele miesięcy, a niemowlę nadal mówić nie umie. Może powinien przestać?

Po szkoleniu jest w nas ekscytacja, ale im większa ona jest, tym trudniejsze okaże się zderzenie z szarością dnia codziennego. Tak jak codziennie mówimy dziecka (i w ten sposób dostarczamy stymulacji dla rozwoju mowy), tak samo konieczne są inne codzienne działania dla pełnego rozwoju neurologicznego dziecka. 

4. Rodzicowi zależy bardziej

Podczas szkoleń przygotowuję Państwa do prowadzenia wczesnej edukacji dziecka w taki sposób, aby zawsze dziecku zależało bardziej niż rodzicowi. Często podkreślam, że to dziecko do nas – rodziców – powinno lgnąć, wiedząc, że rodzic zawsze ma coś ciekawego do zaoferowania. 

Niestety trzeba pilnować się na każdym kroku. Jeśli wyjdziemy z roli “gonionego” i nagle zaczniemy “gonić” dziecko, to ono zacznie uciekać. Zatem nie wolno gderać, zwracać uwag, czy przymuszać. Jakiekolwiek nakłanianie dziecka, nawet jeśli dziś się sprawdzi, jutro przyniesie negatywne konsekwencje. Nie należy zatem biegać za dzieckiem z kartami, a nawet namawiać, aby bawiło się bawiło w zaproponowany przez nas sposób. Powinniśmy czuć, że dziecku zależy bardziej niż nam. Wtedy będzie możliwa wczesna edukacja przez długie miesiące, a dopiero wtedy przyniesie ona korzyści dla rozwoju neurologicznego dziecka i dla jego inteligencji.

Pilnować się trzeba nie tylko we wczesnej edukacji, ale przede wszystkim w codziennych relacjach z dzieckiem, które omawiamy na szkoleniach Rozwój emocjonalnyRozwój emocjonalny 2. Bardzo często zainteresowanie dziecka wczesną edukacją można poprawić przez naprawę relacji w rodzinie i zaprzestanie błędów wychowawczych.

5. Zabawy edukacyjne dla dzieci zamiast stymulacji

Na blogach parentingowych znaleźć można dziesiątki zabaw. Oglądając zdjęcia można wpaść w kompleksy, że sami tak nie robimy. Zabawy jednak zużywają ogrom naszego czasu i energii, a często mają charakter sprawdzający. Tymczasem zanim zaczniemy sprawdzać, najpierw trzeba nauczyć. 

Zabawy edukacyjne dla dzieci są ukryciem monotonnego i nudnego powtarzania i uczenia dziecka tej samej umiejętności, np. liczenia do 10. Liczyć możemy łyżki, kasztany, patyczki, klocki itd., ale nie zmienia to faktu, że cały czas przerabiamy ten sam, bardzo wąski fragment wiedzy matematycznej. To jest nudne, nawet jeśli rodzic włożył w to masę pracy i czasu.

Tymczasem dla rozwoju mózgu znacznie wartościowsza jest kilkusekundowa stymulacja działaniami, których jeszcze dziecko nie zna. Taka stymulacja jest łatwiejsza i krótsza dla rodzica. Zatem zamiast zazdrościć i wpadać w kompleksy, róbmy swoje! 

6. Brak czasu

Wszyscy nieustannie narzekamy na brak czasu, ale moim zdaniem, to nie jest wystarczająco dobra wymówka. Minimalna stymulacja w zakresie nauki czytania to mniej niż pół minuty dziennie. Podobnie jest z wczesną nauką matematyki. Rozwój ruchowy trudno zamknąć w kwadrans, ale z drugiej strony wystarczy zaledwie codzienny spacer (dobrze zaplanowany) i kilka aktywności wykonanych w domu. Mnożenie inteligencji również wymaga kilkunastu minut dziennie, ale też w tym obszarze rodzice chętnie realizują więcej niż minimum.

Brak czasu na przygotowanie materiałów edukacyjnych

Często jednak słyszę, że o ile sama stymulacja jest bardzo prosta i krótka, to przygotowanie materiałów zabiera znacznie więcej czasu. Dlatego staram się Państwa odciążyć, robiąc jak najwięcej zestawów edukacyjnych. Ostatnio przygotowałam zestawy do pobrania i samodzielnego druku. Natomiast w tym tygodniu wprowadzamy do sprzedaży aplikację do nauki czytania, która działa na tabletach, komputerach i telefonach.

Zatem w zakresie nauki czytania w sprzedaży są dostępne:

które zastosowane razem w pełni odciążają rodziców od jakiejkolwiek przygotowywania własnych książek i kart.

Rodzice troszkę dzieci starszych, absolwenci szkolenia Nauka czytania 2 mogą pobrać:

W zakresie wczesnej nauki matematyki w sprzedaży są dostępne:

Osiem zestawów kart do mnożenia inteligencji zapewnia materiał na 2 lata nauki.

Absolwenci szkolenia “Rozwój kreatywności” korzystają z następujących zestawów:

Natomiast rozwój motoryczny i kreowanie zabaw ułatwią Karty do rozwoju motorycznego – do pobrania i samodzielnego druku.

Pliki PDF dla dzieci do pobrania i wydruku

Wczesna Edukacja 2 i 3 Letnie Dzieci Matka Mówi


III. Jak przejąć kontrolę nad przerwą we wczesnej edukacji?

Po pierwsze do przerw nie należy dopuszczać, ale najpierw zakończymy tę przerwę. Ale jak?

Najbardziej powszechny pomysł

Najbardziej powszechnym pomysłem jest ponowne zastosowanie Kompletu 1 do nauki czytania dla dzieci. Bardzo wielu rodziców pyta mnie, czy to dobry pomysł. Niestety, to nie jest najlepsze wyjście. Powodów jest kilka. Jest prawdopodobne, że dziecko pamięta zarówno karty, jak i książki. Nawet jeśli nie pamięta, to szybko sobie przypomni i staną się one mało ciekawe. O ile za pierwszym razem dziecko podchodziło do każdej książki, jak do odkrywania tajemniczego skarbu, to teraz już nie ma co odkrywać. Ponadto po zakończeniu nauki z kompletem, ponownie nie będziemy mieli pomysłu, co robić dalej. Kolejna przerwa jest niemal gwarantowana.

Zatem zacznijmy od tego, co dla dziecka nowe. Zacznijmy od aktywności, których nie przerwiemy, ale z łatwością będziemy kontynuować przez miesiące, a może nawet lata.

Wczesna edukacja – 7 kroków do systematyczności – szczególnie po przerwie

1. krok: zacznij

Zróbmy pierwszy krok. Niech ten pierwszy będzie wyjątkowo łatwy, np. naciśnięcie przycisku aplikacji do nauki czytania. Pokażmy króciutką prezentację wyrazów i zdań. Zajmie nam to mniej niż 10 sekund. Nowa aplikacja “Cudowne czytanie 2” działa analogicznie, jak kiedyś program, ale pozwala wyświetlać prezentacje wyrazów i zdań na komputerze, tablecie i telefonie. Aplikacja ma kilkakrotnie większą bazę wyrazów i zdań. Ma również moduł pozwalający na wpisanie własnych wyrazów i zdań w dowolnym języku – nawet cyrylicą, czy czcionkami skandynawskimi.

2. krok: kontynuuj

Za wcześnie jeszcze, aby myśleć o nowych aktywnościach, książkach i zabawach. Skupmy swoją uwagę na kontynuowaniu pierwszego, łatwego kroku. Kontynuujmy kolejnego dnia i jeszcze następnego, aż do czasu, kiedy będziemy mogli powiedzieć, że wczesna edukacja jest łatwa i sprawia nam przyjemność. 

3. krok: rozszerz działania

Kiedy zrobimy pierwszy krok, szybko wychodzimy z uczucia stagnacji, a nawet depresji, które nas wręcz paraliżowało. Jednak nadal myślimy o straconym czasie i chcemy go nadrobić. Myśląc w tych kategoriach szybko wpadniemy w kolejne kłopoty.

Dlatego bardzo ważne jest, aby wolno odzyskiwać wiarę w siebie i radość z czasu spędzonego z dzieckiem. Nie wolno oglądać się za siebie. Nie wolno myśleć, czego się nie zrobiło. 

Zatem z trzecim krokiem zaczekajmy, aż będzie rozpierała nas chęć robienia więcej. Obserwujmy, co robi dziecko i planujmy nową aktywność. 

Jeśli czujesz, że czas na książki, to mam dla Ciebie dobrą widomość. Przygotowałam kolejnych 10 książek o dalszych przygodach Karola i Karolci. Opracowałam cały harmonogram kart z wyrazami i zdaniami, a wszystko będzie dostępne już za tydzień w nowej aplikacji “Cudowne czytanie 1”. Ta aplikacja też będzie działać na tabletach, telefonach i komputerach, a książek nie trzeba będzie drukować, gdyż będą to e-booki.

4. krok: rozpocznij nową, łatwą aktywność

Okazuje się, że najlepsze efekty uzyskują nie ci rodzice, którzy całą energię wkładają w jeden temat np. naukę czytania, ale ci, którzy działają w wielu obszarach. Zatem czas na kolejny łatwy temat. Zajmijmy się matematyką. 

Niech ten krok będzie równie łatwy jak pierwszy krok. Wystarczy wcisnąć jeden przycisk w programie komputerowym lub aplikacji na telefony, tablety i komputery “Cudowna matematyka”. 

Wcześniej upewnijmy się, że poprzednie kroki przyniosły trwałą zmianę naszego działania. Zatem zakładam, że pomyślisz o tym kroku za dwa tygodnie od dziś. Aplikacja matematyczna będzie już wtedy gotowa.

5. krok:  zacznij bawić się wczesną edukacją

Mam nadzieję doszliśmy razem do momentu, kiedy czytanie i matematyka zajmują raptem minutę dziennie i już wpadliśmy w nawyk. Jesteśmy systematyczni i odzyskaliśmy radość. Czas na kolejną aktywność, która może zająć już kilka minut więcej i przynieść nam więcej radości, ale także poprawić efekty wczesnej nauki matematyki i czytania.

Skorzystaj z kart do rozwoju motorycznego. Karty są dwustronne. Na jednej stronie jest ilustracja, a na drugiej opis aktywności. Każdy członek rodziny losuje kartę, aby wykonać aktywność. Karty można rozłożyć na stole (napisami do góry), aby dziecko wylosowało aktywność. Z czasem dziecko zacznie kojarzyć napisy z aktywnościami, a losowanie zamieni się w świadomy wybór. Rodzina może też podzielić się na dwie drużyny, które będą ze sobą konkurować.

karty do rozwoju motorycznego dla dzieci gimnastyka dla dzieci do pobrania

6. krok: przygotuj się do kolejnego zwiększania aktywności

Pierwsze sukcesy zachęcają do  kolejnych działań. Już marzymy o kolejnych aktywnościach tj. grach i zabawach matematycznych, mnożeniu inteligencji, nauce języków obcych, rozwoju słuchu absolutnego, nauce gry na instrumencie, zabawach rozwijających pamięć i wyobraźnię. Kiedy stworzymy cały wachlarz aktywności, to wszystkie razem przyniosą jeszcze fantastyczniejsze efekty, ale nie spieszmy się zbytnio. 

Najpierw przygotujmy grunt – przygotujmy dobre warunki do wprowadzenia kolejnych aktywności. Chciałabym, abyśmy wzmocnili Twoją pozycję w rodzinie. Przy wielu aktywnościach łatwo się zatracić. Rozpiera nas entuzjazm, a wtedy dziecko przejmuje kontrolę. Im więcej w nas entuzjazmu i pasji, tym w dziecku jest mniej zaangażowania. Zatem spotkajmy się na Rozwoju emocjonalnym.

Warto także uporządkować dietę. Terapie naturalne, a w szczególności refleksologia, to nie tylko dbałość o zdrowie i zapobieganie chorobom. To także budowanie świadomości ciała i zdrowia oraz tworzenie relacji i zaufania w rodzinie. 

7. krok: zapobiegaj kolejnym przerwom we wczesnej edukacji

Teraz jest dobry czas na przeanalizowanie, dlaczego zdarzyła się przerwa w stymulacji rozwoju dziecka, w aktywnościach, które zaliczamy do wczesnej edukacji.

IV. Przyłącz się do naszej grupy wsparcia w zakresie wczesnej edukacji

Prowadząc badania naukowe nad efektywnością metody Cudowne Dziecko, zauważyłam, że najlepsze efekty osiągali rodzice, którzy mieli wsparcie w rodzinie. Pamiętam pewną mamę z Wieliczki, która ukończyła wszystkie szkolenia, a ponadto zaraziła pomysłem na wczesną edukację wszystkie swoje siostry i kuzynki. Codziennie dzwoniły do siebie opowiadając, co dzisiaj robiły. Mimo iż minęło już wiele miesięcy od naszego ostatniego szkolenia, moja klientka tryskała entuzjazmem, jakbyśmy widziały się na szkoleniu jeszcze wczoraj.

Mam świadomość, że nie każdy ma tak liczną rodzinę. Bywa też tak, że gdzie dwóch Polaków, tak 3 opinie. Zatem nie zawsze na rodzinę możemy liczyć. Dlatego postanowiłam stworzyć grupę wsparcia.

Chcę Cię zaprosić do dwóch inicjatyw.

  1. Dla absolwentów moich szkoleń zakładam grupę wsparcia. Będziemy spotykać się online, dzielić naszymi troskami i sukcesami, będziemy dodawać sobie sił w trudnych chwilach. Ruszamy w piątek 13 listopada 2020 o godzinie 18:45. Spotykamy się na platformie Zoom. Spotkanie planujemy do 21. Jest ono bezpłatne dla absolwentów wszystkich szkoleń (tych rodziców, którzy ukończyli 10 lub 11 szkoleń).
  2. Z innymi rodzicami chciałabym spotykać się na Facebooku. Dzielcie się Państwo swoimi problemami, ale też angażujmy się wspólnie w rozwiązywanie tych problemów.

https://www.facebook.com/UniwersytetRodzicow