Aktualności

Wzrasta standard życia, ale zmniejsza się poziom rozwoju małych dzieci

Tylko 52% pięcioletnich dzieci w Anglii osiągnęło dobry poziom rozwoju. W niektórych częściach kraju poziom “dobry” osiągnęło tylko 28% dzieci.

“Nie przestajemy zawodzić naszych dzieci. To jest nie do przyjęcia, że ​​tylko połowa z naszych 5-letnich dzieci osiąga dobry poziom rozwoju” – podsumowuje wyniki badań profesor Sir Michael Marmot, dyrektor londyńskiego the Institute of Health Equity, University College London.

Wzrasta standard życia, ale zmniejsza się poziom rozwoju małych dzieci.

Jeśli pozbawimy dziecko bodźców stymulujących rozwój, zniszczymy jego szanse na sukces w dorosłym życiu.

Sir Marmot rozpoczął badania w 2010 roku i kontynuuje monitorowanie sytuacji.

W 2011 roku 59% osiągnęło dobry poziom rozwoju. W roku 2014 tylko 52%.

“Kiedy po raz pierwszy spojrzałem na te dane sądziłem, że musi być coś nie tak z pomiarem. Jak to mogło się zdarzyć, że w Anglii, jednym z najbogatszych krajów świata, z naszą długą historią, jest tylko 52% dzieci, mających dobry poziom rozwoju? “

Niektóre obszary wypadły lepiej niż inne. W Greenwich w południowo-wschodnim Londynie, 69% dzieci w wieku pięciu lat osiągnęło swój oczekiwany poziom rozwoju. Ale w Leicester tylko 27,7%.

Sir Marmot wini za tę sytuację pozbawienie lub niską jakość usług na rzecz małych dzieci.

Ja upatruję winy w niskim poziomie wiedzy rodziców i całego społeczeństwa na temat czynników mających faktyczny wpływ na rozwój dziecka.

Propagując ideę rozwoju przez wczesną edukację, nadal dość często w odpowiedzi słyszę hasło “Nie odbieraj dziecku dzieciństwa”.

Proponuję od dziś zastąpić je innym: “Nie marnuj dzieciństwa i nie zaprzepaszczaj szansy na sukces w życiu!”

Sir Marmot nie wyklucza czynników genetycznych, ale podkreśla, że kluczowa dla rozwoju dziecka jest jakość opieki i rozwoju przez rodziców – “jakość rodzicielstwa”.

Znamy znaczenie bodźców stymulujących rozwój (które mogą zaoferować rodzice lub opiekunowie) takich jak: rozmowa z dzieckiem, nauka czytania, zabawy, śpiewanie, ciepłe emocje, przytulanie i okazywanie miłości. Są one niezbędne dla rozwoju.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w Anglii dzieci pięcioletnie rozpoczynają edukację w pierwszej klasie. Szkolną zerówkę “Early years” mali uczniowie zaczynają w wieku 4 lat.

Tymczasem Departament Edukacji poinformował, że ocena rozwoju dziecka nie będzie już obowiązkowa.

Dotychczas badanie obejmowało rozwój umiejętności językowych i możliwości komunikowania się, rozwój fizyczny, rozwój osobisty, społeczny i emocjonalny oraz umiejętność pisania, czytania i liczenia.

“Departament Edukacji powiedział, że to nie będzie obowiązkowe, myślę, że to wstyd. To było genialne, że mieliśmy te wyniki i tak naprawdę mogliśmy sprawdzić, co się dzieje” – ocenia profesor Marmot.

Rzecznik Departamentu Edukacji powiedział, że dziecko nie musi nadążać za rówieśnikami.  “To dlatego naszym planem dla edukacji jest zapewnienie elastycznego, niedrogiego i dobrej jakości systemu opieki nad dziećmi”.

“Pracujemy nad podniesieniem statusu i jakości wczesnodziecięcej edukacji i rozwoju, poprzez rygorystyczne wymagania nowych kwalifikacji od pracowników związanych z dziećmi, aby pomogli im osiągnąć oczekiwany poziom rozwoju. Ponadto inwestujemy 50 mln funtów od kwietnia przyszłego roku we wczesną edukację”.

Tymczasem pierwszym nauczycielem dziecka jest rodzic i to on sam przez pierwsze 3 lata życia wspiera rozwój małego dziecka… lub też nie.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o stymulacji rozwoju i zacząć prawidłowo wspierać rozwój swojego dziecka, to zapraszam serdecznie na szkoleniach z serii Uniwersytet Rodziców.

Brakuje Ci pomysłów na zabawy, które pomnożą inteligencję, pamięć,,wyobraźnię i kreatywność Twojego dziecka?

rozwoj-pierwszy-rok-niemowlatnauka-czytania-globalnematematyka-dla-dziecirozwoj-ruchowy-manualnyrozwoj-intelektualny-dzieckarozwoj-kreatywnosci-pamieci-wyobraznidieta-zdrowie-dzieckarozwoj-emocjonalny-dziecka-szkolenie-dla-rodzicow